Mindenik embernek a lelkében dal van, és a saját lelkét hallja minden dalban…
Babits Mihály szavaival indítottuk a témát, majd meg is tanultuk.
A mindennapok során jólesik énekelni, dalolni. Ezt többször tesszük különböző tanórákon, viszont most azt is megbeszéltük, erre miért van szüksége lelkünknek. A gyerekek számára az ének okozza a mindennapokban az apró örömöket. Amikor felcsendül a hegedű, amikor megszólalnak a pacsirták…
Március 15-én pedig büszkén énekeltük el nemzeti imádságunkat, a himnuszt.
Apró örömök élvezete
A foglalkozást egy relaxációs játékkal indítottuk. Körben ülve Palya Bea: Szaladnak a madarak c. dalára egymás hátát – a dal szövegének megfelelően –finoman ütögetve, simogatva megmasszíroztuk.
A témára mondókázással hangolódtunk. A párok egymással szemben ülve játszották el a Sűrű erdő… mondókát, simogatva, csiklandozva egymást. Nagyon élvezték ezt a játékot, párcserével több alkalommal is eljátszottuk.
A téma feldolgozásához Vass Antónia: A százszínű ceruzák című meséjét választottam, mely arról szól, hogy Liza szomorkásan induló napját, hogy tudták megszépíteni az apró örömök. Ezt követően arról beszélgettünk kinek mi tudja egy szomorúbb napját szebbé varázsolni, milyen örömök tehetnek boldoggá minket. A nagyobbak már sokkal inkább el tudtak vonatkoztatni a tárgyaktól, többen is említették, hogy apró öröm számukra egy közös játék a barátokkal, a játszótérre látogatás anyával, egy kis bogár megtalálása, sőt egy ölelés is felvidíthatja szomorúbb napjaikat.
Így egy ölelős játékkal folytattuk a foglalkozást, aki úgy érezte, hogy szeretné valaki napját még szebbé tenni, megölelhette egyik társát. Szerencsére mindenki úgy érezte, hogy adni jó.
Készítettünk közösen egy nagy képet. A boldogan mosolygó gyerekeket ábrázoló képet színessé varázsoltuk. kiszíneztük rajta a gyerekeket, és mindenki kiegészíthette valamivel, amiről azt gondolta örömet szerezhet nekik. Így került a rajzra szivárvány, virágok, pillangó, bogarak, napocska, csúszda is.
A foglalkozás lezárásaként ellátogattunk a Lógó orrúak városába. A gyerekek nagyon élvezték ezt a játékot, mindenki szerette volna magát jókedvre-derítőként is kipróbálni.
A diákok felsorolták mi minden okoz számukra örömöt, mik azok, amiktől a hétköznapokon boldogok. Beszélgettünk arról, hogy hogyan, milyen formában okozzunk egymásnak örömöt, így egy vidám délutánt szerveztünk, ahol a móka és a kacagásé volt a főszerep.
Boldogságkirakót készítettünk, az elemekbe mindenki belerajzolhatott egy vagy több olyan egyszerű, hétköznapi dolgot, ami örömet okoz neki. A gyerekeknek annyira tetszett a feladat, hogy csak néhányat sikerült visszaszerezni a kész munkák közül.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Az apró örömök észrevételéhez és élvezetéhez az érzékszerveinkre van szükségünk.
Foglalkozásaink alkalmával az összeset hasznosítottuk.
Apró örömök élvezete
A reggeli kör alkalmával megbeszéljük a gyermekekkel a jelüket.
A saját fényképüket kiválasztják, megnézik magukat a tükörben.
Kik a családod tagjai? – fényképen megnézzük őket.
Milyen a kedvetek ma, hogy érzitek magatokat?
Szomorú vagy vidám vagy?
Helyezd a babára a megfelelő arcot, ahogyan érzed magad!
A reggeli kört a napi aktualitásokkal folytatjuk:
Milyen nap van ma? – mondóka, vers, ének
Megbeszéljük milyen kint az időjárás, milyen napszak van?
Beszélgetünk az évszakról, megbeszéljük az aktuális évszak jellemzőit.
Tavasz van, a tavasz első hónapja.
Ilyenkor már többet süt a nap, jobb a kedvünk.
Milyen az arcunk amikor örülünk, vagy tetszik nekünk valami?
Mosolygunk, élvezzük, amit csinálunk, vagy örülünk valaminek.
Apró dolgoknak is lehet örülni.
Mik lehetnek ezek?
-Fagyit eszünk
-A társainkkal együtt vagyunk
-Játszunk a szobában az építőkockákkal
-Anyával, apával együtt vagyunk
– jót alszunk
Hallgassuk meg a dalt:
Bagdi Bella: Imádok élni
Miről énekel az énekesnő?
-Másokkal kacagni
-Nézni a csillagokat
-Kéz a kézben menni
-Reggel kelni
Ezek apró örömök mégis jókedvre derítenek bennünket.
Szép az élet!
Örüljünk minden napnak.
Az apró örömöknek is lehet örülni, jókedvűnek lenni!
Mesét alkottunk közösen 3 próbatétel köré fonva. Apró örömök asszociációs láncot alkottunk. Relaxáltunk.
Téged mi tesz boldoggá, ha szomorúan indul a nap? – hangzott el a kérdés az Apró örömök élvezete
hónapjának egyik reggelén.
A hétindító osztályfőnöki óra beszélgetéssel, rendszerint hasonló kérdések megvitatásával kezdődött.
A hónap témája ontotta a megoldásra váró problémákat, ötleteink, javaslataink is sokrétűek voltak.
Tanulóim kamasz fiúk, akik vágynak a szeretetre, az odafigyelésre, az apró figyelmességre.
Rendszerint azokra, amik érzelmi világukat felvillanyozza, kielégíti; egy ölelés, egy mosoly, kedves
szavak, finomságok, zene, szórakozás és nem utolsó sorban a lányokhoz fűződő kapcsolataik. Ez adta
alapját feldolgozandó témáinknak.
Időnként azonban nem árt a dolgokat más megközelítésből is szemlélni. Ezekhez igazítva a hónap
témáját osztályfőnöki óráink keretében a tavaszvárásra, érzékszerveinkkel tapasztalható apró
örömökre, valamint a belőlünk áradó kedvesség ajándékozással történő kifejezésére helyeztük.
Elsőként a természet ébredését figyeltük meg: hogyan borulnak virágba a fák, csicseregnek a
madarak, milyen színekben pompáznak a virágok és a fák.
– A meleget, vidámságot hozó tavasztündér megalkotásával készültünk az új évszak beköszöntére.
– Tavaszköszöntő üdvözlőlapot készítettünk.
– Beszéltünk a természet átalakulásáról, amelyet a szivárvány színeiben pompázó hernyó, és az
abból létrejövő pillangó megalkotása szimbolizált.
Tanulóim számára az érzékszerveink által tapasztalható dolgok a leginkább értelmezhetőek. Számba
véve érzékszerveinket, felidéztünk és figyelmünket kiterjesztettünk azokra a dolgokra, amelyek jó
érzéssel töltenek el bennünket.
– Finomságokat készítettünk és kóstoltunk, gyümölcsöt és süteményeket, illatoztuk a tavasz első
virágait, hallgattuk a madarak énekét, valamint mindezeket összefoglalva Kahoot interaktív
feladatot készítettünk közösen, megoldásával egyaránt biztosítva ezzel a játék és a siker örömét.
A természet csodái körbe vesznek minket, de sokszor elmegyünk mellettük.
– Becsuktuk szemünket, hallgattuk, a nyitott ablakon át beszűrődő hangokat, a langyos szellőt,
amely megérintette bőrünket, majd felidéztük azokat az érzelmeket, amelyeket a tavasz, a
természet ébredése keltett bennünk. Azután ezeket az érzelmeket, hangulati elemeket vezették
papírra tanítványaim.
– A napsugarak köszöntésére pedig napórát készítettünk.
Az igazi boldogság az, ha mások számára is örömöt tudunk okozni. 11. osztályosok lévén úgy
döntöttünk, hogy ajándékkal lepjük meg a ballagó 12. osztályosokat. Elhatározásunkat tett követte,
textilbabát készítettünk, melyet átható illatú levendulával töltöttünk meg.
A Boldogságórák külön figyelmet kapnak mindennapjainkban. A hónap témáira hangolódva
figyelmünk rendszerint olyan dolgokra terelődik, amelyeket hajlamosak vagyunk figyelmen kívül
hagyni. A szakmai segítség és az átgondolt tervezés mellett azonban több figyelmet kapnak az élet
apró dolgai, a korosztályokat érintő érzelmek és problémák feldolgozása a tematika által
élményszerű.
(Nagy Ibolya Andrea, pedagógus)