2023.szeptemberi biooldogságóra tablója.
A hála gyakorlása
1. Relaxáció ( Égig erő fa vagyok…)
2. Hálafa története
3. Beszélgetőkör
4. Barátság – háló készítése
5. Színező
6. A tevékenység tovább élése érdekében mindenki húzott egy jelet és egy héten keresztül annak a személynek igyekezett kedveskedni.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Míg sok érzelem fontos a jól-léthez, bizonyíték van rá, hogy a hála valamilyen egyedi különleges módon fontos. Egy tanulmány is megmutatta, hogy azok az emberek, akik hálásabbak voltak, jobban néztek szembe a kihívással, amit egy változás során tapasztaltak.
A pozitív pszichológia tudománya szerint a hálának igen fontos szerepe van az érzelmek között, és előkelő helyet tudhat magáénak, ha az életminőség javítását vesszük alapul. A hála érzése csodálatos dolog! Békével tölt el, és új reményeket ad. Olyan sok mindenkinek, olyan sok mindenért lehetünk hálásak az életünkben! Ehhez kapcsolódik a csoportunk által készített munka is.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A hála annyira alapvető érzelem, hogy általában nem gondolkodunk azon, mit is takar, és milyen hatásai vannak. Cicero szerint, „A hála nemhogy csak a legnagyobb erény, de az összes többi tőle származik.” Többféle kutatás megmutatta a kapcsolatot a hála és a jól-lét között, ami nem csak az egyén számára jelentős, hanem mindenkinek, akivel kapcsolatban van.
A hála nem azonos a lekötelezettséggel. Míg mindkét érzelem a segítségnyújtás során történik, a lekötelezettség akkor jelentkezik, amikor az egyén azt figyelheti meg, hogy valamilyen módon kötelessége visszafizetni a segítséget. Az érzelmek különböző cselekedetekhez vezetnek; a lekötelezettség arra ösztönöz, hogy kerüljük a személyt, aki segítséget nyújtott, míg a hála inkább arra motivál, hogy keressük a kapcsolatot.
Míg sok érzelem fontos a jól-léthez, bizonyíték van rá, hogy a hála valamilyen egyedi különleges módon fontos. Egy tanulmány is megmutatta, hogy azok az emberek, akik hálásabbak voltak, jobban néztek szembe a kihívással, amit egy változás során tapasztaltak.
A hála fontosságát egy plakáton jelenítettük meg.
Beszámoló 2023/2024-es tanévben végzett Boldogságóra foglalkozásokról
Már harmadik éve vagyunk Boldog Iskola, két éven keresztül ketten végeztük ezt a programot kettő osztályban, majd a tavalyi évben egy harmadik kolléga is elvégezte a tanfolyamot, és nagy-nagy örömünkre a következő hónapokban még kilenc kolléga csatlakozik csapatunkhoz. Hatalmas lelkesedéssel buzdítjuk a pedagógusokat az iskolában, és újabbnál újabb ötletekkel bombázzuk őket és így az egész iskola lelkesen részt vette ebben az évben is két kezdeményezésünkben.
Szeptemberben a gyerekek az osztályomban nagyon nyitottak és izgatottak voltak, már nagyon várták az órát. Igazgatóhelyettesként magyar nyelv és magyar irodalom órákat tanítok a negyedikeseknek, ezért szabadidőben tartottam a foglalkozást, melyet a kolléganőmtől kértem el. Kezdetben azt gondoltam, hogy a gyerekek majd neheztelnek, amiért ebben az órában nem játszhatnak az udvaron szabadon, de kellemesen csalódtam.
Szeptemberben a Hála hónapja volt. Nagyon tetszett nekik a hónap dala, minden lehetséges módon és időben bekapcsoltam nekik. A hála, mint fogalom nagyszerűen beépült a gyerekek szókincsébe. Hálaleltárt is készítettünk, melyben legnagyobb örömömre elmaradtak az anyagi dolgok és, az apró örömökkel láthatatlanul összekapcsolódva, a mindennapi apróságakért is hálásak voltak tanítványaim.
A következő hónapban az Optimizmus témaköre következett. Az egyik legmeghatóbb pillanat az volt, amikor az Ajándék című animációs filmet megtekintettük. Néma csendben nézték a gyerekek és néhányuk szemében meghatódást is láttam. Hihetetlen bölcsen megfogalmazták a gyerekek, hogy mire is tanította meg a kutyus a kisfiút, hogy vajon anyukája miért adta a kisfiúnak a kutyát, hogy az iskolatársai segíthettek volna-e a kutyának, és hogy egyikük elmesélte, őt is vidította már fel a kutyája. Állatvédelem-pedagógia a szívem csücske. Így ezt a témát több órán is fel tudtam dolgozni, több oldalról is.
Novemberben a Társas kapcsolatok volt a téma, vagyis miért jó, ha van barátod. Boldogságfitnesszel és hálavonatozással hangolódtunk rá a témára.
Kinyomtattam a motiváló idézeteket, melyeket boldogan olvasták el a gyerekek.
Az idei tanévben a folyosó több szakaszán is létrehoztunk Boldogság sarkokat. Paravánokra szíveket készítettek a gyerekek, ide kerültek az idézetek is. A betérő vendégek, szülők örömmel és sokszor csodálkozva olvasták a kitett gondolatokat.
Ezen fellelkesültünk és már tudatosan „üzentünk” a falu lakóinak, szülőknek, nagyszülőknek és kollégáknak az ablakokra írt üzenetekkel. (pl: „Legyen boldog minden gyermek!”)
A tanév fénypontja az volt, amikor intézményünk alsó és felső tagozata is csatlakozott március 20-án, a Boldogság világnapjához kapcsolódó „egy gyermek egy üzenet” elnevezésű kezdeményezéshez. A gyerekek lelkesen készítették a szívecskéket, írták vagy ragasztották a pozitív üzeneteket. Községünk szinte összes utcájába sikerült eljuttatnunk meglepetésünket. Legnagyobb örömünkre nagyon pozitív volt a fogadtatás, a Facebookot elöntötték a szívecskék és a köszönő üzenetek! Volt ahol üdítővel, csokoládéval is megkínálták a gyerekeket. Rengeteg hálás telefont kapott az intézményünk. A falu újságjában is megjelent az esemény, felforrt a közösség, nagyon jó élmény volt ez a nap felnőttnek, gyermeknek egyaránt!
Május 29-én a Kihívás napján, amelyet minden évben meghirdet a Magyar Szabadidő Sport Szövetség, a Boldog Óvodák és Iskolák hálózata, mint közösség is saját nevezéssel vett részt a kihíváson, amelyhez csatlakozott iskolánk alsó tagozata. 150 gyermekkel vettünk részt a programon.
A falu központi részén található csodálatos Bartal parkban tettünk egy kört egymás kezét fogva, majd itt alkottuk meg a dobogó szívet is, mely szintén a feladat része volt.
Ezután a Széchenyi utcát elfoglalva jelenítettünk meg a Széchenyi család által meghonosított sportok közül néhányat: evezés, gimnasztika, gyaloglás, labdajáték, vívás. A feladatoknál igyekeztük a humor erősségére támaszkodni! A rendőrség segítségét is kellett kérnünk a helyszín biztosítására, hiszen a gyerekek biztonsága a legfontosabb!
A szülőket az első szülői megbeszélésen szokás szerint tájékoztattam, lelkesen egyetértettek azzal, hogy feltétlenül folytassuk a programot.
A gyerekeknek nincs munkafüzetük, ez én munkafüzetemből fénymásoltam nekik a feladatokat. Nagyon hasznosnak tartottam a tanári segédkönyvet, szívesen használtam, ötleteket kaptam, vagy én találtam ki hasonló feladatokat.
Az elkövetkező tanévben is szeretném folytatni a megkezdett munkát, iskolánk szintén pályázott a Boldog Iskola címre. Látszik a program óriási hatása, az óráknak kiváló személyiségformáló szerepük mellett fontos közösségépítő szerepük is volt a pozitív közös élmények biztosításával, egymás szeretetteljes elfogadására is neveltek.
A program megvalósítása segíti azt a célkitűzésünket, hogy olyan élő hitű, optimista, magabiztos és kitartó gyermekeket neveljünk, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat és boldog, pozitív énképpel rendelkező felnőttekké válnak.
Puskásné Dobos Nóra
A hosszú nyár után újra együtt lehettünk, amiért nagyon hálásak lehetünk. Ezért a gyerekekkel arról beszélgettünk, kinek miért lehetünk még hálásak, miért használhatjuk a köszönöm szót? Fa formát alkottunk együtt olyan tárgyakból, amiket a csoportszobában találtunk. Ahogyan egy-egy tárgy bekerült az alkotásba, megköszöntük a tárgynak, hogy segít nektek idén is. Legtöbben az alvós plüssmacijuknak köszönték meg, hogy segít nekik délután elaludni, vagy pihenni az óvodában. A Hála világnapja alkalmából meghallgattuk a Szép nap ölelj mostát engem! című dalt. A tevékenységek segítettek a gyermekeknek a feszültségoldásban, valamint abban, hogy meg tudjuk élni együtt a közös élményeket, hiszen a hála gyakorlása az egyik leghatásosabb boldogságfokozó technika.
Szeptember
A hála gyakorlása
A 2023/24-es tanév szeptemberének első témája a „Hála gyakorlása” volt. A Katica csoportos gyermekek kíváncsian várták már. Relaxációval indítottunk (napimádás, fújj, fújj, szelek vagyunk). Boldogság Katica körbeadásával megbeszéltük, hogy mit is jelent hálásnak lenni, mennyi mindenért lehetünk életünk során hálásak. Megismerték a Hálafa mese történetét. Hálafát készítettünk kartonból a gyermekek kézlenyomatai voltak az őszi levelek. Játszottunk „Hogyan sző a hálapók?” játékot. Én voltam Pók néni, akinél a gombolyag volt és örömből volt a fonala. Körbeszőttem azt a gyermeket, aki tudott mondani olyat, amiért hálás. Volt, aki azért fejezte ki háláját, mert az anyukája elvitte a játszótérre, egy másik gyermek azért, mert az apukája csokit vett neki. A végén a Hálapók is kifejezte háláját, amiért részt vettek a gyermekek a játékban. Ezt követte a „Szállj be a hálavonatba” játék. A gyermekek körben álltak, helyben járás közben a vonat kerekeit utánozták. Volt egy mozdonyvezetőnk, aki a körön kívül sétált és a „Te meg legyél az utas!” elhangzásakor a vonatra „felszállt” egy utas. Olyan utast választottak, akinek valamiért hálásak voltak.
Ziki-zaki zakatok
Ez a vonat valahol.
Én leszek a vasutas,
Te meg legyél az utas!
A remek játékos feladatok után meghallgattuk a hónap dalát, melynek címe „Szép nap.” Derűsen táncoltunk mindannyian.
Október
Az optimizmus gyakorlása
Relaxációval indítottunk (égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok), ezek után leengedett karokkal ingaóra módjára ellazultunk. Megismertettem a gyermekekkel a hónap meséjét, melynek címe (Tódi törpe varázsszemüvege). Megbeszéltük mit is jelent az optimista szemléletmód, hiszen akadályokat, nehézségeket bármikor megtapasztalhatunk életünk során. Az optimista ember mindig a jót látja, akkor is, amikor másoknak éppen az ellenkezője jut eszükbe. Például amikor elered az eső, csupa szürkeség minden, akkor sokan elkedvetlenednek, az optimista ember ennek szépségét is látja.
„Csepp, csepp csepereg,
Őszi levél kesereg.
Ne keseredj kis levél,
Levélrügyed újra él.
Majd ha itt a kikelet,
Új levélke születhet….
A trópusi esőt imitáltuk: Teljes csend, tenyerek összesimítása, halk csapkodás a csuklón, taps, taps és dobogás együtt, majd visszafelé ugyanez, míg az eső el nem áll.
Bátorságpróba – Vigyázz a tócsára!
A gyerekek némi távolságra egymástól fekszenek a szőnyegen (tócsa imitálása), majd a többiek átlépik óvatosan őket. Fodrozza a szél, erősebbek a hullámok, majd végül cserélnek.
Esernyős célbadobó: Kislabdával esernyőbe igyekeznek célba találni a gyerekek. Eközben beszélgetünk, miért szereted az őszt, az esőt, a labdát…
Az Alma együttes „Zivatar lányka” dalára táncoltunk mindannyian. Mindig az élet napos oldalát lásd!
November
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberi hónapunk a „Társas kapcsolatokról, ápolásáról” szólt. A már jól megszokott módon relaxációval kezdtük a foglalkozást (almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj). A hónap meséje a „Tavaszi ébresztő” volt, melyet a gyermekek figyelmesen hallgattak. Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent a társas kapcsolatok ápolása. Az emberi kapcsolatokra, barátokra érzelmileg, szociálisan egyaránt szükségünk van, hiszen társas lények vagyunk. A barátság megóv a magánytól, sokkal boldogabbak és kiegyensúlyozottabbak leszünk mi, emberek. Elemi szükségünk van a szeretetre.
Barátságláncot készítettünk, majd papírból kivágott emberformákat helyeztünk kör alakba, egy jelképes szeretet kört szimbolizálva.
Barátság üveg – egy kis üvegbe homokot szórtunk, amelyben elhelyeztünk három gyöngyöt. Ezek után lezártuk. A gyermekeknek bemutattam, hogy ha az üveget megrázom, akkor a három apró gyöngyszem mindig egy ponton összefut. Mindez azt kívánja szimbolizálni, hogy az életben bármerre sodor a szél bennünket, a barátok mindig számíthatnak egymásra. A barátság láncot egymás karjára felkötöttük, az örök barátság jeleként.
A hónap zenéjére (Ha boldog vagy, mutasd meg) fergeteges, örömtáncot jártunk.
December
Jó cselekedetek gyakorlása
A decemberi hónap a „Jó cselekedetek gyakorlásáról” szólt. Nagyon motiváltak voltak a gyermekek, nagy örömmel várták a Boldogságórát. A kezdeti relaxációs gyakorlatoknál széllé változtunk, annak hangját utánoztuk hangosan és hajladozva. Arcunk lazításaként alaposan felfújtuk orcánkat és kipukkasztottuk. Ezt nagyon viccesnek találták óvodásaink. A „Szívem kertje” volt a hónap meséje, melyet a gyermekek örömmel hallgattak. Megbeszéltük, hogy mit takar a jóság szó.
Alma, körte, szőlő játék:
A feladat során az almánál gurultak, a körténél guggoltak, a szőlőnél összekapaszkodtak gyermekek.
Az „Alma és a kerti manó” meséjét szintén örömmel hallgatták. Ezek után egy láthatatlan varázspálcával olvasztott napsugarat és friss harmatot kevertünk el varázsedényünkben. Ez lett a pirospozsgásra színező festékünk. Átdörzsöltük vele arcunkat, majd egymásét is, akárcsak a manó a piros almákat.
Megbeszéltük, hogy mennyi jót tudunk tenni, miben lehetünk egymás segítségére (anya fáradtan érkezik haza, kiskutyánk éhes, kistestvérünk szomorú).
Amália összekoszolt ruhái:
Amáliának együttesen segítettünk megtisztogatni a ruháit, amelyeket játék során összekoszolt. Majd eljátszottuk, hogy eltűnt Amália kedvenc babája, amiért nagyon bánkódik a kislány. Apró hópelyhekkel segítettem a gyermekek útját, hogy megleljék a babát. A jóságos Katica csoportos gyermekek kitartóan keresték és végül boldogan fedezték fel az elveszett játékbabát.
Óriási szívecskéket is készítettünk, melyeket vattapamacs segítségével pirosra festettünk. Ez jelképezi a mi kis csapatunk szívből jövő, szeretetteljes jóságát, segítőkészségét.
A hónap dalával zártuk a foglalkozást, melynek címe, „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”.
1. HÁLA
RELAXÁCIÓ
A Dagasztás relaxáló játékkal kezdtünk. Előbb egy próbakört tettünk, aztán váltakozó erősséggel, illetve sebességgel végeztük a gyakorlatot, amíg nevetésbe nem fúlt az egész.
A TÉMA BEVEZETÉSE
A gyerekek sorra cetliket húztak, amelyekről a hálával kapcsolatos idézeteket olvastak fel.
Ezt beszélgetőkor követte, ahol egy mondatot kellett befejezni: Amikor hálás vagyok, akkor…
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
A mi hálánk c. gyakorlatot végeztük, amikor hála-kiállítást készítettünk olyan tárgyakból, amiket a teremben találtunk. Ahogyan egy-egy tárgy bekerült a kiállításba, a gyerekek megköszönték, hogy segít nekik a tanév során. Aki a tárgyat hozta, hangosan kimondta a gondolatot, a többiek pedig gondolatban mondtak köszönetet.
Ezt követte egy újabb beszélgetőkör, amikor az alábbi kérdésekre kerestük a választ: Ki és mi felé érezhetünk hálát? Miért használjuk a hála kifejezésére a köszönöm szót? Még milyen más szót használhatunk?
A foglalkozás folytatása a szokásos őszi sétánk volt, amit az autómentes nap alkalmából szoktunk megszervezni. Idén a közeli üdülőtelepre sétáltunk ki, majd meglátogattuk a meleg vizű vízesést is. Ezúttal azt a kihívás vállaltuk, hogy igyekszünk észrevenni 3 olyan dolgot, amiért hálásak lehetünk.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
Visszaérve a zárókörben mindenki elmondott legalább egy dolgot, amiért hálás lehet.
2. OPTIMIZMUS
RELAXÁCIÓ
A foglalkozást a Napimádás relaxációs gyakorlattal indítottuk. Arra kértem a gyerekeket, hogy különösen figyeljenek arra, hogy kifújjanak minden rosszat. Ha több dolog van, amitől szeretnének megszabadulni, akkor minden kilégzésnél egy másik dologra gondoljanak. Ha egyetlen dolog van, ami zavarja őket, akkor mindenik alkalommal képzeljék el, ahogy egyre távolabb fújják maguktól azt.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Mivel előző tanévben már foglalkoztunk az optimizmus fogalmával az EKOP foglalkozáson, így az első beszélgetőkörben arra kértem a gyerekeket, játsszuk el az optimista-pesszimista játékot. Ez abban állt, hogy a közösen kijelölt játékvezető kihúzott egy cetlit, amely egy iskolai élthelyzetet írt le (pl. Ma nem jött a barátom, mert náthás. Otthon felejtettem a tolltartóm. stb.) aztán kijelölt egy optimista, illetve egy pesszimista szereplőt. A kijelölt gyerekek rövidke monológot kellett rögtönözzenek az adott helyzetről, a kijelölt szemlélettel, lehetőleg eltúlozva azt.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
Az előző játék szereplőit arra kértem, hogy első körben arról beszéljenek, miért volt számukra könnyű, esetleg nehéz teljesíteni a feladatot. Többen is azt a gondolatot fogalmazták meg, hogy hajlamosak vagyunk a rosszat észrevenni, a jót pedig nehezebben észleljük.
A foglalkozás fő tevékenysége ezúttal az Időutazás a lehető legjobb jövőbeli életünkbe c. játék volt.
Előbb csendben maradtunk, és mindenki elképzelte, milyen lenne az ideális élete.
A gyerekek az alábbi utasításokat kapták: Hunyd be a szemed, és képzeld el, hogy beülsz egy időgépbe, és előre repülsz abba az időbe, amikor már felnőtt vagy! Hány éves vagy? Hol élsz? Milyen házban laksz? Mi a munkád? Kik vesznek körül? Kik a barátaid, a családod? Mivel töltöd a szabadidődet? Ne bíráld a gondolataidat! Csak álmodozz bátran!
Miután letelt az idő, nem rajzoltuk le, hanem azonnal áttértünk az időgépes feladatra. Mindenki választott egy társat, akit elvinne az időutazásra. Amikor a párok kialakultak, eldöntötték, kihez fognak utazni először. Utána az alábbi utasítást kapták:
Képzeljétek el, hogy együtt beültök az időgépbe, és előre repültök az időben! Először
az egyikőtök jövőjébe, majd a másikéba. Legalább 1 percig mesélj róla, hogy hogyan
néz ki a lehető legjobb jövőbeli életed! Úgy mesélj, mintha éppen itt történne körülöttetek minden. A másik figyelmesen hallgatja, illetve azzal segíthet, hogy rákérdez
azokra a részletekre, amelyekre kíváncsi lett közben, hogy minél jobban megismerje a
lehető legjobb jövőbeli életedet.
Elindítottam az időzítőt. 1 perc után cseréltek, és a második gyerek időgépjébe ültek bele.
A feladat teljesítése után elmondtam, hogy másokat is elvihetnek az utazásra, ha akarják. Sokan párt cseréltek, és megismételtük az utazást. Érdekes volt megfigyelni, hogyan változott a harmadik osztályos korukhoz viszonyítva a pályaválasztáshoz kapcsolódó véleményük.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
Mivel azon a héten volt az erőszakmentesség világnapja, arra kértem az osztályt, hogy ennek a hétnek a kihívása az legyen, hogy gyakoroljuk a tiszteletteljes kérések megfogalmazását. Azt is megbeszéltük, hogy aki nem így fogalmazza meg a kérését, emlékeztessük rá azzal, hogy elhangzik a Tessék? Nem értettem.
5. CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
RELAXÁCIÓ
A Villámlazítás gyakorlattal kezdtünk, úgy éreztem ez találó lenne a vakáció utáni álmos, fáradt gyerekek figyelmének elnyeréséhez.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Az Írni-olvasni tudás világnapja kapcsán arra kértem a gyerekeket, emlékezzenek vissza, mit is tűztek ki célul, amikor iskolások lettek. Utána az alábbi mondatot fejeztük be egy beszélgetőkörben: Azért jó, hogy tudunk írni és olvasni, mert…
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
A téma feldolgozásához ezúttal a Múlt Alaktól tanulok, a Jövő Alaknak üzenek c. gyakorlatot választottam. Előbb elbeszélgettünk arról, hogy mit jelent: múlt, jelen, jövő. Mi a legtávolabbi múlt, amire emlékszünk? Hol voltunk akkor, mekkorák voltunk, és hogyan éreztük magunkat? Mi a legtávolabbi jövő, amit el tudunk képzelni? Hol leszünk akkor, mekkorák leszünk, és hogyan szeretnénk magunkat érezni?
Megkérdeztem, hogy ha a jelen, a múlt és a jövő külön személyek lennének, hogy néznének ki,
mit tanulhatna a Jelen Alak a Múlt Alaktól, és milyen tanácsot adhatna a Jövő Alaknak?
Mivel 13-as létszámú az osztály, azt játszottuk, hogy kisorsoltunk 1 Jelen alak, illetve 12 (a hónapok nevével ellátott) Jövő alak szerepet. A Jelen Alaknak végig kellett látogatnia az összes Jövő Alakot, s tanácsot kellett kérnie tőle arra a hónapra.
Zárásképpen arról beszélgettünk, hogy mikor hasznos segítséget kérni a Múlt, a Jelen vagy a Jövő Alakjától.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
Mivel idén ötödikesek lesznek, arra kértem a gyerekeket, hogy a záró körben arról beszéljünk, milyen célokat tűzhetnének ki maguknak ötödik osztályra.
6. MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
RELAXÁCIÓ
A pillangóölelés gyakorlattal kezdtünk. Fontosnak tartottam, hogy megtanuljuk ezt, hiszen nagyon hasznos lehet a jövőben.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Egy bevezető kört tettünk, arra a kérdésre keresve a választ, mikor éreztük magunkat szorult helyzetben. A gyerekek azonnal több példát is fel tudtak sorolni, természetesen a legtöbbjük az iskolához kapcsolódott.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
Elmondtam a gyerekeknek, hogy a következő játék során Lelkes Lóri szerdai napjáról lesz szó, és mindenki egy cetlit fog húzni, amelyen egy ehhez kapcsolódó helyzetet talál. (Lóri késve ért az iskolába, és ezt valaki szóvá tette. Lóri otthon hagyta egy fontos munkafüzetét, és emiatt leszídták. Lóri legjobb barátja ebben a szünetben bántó dolgot mondott neki. Lóri elesett az udvarra vezető lépcsőn, és megütötte a térdét. Lóri nagyon jó ötletet vetett be az egyik órán, de valaki lehurrogta. Lóri olyan pillanatban nevetett, amit mások nem értettek. Lórit eltalálta egy labda a folyosón, ami csak úgy zeng hangos gyermekzsivajtól. Lórinak most jutott eszébe, hogy a következő órára meg kellett volna tanulnia egy verset. stb.)
A cetlit csak akkor olvashatták el, amikor sorra kerültek. Az utasítás az volt, hogy először még ne a megoldást keressék, hanem abban segítsenek Lórinak, hogy megnyugodjon. Miután mindenki elmondta a neki jutó helyzethez a tanácsait, utána egy második körben adhatott tanácsokat a probléma megoldásához. Ebben a körben bárki kérhetett segítséget az osztálytársaktól.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
A zárókörben arról beszélgettünk, hogy ha valami nem sikerült, akkor mennyire fontos megnyugodni, mielőtt döntést hoznánk a megoldásról. Véleményüket alátámaszthatták saját élménnyel, tapasztalattal.
10. FENNTARTHATÓ BOLDOGSÁG
RELAXÁCIÓ
A játékos arcizomlazító játékkal kezdtünk. Aztán a Csipkefa bimbója c. éneket énekeltük, eltúlzott dikcióval. (Amíg nevetésbe nem fúlt az éneklés.)
A TÉMA BEVEZETÉSE
A gyerekeket megkértem tanév elején, hogy írjanak le 2-3 célt, amit szeretnének megvalósítani negyedik osztályban. Ezeket a célkitűzéseket most visszaadtam mindenkinek, hogy elolvassák gondolatban.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
Előbb 2 perc gondolkodási időt adtam, majd kertem őket, gondoljanak arra, miben változtak az év elejéhez viszonyítva, s mondják el. Aztán egy második körben arról beszéltek, hogyan sikerült a céljaikat megvalósítani, mit tettek érte.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
A zárókörben arról beszélgettünk, a negyedik elején leírt céljaik közül melyiket lehetne átalakítani úgy, hogy vonatkozzon az ötödik osztályra, s mit kell tenniük, esetleg min kell változtatniuk azért, hogy ez meg is valósulhasson.