Apró örömök élvezete
Az óra elején a tanulók felidézték, hogy milyen apró örömök érték őket az előző nap. Utána felolvastam nekik a „Tudni kell megállni” című történetet, amit el is játszottak. Beszélgettünk arról, hogy ők észreveszik-e az apró szépségeket, örömöket a mindennapok során.
Felolvastam az apró örömök listáját és leírták a füzetbe, hogy rájuk melyik igaz. Szükség esetén ki is egészíthették.
Kerestünk örömforrásokat. Készítettek örömmandalát, örömnaplót és örömleltárt is.
Véleményem szerint az óra elérte a célját. Megértették, hogy milyen fontos, hogy meglássuk az apró örömöket, mert így jobban élvezhetjük a jelent. Rájöttek, hogy mennyi apró csoda van az életünkben, ami azzal, hogy boldogsággal tölt el, a nehézségeken is segít túl jutni.
Apró örömök élvezete
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
„Az élet mindig elbűvöl, annyi örömöt lehet találni a jelentéktelen dolgokban is.”
….ezért készítettünk örömmandalákat.
Halk zeneszó mellett kiszíneztük az apró örömmandaláinkat.
Nyékládházi Kossuth Lajos Általános Iskola
Ezen a Boldogságórán teáztunk, sütiztünk. Átadtuk magunkat az apró örömök élvezetének. Közben játszottunk, mesét olvastam. Szép délután volt.
Nemcsak a meseszövő manók elégítették ki mozgásvágyukat a gyermekeknek, hanem mi is igyekeztünk megvalósítani álmaikat. A csoporttal közösen felfedeztük a Sportok háza játszóterét, mely minden kisgyermek álma, szabadtéren és teremben egyaránt. Ovisaink felszabadult örömmel fedezték fel a játékokat. Szinte minden testmozgás formát élvezhettek: mászás, kúszás, csúszás, labdafürdőben való bújás, ugrás, futás. A közös játék során megtapasztalták az együttműködést és egymásra figyelést felszabadultan, más környezetben. Az új környezet pozitívan befolyásolta az önértékelésüket, enyhítette néhány gyermek szorongását, növelte bátorságukat, a leküzdött akadályok sikerélményt adtak a gyermekeknek. Az együtt töltött idő alatt öröm volt látni a sugárzó arcokat és a gyermekek boldog mosolyát. A különös környezetben eltöltött közös élményekről még sokáig beszélgettek a gyermekek egymással és a felnőttekkel egyaránt.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Sok dolognak lehet örülni, boldog pillanatokat szerezhetnek az állatkák, erről tanultak együtt az 1. osztályosok.
A foglalkozásunkat gondolatindító „Fejezd be a mondatot!” játékkal kezdtük, melynek során minden tanulónak a következő mondatot kellett elképzelése szerint folytatnia: ” nekem már az is örömet okoz, ha…”. Miután reagáltunk mindenki mondatbefejezésére meghallgattuk a hónap dalát. Ezt követően felolvastam nekik Muresan Melinda: Jókedvemben című versét, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Muresan Melinda: Jókedvemben
Hejjj, egyszer jókedvemben
Az oldalát kirúgom!
Kinek is, vagy minek is?
Mondjuk, ezt még nem tudom.
Oly, de oly boldog leszek,
Nevetek majd mindazon,
Mit rám mondanak, vernek.
Rengni fog a pocakom!
Fergeteges boldogság
Átjárja majd testemet,
Incifinci bolondság
Melengeti lelkemet.
Szomorún is nevetek,
Mások pedig énrajtam,
Nem itatok egeret,
Boldoghoz ez méltatlan!
Dalolva járok-kelek,
Semmi el nem szomorít!
Nevet rám felnőtt, gyerek,
A napfény is beborít.
Könny önti el szememet,
Boldogság vidám könnye,
Feléd tárom kezemet,
Hívlak téged is, jössz-e?
És együtt pörgünk, forgunk,
Szelek szárnyán repülünk,
Míg meg nem kordul gyomrunk,
S még azon is nevetünk!
Mámoros boldogságban
Szédül fejünk a nyakon,
Boldogság világában
Jó lesz nekünk, jó nagyon!
Forrás: www.poet.hu
A vers mondanivalójához kapcsolódóan egyszerű élethelyzetekben kerestük meg a jót (pl. Mi a jó az esőben? Mi a jó a melegben? Mi a jó abban, ha egyedül vagyok? stb.), majd zöld színű levélkékre írtuk azokat a dolgokat, amelyek boldoggá tehetnek egy-egy pillanatot, és ezekkel a levelekkel díszítettük az előző hónapban elkezdett megküzdés-fánkat.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Az óvodáskorú gyermek számos apró örömet ismer. Éppen ezért szívesen meséltek személyes tapasztalataikról, amikor a boldogságóra kapcsán az apró örömökről beszélgettünk, melyeket különböző érzékszerveik révén tapasztaltak meg. Ezeket az élményeket a gyerekek le is rajzolták.
A boldogságóra elején, a relaxáció után láttam, hogy a csoport nincs túl aktív állapotban. Időszerű volt tehát az „Imádok élni” című dallal jobb kedvre deríteni a gyerekeket. Ezután kértem a tanulókat, hogy most egy újabb megközelítésben gyűjtsünk apró örömöket életünkből. Érzékszerveink szerint csoportosítottuk azokat a dolgokat, eseményeket, melyek boldoggá tesznek bennünket. Minden tanuló az általa húzott érzékszervhez kapcsolódóan rajzot készített egy-egy örömteli pillanatáról. Végül ezekből a rajzokból montázst készítettünk.
A Jó befogadása gyakorlathoz Bagdi Bella zenés meditációját használtuk. Házi feladatként interjúkészítést kaptak a gyerekek arra vonatkozóan, hogy családtagjaik milyen apró örömöket élnek át mindennapjaikban.
Mi okoz nekem örömet? Hogyan okozhatok másoknak örömet?
Mindenben találhatunk apró örömöt. Erről beszélgettünk a gyerekekkel.
A víz világnapja alkalmából egy tanmesét is meghallgattak a kis kolibri madárról, aki csöppnyi termete ellenére elindult a folyóhoz vizet gyűjteni, hogy az éppen tomboló erdőtüzet megfékezze.
Részlet a meséből:
„Elrepülök a folyó fölé vízért, hogy segítsek eloltani a lángokat” – válaszolt a kismadár.
A többi állat kétkedve jegyezte meg: „Mit ér ez a néhány csepp víz ilyen nagy tűzben, nem tudod útját állni a lángoknak”.
A kolibri így válaszolt: „Megteszem, amit csak tudok.”
Te is lehetsz kis kolibri!
A kis kolibri segített megoldani a problémát, cseppről-cseppre.
Bármilyen lépés, lehet akármilyen kicsi, amit megteszel, segíthet!
Megértették a gyerekek, hogy mekkora kincs a víz, mekkora dolog a segítségnyújtás és, ha mindenki így gondolkodik, akkor mindig lehet apró öröm a napjainkban, mert ezek a legnagyobb dolgok az életben. 🙂