Szeptemberben a hála témakörét dolgoztuk föl az osztállyal. Az elméleti tudnivalókat történetek és idézetek megbeszélésével végeztük. A gyerekek többségének érett gondolatai voltak a témával kapcsolatban. Ezután készítettünk egy hálanapot. Erre mindenki fölírt dolgokat amiért hálás. Emellett összegyűjtöttünk még a táblára rengeteg olyan dolgot amiért hálásak vagyunk.
A hála gyakorlása
A gyerekek ügyesen felsorolták, hogy mi mindenért hálásak. Más szóval is kifejezték a hála jelentését. A feladatot párokban, összedolgozva oldották meg. Tetszett nekik a feladat.
A gyerekek ügyesen felsorolták, hogy mi mindenért hálásak. Más szóval is kifejezték a hála jelentését. A feladatot párokban, összedolgozva oldották meg. Tetszett nekik a feladat.
Az új nevelési évben tovább folytatódnak a Mosómaci csoportban a Boldogság foglalkozások. Újra találkoztunk Boldog Dórával, aki kirándulni ment a nyári szünetben. Elmesélte, hogy merre járt a nyári időszakban és érdeklődve hallgatta a gyerekek nyári élményét.
Dóra sajnos nem talált vissza a Boldog várba, ezért a gyerekek segítségét kérte. Új feladatok állnak a gyermekek előtt, azért, hogy újra visszataláljon a szeretett otthonába.
Elsőként a Hála fogalmát elevenítettük fel a gyermekekkel. Megbeszéltük ki miért hálás. Örömmel hallgattam, hogy a gyerekek a szüleikér, testvéreikért és barátaikért hálásak.
A foglalkozást egy relaxációval indítottam. Az „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj ügyesedj” játékkal bevezettem a tevékenységet. A gyerekközpontúság érdekében eléneketük az „Alma, alma, piros alma” című dalt, valamint a „Lipem, lopom a szőlőt” kezdetű dalt.
A ráhangolódás jegyében Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem dalt énekeltük közösen. A jókedv, az öröm megmutatkozott az „Add tovább a falevelet” játékkal. Először egy, kettő, három, majd négy falevelet adtunk körbe. Közben számoltunk, hasonlítottunk. A játéknak köszönhetően a Külső világ tevékeny megismerése matematikai tapasztalatszerzéssel is megvalósult. A gyerekek érzelmileg ráhangolódtak a témára, valamint egy nagyon kellemes hangulat alakult ki a csoportunkban.
A gyerekekkel készítettünk tenyérlenyomatot, melyből egy szívet formáztunk. Megbeszéltük az alkotás közben, hogy mennyire jó, hogy vagyunk egymásnak. Az elkészült alkotás a faliújságon foglalt helyet, melynek köszönhetően a szülők számára is elérhetővé tettük a Boldogság foglalkozásunk egy momentumát.
A várhoz eljutottunk, majd felhelyeztük a hála szimbólumát, a kis virágot. A téma tovább adása a hála témakörben már mondhatom, hogy hagyománnyá vált, hiszen a tavalyi évhez hasonlóan idén is elhelyeztünk a Makói Óvoda minden tagintézményébe egyhála befőttet, amiben útindító üzenetekkel kedveskedtünk a szülőknek.
A HÁLA 2. foglalkopzás
1./ Cél:
Egy átlagember számára a hála alighanem csak annyit jelent, hogy köszönetet mondunk valamiért, amit kaptunk. Azonban prof. dr. Sonja Lyubomirsky boldogságkutató Hogyan legyünk boldogok – Életünk átalakításának útjai tudományos megközelítésben című könyvéből az is kiderül, hogy a hála az egyik leghatásosabb boldogságfokozó technika. Ezek szerint a hála:
1. segít az élet pozitív élményeit megélni és élvezni;
2. megerősíti önbecsülésünket, önértékelésünket;
3. segít feloldani a feszültségeket és a megrázkódtatásokat; 4. segítőkésszé tesz, ezáltal növeli a hasznosság érzését;
5. javítja és megerősíti az emberi kapcsolatokat, és segít az újak kibontakoztatásában; 6. kiemel a másokkal való összehasonlítgatás világából, és megtanít örülni annak, amink van;
7. a hála összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, ezért képes megszüntetni a haragot, az irigységet, a keserűséget;
8. feloldja a jó dolgokhoz való hozzászokást.
AZ ÓRA BAGDI BELLA „SZÉP NAP, ÖLELJ MOST ÁT ENGEM” című dala. 2./ Ráhangolódás:
– „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” – A gyerekek nagy kört alkotnak és felemelik a karjaikat és nyújtózkodnak az ég felé.
-„ Napra forgó a napraforgó” – A gyerekek csípőre teszik a kezüket és balról, jobbra fordulnak.
-„ Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar. Leülünk körben a földre a párnáinkra.
3./ Fő téma:
– Beszélgetés. Mi történt veletek az előző óránk óta? Történt-e valami, amiért hálás vagy valakinek valamiért?
-Hallgassuk meg a tanító olvasásában A csodakantár mesét (Tk. 50.o) , majd beszélgessünk arról, hogy ki és miért érzett hálát a történetben és azt , hogy fejezte ki?
4./ Emlékeztessük a gyerekeket, hogy az elmúlt foglalkozás végén elkészítettünk egy Hála csuprot és sokan dobtak be Hála üzeneteket egymásnak. Most elolvassuk az üzeneteket, amit a csupor rejt.
5./ A gyerekek felsorakoznak és egy képzeletbeli Hála hídon áthaladva elmondanak egy Hála üzenetet vagy a társaiknak vagy valamivel kapcsolatban hálát éreznek. A híd végén egy mosoly matricát kapnak, mely emlékezteti őket, hogy milyen kellemes érzés is ez.
6./Lezárás, meditáció:
A gyerekek becsukják a szemüket és megkérjük őket, hogy figyeljenek a légzésükre,
kövessék a be és kilégzésüket. Ha ez megvan kérjük meg őket, hogy képzeletben rajzoljanak egy hatalmas szívet a lelkükben és hívják meg mindazokat, akiket szeretnek, akik iránt hálát éreztek már valamiért.
Közben a tanító hallkan mondja:
„anya szeret, apa szeret, biztonságban vagyok,
szemem fényes, szívem ragyog, hálát adok… hálát adok….
köszönetet adok… kapok… hálás vagyok…hálás vagyok…
Kérjük meg a gyerekeket, hogy hallkan mondják velünk a szívük lakóinak.
Óvodánkban homogén csoportok vannak. Tavaly kiscsoportos gyerekekkel beszoktatás zajlott, ezért ebben a nevelési évben csatlakozott a Tulipán csoport a boldogóra foglalkozásokhoz. Szülői értekezleten a részletesen tájékoztattam a szülőket arról, hogy mit is takar a boldogságóra program. A szülők nagyon lelkesek voltak. Készítettem egy faliújságot a szülők számára, ahol a havi témával kapcsolatos boldogság üzeneteket, személyiségfejlesztéssel kapcsolatos idézeteket tanácsokat fogalmazok meg. Nekünk pedagógusoknak is szükségünk van pozitív töltetre, hogy hitelesen közvetíthessük a boldogságórákat. Nyáron elvégeztem a Fedezd fel erősségeidet pedagógusként tanfolyamot, amely elősegítette a gondolkodásom formálását és bevezetem ebben a nevelési éppen az Erősség Központú Oktatási Program ismérveit és feladatait. Óvodánkban a hatból négy csoportban zajlik boldogóra foglalkozás. Már hagyomány, hogy az utolsó foglalkozást együtt tartják a csoportok. Most pedig bevezettük, hogy a Hála Világnapja alkalmából egy közös dramatizálást, mesejátékot mutatunk be a gyerekeknek. A Hálafa történetét koreografáltuk meg adtuk elő a négy csoportnak a torna szobában. A középső csoportosok még nagyon nehezen tudnak koncentrálni egy-egy komolyabb témára, ezért próbáltam játékosan bevezetni a hála témakörét. Először megértettem velük, hogy mi is az a hála, mikor vagyunk hálásak, és milyen érzés a hála érzése. A gyerekek többsége megértette és kifejezték gondolataikat beszélgetés közben hálával kapcsolatosan. Kiszíneztük a feladatlapot, amelyekben azt a tárgyat színezték ki amelyikért ők hálásak lehetnek és rendelkezésükre áll a szobájukban környezetükben. Nagyon tetszett a gyerekeknek a Szép nap… című dal. Szerettem volna a erre ellazuljanak és meditációs helyzetbe kerüljünk. A gyerekek nagy része túlmozgásos, nehezen tudnak lazítani. Óvodánkban eddig nagycsoportban csatlakoztak a boldogóra tevékenységekhez, de úgy gondoltam, hogy mivel nálunk nagyon sok egocentrikus gyermek van, jó lenne minél hamarabb megismerkedni a boldogság óra témaköreivel. Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk a szülőktől például festettünk hála követ és annyira szerették a gyerekek, hogy volt, aki vele is aludt otthon. A hála a fa meséjéhez kapcsolódva készítettünk a gyerekekkel közösen egy „hálafát” amelybe, ráírtuk hogy a gyerekek miért hálásak. Elkészítettük a hála virágot is és felragasztottuk a vár lépcső legalsófok ára. Az első foglalkozások nagyon élvezetesek voltak a gyerekek számára. Úgy gondolom megértették a hála a fogalmát és általában megpróbálták át érezni ezt az érzést. Örülök, hogy újra boldog órát tarthatok. Nagyon szeretem ezeket a tevékenységeket, mert nemcsak a gyermekek, hanem én is sokat gazdagodok a foglalkozások során.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Első boldogságórához kapcsolódó tevékenységünket a Takarítási világnaphoz kapcsoltuk. A globális jóllét kialakításához, szokásrendszerré alakításához a tevékenységeket már kis korban el kell kezdeni. Ahhoz, hogy belső indíttatásúvá váljék, interiorizálódjon, minél korábbi életszakaszban, cselekvésbe ágyazottan kell foglalkozni a témával. Értelmileg akadályozott, 1-2-3. osztályos kicsi gyerekekkel főleg nehezített a megértés is.
Kicsi iskolánkban remek alkalom erre az immár hagyománnyá vált Takarítási világnap.
A reggeli órákban Rendetlen Rudolf, a róka szétszórta az iskola udvarán a szeméttárolóban található szemeteket, amit nekünk kellett a különböző színű szemétgyűjtőkbe szétválogatni. (papír-kék, fém-szürke, üveg-zöld, sárga-műanyag). Nagy örömmel segítettünk ebben a nagyobb tanulók pártfogásával. Később takarító eszközöknek kerestük meg a párját. Elkeverte a róka ezeket is: portörlők, seprűk, lapátok, különböző színű kesztyűk párját kellett megtalálnunk, azonosítanunk.
Később játékos célbadobás volt újra felhasznált vizespalackokkal, majd a kinti játékok után az osztályban folytattuk a tevékenységeket! Képkirakó, párosítás, színezés volt a pihentető feladat, majd az osztályunk ablakában a virágládákban cseréltük ki a virágokat gyönyörű szép árvácskákra! Nagyon hálásak voltunk ezért a napért, amiért ilyen sokféle dolgot megélhettünk, játszhattunk, bolondozhattunk kicsit, és még a környezetünkért is tehettünk valamit.
A napot Bagdi Bella: Szép nap című dalával fejeztük be. Erre tényleg elmondhattuk, hogy SZÉP NAP!
Szeptemberi témát összekötöttem a nyári élményekkel. Sokan hálásak azért, mert el tudtak menni nyaralni és szép élményekkel tértek haza. Kis papírokra lerajzolták, amit aztán egy nagy piros szív formára fel is ragasztottak. A folyosón helyeztük el, hogy a szülők is láthassák.
Középsőseink az őszi fa témába illesztették a boldog téma feldolgozását. Az ablakot díszítették vele.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A Boldogságóra során a pozitív kapcsolatok témáját jártuk körbe. Közösen megvitattuk, mit is jelent számunkra a pozitív kapcsolat, és összegyűjtöttük azokat a kifejezéseket, amelyek megmutatják, miért fontosak az emberi kapcsolatok. Ezeket felírtuk a táblára, majd a gyerekek saját életükből hozott példákkal is szemléltették a témát. A leggyakrabban elhangzott kifejezéseket kavicsokra írtuk, amelyeket az osztályterem ablakpárkányán helyeztünk el, hogy nap mint nap emlékeztessenek minket ezekre a pozitív értékekre. Az óra zárásaként meghallgattuk a szeretet meditációt.