A szeptemberi boldogságóra célja volt, hogy a részt vevő kollégistáink képesek legyenek felismerni, hogy az életben milyen fontos lélektani szerepe van a hála érzésének, és tudatosan gyakorolják is ezt a gondolkodásmódot a mindennapokban, hogy boldogságukat fokozzák! Először megismerkedtünk a hála jelentésével, hatásaival. Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a hála, milyen érzéseket kelt benne? A lányok megfogalmazták, hogy ki miért hálás a családjának vagy saját magának. Tartalmas válaszokat fogalmaztak meg, amiket papírra is vetettek. Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt.
A hála gyakorlása
A 2025/2026-os tanév első témája a hála volt. Egy idézet köré kellett cetliket ragasztaniuk. Ezen cetlikre ráírták, hogy miért hálásak. Majd miután kész lett vele mindenki, elolvasták egymás cetlijét.
A Boldogságóra foglalkozáson a hála témakörében felolvasom A Hálafa történetét. Ehhez kapcsolódóan beszélgetünk a háláról, és hogy ki miért hálás. Miközben kiszínezzük a hála jelét meghallgatjuk a témakörhöz tartozó dalt.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Idén ősszel több beszélgetéssel indítottuk a tanévet.
Kézműveskedtünk is egy házat, ahol mindenki megjelenik, akinek hálásak lehetnek a Gyerekek.
Szeptember hónap a hála gyakorlása.
Fontosnak tartottam, hogy a gyerekek megértsék, nem csak anyagi dolgokért lehetünk hálásak, egy élmény, gesztus, jó cselekedet még nagyobb örömet okozhat.
Mivel még most ért véget a nyári szünet, felidéztük a legszebb élményeket és, hogy kinek köszönhetjük ezeket.
Hálafát is készítettünk, levelekre írtuk fel azoknak a nevét, akiknek hálásak vagyunk.
Szeptember hónapban a hála témáját jártuk körül a kabai 8. évfolyamosokkal. A témát két órán át dolgoztuk fel. Először megbeszéltük a hála szó jelentését, és azt, hogy mennyi mindenért, mennyire sok féle helyzetben is lehetünk hálásak. Ezt követően a tanulók 3-4 fős csoportokba rendeződtek és elkészítettek egy hála ábrát. A feladatuk az volt, hogy szabadon, önállóan asszociálva jelenítsék meg a plakátjukon a hálát. Az elkészült plakátokat bemutatták egymásnak is, röviden megmagyarázva az egyes rajzokat. Színes, ötletes megoldások születtek, többen fa ábraként, illetve összefordított tenyerekként jelenítették meg a hálát. A következő tanóráig feladatul kapták, hogy készítsenek egy hálanaplót, amelyben egy hétig minden napjukról leírnak egy dolgot, amiért hálásak. Ezt a következő óránk elején beszéltük meg. A gyerekek számos természetesnek gondolt dolgot is felsoroltak, de sokan említették pl. a családjukat, az egészségüket. Ezt követően ismét csoportokban dolgoztunk, egy-egy történetet alkottak meg, amiben megjelenik a hála. A gyerekek élvezték a feladatot, minden csoport ügyesen teljesítette.
A Boldogságóra keretében a Hála témáját dolgoztuk fel kreatív módon. A gyerekek előre megadott mondatok alapján, csoportokban gondolkodtak el a hála jelentéséről és szerepéről a mindennapokban. A közös ötletelés során saját mini színdarabot alkottak, amelyben a mondatok köré építve jeleneteket formáltak. A kis előadásokban megjelentek a személyes élmények, a barátság, a segítségnyújtás és az egymás iránti figyelem. A gyerekek lelkesen és együttműködve dolgoztak, miközben mélyebb kapcsolatot alakítottak ki a hála érzésével. A színdarabok bemutatása igazi közösségi élménnyé vált, amely megerősítette az elfogadást és az egymás iránti tiszteletet.
Ebben a hónapban megtanultunk köszönetet mondani és hálásnak lenni azért, amink van. A gyerekek körberajzolták a kezüket és minden ujjukra írtak egy dolgot, amiért hálásak lehetnek.
Iskolánk 1.k osztályos tanulói a Boldogságóra program keretében egy különleges foglalkozáson vettek részt, melynek fókuszában a hála fogalma állt. Az óra célja a pozitív pszichológia elveire építve az volt, hogy a gyerekek játékos és kreatív módon ismerkedjenek meg azzal, hogyan lehetnek hálásak a mindennapi élet apró örömeiért.
A diákok közösen készítették el a hála-gyöngyöket, melyekre azt rajzolták le, amiért hálásak. Ezeket a „gyöngyöket” Hála Manó segítségével gyűjtötték, majd a legkedvesebb rajzokból egy hála-halmot is építettek, ami vizuálisan is megmutatta, mennyi jó dolog vesz körül minket. A foglalkozás emellett egy interaktív játékkal is bővült, ami segítette a gyerekeket abban, hogy észrevegyék és értékeljék egymásban a pozitívumokat.