Hogy miért lehetünk hálásak? Mindenért! A szélért is. papírsárkányt is készítettünk.
A hála gyakorlása
A héten megtartottam a gyerekeknek az első Boldogságfokozó foglalkozást, amin a gyerekek nagy örömmel vettek részt. Bagdi Bella Szép nap ölelj most át engem c. dalát a gyerekek velem együtt hallgatták és énekelték, tánckoreográfiát találtunk rá ki közösen. Az első téma meséjét kíváncsian hallgatták. A foglalkozást egy Hálafa készítésével zártuk le.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A hálateltség egy csodálatos érzés, ami rendkívül sok területen tud hatni az életünkre, akár rövid, akár hosszú távon. A hála témaköréhez kapcsolódóan készítettünk egy graffitit, amiben leírtuk azokat a gondolatainkat, amiért hálásak lehetünk.
Év végi beszámoló
2024
Csoportunkban több éve tartok rendszeresen a boldogság órát. 1.-2. -3.- as összevont osztályban dolgoztunk az idén. Nem volt könnyű összehangolni a korcsoportokat. Gyakran használtam fel az óvodás korosztálynak készült segédanyagokat is , hiszen az elsősökből álló csoport még nem tudott írni, olvasni.
A gyerekek várták az órákat, hiszen ki ne szeretné magát jól érezni, harmonikus, békés légkörben beszélgetni, véleményt mondani, nem a hétköznapi órák tematikájában. Csak hozzáadott ehhez a relaxáció, a zene, a mozgás, az alkotás öröme, a meditáció.
Minden foglalkozásnak volt tanulsága, hozadéka; azonnal és később más órákon, foglalkozásokon – mind a gyerekek, mind a magam számára is. Az idei osztályra akár napi szinten is ráférne egy-egy ilyen óra-természetesen ez nem lehetséges, viszont tudok rá utalni, egy-egy órarészt be lehet iktatni a mindennapjainkba is.
Voltak sikeresebb és kevésbé jól sikerült foglalkozások, de mindenképpen keletkezett valami hasznos, megszívlelendő eredmény, melyek a következő foglalkozások tervezésénél figyelembe tudtam venni. A gyerekek személyiségének megismerésében is sokat segítettek az órák.
Sajnos az idei tanévben sok volt a hiányzó, amúgy is kis létszámú csapatunkat ez néha ellehetetlenítette. A jövőben is szeretném folytatni
1. Relaxáció ( Égig erő fa vagyok…)
2. Hálafa története
3. Beszélgetőkör
4. Barátság – háló készítése
5. Színező
6. A tevékenység tovább élése érdekében mindenki húzott egy jelet és egy héten keresztül annak a személynek igyekezett kedveskedni.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Míg sok érzelem fontos a jól-léthez, bizonyíték van rá, hogy a hála valamilyen egyedi különleges módon fontos. Egy tanulmány is megmutatta, hogy azok az emberek, akik hálásabbak voltak, jobban néztek szembe a kihívással, amit egy változás során tapasztaltak.
A pozitív pszichológia tudománya szerint a hálának igen fontos szerepe van az érzelmek között, és előkelő helyet tudhat magáénak, ha az életminőség javítását vesszük alapul. A hála érzése csodálatos dolog! Békével tölt el, és új reményeket ad. Olyan sok mindenkinek, olyan sok mindenért lehetünk hálásak az életünkben! Ehhez kapcsolódik a csoportunk által készített munka is.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A hála annyira alapvető érzelem, hogy általában nem gondolkodunk azon, mit is takar, és milyen hatásai vannak. Cicero szerint, „A hála nemhogy csak a legnagyobb erény, de az összes többi tőle származik.” Többféle kutatás megmutatta a kapcsolatot a hála és a jól-lét között, ami nem csak az egyén számára jelentős, hanem mindenkinek, akivel kapcsolatban van.
A hála nem azonos a lekötelezettséggel. Míg mindkét érzelem a segítségnyújtás során történik, a lekötelezettség akkor jelentkezik, amikor az egyén azt figyelheti meg, hogy valamilyen módon kötelessége visszafizetni a segítséget. Az érzelmek különböző cselekedetekhez vezetnek; a lekötelezettség arra ösztönöz, hogy kerüljük a személyt, aki segítséget nyújtott, míg a hála inkább arra motivál, hogy keressük a kapcsolatot.
Míg sok érzelem fontos a jól-léthez, bizonyíték van rá, hogy a hála valamilyen egyedi különleges módon fontos. Egy tanulmány is megmutatta, hogy azok az emberek, akik hálásabbak voltak, jobban néztek szembe a kihívással, amit egy változás során tapasztaltak.
A hála fontosságát egy plakáton jelenítettük meg.
Beszámoló 2023/2024-es tanévben végzett Boldogságóra foglalkozásokról
Már harmadik éve vagyunk Boldog Iskola, két éven keresztül ketten végeztük ezt a programot kettő osztályban, majd a tavalyi évben egy harmadik kolléga is elvégezte a tanfolyamot, és nagy-nagy örömünkre a következő hónapokban még kilenc kolléga csatlakozik csapatunkhoz. Hatalmas lelkesedéssel buzdítjuk a pedagógusokat az iskolában, és újabbnál újabb ötletekkel bombázzuk őket és így az egész iskola lelkesen részt vette ebben az évben is két kezdeményezésünkben.
Szeptemberben a gyerekek az osztályomban nagyon nyitottak és izgatottak voltak, már nagyon várták az órát. Igazgatóhelyettesként magyar nyelv és magyar irodalom órákat tanítok a negyedikeseknek, ezért szabadidőben tartottam a foglalkozást, melyet a kolléganőmtől kértem el. Kezdetben azt gondoltam, hogy a gyerekek majd neheztelnek, amiért ebben az órában nem játszhatnak az udvaron szabadon, de kellemesen csalódtam.
Szeptemberben a Hála hónapja volt. Nagyon tetszett nekik a hónap dala, minden lehetséges módon és időben bekapcsoltam nekik. A hála, mint fogalom nagyszerűen beépült a gyerekek szókincsébe. Hálaleltárt is készítettünk, melyben legnagyobb örömömre elmaradtak az anyagi dolgok és, az apró örömökkel láthatatlanul összekapcsolódva, a mindennapi apróságakért is hálásak voltak tanítványaim.
A következő hónapban az Optimizmus témaköre következett. Az egyik legmeghatóbb pillanat az volt, amikor az Ajándék című animációs filmet megtekintettük. Néma csendben nézték a gyerekek és néhányuk szemében meghatódást is láttam. Hihetetlen bölcsen megfogalmazták a gyerekek, hogy mire is tanította meg a kutyus a kisfiút, hogy vajon anyukája miért adta a kisfiúnak a kutyát, hogy az iskolatársai segíthettek volna-e a kutyának, és hogy egyikük elmesélte, őt is vidította már fel a kutyája. Állatvédelem-pedagógia a szívem csücske. Így ezt a témát több órán is fel tudtam dolgozni, több oldalról is.
Novemberben a Társas kapcsolatok volt a téma, vagyis miért jó, ha van barátod. Boldogságfitnesszel és hálavonatozással hangolódtunk rá a témára.
Kinyomtattam a motiváló idézeteket, melyeket boldogan olvasták el a gyerekek.
Az idei tanévben a folyosó több szakaszán is létrehoztunk Boldogság sarkokat. Paravánokra szíveket készítettek a gyerekek, ide kerültek az idézetek is. A betérő vendégek, szülők örömmel és sokszor csodálkozva olvasták a kitett gondolatokat.
Ezen fellelkesültünk és már tudatosan „üzentünk” a falu lakóinak, szülőknek, nagyszülőknek és kollégáknak az ablakokra írt üzenetekkel. (pl: „Legyen boldog minden gyermek!”)
A tanév fénypontja az volt, amikor intézményünk alsó és felső tagozata is csatlakozott március 20-án, a Boldogság világnapjához kapcsolódó „egy gyermek egy üzenet” elnevezésű kezdeményezéshez. A gyerekek lelkesen készítették a szívecskéket, írták vagy ragasztották a pozitív üzeneteket. Községünk szinte összes utcájába sikerült eljuttatnunk meglepetésünket. Legnagyobb örömünkre nagyon pozitív volt a fogadtatás, a Facebookot elöntötték a szívecskék és a köszönő üzenetek! Volt ahol üdítővel, csokoládéval is megkínálták a gyerekeket. Rengeteg hálás telefont kapott az intézményünk. A falu újságjában is megjelent az esemény, felforrt a közösség, nagyon jó élmény volt ez a nap felnőttnek, gyermeknek egyaránt!
Május 29-én a Kihívás napján, amelyet minden évben meghirdet a Magyar Szabadidő Sport Szövetség, a Boldog Óvodák és Iskolák hálózata, mint közösség is saját nevezéssel vett részt a kihíváson, amelyhez csatlakozott iskolánk alsó tagozata. 150 gyermekkel vettünk részt a programon.
A falu központi részén található csodálatos Bartal parkban tettünk egy kört egymás kezét fogva, majd itt alkottuk meg a dobogó szívet is, mely szintén a feladat része volt.
Ezután a Széchenyi utcát elfoglalva jelenítettünk meg a Széchenyi család által meghonosított sportok közül néhányat: evezés, gimnasztika, gyaloglás, labdajáték, vívás. A feladatoknál igyekeztük a humor erősségére támaszkodni! A rendőrség segítségét is kellett kérnünk a helyszín biztosítására, hiszen a gyerekek biztonsága a legfontosabb!
A szülőket az első szülői megbeszélésen szokás szerint tájékoztattam, lelkesen egyetértettek azzal, hogy feltétlenül folytassuk a programot.
A gyerekeknek nincs munkafüzetük, ez én munkafüzetemből fénymásoltam nekik a feladatokat. Nagyon hasznosnak tartottam a tanári segédkönyvet, szívesen használtam, ötleteket kaptam, vagy én találtam ki hasonló feladatokat.
Az elkövetkező tanévben is szeretném folytatni a megkezdett munkát, iskolánk szintén pályázott a Boldog Iskola címre. Látszik a program óriási hatása, az óráknak kiváló személyiségformáló szerepük mellett fontos közösségépítő szerepük is volt a pozitív közös élmények biztosításával, egymás szeretetteljes elfogadására is neveltek.
A program megvalósítása segíti azt a célkitűzésünket, hogy olyan élő hitű, optimista, magabiztos és kitartó gyermekeket neveljünk, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat és boldog, pozitív énképpel rendelkező felnőttekké válnak.
Puskásné Dobos Nóra