A hála témakörében szóban mesét alkottunk a gyerekekkel. Mindenki készített egy hálalámpást, amelynek fénye beragyogta szeptembertől a tantermünket.
A hála gyakorlása
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A gyerekekkel első lépésként elkészítettük a szívünkből, lelkünkből jövő hála feliratokat. Hogy ezekben mások is gyönyörködhessenek, terveztünk egy válogatást hála témában az iskolai faliújságra. Ennek adta keretét a sok rajz.
Az első foglalkozást, a HÁLA hónapját Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok kártyáival indítottuk. Beszélgettünk a nyári szünidőről, az élményekről, az otthon eltöltött időről. Körbeültünk és összegyűjtöttük, ki miért és kinek hálás az elmúlt időben.
-Hálás vagyok a szüleimnek, mert…
-Hálás vagyok a testvéremnek, mert…
-Hálás vagyok a családtagjaimnak, mert…
-Hálás vagyok az osztálytársaimnak, mert…
Ezután mindenki elkészítette a saját hálás kezecskéjét, amit aztán hazavittek.
A hála gyakorlása minden nap jó érzéseket kelt. Fontos a fókusz.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Beszélgettünk arról, hogy milyen volt a nyári szünet, az iskolakezdés, minek örülünk, miért vagyunk hálásak, majd kiraktuk a hála szót különböző tárgyakból. A Hála – híd feladatot megcsináltuk, köszönetet mondtunk testrészeinknek. A gyerekek nagyon viccesnek találták ezt a feladatot. Ezután rajzoltunk, az Önbizalom – hegyhez tartozó Rajz – kalanddal folytattuk tevékenységünket és sokat beszélgettünk.
A tanévet Hálanaplóval indítottuk. Az a feladat, hogy minden nap gondolják át, hogy aznap miért lehetnek hálásak. Volt akinél elég döcögősen indult, szavakat írt vagy egyáltalán nem tudta, nem érezte, hogy miért lehet hálás. De, tanév végére mindannyian kinyíltak, gyönyörű gondolatokat írtak a naplóba.
Az Önbizalom Programhoz használtuk a hegy metaforát. Elindultunk a az Önbizalom-hegy megmászásának ösvényén. Megismertük a kilenc témakört, amin végighaladunk a hegy csúcsa felé.
Immár 3.tanéve kezdjük meg a boldogságórákat. A tanterem hangulatossá tétele után a gyerekekkel kört alakítottunk ki és zenehallgatással és önbizalom mozgással indítottuk el a foglalkozást. Ezután a Pozitív gyerek vagyok kártya felhasználásával történeteket meséltünk, és megbeszéltük, hogyan boldogít a hála a mindennapokban.
Foglalkozásterv 1. – A hála gyakorlása
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-színes ceruzák, ollók, papír bekészítése
Ráhangolódás:
A hála érzésének fogalom magyarázata. A hála az egyik legerősebb boldogságfokozó.
Ha hálás vagy akkor a hála elűzi az:
– irigységet, aggodalmaskodást, bosszankodást, magányt, rosszkedvet
– nem kell, hozzá semmilyen különleges tehetség
Miért lehetünk hálásak?
–a finom reggeliért, a játékokért, a barátságért, az egészségünkért, a szép ruhánkért, a családunkért, a napsütésért.
Relaxáció
Ég a gyertya ég, el ne aludjék, aki lángot látni akar, mind ide jöjjék.
Kicsi vagyok én, majd megnövök én,én leszek a legboldogabb a Föld kerekén.
(A gyerekek megszokták, hogy ha meggyújtok egy gyertyát és elkezdem énekelni az Ég a gyertya kezdetű dalt valamilyen tevékenység veszi kezdetét, a tevékenység végén elfújják a gyertyát, ez keretet ad a tevékenységnek.)
Leülünk a szőnyegre és meghallgatjuk Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalát.
Mesébe hívó: Egyszer régen nagyon régen, kinn jártam a meseréten. Ahogy keltem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Majd elmesélem Bezzeg Andrea : A hálafa története című meséjét.
A mesében található fa mondókát elénekeljük és mutogatjuk közösen.
Nap, nap, nap,fényes nap
Sugaraid bontogasd!
Vigyázz rám Napsugár,
a boldogság megtalál.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– milyen érzések lehettek a fa szívében, amikor a kisállatok kifejezték a hálájukat?
– miért voltak hálásak a fának?
Reflektálás:
Készítsünk hálavirágot! Rajzolunk, színezünk, kivágunk (minden gyermeknek a képességeihez mérten segítünk) . A kész hálavirágot add át a társadnak és mondd el miért vagy neki hálás.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 5. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
Megbeszéltük, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak, majd a teremben lévő tárgyakból kirakták a gyerekek a hála szót.