Nem attól lesz valaki hálás, hogy sok van neki, hanem attól, hogy képes értékelni.
A hála gyakorlása
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
A téma keretén belül lerajzoltuk, mi mindenre lehet gondolni, ha azt halljuk, hogy hála. Az aprónak tűnő, szinte mindennapos dolgok okozzák azt, hogy egy napunk boldog, örömteli legyen. Szinte fel sem tűnik egy apró figyelmesség, egy mosoly, egy biztató, elismerő szó. A gyerekek önmaguk fedezték fel, hogy milyen lényegesek ezek az apró momentumok. Kicsit tovább is vittük ezt a gondolatot a következő témához, az optimizmus gyakorlásához is.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Hálát sok mindenért adhatunk. Azért, mert süt a Nap és jót játszhatunk, mert van barátunk, mert járhatunk oviba vagy mert anya finomat főzött. A Kölcsey Ferenc óvoda minden kis pillangója lerajzolta, hogy miért hálás. Befőttes üvegbe tettünk, hogy ne felejtsük el, az év minden napja okot adhat a hálára.
Idén új osztállyal, az 5.-esekkel kezdtem el a Boldogságprogramot, mivel az előző osztályom sajnos elballagott. Ezek a gyerekek is tanulásban akadályozottak, csakúgy, mint korábbi osztályom, így a feladatok megértése hosszabb időt vesz igénybe. Egy órába kevesebb feladatot tudunk beleszőni, de a gyerekek mindig nagyon igyekeznek.
A hálával foglalkoztunk az idei első rendhagyó osztályfőnöki órán.
Először kis papírtekercseket húztak a gyerekek egy üvegedényből, amelyeken a hála szó különböző jellemzői, hálával kapcsolatos idézetek voltak. Ezekről beszélgettünk, illetve megpróbáltuk mi magunk is definiálni a szót, és azt, hogy nekünk mit is jelent a hála.
A következő feladat az volt, hogy különböző tárgyakból rakják ki a hála szót a gyerekek. Kártyákból ecsetekből és kesztyűkből is kiraktuk. Ezután azt beszéltük meg, hogy miért vagyunk hálásak, ha ránézünk az adott tárgyakból kirakott szóra. Itt rá kellett vezetnem a gyerekeket, hogy például, ha nem lennének a foci-kártyák, akkor abból most nem tudnák kirakni a hála szót, tehát hálásak lehetünk, hogy van sok focikártyánk.
A foglalkozás nagyon hangulatosan telt. A gyerekek igyekeztek a saját értelmi szintjüknek megfelelően részt venni és reagálni az órán.
A Hónap során többször beszélgettünk ki miért hálás. A gyerekek nagyon jó dolgokat mondtak.
Legóért, napsütésért, csokiért, az Anyukájáért, a nyári nyaralásért. A gyerekek nagyon figyelmesen hallgatták végig a Hálafa meséjét, amit utána le is rajzoltak, majd a hálafát duplóval kooperatív munka keretén belül is megörökítettünk. Nagyon jó volt visszahallani a szülőktől, hogy a gyermekek a hála szót már otthon is használják.
A Bóbita kis csoportban az együttlétünk örömére őszi témájú körjátékokat játszottunk. Hálát adtunk az együttlétért.
Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Irkafirka”: a gyermekek üres fehér lapot kapnak. Zsírkrétát, színes ceruzát vesznek kézbe. Szemüket behunyva elkezdenek firkálgatni, törekedve arra, hogy ne csússzanak le a lapról. „Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint:” … irkafirka…. összevissza…. szabad jobbra, szabad balra…. szabad nekem összevissza. A gyerekek ezt mondogatva magukban, firkáljanak legalább 1 percig, amíg a lazító hatás kibontakozik.
A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent a Hála?
Kinek mi jut erről eszébe?
Oktatási segédanyag alapján mesehallgatás Jékely Zoltán: A három pillangó c. meséjét hallgassátok meg.
• Kinek voltak hálásak a pillangók?
• Mi is hálásak lehetünk a fényért, a melegért?
• Miért jó, ha süt a nap? Miért jó, ha meleg van?
A téma feldolgozása Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Hálapöttyös katica
Készítsünk katicát színeslapból, majd ragasszuk fel a sajátunkat egy papírra. A katica pöttyei fogják szimbolizálni azokat a dolgokat, amiért hálásak vagyunk.
Bagdi Bella CD zenehallgatás Szép nap, ölelj most át engem c. dal szól a foglalkozás közben
A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 54. oldal-
Hálás vagyok neked páros munka Mindenki forduljon oda egy társához, és mondja el, hogy miért hálás neki!
Szeptember a hála hónapja. A gyerekekkel sokat beszélgettünk a háláról, hogy miért is lehetünk hálásak, milyen módokon tudjuk kifejezni azt. Hamar megértették a hála fogalmát, örömmel beszélgettünk a témáról. Elmondták, hogy ők mi mindenért hálásak az életükben. Zenét hallhattunk, színeztünk a témával kapcsolatos színezőket.
Szeptemberben mindkét csoport visszaköltözött a felújított óvodába, így volt bőven miért hálát adnunk. A gyermekek örömmel vették birtokukba a felújított csoportszobát, és az óvoda egyéb helyiégeit, melyet használhatnak.Nagyon nagy öröm számunkra az új épületben dolgozni, ezért a gyermekekkel megbeszéltük, hogy kiknek és miért vagyunk hálásak most szeptemberben. A hála téma kapcsán a felépítettük a Szív szigetét, és a Morcos mezőt, melyet a Hála hídja köt össze. A tevékenységet az új közösségi termünkben tartottuk, és egy egyszerű akadálypályán haladhattak végig a gyermekek a Morcos mezőről a Szív szigetére. Előtte megbeszéltük, hogy hálát adunk a lábunknak, a kezünknek, az egyensúlyérzékünknek, és saját kitartásunknak, hogy át tudjanak jutni a hídon.Fontos dolog az életünkben, hogy ha morcosak vagyunk, akkor legyen olyan valaki mellettünk aki fel tud minket vidítani, vagy legyen egy olyan élmény, ami mosolyt tud csalni az arcunkra. Óvodánkban négy éve működő Boldogság prpogram hozzájárul ahhoz gyermekek már óvodás korban képesek egymást felvidítani, megvígasztalni, ha valaki szomorkodik.