Arról beszélgettünk, hogy milyen apró örömöket adtunk és kaptunk. A gyerekek elmondták, hogy sokkal jobb érzés örömet adni, mint kapni. Sok ötletük volt, milyen módon tehetjük a társaink életét boldogabbá. A Jobb Veled a Világ bolygón kijelöltük Boldogfalvát, ahol ma szeretetsütit sütöttünk. Gondolatainkat szavakba öntve a szeretesütibe tűzve egymásnak ajándékoztuk.
Apró örömök élvezete
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Arról beszélgettünk, hogy milyen apró örömöket adtunk és kaptunk. A gyerekek elmondták, hogy sokkal jobb érzés örömet adni, mint kapni. Sok ötletük volt, milyen módon tehetjük a társaink életét boldogabbá. A Jobb Veled a Világ bolygón kijelöltük Boldogfalvát, ahol ma szeretetsütit sütöttünk. Gondolatainkat szavakba öntve a szeretesütibe tűzve egymásnak ajándékoztuk.
A boldogságórák havi témája az Apró örömök, melynek feldolgozása során a pillangó csoportba járó gyerekekkel nagyon sokat beszélgettünk arról, kit ért az elmúlt napokba valami öröm.
Először elutaztunk játékországba varázsszőnyegen. Nagyon sok dolgot láttunk és halottunk az utunk folyamán. Láttunk virágoskertet, hallottunk madárcsicsergést. Mikor megérkeztünk relaxációs gyakorlattal folytattuk „ ébredő virág – hervadó virág”, „égig ér fa vagyok”.
Aztán leültünk a szőnyegre és megmasszíroztuk egymás lábát. Mosolygós napot rajzoltunk egymás hátára. Majd postás játékkal folytatjuk küldtek arcsimogatást, hátsimogatást, fejsimogatást stb. a kiválasztott gyereknek. Beszélgetéssel folytattuk, hogy kit ért apró öröm. Volt, akit ért , volt akit nem. Én mesével folytattam tovább, kibújt a hátam mögül Nyuszi Peti, aki egy óvodás kis nyuszi volt és nem tudta mit jelent az apró öröm. A barátai segítségével nagyon sok öröm érte. Segítettek neki, hogy megtapasztalja az örömöket. Az öröm nem csak abban rejlik, ha ajándékot kap, vagy ha telefonozhat.
A kis róka adott neki 10 db babot és ha valami öröm érte, akkor az egyik zsebéből átkerül egy bab a másik zsebébe…. Megtanult Peti mindennek örülni, akár a madárcsicsergésnek, egy szép virágnak, anya ölelésének, apa simogatásának.
Tovább folytattam varázsfonalat gurítottunk és mindenki elmondta, milyen öröm érte a mai napon. Az egyik kisfiú sírva fakadt, hogy őt nem érte apró öröm. Próbáltam rávezetni Nyuszi Peti példájával aztán, ő is tudott mondani : anya reggel megpuszilta és megsimogatta és tetszett neki a mese amit óvónéni mesélt.
Majd öröm várat építettünk külön a fiúk és a lányok nagyon jól sikerült. Aztán mindenki bejelölte az örömhőmérőn a napi örömét.
Aztán rajzolással folytattuk tovább , lerajzolták azokat az örömöket, amik ma érték, majd bedobták az örömládába. Meghallgattuk Bagdi Bella havi dalát és mozogtunk rá. A mesét lezártuk relaxációs gyakorlattal. Haragomat kifújom…
Azóta mindennap kérik hogy mondjam el a mesét és játszunk a játékokkal.
Március 20-át a Boldogság Világnapját is megünnepeltük nem csak óvodán belül, hanem óvodán kívül is. A nyuszi csoportos gyerekek és felnőttek csatlakozva „az egy gyermek-egy üzenet” kezdeményezéshez apró szívecskés üzenettel örvendeztették meg az óvoda környékének lakóit, a járókelőket, illetve a polgármesteri hivatal dolgozóit.
Az osztállyal kezdetnek meghallgattuk a hónap dalát, ezután beszélgettünk arról milyen apróságoknak is tudunk örülni. Készítettünk egy plakátot, amibe mindenki részt vett, mindenki rajzolt a szamárára boldogságot hozó történetet. Kézműveskedtünk húsvét közeledtével. A kezünket átrajzolva a legkisebb örömöket írtük a tenyerünkbe, ami utána a termünket díszítette.
Az osztállyal kezdetnek meghallgattuk a hónap dalát, ezután beszélgettünk arról milyen apróságoknak is tudunk örülni. Készítettünk egy plakátot, amibe mindenki részt vett, mindenki rajzolt a szamárára boldogságot hozó történetet. Kézműveskedtünk húsvét közeledtével. A kezünket átrajzolva a legkisebb örömöket írtük a tenyerünkbe, ami utána a termünket díszítette.
Az órát beszélgetéssel indítottuk. Arról kérdeztem őket, hogy előző nap milyen öröm érte őket. Segíteni kellett neki, hogy milyen örömforrásokat is keresünk az előző napról, mi tartozhat ide. Mindenkit meghallgattunk, majd arról beszélgettünk, hogyan is tudjuk ösztönözni magunkat arra, hogy észrevegyük a mindennapi apró örömöket.
A beszélgetés végé lapokat osztottam, közben meghallgattunk egy számot, a Don’t worry, be happy-t. Ez a rajzunk alapját is. Egy-egy hangjegy nem sokat ér magában, de kottában, egymás után egy szép dallamot teremt. Így mindenki egy-egy hangjegyet készített, aminek „pocakjába” leírta az apró örömeit, ami mostanában érte.
Ezeket egymás mellé helyeztük és bár nem szólalt meg, mindenkin látszódott az öröm.
Ebben a hónapban a fő témánk az apró örömök átélése volt. Próbáltam változatos módon megértetni a gyerekekkel azt, hogy milyen fontos az emberek életében az öröm megélése, milyen pozitív hatásai vannak. Többféle játéktevékenységet játszottunk ezzel kapcsolatban. Közösen énekeltünk, színeztünk a témával kapcsolatban. Mindenki nagyon jól érezte magát a foglalkozásokon.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Minek örülök?
Nem mindig a tárgyak jelenthetnek örömet.
Márciusi hónapban, úgymint a teljes nevelési évben kiemelt hangsúlyt fektetünk olyan óvodai légkört teremteni, amelyben a gyermekek jól érzik magukat. Igyekszünk megörökíteni a pillanatnyi örömöket. Dicsérjük őket és elmondjuk nekik milyen büszkék vagyunk rájuk, egy-egy cselekedet, alkotás kapcsán. Tudatosítjuk bennük, hogy mindennap mennyi apró kis dolgot tesznek, amiből egy nagy dolog születik. Visszaemlkékezünk a közös beszélgetések, fotók nézegetése alkalmával, olyan eseményekre, alkotásokra, amellyek örömet okoztak számukra. Igyekszünk megmutatni, érzékeltetni a negatív élményekben, gondolatokban rejlő pozitívumokat. Pl. A részvétel a fontos nem a helyezés. Kérdések feltevésével a gyerekek válaszain keresztül vezetjük őket a pozitív gondolatok felé.
Március hónapban nagyon aktívak voltak a gyerekek, hiszen rengeteget foglalkoztunk a Boldogság összetevőivel, az apró örömökkel. Légzőgyakorlatokon keresztül párokban csatlakoztunk egymáshoz. Apró örömök címmel tablót készítettünk. A márciusi hónap boldogság dalát énekeltük többször is. A Hála- híd kártyajátékkal játszottunk, mely a tanulók kedvence lett. A Boldogság Napján közösen összekapcsoltuk az energiánkat. Táncoltunk- énekeltünk. Elmondhatom , hogy ez az eddigi legaktívabb hónapunk volt, ahol sokkal jobban megismerhettem a gyerekeket!
Üdvözlettel: Konczné Szabó Szilvia
Szeghalom
Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI