A nevelési év első Boldogságóráját már nagyon várták a gyermekek. Amikor Boldog Dóra megérkezett közéjük, a rengeteg nyári élményt alig győzték elmesélni. Dóra a tengerözön élményt hallgatva, egy kicsit besegített, irányítottá tette a beszélgetést, a hálára fókuszálva. A nagy és tartalmas beszélgetést a Napimádás relaxációs gyakorlattal folytattuk, ahol Dóra irányította a magunkból való kifújás pontosságát. Ehhez a gyakorlathoz nagyon jól illeszkedett Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem című dala, melyet a gyermekek már jól ismernek, közösen énekelték. A mesére hangolódó versike után A kígyókirály koronája mesét mutatta be Dóra. Ez a mese nagyon szépen kifejezi, hogy ki kinek volt hálás, s hogyan fogadta a segítséget, majd hogyan lett ő is hálás. A gyermekek ezt nagyon szépen kiérezték a meséből, és meg is fogalmazták. Összefüggésbe hozták a hála és a köszönet kifejezéseket, és azt is megfogalmazták, hogy a hála „jobb érzés, mert az mindenkinek a szívében van”
Az elmúlt nevelési évről jól ismert szívecskéket annak a társuknak adták át, akiknek hálásak voltak valamiért. Nagyon boldog voltam, hogy megértették a hála érzését, és annak megfelelően nyújtották át a piros szívet.
Megbeszéltük a hála kifejezési módokat is, s közösen döntöttek a hálakéz elkészítésében, mert ölelni, simogatni nagyon jó! A tenyérbe egy-egy gondolatot diktáltak, ezek általában a baráti kötődésekre utaltak: „Hálás vagyok, hogy Te vagy a legjobb barátom”, Hálás vagyok, hogy eszedbe jutottam a nyáron is”….stb.
A gyermekek a szüleiknek is vihettek haza hála szívet, mellyel legtöbben a nyaralás utáni hálájukat fejezték ki.
A hála gyakorlása
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: Katicások hála „talptól a tetőig”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Új ének: Bagdi Bella: Hálával megismerése, játéka invitálás a dallal. Ismert mozgásformák felelevenítése (taps, combütés), téralakítás megvalósítása (kör)
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella: Hálával c. dalának meghallgatásával játékra hívás a szőnyegen. Bemutatással, magyarázattal, beszélgetés módszerével. Ehhez szükséges eszközök: Hangfal, telefon.
Hálaszív készítése a csoportban található játékeszközökből. cliks, tüske építő, wc.papír, toboz, zsebkendő, ceruzák…
Hála fogalmának tisztázása.
Bagdi Bella: Hálával c. dalának felhasználásával mozgásos játék (szobros játék). Szív formázása közösen különböző testhelyzetekben (nyújtott ülésben, térdelésben, guggolásban, gyertyaállásban stb.)
Mit jelent a hála?
Miért lehetünk hálásak?
A mai rohanó világban a hála sokszor háttérbe szorul. Nehéz mások felé nyitni. Nehéz megfogalmazni, hogy valójában mit is értünk alatta. Boldogságot? Szeretetet? Megköszönjük, de vajon mi is az, amit meg kell köszönnünk.
A tanulók válasza, hogy miért is hálásak: a szülők, testvérek, barátok, iskolai szünetek és nem maradhatnak ki a digitális eszközök sem.
Szép zöld övezetben óvodánk udvarán tornáztunk a gyerekekkel, hálásak lehetünk hogy egészségünk megóvása érdekében ilyen szép környezetben van lehetőségünk mozgásra. Tudatosítottam bennük azt, hogy milyen fontos a mozgás egészségünk megóvása érdekében. Hálásak vagyunk a mély tiszta levegővételekért, azért hogy képesek vagyunk mozgatni minden testrészünket.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
Óraterv- A hála gyakorlása
A téma feldolgozása során nagyon sokat kézműveskedtünk a héten. Először közösen készítettünk egy hálafalat, ahova mindenki le tudta rajzolni, hogy miért hálás az életben. Másnap készítettünk hálanyakláncot, amit a csoportban az egyik társuknak adhattak a beszélgető kör során, ahol elmondták, hogy miért hálásak neki. Otthonra készítettünk hálakövet is, aminek minden nap elmondhatják, hogy azon a napon miért voltak hálásak. A foglalkozás során először meditáltunk, átadtuk a beszélgetőkör során a hálanyakláncot, majd meghallgatták „A három pillangó” című mesét, ami szerintem nagyon kapcsolódik a témához, a végén pedig átbeszéltük, hogy ki és miért hálás a mesében.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
Óraterv-A hála gyakorlása
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
Óraterv-A hála gyakorlása- A ceruza története