A Boldogságóra során a pozitív kapcsolatok témáját jártuk körbe. Közösen megvitattuk, mit is jelent számunkra a pozitív kapcsolat, és összegyűjtöttük azokat a kifejezéseket, amelyek megmutatják, miért fontosak az emberi kapcsolatok. Ezeket felírtuk a táblára, majd a gyerekek saját életükből hozott példákkal is szemléltették a témát. A leggyakrabban elhangzott kifejezéseket kavicsokra írtuk, amelyeket az osztályterem ablakpárkányán helyeztünk el, hogy nap mint nap emlékeztessenek minket ezekre a pozitív értékekre. Az óra zárásaként meghallgattuk a szeretet meditációt.
A hála gyakorlása
Megkezdődött az új tanévünk!
A visszaszokási időszakunkban mindenféle eszközt elővettünk az ismétlésekhez, gyakorlásokhoz. Ebből jött az ötlet, hogy a háláink kirakásához is ezeknek egy részét használjuk fel. Miközben pakolgattunk, rakosgattuk a betűket hálát is mondtunk egy-egy számunkra fontos dologért is.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Először meghallgattuk a Szép nap ölelj most át engem dalt. Kiválasztottuk a Boldogságóra Önbizalomnövelő Programjának témáját, vagyis a Pozitív kapcsolatokat.A következő feladatban párban rajzoltak a gyerekek anélkül, hogy beszéltek volna egymással. A feladat végén megbeszéltük a tapasztalatokat.Az együttműködéses játékban először egy labdát, majd több labdát kellett eljuttatniuk a gyerekeknek a labda színének megfelelő lyukba, végül pedig különböző formájú babzsákokat.Az együttműködéses játékok sorát karikán átbújással folytattuk, ahol szintén szükségük volt a gyerekeknek a kooperációra.A Boldogságóra Erősség Programjával folytattuk tevékenységünket.Elmondták a gyerekek, kinek, miért hálásak, majd elmondtuk többször a Hála erősségmondókát.Végül megtekintettük a Hála virága az Erősségek kertjében videót és meghallgattuk azt a nagyon megható történetet, ami a hála erejéről szól, majd megfogalmaztuk a tanulságát.
2022. szeptember 24-án boldogság órákat tartottunk iskolánk 2.c /1 osztályában. A szeptemberi hónap témája a hála gyakorlása. Az órákat a Hála világnapjához (szeptember 21) és a Szív világnapjához (szeptember 24 ) csoportosítottuk. Ráhangolódásként Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem című dalával indult az óra, mely sok kérdést és még több hozzászólást fölvetett. Megbeszéltük kinek, minek és miért lehetünk hálásak. A tanteremben található tárgyak közül válogattak a tanulók, amikért hálásak lehetünk, hiszen segítik a mindennapi munkánkat. De volt szó a család, közösség és barátok fontos szerepéről is.
A második órát a Hála erősségmondókával kezdtük, majd minden tanuló felírta egy kis lapra, hogy ő miért a leghálásabb az életben és beletette a szív alakú háladobozunkba. Majd tanítói felolvasás után, megpróbáltuk kitalálni ki írhatta.
Végezetül csoportmunkában szív alakú papírra felragasztották a gyerekek az előzetes feladatként kiadott gyűjtőmunka képeit. Melyek a hálájukat tükrözték és igazán beszédes kompozíciók lettek.
Az órák nagyon jó hangulatban teltek, a gyerekek meglepő érzékenységgel közelítettek a téma felé. Kíváncsian várjuk az októberi témát, hogy abban is elmerülhessünk!
Hála a legkisebb bárkalakóért
„Nem számít, milyen kicsi vagy, te is hozzáteszel valamit a világhoz.” – Yoko Ono
Ebben a tanévben a Noé bárkája csoporthoz egy új bárkalakó csatlakozott, akinek éppen úgy esett, hogy a süni lett az óvodai jele. Ő még nagyon picike, így sok-sok kedvességre, szeretetre van szüksége ahhoz, hogy a mi nagy családunk tagjának érezhesse magát.
Szeptember 24-én, a szív világnapján, úgy döntöttünk, hogy hálát adunk a legkisebb csoporttársunkért. A bárkalakó kicsi süni még nem sokat beszél, ezért magyarhangja az óvó néni volt, aki felolvasta a gyerekeknek Aranyosi Ervin: A süni panasza című versét.
Aranyosi Ervin – A SÜNI PANASZA
Tudod azt, hogy miért tüskés a kabátom?
Azzal védem mástól féltett szabadságom!
Az én lábam rövid, nem tudok elfutni,
tüskék mögött tudok biztonságba jutni.
A tüskék megvédnek, nem ehet meg senki,
viszont, így szúrósan, nehezebb szeretni.
Senki nem vállalja, hogy megsimogasson,
nekem kedveskedve, szép szívemre hasson.
Pedig úgy szeretném, hogyha szeretnének,
simogató kezek bőrömhöz érnének,
Az én kicsi szívem olyan boldog lenne,
onnantól a hála virágozna benne.
Tüske nélkül én sem bántanék meg senkit,
szereznék barátot, nem is hiszed mennyit!
Bizony az ölelés lelkemnek jól esne,
a simogatástól kis szívem repesne!
Sajnos a kabátom nem tudom levetni.
Lennél a barátom és tudnál szeretni?
Majd a gyerekek egy szerepjáték keretében eljátszották a Hálás család egy délelőttjét. Elsősorban H-val kezdődő keresztneveket kerestek, felvállalták a családon belüli szerepeket, majd bemutatták a család reggeli készülődését. A legkisebbet (Hálás Samut) az édesanya, Hálás Helga öltöztette, majd édesapával, Hálás Hunorral közösen óvodába vitték. Ott, az óvodai nagy családdal együtt hálasétára indultak az óvoda ebédlőjébe hálaéneket énekelve: „Hála, hogy itt a csendes reggel, / Hála, hogy éjre nappal jő. / Hála, hogy minden órám gondját elhordozza Ő!”. Ott megreggeliztek és az ételért hálaimát mondtak.
Ezen a boldog napon a kicsi bárkalakó szívét jelképezte egy nagy, piros papírból kivágott szív forma, amelyre minden csoporttárs felragasztotta a saját jelét, ezzel remélve azt, hogy mindannyian beköltözhetünk az új gyerek szívébe. Samu mosolya az arcán biztosított bennünket afelől, hogy ő örökre a szívébe zár mindannyiunkat. Bezárta a papírszívet is, benne minden gyerek óvodai jelével, s előbukkant az ő saját jele, a süni.
Az óvó nénik pedig minden gyermeket egy hála-kártyával ajándékoztak meg.
Hálás szívvel a bárkalakók és az óvó nénik: Sógor Melinda Ágota és Holló Éva Andrea
A hála gyakorlása Boldogságóra 2024. szept. 23.
A témát két órában tudtam megvalósítani, mert ez volt az első alkalom és a gyerekek lassabban hangolódtak rá az új módszereken alapuló munkaformákra, mert a pici elsőseim még csak most tapasztalják az iskolai élet kihívásait.
A bevezetésben nagyon tetszett nekik a Boldogságmondóka, kezdetben kicsit félve ölelték meg egymást. Az óra végén újra próbálva a feladatot ez már sokkal felszabadultabb volt.
Az órakezdő relaxáció során szívesen firkáltak a mondókára. Kézikönyv 36. o. 2. gyakorlat.
A gyerekdal éneklése közben Bagdi Bella: Szép nap c. dala, lágyan ringatózó mozgással, és kedves énekléssel fejezték ki érzéseiket.
A téma bevezetéseként az ,, Add tovább a falevelet” c. játékot játszottuk. Sikerült a falevelek tovább adogatásával egymásra figyelni.
A téma feldolgozása a Hálafa története c. mese során valósult meg. Nagy figyelemmel hallgatták a mesét és a feldolgozást segítő kérdésekre ügyesen válaszoltak. Utána színeztük a Hálafa c. rajzot, amit otthon be is fejezhettek.
A foglalkozás befejezéseként elkészítettük a hálakéz-hálaszív tablót. A gyerekek nagyon jól fogalmazták meg, hogy miért lehetünk hálásak az életben. Utána Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalát hallgattuk, és szabad körtáncot alakítottunk ki.
A téma továbbadásaként megbeszéltük a Falevélből hálalevél c. feladat lényegét. Kíváncsian várom ezzel kapcsolatban a szülők visszajelzéseit is.
Az óra zárásaként minden gyermek egy szívecskével jelezhette az értékelő falon, hogy hogyan érezte magát az órán.
Én nagyon pozitívan éltem meg az óra különböző pillanatait. A gyerekek bátran fejezték ki érzéseiket. Ügyesen fogalmazták meg gondolataikat. Az életkori sajátosságoknak megfelelő, vidám hangulatú, minőségi tartalommal megtöltött időt töltöttünk együtt.
7. osztály
A boldogság óra havi témája a hála volt. Az osztállya közösen készítettünk egy plakátot amire azok a dolgok kerültek felírásra amiért hálásak az életben. Ami az osztálynak tetszett nem feltétlenül tárgyakért ért és a drága dolgokért hanem a gesztusokért is nagyon hálásnak lehet lenni s jóérzés másnak örömet okozni.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek közös megbeszélés után hálaleltárt készítettek és a virágok szirmaira kerültek a legfontosabb dolgok, amiért hálásak lehetnek.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek közös megbeszélés után hálaleltárt készítettek és a virágok szirmaira kerültek a legfontosabb dolgok, amiért hálásak lehetnek.