A Báthory Iskola az idei tanévben ünnepli, hogy 10 éve viselheti a Boldog Iskola kitüntető címet. A jubileumi tanévben nagyon sok programmal készülünk a gyerekeknek, szülőknek és a pedagógusoknak, hogy méltóképpen ünnepelhessük meg az elmúlt 10 évünket. Az ünnepi tanév eseményeiről rendszeresen beszámolók jelennek meg iskolánk facebook oldalán az ünnepi logóval.
A hamarosan induló programok plakátjai és élménybeszámolói is megjelennek a közösségi médiában. Elsőként bemutatjuk a jubileumi logót és plakátot.
A hála gyakorlása
Báthory István Általános Iskola
Tíz év telt el – s mennyi szép emlék gyűlt már össze,
Egy osztály álmával kezdődött nálunk a boldog iskola története.
Velük egy apró szikra lobbant, egy kis fénycsóva,
Ma már tűzijáték világít a Báthory iskolára.
A Báthory falai közt nőtt a hit,
Hogy boldogság tanulható itt.
Szívek nyíltak, tettek születtek,
Mosolyban jelennek meg az üzenetek.
Veszprém ölében, egy hely, hol derű ragyog,
a Báthoryban évek óta élnek így a gyerekek, tanárok.
Nem harsányan, nem álarc mögé bújva,
hanem szívből, őszintén – minden nap újra.
2016 – emlék, mely örökké lobog,
az első „Boldog Iskola” cím ekkor ragyogott.
Majd eltelt egy év, és jött az újabb cél,
Örökös boldog cím– ami már nem csupán remény.
S hogy ki kezdte ezt a színes 10 évet?
Dóri néni, ki ma már boldogság-nagykövet,
és akkori osztálya, ki már az egyetemen
a boldogság szavával ér el szíveket.
Előadása szólt Pesttől Veszprémig,
az Erkel Színháztól az országos körútig.
Ahol ott volt, ott a nézőtér mosolyra derült,
és az iskola neve messzire elkerült.
Szakmai napra a közönséget a Báthory kétszer is hívta,
Bagdy Emőke is eljött, s a közönség hallgatta.
Bagi Bella – kinek dalai lelket simogatnak,
többször koncertekkel ajándékozta meg a diákokat.
S tettek is voltak bőven, nem csak szavak,
virágok nyíltak az udvaron, színesre változtak a betonfalak.
A kerítés új ruhát kapott,
a diákság a folyosókra akadálypályát rajzolt.
Volt, hogy festettünk „hála-falat”,
Máskor együtt öleltük a szavakat.
Verseny, séta, vagy boldogság-nap –
Minden év valami újat ad.
Szentjánosbogárként ragyog a fény,
Vidáman ébred az iskola egén.
Tanár és diák kéz a kézben,
Építi együtt szívvel és ésszel.
Volt kerti program, sok örömóra,
Boldogságkerék fordult újra s újra.
Zöld projektek és mesehét,
Élmények szővik át a tanév színes egét.
10 év alatt részesei voltunk ezer jó dolognak:
képeslapok repültek százfelé boldogan,
az adományozásban is ott volt a csapat,
mert a jóság ott kezdődik, hol valaki másnak is ad.
A „Legszuperebb Osztályközösség” címet
a 6.b boldogan, büszkén viselte.
Nem csoda – hisz az iskolában minden nap egy ünnep lehet,
ahol a másik öröme is fontos és egyre csak terjed.
„Ölelés napja”, „Sál a fára”,
„Énekeljük a Földért”, s az álmaid valóra válnak.
Könyv gyűlt, szív nyílt, jótékony vásárok,
meleg szavak, mosoly – ezek a mi csodáink, barátom.
A bécsi karácsony varázsa is ránk nevetett,
a sportos napokon is számított a szeretet.
Boldogságnap, üzenetek – kis papíron a fény,
sok kicsi tettből lett egy boldog, nagy regény.
Mert a Báthoryban tanulni több, mint tudni,
itt az életre tanít a közösség, hogy kell jónak lenni.
Tanár, diák, szülő – együtt alkot csodát,
s minden reggel új lehetőség – lehet ebből új, boldog világ.
Tíz éve már, hogy az országban elsőként,
Boldogság-útját jelöltük ki – ez volt a tét.
Ma már minden osztály éli e csodát,
S közösen írjuk a jövő dallamát.
Köszönjük mindenkinek, ki hitt bennünk,
Sok nevetéssel lettünk, akik lettünk.
Boldog iskola – több mint név,
Ez egy szívből jövő, élő remény.
Tíz év … de nem csak múló idő,
hanem út, melyen remény és fény jön elő.
Egy iskola – nem csupán tanterem és tábla,
hanem szív, hol boldogság is a tanulnivaló tárgya.
Tíz év – s még csak most kezdődött el igazán,
hisz aki a boldogság útján jár,
annak az idő nem múlik, csak gazdagodik –
mint egy fa, mely a szeretetből virágot ont, s gyümölcsöt is.
Báthory István Általános Iskola
Egy kisfilm készült – szívből, szabadon,
S megérkezett rá az első válaszom:
„Boldog Iskola” – így lett a nevünk,
Ma már e cím örök velünk.
Egy osztály kezdte, lelkes szívvel,
Ma már az egész suli zeng vidámsággal.
Tíz éve járjuk a boldog utat,
S minden nap mosollyal indulhat.
Volt egyszer egy kis osztály, aki elindult,
Egy szívből jövő úton meg nem torpant, csak futott.
Ők voltak az elsők, s jutalmuk egy álom:
Parádon táboroztak – örök nyár a vállukon.
Egy héten át játszottak, nevettek, éltek,
Ez lett a díj a sok-sok szép ötletért, cselekvésért.
Ott született élmény, erő és emlék,
Mely örökre bennük marad – mint belső ajándék.
Szálltunk szavakkal: „Ragasszuk tele boldog versekkel
Veszprémet!” – üzentünk felnőttnek, gyereknek.
Sálat kötöttünk téli fákra,
Könyvet gyűjtöttünk mesés csodákra.
Kert épült az udvar szélén,
Virág, zöldség nőtt a remény ölén.
A Föld napján énekeltünk hangosan,
Született ünnep – mosolyban, dalban.
Dóra néni színpadon állt,
Erkelben verselt, s boldogságot hozott ránk.
Többször lett a hónap tanára,
Szívből dolgozik évek óta nyárra-télre-tavaszra.
Bagdi Bella énekelt – kétszer is nekünk,
A Hangvillában koncertet is kaptak a szülők!
És jött egy nap, amikor a színház
nemcsak előadást, de boldogságot is kínált.
A Petőfiben csendültek fel a dalok,
Bagdi Bella énekelt – s minden szívben kinyíltak az ablakok.
A gyerekekkel együtt zengett a sor,
Tapsoltak, nevettek – nem maradt csönd sehol.
Nem csak koncert volt – igazi varázs,
Olyan nap, mit nem feled el sem gyerek, sem tanár.
Néptáncosaiktól volt hangos A Jobb Veled a Világ! színpada,
a tehetségkutatón sikerrel táncolt a Báthory Banda
A szülőknek is ajándék volt a dalunk,
A szív is táncolt, nem csak a lábunk!
Szakmai napra kétszer a Báthory hívta a közönséget,
Rengeteg pedagógus jött ide sok vidám szívvel.
Bagdy Emőke hozzánk az aulában beszélt,
Gondolatai felnyitották a közönség szemét.
Az aulában összekovácsolódott a lelkes közönség,
míg Bagdy Emőke mesélt csendes lett a tér.
Szív és tudás, példa és élmények,
E napok nyomot hagytak minden elmében.
A tanárok képzést végeztek,
Boldogságórákat rendszeresen vezetnek.
Vetélkedőt szerveznek, rajzoltak pályát a folyosóra, udvarra
Szalad a gyerek – és közben tanul óvatosan, okosan, boldogan!
Boldogság faliújság mesél a falon,
Boldog dal is szólhat az iskolarádión.
Vetélkedő is vár a havi témában –
Tudás és játék kéz a kézben járnak.
Írtunk mesét, rajzoltunk szépet,
A gyerekek alkotnak szívből, lélekből képet.
Szív küldi üzenet, ölelésnap,
Sportra fel! –indul a kihívásnap programja!
Bécsben advent, díszcsere program,
Karácsony jött Európa-módra boldogan.
Gyűjtöttünk adományt, küldtünk reményt,
Online is boldogságban éltünk – bezárt időnkben is volt szép.
Óvodák, színház, közös kirándulás –
Minden nap új esély, új tanulás.
Országos programban ott vagyunk mi is,
A Báthory neve már messze visz!
Tíz év boldogság, sok kis csoda,
Együtt tanulva, játékkal, mosolyban tova.
Múltunk mesél, a jelenünk ragyog,
A jövőnk? Boldog lesz – hisz itt vagytok ti, gyerekek, tanárok, reméljük mind boldogok!
Boldogságóra – Éves összefoglaló beszámoló
November végén végeztem el a Boldogságóra programhoz kapcsolódó továbbképzést, és decembertől kezdtem el a foglalkozások vezetését. Ez a munkámat külön kihívássá tette. Bár az új témafeldolgozások és a három különböző korosztály igényeinek összehangolása nagy feladat volt, sok örömet jelentett számomra.
A korosztályok közti különbség a témák feldolgozásában jól érzékelhető volt: míg a nagyobbaknál (4–5 és 5–6 éves csoport) a gondolatok és érzelmek kifejezése már tudatosabb, összetettebb módon jelent meg, addig a kisebbeknél (3–4 éves csoport) a megértés és a megélés sokkal inkább a mindennapi helyzeteken, játékos élményeken keresztül valósult meg.
Saját csoportom 3–4 éves korosztály, így náluk a témákat igyekeztem a napi tevékenységekbe beleszőni, különösen a hála gyakorlását, a társas kapcsolatok ápolását, az apró örömök élvezetét és a testmozgást hangsúlyozva. Ezeket nem mindig különálló foglalkozásként, hanem a napirendbe ágyazott játékos gyakorlatokként valósítottam meg, például közös hála-körrel, udvari örömkereső sétával vagy barátságjátékokkal.
A többi két csoportban (4–5 évesek, valamint 5–6 évesek) havi rendszerességgel tartottam Boldogságóra foglalkozásokat. Számomra is látványos volt, mennyivel bővebben és árnyaltabban tudták a nagyobbak megfogalmazni érzéseiket, elmesélni élményeiket, mint a kisebbek. Ez részben annak is köszönhető, hogy az előző évben egy kolléganőm már tartott nekik Boldogságórát, aki az idei évtől átadta nekem a feladatot. Sok relaxációs gyakorlatot, mondókát, dalokat ismertek már.
Az idei nevelési évben is a Boldogságóra program tíz témáját igyekeztem feldolgozni a 3–6 éves korosztállyal, a gyerekek életkori sajátosságaihoz igazítva. Minden foglalkozásomban megjelent a relaxáció, a mese, Bagdi Bella dalainak éneklése, táncolás, a játékos beszélgetés, valamint kézműves, ábrázoló, vagy mozgásos tevékenység.
Az év során feldolgozott témák a következők voltak:
A hála gyakorlása: A gyerekekkel gyakran tartottunk „hálakört, ahol mindenki elmondhatta, miért hálás. A kisebbek egyszerű mondatokban, a nagyobbak összetettebben fogalmaztak. Kolléganőmmel készítettek „Hála fát”, színes levelekre írták, vagy rajzolták, miért mondanak köszönetet. Bagdi Bella: Hálás vagyok című dalát hallgattuk meg, ezzel is erősítve az élményt.
Az optimizmus gyakorlása: A pozitív gondolkodás gyakorlása során beszélgettünk arról, hogy a nehéz helyzetekben is érdemes a jó dolgokra figyelni. „Napfény fürdő” relaxációval elképzeltük, hogy a nap sugarai átölelnek minket, és valami jó dolog történik velünk. Kívánságkör játékban a labdát körbe adva mindenki megfogalmaz egy pozitív kívánságot. „Ha varázserőm lenne, azt kívánnám”. Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalát hallgattuk, énekeltük, táncoltunk rá.
Társas kapcsolatok ápolása: Ebben a témában is nélkülözhetetlen volt a mese. Olyan barátságmeséket meséltem, amelyek segítették a gyerekeket megérteni, mit jelent jó barátnak lenni. Barátkereső játékokat játszottunk, amivel az összetartozás érzése erősödött, előtérbe került az együttműködés, segítségnyújtás, pozitív kommunikáció. Ilyen játékok: „Adj tovább egy mosolyt”, „Barát párok” páros együtt működős feladat Barátság képet készítettek, együtt alkotás örömét érezhették át.
Jó cselekedetek gyakorlása: Ebben a témában helyzetjátékokkal besszéltük meg, hogyan segíthetünk másoknak, és miért jó örömet szerezni. Sajnos nem készült el, de a következő tanévben tervben van egy „Jócselekedet-naptár készítése, amelyben jelölhetik, ha segítettek valakinek, vagy kedvesen viselkedtek. Tegyél jót! dalt hallgattuk meg.
Célok kitűzése és elérése során arról beszélgettünk, ha szeretnénk valamit elérni, ahhoz kitartásra van szükség. Akadálypályákat építettünk, amelyeken végig haladva a gyerekek megtapasztalták, hogy lépésről lépésre haladva minden cél elérhető. Képzeletben „Álomlufit” fújtunk, melybe belemondták, vagy súgták, hogy mi az álmuk, mit szeretnének elérni.
Megküzdési stratégiák: Az érzések, érzelmek felismerése felől közelítettem meg ezt a témát. Fel kellett ismerni, meg kellett nevezni az érzelmeket. Érzelem kártyákat alkalmaztam, tükörbe nézős játékokat játszottunk. A problémák, konfliktusok megoldására kerestünk megoldási lehetőségeket. „Segíts a nyuszinak” játék. Olyan meséket, játékokat, helyzeteket igyekeztem kialakítani, ahol megtapasztalhatták, hogyan lehet egy nehéz pillanatot megélni, megoldani. Erre a mindennapokban is van lehetőség, hiszen vita, konfliktus előfordul. A megküzdés akár szokássá is válhat.
Apró örömök élvezete: Különösen közel állt ez a téma a kiscsoportosokhoz, és a nagyobbakhoz egyaránt. Szívesen, szabadon kifejezték, megosztották társaikkal pozitív érzéseiket, mi az, ami mosolyt csalt az arcukra aznap, vagy amitől boldogságot éreznek. Sokat beszélgettünk arról, hogyan tudnak másoknak örömet adni. Ehhez kapcsolódott az „Öröm dobókocka” játék. Dobás után, különböző örömteli tevékenységeket kellett elvégezniük. Lezárásként „Örömbuborékot” fújtunk, melybe belesuttogták legszebb örömüket. Lezárásként örömrajzok készültek. Zenehallgatásként, Bagdi Bella: Imádok élni dalát hallgattuk.” Öröm kereső” sétát tettünk az udvaron, ahol figyeltük a madarakat, a virágokat, vagy csak a napsütést élveztük.
Megbocsátás témája nehezebb volt, de játékos formában sikerült közelebb hozni. A mesék és a bábok nagy segítségemre voltak a téma feldolgozásában. Azt tapasztaltam, hogy sok gyermeknek nagyon nehezen megy a bocsánatkérés. Erre találtam ki a „Varázsszó körjátékot, amiben egy puha labdát körbe adva mondhatják egymásnak, „Bocsáss meg!”, „Megbocsátok!” A „Haraglabdát” eldobva jelképesen elengedtük a haragot. „Bocsánatkártyát” készítettünk, melyet annak adhattak oda, akit valamikor megbántottak.
Testmozgás témájában sokféle mozgásos játékot, táncos feladatot végeztünk. A mozgás öröme mindig nagy nevetésekkel járt, és megerősítette bennünk, hogy a mozgás, tánc nemcsak egészséges, hanem boldoggá is tesz.
Az év egyik különleges eseménye volt a Boldogság Világnapja, amikor az egész óvoda-gyerekek, és felnőttek együtt- összegyűlt. Ezen a napon mindenki megölelte a másikat, ezzel is kifejezve a szeretetet, és az összetartozást. Készítettünk egy nagy, közös fali képet piros szívekből: a nagyobbak rárajzolták, mi okoz nekik boldogságot, a kisebbek pedig szóban megfogalmazták, amit én írtam rá a szívekre. Az elkészült művet az óvoda folyosóján állítottam ki, hogy a szülők is láthassák.
A program során a mese, a zene, a játék és az alkotás segítségével sikerült élményszerűn közvetíteni a boldogság különböző összetevőit, miközben a gyerekek és én magam is sokat tanultunk egymástól. A boldogságóra program megvalósítása során sok értékes tapasztalatot szereztem, ugyanakkor úgy érzem, több területen szeretnék még fejlődni. Leginkább a szervezés gördülékenységét kellene erősítenem, hogy minden alkalommal előre átgondolt időkerettel, tevékenységsorral érkezzek. Gyakran előfordult, hogy a tervezettnél hosszabbra nyúlt egy-egy beszélgetés, vagy játék, emiatt kevesebb idő maradt a kézműves munkákra. A másik terület, ahol fejlődni szeretnék, a kreatív, közös kézműves tevékenységek tervezése. A gyerekek nagyon nyitottak és lelkesek, amikor közösen alkotunk, de lehetne több olyan munka, amit az óvoda falára kitéve láthatóvá tesszük a programot a szülők és az egész közösség számára. Igyekszem több olyan ötletet gyűjteni, amely egyszerű, mégis látványos, és az életkori sajátosságokhoz igazítva minden gyerek részt tud benne venni. Ezzel a program értékeit is jobban be tudnám mutatni az óvoda egész közössége felé. (Hálafa, Barátságkoszorú, Örömcsillagok, közös boldogságfal).
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Az első hónap az ismerkedés jegyében telt. Azon túl, hogy megismertük egymást az új elsős osztályommal, belekóstoltunk abba is, milyenek lesznek a boldogságórák. A Hálajátéknak nagy sikere volt.
Mindenért hálás vagyok!
A tanulók a foglalkozáson kártyák segítségével kifejezték hálájukat mindenért, ami kedves az életükben. A leírt gondolatokat felolvasták, és szükség esetén meg is indokolták a választásukat. Mint jutalom – az óra végén – az általuk bebiztosított gyümölcsöket jóízűen elfogyasztották.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
A hála fogalma már ismert volt a gyerekek számára, hiszen már 2 éve részt vesznek boldogságórákon. Megbeszéltük, hogy hogyan , milyen formában tudjuk kifejezni a hálánkat. Hallgattuk Bagdi Bella dalait , és sok feladatot megoldottunk a könyvből. Feltöltődtünk!
Boldogságóra – Összefoglaló 2024/25
A 2024/2025-ös nevelési évben egyik kiemelt célkitűzésem volt a Boldogságóra program bevezetése és rendszeres alkalmazása a csoportomban. Célom volt, hogy a csoportomba járó gyerekekkel megtanuljuk figyelmünket tudatosan irányítani a pozitív érzelmek, pozitív folyamatokat elindító ingerek felé. Ezen felül további célom volt, hogy érzelmi intelligenciájuk, önismeretük, társas kapcsolataik és megküzdési stratégiáik már kora gyermekkorban fejlődhessenek, játékos, élményalapú módszerekkel.
A programot havi rendszerességgel valósítottam meg, tíz hónapon keresztül, tíz különböző témakörben valósultak meg a tevékenységek.
Minden témához kapcsolódóan játékos, élményszerű foglalkozásokat tartottam, melyeket a Boldogságóra kézikönyvben olvasható inspirációkon túl a saját ötleteimmel is színesítettem. A foglalkozásokat relaxációval indítottam, ami segített abban, hogy hangolódjunk, hogy elérjünk egy kedvezőbb lelkiállapotot, megfelelő atmoszférát teremtsünk. A témákat feldolgozó, tanulságos meséket a gyerekek nagyon kedvelték, mindenki őszinte kíváncsisággal hallgatta. A meséket követő beszélgetések a korosztályukhoz képest igazán mély érzelmeket nyitottak meg egyes témák feldolgozása során. A foglalkozásokat minden esetben valamilyen ábrázoló tevékenységgel zártam, ami több esetben a téma továbbadásának alapja is lett.
1. A hála gyakorlása
A hála témájának feldolgozását relaxációs gyakorlattal kezdtük, ami megalapozta a foglalkozás hangulatát. A Hálafa történetének elolvasása és feldolgozása segítette a fogalom megértését. Voltak, akik tárgyakért voltak hálásak, sokan a szüleiknek/szüleik gondoskodásáért, az esti mesékért, és olyan is volt, aki a kistestvéréért. Közösen elkészítettük a csoportunk „hálafáját”, a gyerekek őszi faleveleket készítettek rá, melyekre felírtam, hogy ki-miért hálás.
2. Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus témájának feldolgozása azért sikerült izgalmasra, mert összekötöttük egy Mosolysétával, melyen a Mosolygós Magyarokért Mozgalom felhívására vettünk részt. A Tódi törpe varázsszemüvege című mese feldolgozását követően minden gyerek elkészítette a saját mosolygós arcát, amit hurkapálcákra rögzítettünk. A mosollyal és boldogsággal, vidámsággal kapcsolatos idézeteket nyomtattam ki, és megbeszéltem a gyerekekkel, hogy a mosolyséta során az utcán a járókelőknek fogjuk kiosztogatni. A gyerekek lelkesedése töretlen volt, nagyon sok embernek sikerült mosolyt csalnunk az arcára, ezzel tulajdonképpen a téma továbbadása is megvalósult.
3. Társas kapcsolatok ápolása
Csoportomban érezhetően megnövekedett a konfliktushelyzetek száma, leginkább a lányok között. Nagy reményekkel vágtam bele a harmadik téma feldolgozásába. A Tavaszi ébresztő című mese mellett a Barátság olyan, mint a libikóka című mesét is segítségül hívtam a téma minél több oldalú feldolgozása miatt. A mesélést követő beszélgetés bár felszínre hozta néhányuk sérelmeit, mégis oldódtak a feszültségek. Már jó ideje minden beszélgetőkört azzal kezdek, hogy a mellettem ülő kisgyerek szemébe nézek, és ezt mondom neki: „Örülök, hogy itt vagy”, majd ezt továbbadja a mellette levőnek, és így tovább, amíg körbeér. A társas kapcsolatok témájának feldolgozása után ezt azzal a bővítettem, hogy a másik oldal irányába egy ölelést is körbe adtunk. Szituációs játékként egy szomorú maci bábot kellett megvigasztalniuk. Nagyon kedves, és kreatív ötletek születtek, a csiklandozás, a bohóckodás, az ölelgetés mellett a legemlékezetesebb az volt, amikor az egyik kislány lázas keresgélésbe kezdett a csoportszobában, és kérdésemre, hogy mit keres azt válaszolta, hogy egy társat, mert szerinte egy társ tudná igazán megvigasztalni. A barátságlánc készítése mindenkinek nagyon tetszett, lelkesen rajzolták, színezték a kis emberalakokat, amiket aztán szintén az általuk készített szívvel kötöttünk össze.
4. Boldogító jó cselekedetek
A Szívem kertje című történet nagyon megtetszett a gyerekeknek, többször is kérték, hogy meséljem el. Lehetőségem nyílt arra, hogy kollégáimnak is megmutassam, milyen egy Boldogságóra, és nem titkolt célom volt, hogy kedvet csináljak hozzá. Büszkeséggel tölt el, hogy egyik kollégám azóta már a boldogságóra tanfolyamot végzettek körét gazdagítja, és túl van az első néhány foglalkozáson is. A téma feldolgozásában szerepet kapott a téli madárvédelem fontossága is. A gyerekekkel közösen madárkalácsot készítettünk az óvodánk kertjében élő madarak részére, valamint feltöltöttük az etetőket és az itatókat is. Végül, hogy az óvoda aprajának és nagyjának a szívét megmelengessük kartonból mézeskalács szíveket készítettünk, díszítettünk, amit az óvodába járó gyerekek, és az itt dolgozó felnőttek között osztottunk szét.
5. Célok kitűzése és elérése
A téma megértéséhez nagy segítség volt Boldogvár meséje. A gyerekek követni tudták a mese fonalát, átéléssel hallgatták az izgalmas történetet. Beszélgettünk arról, hogy mivel szeretnének foglalkozni felnőtt korukban, hogy ehhez vajon mit kell tenniük. Megtaláltuk, hogy melyikük miben igazán jó; van, aki ügyesen focizik, sportol, vagy szépen rajzol, és akad, aki sokat tud az állatokról, növényekről, a környezetünkről. Ezt követően az „Óvónéni játéka” elnevezésű szituációs játékot játszottuk, amibe mindenki nagyon bele tudta élni magát, lelkesen segítettek a mackónak a feladatok megoldásában.
6. Megküzdési stratégiák
Tapasztalatom szerint ez a téma a gyereke számára nehezebben érthető, nehezebben megfogható volt. A téma bevezetéseként egy „bátorságpróbát” terveztem. Amíg a gyerekek gyógytornán voltak, elrejtettem a kosarat, amiben az alvós állatkáikat tartjuk. Egy akadálypályát készítettem, mindenféle izgalmas feladattal, és a pálya végén ott volt a kosár. Az Aranykulcs című tanulságos mese sokat segített a téma megértésében, de a mesét követő kérdések megválaszolása többeknek okozott nehézséget. Saját életemből hozott példákkal igyekeztem könnyebben érthetővé tenni számukra.
7. Apró örömök élvezete
Az Újra együtt! történet meghallgatása után beszélgettünk a bennünket körülvevő apró csodákról. Arra kértem a gyerekeket, hogy nézzenek jól körül, és keressenek olyan dolgokat, ami tetszik nekik, amit szépnek látnak. A lelkesedésük ezúttal is töretlen volt, több példát hoztak a természetből, közvetlen környezetükből. Több olyan játékot is játszottunk, ami a témába illeszkedett; mondtam egy érzékszervet, a gyerekek pedig mondtak egy hozzá kapcsolódó örömöt, kitapogatták, hogy milyen tárgyakat rejtettem a kendő alá. Legjobban az a közös, együttműködési készséget fejlesztő játék tetszett nekik, aminek során bekötött szemmel kellett fa kockákból egy közös építményt elkészíteni.
8. A megbocsátás gyakorlása
A legmélyebb érzelmeket a megbocsátás témájának feldolgozása hozta felszínre. Nagyon sok konfliktus oldódott fel a foglalkozás során, mindenki őszintén kért bocsánatot a társaitól, és olyan is volt, aki nekem mondta, hogy „bocsánat, amiért olyan sokszor kell veszekedni velem”. Egy kislány esetében igazán nagy bátorságra vallott, hogy kiállt mindenki elé, és elmondta, hogy bocsánatot kér mindenkitől, akivel valaha is undok volt, csoportos öleléssel zártuk ezt a témát. A Tündéri bocsánat című mese hozzásegítette a gyerekeket a téma mélyebb megértéséhez. A varázsszavak játék is elnyerte mindannyiuk tetszését, néhányan szabad játékidőben is játszották.
9. Testmozgás
A témához szorosan kapcsolódik, hogy május végén családi sportdélutánt szerveztünk óvodánkban. Ehhez a programhoz igazítottam a Boldogságóra megtartását is. A mesével, beszélgetéssel, a mozgásos játékokkal megteremtettük a hangulatot a délutáni óvodai programhoz. Intézményünkben már hagyománynak számít, minden évben megrendezzük a családi sportdélutánt, ahol együtt sportol, mozog az óvoda apraja-nagyja. Mint mindig, most is közös bemelegítéssel kezdtük, majd különféle ügyességi és sportfeladatok várták a családokat az állomásokon.
10. Fenntartható boldogság
A foglalkozást közös énekléssel kezdtük, a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” kezdetű dal csoportunk nagy kedvence lett. A relaxációs gyakorlat ezúttal az arcizomlazítás volt, ami nagyon tetszett mindenkinek. Az öleléslánc után elkezdtem a mesét, ami bár nagyon hosszú volt, szépen végigvezetett minket az egész éves boldogságórák fonalán. A történet feldolgozása után a „Szeretetfolyosó” elnevezésű szituációs játékot játszottuk, amit igazán felemelő volt végig kísérni, a gyerekek nagyon kedves dolgokat mondtak egymásnak. Végül pedig kétféle tevékenységgel zártam a foglakozást. A gyerekek készíthettek barátság karkötőt a mesében szereplő gyöngyökkel megegyező színben, amit aztán elajándékozhattak valakinek, akinek szeretnék. Ezen felül pedig egy helyi Facebook csoport, a Kavicskák nevű csoporthoz csatlakozva kavicsokat festettünk, amiket a foglalkozást követő séta alkalmával az óvoda környékén „elvesztettünk”, hogy mosolyt csaljunk a megtalálók arcára. Meglepetésünkre teljesen véletlenül összetalálkoztunk a hölggyel, aki a csoport adminisztrátora és kitalálója, nagyon örült a megmozdulásunknak. Úgy gondolom ez így méltó lezárása lett az egész éves Boldogságóráknak.
Eredmények és hatás
A gyerekek aktívan és örömmel vettek részt a programban. A havi témák során megfigyelhető volt a pozitív irányú változás az egymással való bánásmódban, emelkedett a segítőkészség és az empátia szintje, fejlődött az érzelemkifejezésük és -értésük, bátrabban kommunikáltak az érzéseikről, és örömmel vállaltak szerepet a közösségi tevékenységekben.
A szülői visszajelzések is megerősítették, hogy a gyerekek otthon is emlegették a boldogságórák tartalmát, szívesen meséltek az élményeikről.
Kihívások és tanulságok
A program integrálása az éves nevelési tervbe kezdetben átgondolt szervezést és rugalmasságot igényelt, különösen a más tématerületekkel való összehangolás szempontjából. A megfelelő időkeretek biztosítása is kihívást jelentett, de ezekre megoldást találtam.
Fejlődési területeim
A program során fejlődött kreatív módszertani eszköztáram, segített a gyermekek érzelmi fejlődésének mélyebb megértésében. A Boldogságóra program bevezetése nemcsak a gyerekekre, hanem rám is pozitív hatással volt; tudatosabban figyeltem az érzelmi biztonság megteremtésére, és inspirációt kaptam a következő év tevékenységeinek szervezéséhez.
Boldogságóra – Összefoglaló 2024/25
A 2024/2025-ös nevelési évben egyik kiemelt célkitűzésem volt a Boldogságóra program bevezetése és rendszeres alkalmazása a csoportomban. Célom volt, hogy a csoportomba járó gyerekekkel megtanuljuk figyelmünket tudatosan irányítani a pozitív érzelmek, pozitív folyamatokat elindító ingerek felé. Ezen felül további célom volt, hogy érzelmi intelligenciájuk, önismeretük, társas kapcsolataik és megküzdési stratégiáik már kora gyermekkorban fejlődhessenek, játékos, élményalapú módszerekkel.
A programot havi rendszerességgel valósítottam meg, tíz hónapon keresztül, tíz különböző témakörben valósultak meg a tevékenységek.
Minden témához kapcsolódóan játékos, élményszerű foglalkozásokat tartottam, melyeket a Boldogságóra kézikönyvben olvasható inspirációkon túl a saját ötleteimmel is színesítettem. A foglalkozásokat relaxációval indítottam, ami segített abban, hogy hangolódjunk, hogy elérjünk egy kedvezőbb lelkiállapotot, megfelelő atmoszférát teremtsünk. A témákat feldolgozó, tanulságos meséket a gyerekek nagyon kedvelték, mindenki őszinte kíváncsisággal hallgatta. A meséket követő beszélgetések a korosztályukhoz képest igazán mély érzelmeket nyitottak meg egyes témák feldolgozása során. A foglalkozásokat minden esetben valamilyen ábrázoló tevékenységgel zártam, ami több esetben a téma továbbadásának alapja is lett.
1. A hála gyakorlása
A hála témájának feldolgozását relaxációs gyakorlattal kezdtük, ami megalapozta a foglalkozás hangulatát. A Hálafa történetének elolvasása és feldolgozása segítette a fogalom megértését. Voltak, akik tárgyakért voltak hálásak, sokan a szüleiknek/szüleik gondoskodásáért, az esti mesékért, és olyan is volt, aki a kistestvéréért. Közösen elkészítettük a csoportunk „hálafáját”, a gyerekek őszi faleveleket készítettek rá, melyekre felírtam, hogy ki-miért hálás.
2. Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus témájának feldolgozása azért sikerült izgalmasra, mert összekötöttük egy Mosolysétával, melyen a Mosolygós Magyarokért Mozgalom felhívására vettünk részt. A Tódi törpe varázsszemüvege című mese feldolgozását követően minden gyerek elkészítette a saját mosolygós arcát, amit hurkapálcákra rögzítettünk. A mosollyal és boldogsággal, vidámsággal kapcsolatos idézeteket nyomtattam ki, és megbeszéltem a gyerekekkel, hogy a mosolyséta során az utcán a járókelőknek fogjuk kiosztogatni. A gyerekek lelkesedése töretlen volt, nagyon sok embernek sikerült mosolyt csalnunk az arcára, ezzel tulajdonképpen a téma továbbadása is megvalósult.
3. Társas kapcsolatok ápolása
Csoportomban érezhetően megnövekedett a konfliktushelyzetek száma, leginkább a lányok között. Nagy reményekkel vágtam bele a harmadik téma feldolgozásába. A Tavaszi ébresztő című mese mellett a Barátság olyan, mint a libikóka című mesét is segítségül hívtam a téma minél több oldalú feldolgozása miatt. A mesélést követő beszélgetés bár felszínre hozta néhányuk sérelmeit, mégis oldódtak a feszültségek. Már jó ideje minden beszélgetőkört azzal kezdek, hogy a mellettem ülő kisgyerek szemébe nézek, és ezt mondom neki: „Örülök, hogy itt vagy”, majd ezt továbbadja a mellette levőnek, és így tovább, amíg körbeér. A társas kapcsolatok témájának feldolgozása után ezt azzal a bővítettem, hogy a másik oldal irányába egy ölelést is körbe adtunk. Szituációs játékként egy szomorú maci bábot kellett megvigasztalniuk. Nagyon kedves, és kreatív ötletek születtek, a csiklandozás, a bohóckodás, az ölelgetés mellett a legemlékezetesebb az volt, amikor az egyik kislány lázas keresgélésbe kezdett a csoportszobában, és kérdésemre, hogy mit keres azt válaszolta, hogy egy társat, mert szerinte egy társ tudná igazán megvigasztalni. A barátságlánc készítése mindenkinek nagyon tetszett, lelkesen rajzolták, színezték a kis emberalakokat, amiket aztán szintén az általuk készített szívvel kötöttünk össze.
4. Boldogító jó cselekedetek
A Szívem kertje című történet nagyon megtetszett a gyerekeknek, többször is kérték, hogy meséljem el. Lehetőségem nyílt arra, hogy kollégáimnak is megmutassam, milyen egy Boldogságóra, és nem titkolt célom volt, hogy kedvet csináljak hozzá. Büszkeséggel tölt el, hogy egyik kollégám azóta már a boldogságóra tanfolyamot végzettek körét gazdagítja, és túl van az első néhány foglalkozáson is. A téma feldolgozásában szerepet kapott a téli madárvédelem fontossága is. A gyerekekkel közösen madárkalácsot készítettünk az óvodánk kertjében élő madarak részére, valamint feltöltöttük az etetőket és az itatókat is. Végül, hogy az óvoda aprajának és nagyjának a szívét megmelengessük kartonból mézeskalács szíveket készítettünk, díszítettünk, amit az óvodába járó gyerekek, és az itt dolgozó felnőttek között osztottunk szét.
5. Célok kitűzése és elérése
A téma megértéséhez nagy segítség volt Boldogvár meséje. A gyerekek követni tudták a mese fonalát, átéléssel hallgatták az izgalmas történetet. Beszélgettünk arról, hogy mivel szeretnének foglalkozni felnőtt korukban, hogy ehhez vajon mit kell tenniük. Megtaláltuk, hogy melyikük miben igazán jó; van, aki ügyesen focizik, sportol, vagy szépen rajzol, és akad, aki sokat tud az állatokról, növényekről, a környezetünkről. Ezt követően az „Óvónéni játéka” elnevezésű szituációs játékot játszottuk, amibe mindenki nagyon bele tudta élni magát, lelkesen segítettek a mackónak a feladatok megoldásában.
6. Megküzdési stratégiák
Tapasztalatom szerint ez a téma a gyereke számára nehezebben érthető, nehezebben megfogható volt. A téma bevezetéseként egy „bátorságpróbát” terveztem. Amíg a gyerekek gyógytornán voltak, elrejtettem a kosarat, amiben az alvós állatkáikat tartjuk. Egy akadálypályát készítettem, mindenféle izgalmas feladattal, és a pálya végén ott volt a kosár. Az Aranykulcs című tanulságos mese sokat segített a téma megértésében, de a mesét követő kérdések megválaszolása többeknek okozott nehézséget. Saját életemből hozott példákkal igyekeztem könnyebben érthetővé tenni számukra.
7. Apró örömök élvezete
Az Újra együtt! történet meghallgatása után beszélgettünk a bennünket körülvevő apró csodákról. Arra kértem a gyerekeket, hogy nézzenek jól körül, és keressenek olyan dolgokat, ami tetszik nekik, amit szépnek látnak. A lelkesedésük ezúttal is töretlen volt, több példát hoztak a természetből, közvetlen környezetükből. Több olyan játékot is játszottunk, ami a témába illeszkedett; mondtam egy érzékszervet, a gyerekek pedig mondtak egy hozzá kapcsolódó örömöt, kitapogatták, hogy milyen tárgyakat rejtettem a kendő alá. Legjobban az a közös, együttműködési készséget fejlesztő játék tetszett nekik, aminek során bekötött szemmel kellett fa kockákból egy közös építményt elkészíteni.
8. A megbocsátás gyakorlása
A legmélyebb érzelmeket a megbocsátás témájának feldolgozása hozta felszínre. Nagyon sok konfliktus oldódott fel a foglalkozás során, mindenki őszintén kért bocsánatot a társaitól, és olyan is volt, aki nekem mondta, hogy „bocsánat, amiért olyan sokszor kell veszekedni velem”. Egy kislány esetében igazán nagy bátorságra vallott, hogy kiállt mindenki elé, és elmondta, hogy bocsánatot kér mindenkitől, akivel valaha is undok volt, csoportos öleléssel zártuk ezt a témát. A Tündéri bocsánat című mese hozzásegítette a gyerekeket a téma mélyebb megértéséhez. A varázsszavak játék is elnyerte mindannyiuk tetszését, néhányan szabad játékidőben is játszották.
9. Testmozgás
A témához szorosan kapcsolódik, hogy május végén családi sportdélutánt szerveztünk óvodánkban. Ehhez a programhoz igazítottam a Boldogságóra megtartását is. A mesével, beszélgetéssel, a mozgásos játékokkal megteremtettük a hangulatot a délutáni óvodai programhoz. Intézményünkben már hagyománynak számít, minden évben megrendezzük a családi sportdélutánt, ahol együtt sportol, mozog az óvoda apraja-nagyja. Mint mindig, most is közös bemelegítéssel kezdtük, majd különféle ügyességi és sportfeladatok várták a családokat az állomásokon.
10. Fenntartható boldogság
A foglalkozást közös énekléssel kezdtük, a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” kezdetű dal csoportunk nagy kedvence lett. A relaxációs gyakorlat ezúttal az arcizomlazítás volt, ami nagyon tetszett mindenkinek. Az öleléslánc után elkezdtem a mesét, ami bár nagyon hosszú volt, szépen végigvezetett minket az egész éves boldogságórák fonalán. A történet feldolgozása után a „Szeretetfolyosó” elnevezésű szituációs játékot játszottuk, amit igazán felemelő volt végig kísérni, a gyerekek nagyon kedves dolgokat mondtak egymásnak. Végül pedig kétféle tevékenységgel zártam a foglakozást. A gyerekek készíthettek barátság karkötőt a mesében szereplő gyöngyökkel megegyező színben, amit aztán elajándékozhattak valakinek, akinek szeretnék. Ezen felül pedig egy helyi Facebook csoport, a Kavicskák nevű csoporthoz csatlakozva kavicsokat festettünk, amiket a foglalkozást követő séta alkalmával az óvoda környékén „elvesztettünk”, hogy mosolyt csaljunk a megtalálók arcára. Meglepetésünkre teljesen véletlenül összetalálkoztunk a hölggyel, aki a csoport adminisztrátora és kitalálója, nagyon örült a megmozdulásunknak. Úgy gondolom ez így méltó lezárása lett az egész éves Boldogságóráknak.
Eredmények és hatás
A gyerekek aktívan és örömmel vettek részt a programban. A havi témák során megfigyelhető volt a pozitív irányú változás az egymással való bánásmódban, emelkedett a segítőkészség és az empátia szintje, fejlődött az érzelemkifejezésük és -értésük, bátrabban kommunikáltak az érzéseikről, és örömmel vállaltak szerepet a közösségi tevékenységekben.
A szülői visszajelzések is megerősítették, hogy a gyerekek otthon is emlegették a boldogságórák tartalmát, szívesen meséltek az élményeikről.
Kihívások és tanulságok
A program integrálása az éves nevelési tervbe kezdetben átgondolt szervezést és rugalmasságot igényelt, különösen a más tématerületekkel való összehangolás szempontjából. A megfelelő időkeretek biztosítása is kihívást jelentett, de ezekre megoldást találtam.
Fejlődési területeim
A program során fejlődött kreatív módszertani eszköztáram, segített a gyermekek érzelmi fejlődésének mélyebb megértésében. A Boldogságóra program bevezetése nemcsak a gyerekekre, hanem rám is pozitív hatással volt; tudatosabban figyeltem az érzelmi biztonság megteremtésére, és inspirációt kaptam a következő év tevékenységeinek szervezéséhez.
Boldogságóra – Összefoglaló 2024/25
A 2024/2025-ös nevelési évben egyik kiemelt célkitűzésem volt a Boldogságóra program bevezetése és rendszeres alkalmazása a csoportomban. Célom volt, hogy a csoportomba járó gyerekekkel megtanuljuk figyelmünket tudatosan irányítani a pozitív érzelmek, pozitív folyamatokat elindító ingerek felé. Ezen felül további célom volt, hogy érzelmi intelligenciájuk, önismeretük, társas kapcsolataik és megküzdési stratégiáik már kora gyermekkorban fejlődhessenek, játékos, élményalapú módszerekkel.
A programot havi rendszerességgel valósítottam meg, tíz hónapon keresztül, tíz különböző témakörben valósultak meg a tevékenységek.
Minden témához kapcsolódóan játékos, élményszerű foglalkozásokat tartottam, melyeket a Boldogságóra kézikönyvben olvasható inspirációkon túl a saját ötleteimmel is színesítettem. A foglalkozásokat relaxációval indítottam, ami segített abban, hogy hangolódjunk, hogy elérjünk egy kedvezőbb lelkiállapotot, megfelelő atmoszférát teremtsünk. A témákat feldolgozó, tanulságos meséket a gyerekek nagyon kedvelték, mindenki őszinte kíváncsisággal hallgatta. A meséket követő beszélgetések a korosztályukhoz képest igazán mély érzelmeket nyitottak meg egyes témák feldolgozása során. A foglalkozásokat minden esetben valamilyen ábrázoló tevékenységgel zártam, ami több esetben a téma továbbadásának alapja is lett.
1. A hála gyakorlása
A hála témájának feldolgozását relaxációs gyakorlattal kezdtük, ami megalapozta a foglalkozás hangulatát. A Hálafa történetének elolvasása és feldolgozása segítette a fogalom megértését. Voltak, akik tárgyakért voltak hálásak, sokan a szüleiknek/szüleik gondoskodásáért, az esti mesékért, és olyan is volt, aki a kistestvéréért. Közösen elkészítettük a csoportunk „hálafáját”, a gyerekek őszi faleveleket készítettek rá, melyekre felírtam, hogy ki-miért hálás.
2. Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus témájának feldolgozása azért sikerült izgalmasra, mert összekötöttük egy Mosolysétával, melyen a Mosolygós Magyarokért Mozgalom felhívására vettünk részt. A Tódi törpe varázsszemüvege című mese feldolgozását követően minden gyerek elkészítette a saját mosolygós arcát, amit hurkapálcákra rögzítettünk. A mosollyal és boldogsággal, vidámsággal kapcsolatos idézeteket nyomtattam ki, és megbeszéltem a gyerekekkel, hogy a mosolyséta során az utcán a járókelőknek fogjuk kiosztogatni. A gyerekek lelkesedése töretlen volt, nagyon sok embernek sikerült mosolyt csalnunk az arcára, ezzel tulajdonképpen a téma továbbadása is megvalósult.
3. Társas kapcsolatok ápolása
Csoportomban érezhetően megnövekedett a konfliktushelyzetek száma, leginkább a lányok között. Nagy reményekkel vágtam bele a harmadik téma feldolgozásába. A Tavaszi ébresztő című mese mellett a Barátság olyan, mint a libikóka című mesét is segítségül hívtam a téma minél több oldalú feldolgozása miatt. A mesélést követő beszélgetés bár felszínre hozta néhányuk sérelmeit, mégis oldódtak a feszültségek. Már jó ideje minden beszélgetőkört azzal kezdek, hogy a mellettem ülő kisgyerek szemébe nézek, és ezt mondom neki: „Örülök, hogy itt vagy”, majd ezt továbbadja a mellette levőnek, és így tovább, amíg körbeér. A társas kapcsolatok témájának feldolgozása után ezt azzal a bővítettem, hogy a másik oldal irányába egy ölelést is körbe adtunk. Szituációs játékként egy szomorú maci bábot kellett megvigasztalniuk. Nagyon kedves, és kreatív ötletek születtek, a csiklandozás, a bohóckodás, az ölelgetés mellett a legemlékezetesebb az volt, amikor az egyik kislány lázas keresgélésbe kezdett a csoportszobában, és kérdésemre, hogy mit keres azt válaszolta, hogy egy társat, mert szerinte egy társ tudná igazán megvigasztalni. A barátságlánc készítése mindenkinek nagyon tetszett, lelkesen rajzolták, színezték a kis emberalakokat, amiket aztán szintén az általuk készített szívvel kötöttünk össze.
4. Boldogító jó cselekedetek
A Szívem kertje című történet nagyon megtetszett a gyerekeknek, többször is kérték, hogy meséljem el. Lehetőségem nyílt arra, hogy kollégáimnak is megmutassam, milyen egy Boldogságóra, és nem titkolt célom volt, hogy kedvet csináljak hozzá. Büszkeséggel tölt el, hogy egyik kollégám azóta már a boldogságóra tanfolyamot végzettek körét gazdagítja, és túl van az első néhány foglalkozáson is. A téma feldolgozásában szerepet kapott a téli madárvédelem fontossága is. A gyerekekkel közösen madárkalácsot készítettünk az óvodánk kertjében élő madarak részére, valamint feltöltöttük az etetőket és az itatókat is. Végül, hogy az óvoda aprajának és nagyjának a szívét megmelengessük kartonból mézeskalács szíveket készítettünk, díszítettünk, amit az óvodába járó gyerekek, és az itt dolgozó felnőttek között osztottunk szét.
5. Célok kitűzése és elérése
A téma megértéséhez nagy segítség volt Boldogvár meséje. A gyerekek követni tudták a mese fonalát, átéléssel hallgatták az izgalmas történetet. Beszélgettünk arról, hogy mivel szeretnének foglalkozni felnőtt korukban, hogy ehhez vajon mit kell tenniük. Megtaláltuk, hogy melyikük miben igazán jó; van, aki ügyesen focizik, sportol, vagy szépen rajzol, és akad, aki sokat tud az állatokról, növényekről, a környezetünkről. Ezt követően az „Óvónéni játéka” elnevezésű szituációs játékot játszottuk, amibe mindenki nagyon bele tudta élni magát, lelkesen segítettek a mackónak a feladatok megoldásában.
6. Megküzdési stratégiák
Tapasztalatom szerint ez a téma a gyereke számára nehezebben érthető, nehezebben megfogható volt. A téma bevezetéseként egy „bátorságpróbát” terveztem. Amíg a gyerekek gyógytornán voltak, elrejtettem a kosarat, amiben az alvós állatkáikat tartjuk. Egy akadálypályát készítettem, mindenféle izgalmas feladattal, és a pálya végén ott volt a kosár. Az Aranykulcs című tanulságos mese sokat segített a téma megértésében, de a mesét követő kérdések megválaszolása többeknek okozott nehézséget. Saját életemből hozott példákkal igyekeztem könnyebben érthetővé tenni számukra.
7. Apró örömök élvezete
Az Újra együtt! történet meghallgatása után beszélgettünk a bennünket körülvevő apró csodákról. Arra kértem a gyerekeket, hogy nézzenek jól körül, és keressenek olyan dolgokat, ami tetszik nekik, amit szépnek látnak. A lelkesedésük ezúttal is töretlen volt, több példát hoztak a természetből, közvetlen környezetükből. Több olyan játékot is játszottunk, ami a témába illeszkedett; mondtam egy érzékszervet, a gyerekek pedig mondtak egy hozzá kapcsolódó örömöt, kitapogatták, hogy milyen tárgyakat rejtettem a kendő alá. Legjobban az a közös, együttműködési készséget fejlesztő játék tetszett nekik, aminek során bekötött szemmel kellett fa kockákból egy közös építményt elkészíteni.
8. A megbocsátás gyakorlása
A legmélyebb érzelmeket a megbocsátás témájának feldolgozása hozta felszínre. Nagyon sok konfliktus oldódott fel a foglalkozás során, mindenki őszintén kért bocsánatot a társaitól, és olyan is volt, aki nekem mondta, hogy „bocsánat, amiért olyan sokszor kell veszekedni velem”. Egy kislány esetében igazán nagy bátorságra vallott, hogy kiállt mindenki elé, és elmondta, hogy bocsánatot kér mindenkitől, akivel valaha is undok volt, csoportos öleléssel zártuk ezt a témát. A Tündéri bocsánat című mese hozzásegítette a gyerekeket a téma mélyebb megértéséhez. A varázsszavak játék is elnyerte mindannyiuk tetszését, néhányan szabad játékidőben is játszották.
9. Testmozgás
A témához szorosan kapcsolódik, hogy május végén családi sportdélutánt szerveztünk óvodánkban. Ehhez a programhoz igazítottam a Boldogságóra megtartását is. A mesével, beszélgetéssel, a mozgásos játékokkal megteremtettük a hangulatot a délutáni óvodai programhoz. Intézményünkben már hagyománynak számít, minden évben megrendezzük a családi sportdélutánt, ahol együtt sportol, mozog az óvoda apraja-nagyja. Mint mindig, most is közös bemelegítéssel kezdtük, majd különféle ügyességi és sportfeladatok várták a családokat az állomásokon.
10. Fenntartható boldogság
A foglalkozást közös énekléssel kezdtük, a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” kezdetű dal csoportunk nagy kedvence lett. A relaxációs gyakorlat ezúttal az arcizomlazítás volt, ami nagyon tetszett mindenkinek. Az öleléslánc után elkezdtem a mesét, ami bár nagyon hosszú volt, szépen végigvezetett minket az egész éves boldogságórák fonalán. A történet feldolgozása után a „Szeretetfolyosó” elnevezésű szituációs játékot játszottuk, amit igazán felemelő volt végig kísérni, a gyerekek nagyon kedves dolgokat mondtak egymásnak. Végül pedig kétféle tevékenységgel zártam a foglakozást. A gyerekek készíthettek barátság karkötőt a mesében szereplő gyöngyökkel megegyező színben, amit aztán elajándékozhattak valakinek, akinek szeretnék. Ezen felül pedig egy helyi Facebook csoport, a Kavicskák nevű csoporthoz csatlakozva kavicsokat festettünk, amiket a foglalkozást követő séta alkalmával az óvoda környékén „elvesztettünk”, hogy mosolyt csaljunk a megtalálók arcára. Meglepetésünkre teljesen véletlenül összetalálkoztunk a hölggyel, aki a csoport adminisztrátora és kitalálója, nagyon örült a megmozdulásunknak. Úgy gondolom ez így méltó lezárása lett az egész éves Boldogságóráknak.
Eredmények és hatás
A gyerekek aktívan és örömmel vettek részt a programban. A havi témák során megfigyelhető volt a pozitív irányú változás az egymással való bánásmódban, emelkedett a segítőkészség és az empátia szintje, fejlődött az érzelemkifejezésük és -értésük, bátrabban kommunikáltak az érzéseikről, és örömmel vállaltak szerepet a közösségi tevékenységekben.
A szülői visszajelzések is megerősítették, hogy a gyerekek otthon is emlegették a boldogságórák tartalmát, szívesen meséltek az élményeikről.
Kihívások és tanulságok
A program integrálása az éves nevelési tervbe kezdetben átgondolt szervezést és rugalmasságot igényelt, különösen a más tématerületekkel való összehangolás szempontjából. A megfelelő időkeretek biztosítása is kihívást jelentett, de ezekre megoldást találtam.
Fejlődési területeim
A program során fejlődött kreatív módszertani eszköztáram, segített a gyermekek érzelmi fejlődésének mélyebb megértésében. A Boldogságóra program bevezetése nemcsak a gyerekekre, hanem rám is pozitív hatással volt; tudatosabban figyeltem az érzelmi biztonság megteremtésére, és inspirációt kaptam a következő év tevékenységeinek szervezéséhez.