Az évek múlásával egyre több apró örömöt találnak a gyerekek életükben, az osztály életében.
Apró örömök élvezete
Vili, a csoportunk kabalája nagy szeretetnek örvend a gyerekek körében. Minden tevékenységben részt vesz, közöttük van. Szívesen játszanak, Vili pedig közben „figyeli” őket. A víz témakörben tartott vizes kísérletekbe is bevontuk Vilit, aminek a gyerekek nagyon örültek, mutatták neki az eredményt.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Apró örömök élvezete
A 7. Boldogságóránk témája az apró örömök élvezete volt. A gyermekek már nagyon várták, hogy újra találkozzanak Boldog Dórával, aki ezúttal tavaszi ruhát öltött magára. Beszélgetéssel indítottunk. Megbeszéltük, hogy ahhoz, hogy az apró örömöket megtapasztaljuk, szükségünk van az érzékszerveinkre. Meglepő beszélgetések születtek. Majd Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival folytattuk. Imádok élni c. számra táncoltunk. Elbáboztam az Újra együtt! c. mesét. A téma feldolgozásához érzékszervekhez kapcsolódó játékokat vettünk.
• Mi okoz neked a legnagyobb örömet? c. játék /körben ülve rámutatok valakire, akinek mondok egy érzékszervet. Ennek a gyermeknek mondania kell valamit, ami ehhez az érzékszervhez kapcsolódó öröm/
• Mi van a kendő alatt? /tapintás/
• Kostólgatós játék /különböző kostólások, só, citrom, cukor/
• Mit hallasz? /különböző hangszereket szólaltatok meg/
• Minek az illatát érzed? /citrom, parfüm/
• Örömölelés c. játék
• Rajzold le, mi okoz számodra örömet!
A gyermekek ezeken a játékokon keresztül úgy gondolom megértették az apró örömöknek a lényegét és nagyon élvezték öket.
Az élet szép – Apró örömök
„Nekem sohasem tűnt öncélnak a kedvtelés és a szórakozás. Az én eszményeim, amelyek szemem előtt lebegtek, és mindig vidám életkedvvel töltöttek el: a jóság, szépség, igazság.” Albert Einstein
A gyermekekkel megbeszéltük a hónap témáját. Ilyenkor mindig inspirál minket a hónap dalának meghallgatása.
Összegyűjtöttünk számos apró örömöt:
-napsütés, tavaszi szellő, hóesés, madárcsicsergés, virágok, kirándulás, ölelés, mosoly, házi kedvenceink, barátok, kirándulás, foci, séta, hétvégi alvás, kakaó finom illata, süti fincsi íze, olvasás, nevetés, ajándékozás, elveszettnek hitt dolog megtalálása, zene, beszélgetés, fagyi, rajzolás…..
Abban minden egyetértettünk, hogy a boldogságórák számunkra pozitívan indítják mindig a hetet, mivel hétfőnként van. Szeretünk együtt lenni, önfeledten játszani, közösen megküzdeni a kihívásokkal.
A Boldogságórákat is az apró örömök közé sorolták. Mindig kíváncsian várják a témákat, lelkesen vetik bele magukat a hozzá tartozó feladatokba. Nekem mindig megmutatják, hogy milyen kreatívak, együttműködőek, ügyesek.
A hónap feladatának megvalósításához készítettünk a boldogságórás puzzle sablonból egy fotókeretet, melyre rárajzolták a logót is. A csoportunknak kiemelt apró öröme az együtt töltött idő, közös játék, a szabadban töltött idő. A fotókeret elkészítése után kimentünk játszani. Erről készítettem néhány fotót, kipróbálva a keretet. Megbeszéltük, hogy mindenki készít magáról fotót egy-egy apró örömről. A fotók elkészítéséhez be kellett vonniuk a családtagokat. A lelkesedést mutatja, hogy a fotókat mindenki elkészítette még aznap délután. A témák: focizás, kutyámmal, játékaimmal, papagájjal, lovaglás, pihenés, testvérek, frizura, virágokkal. A gyerekek elmondták, hogy szüleik segítségével oldották meg a fotózást. Közben nagyon jól érezték magukat, ez is egy apró öröm volt számukra.
A következő órán megnéztük az elkészült fotókat. Ezután tableten mindenki keresett a témához és fotójához illő idézetet. Ezekből állítottuk össze a beszámolót.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Márciusban az „apró örömök” kapcsán, elképzeltük Lelkes Lórit, azt hogy hogyan élheti a mindennapjait, mi lehet a napi „10” szokása, ezt rajzolták le a gyerekek. Nagyon tetszett mindenkinek az „öröm árnyalatai” játék és Lelkes Lóri története a babokkal is. 🙂
A gyerekek nagy lelkesedéssel álltak neki a feladathoz: Dórának megmutatni, hogy nekik mi okoz örömet. Sütöttek neki tortát a babakonyhában, főztek neki mézes kamillateát, amikor beteg volt, megvizsgálta Dorina doktornéni, mentővel szállították kórházba. Aztán amikor felgyógyult, elvitték fodrászhoz, rajzoltak neki, építettek vele egy kéményt rajta gólyafészekkel, hiszen már visszajött falunkba a gólya. Nem maradt el a legózás, a babakocsizás és a pörgés sem. Még városnéző autózást is szerveztek neki. Annyi minden örömben részesült Dóra, hogy továbbgondoltam a témát: minden nap más-más gyerek vihette haza, ahol aztán újabb örömöket kellett bemutatniuk, és feltölteni a zárt Messenger csoportunkba. Fantasztikus volt látni, hogy a szülők mennyire partnerként viselkedtek! Még áprilisra is át fog nyúlni az apró örömök téma feldolgozása.
Apró örömök
A foglalkozást a relaxációval kezdtük ebben a hónapban. Majd megkerestük és sikeresen megtaláltuk a napjainkban az apró örömöket közösen. Sokat beszélgettünk a 6 erényről, megbeszéltük, hogy mi történik az ember életében, ha ezek az erények, mint testrészek „nem működnek”, vagy éppen „túlműködik”. A tanulók a mese írását választották, csoportban dolgoztak. Először közösen kitaláltunk a szereplőket, a neveket a táblára felírtuk, majd kezdődött a meseírás. Ezeket a meséket szeretném most megosztani veletek.
„Optimista Pista és az eper
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy fiú. Optimista Pista volt a neve. Pista éppen az erdőben járt, és meglátott az erdő közepén egy medvét, aki éppen epret evett. A medvével nagyon nagy barátok lettek, ezért a medve megosztotta vele a szamócát. Aztán jött egy vadász, és lelőtte a medvét, de kiderült, hogy az eper varázs hatású volt és a medve túlélte. Pista mindenben meglátta a jót. A medvével együtt hazamentek, de felesége, Hálás Hanifah elküldte a medvét. Lefeküdtek aludni. Optimista imával zárta a napját.” (Kende, N. Ádám, Gergő)
„Optimista Pista
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy optimista, akit úgy hívtak, hogy Pista. Azért optimista, mert mindenben a jót látta. Legyőzte ősi ellenségét, Önkontroll Ödönt, és meglátta abban is a jót, hogy végre nem zaklatja őt. Játékos Jenő végignézte az egészet, és azt gondolta, hogy itt az idő kibékíteni őket egy játékkal. Odament Optimista Pistához, és azt mondta, „Gyere, elmegyünk játszani”. Elvitte őt a Badoo-parkba. Majd elment Energia Liához, és ugyanezt mondta neki. Ott találkoztak, de nem akartak kibékülni, viszont Játékos Jenő szerette volna. Végül megtették Játékos Jenő kérését. Még a mai napig is barátok.” (M. Emma, O. Emma, Amina, R. Bianka)
„A történet egy réten kezdődik, ahol Kíváncsi Kati és Igazságos Iván veszekednek azon, hogy ki a jobb. A hangzavar felkelti Bölcs Bözsi figyelmét, ezért megnézi, mi folyik ott. Bölcs Bözsi a rétre érve látja, hogy Kíváncsi Kati és Igazságos Iván vitatkoznak. Bölcs Bözsi kérdezi:
B: Hé, hé, hé, mi ez a nagy hangzavar fiatalok?
I: Ő nem hiszi el, hogy én jobb vagyok!
K: Te miről beszélsz, én sokkal jobb vagyok!
B: Mindketten jók vagytok valamiben, senki sem lehet jó mindenben!
Igazságos Iván és Kíváncsi Kati elcsodálkoznak Bölcs Bözsi bölcsességén, elkezdenek beszélgetni arról, hogy ki miben jó. Végül kibékülnek és Játékos Jánoshoz mennek játszani.” (Dominik, S. Ádám)
„Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy kutyuska, akit Remény Rottinak hívtak. Remény Rotti egy magányos kóborkutya volt, aki reménykedett abban, hogy valaki örökbe fogadja őt. Először Bölcs Bözsi házához ment, aki egy magányos, egyedülálló anyóka volt. Bözsi nagyon bölcs volt, sajnos a férjét egy trolibusz balesetben veszítette el. Mikor meglátták egymást a kutyussal, rögtön tudták, hogy egymásnak teremtette őket az Isten. Viszont közbeszólt a szomszéd család. Először a nyolcéves Játékos Jánosnak nem tetszett a kutya jelenléte. Rottika szomorúan tovább ballagott. Meglátta Transzcendencia Cecíliát, aki nagyon optimista volt ezügyben. Az út során találkozott Emberséges Dénessel, aki ment Bölcs Bözsit meglátogatni. Rottika követte őket az út végéig, majd újból Bölcs Bözsinél bukkantak fel. Bölcs Bözsi és Emberséges Dénes egy pár lettek, befogadták Rottikát, aki még máig is boldogan él. (Luca, Réka, Petra, N. Bianka)
A Boldogságóra megtartásához a havi segédanyagot használtam útmutatónak.
Relaxációhoz az elképzelt tenger, vitorlás és sziget képét jelenítettük meg. Nagyon élvezték a gyerekek, szerették a témát.Szívesen elképzelték a tengert, a hullámokat, a madárcsicsergést. Nagyon jó érzés volt, hogy melegnek, simogatónak érezték a homokot, a hullámokat. A vitorlást többnyire kék színűnek gondolták. A tengerben nem az általában félelmetes állatok, hanem a kedves „állatok” jelentek meg,
mint például a delfin. Elcsendesedtek, csendben beszélgettünk, ami mostanában nem jellemző. Megépítették a hajót is és akinek volt kedve kishajót is hajtogatott, amit hazavihettek.