A hála gyakorlása
Kicsi adagokban kezdtem bevezetni a Boldogságórákat. A hálás gondolkodást beleszőttem a napi életünkbe. Hálavirágot adtam a gyerekeknek, differenciálva, a személyiségüket figyelembe véve, ami erősíti a gyengeségeiket. pl.:Azért adom, mert csendben pihentél, nem zavartad a társaidat (annak aki izeg-mozog, piszkálja társait, nem alszik), azért adom, mert gyönyörű színekkel színezted a hálafát (annak, aki nem szeret rajzolni) stb. A hálavirágot úgy készítettem, hogy kimásoltam a munkafüzetből a formát, és kemény kartonból vágtam ki, így elfér a gyerekek kezében, zsebében.
Elmeséltem a gyerekeknek a Hálafa történetét.
Fénymásoltam a feladatlapokból. Színeztünk hálafát. Kiszínezték a gyerekek azokat a dolgokat amiért hálásak lehetnek, lerajzolták társaik jelét, akinek hálavirágot adnának.
Gyakran használtam a hála szót.
Hálakezeket készítettünk, színeztük, rajzoltuk, kivágtuk, ragasztottuk.
A Hála foglalkozást zenére kezdtem, mert tudom a csoportom nagyon szereti a zenét. A világomban minden rendben van… dal fel is keltette az érdeklődésüket, nagyon vidáman táncoltunk. Utána törökülésben ülve elvégeztünk két relaxációs gyakorlatot: Napra forgó a napraforgó és a Lemegy a nap… Elcsendesedtek, így kezdtünk el beszélgetni a háláról. Miért lehetünk hálásak? Miért vagy hálás? – kérdeztem. A nagyobbak, bátrabbak mondták is a válaszokat, aminek hatására a kisebbek is válaszoltak. Aki nem a háláról beszélt azt is próbáltam úgy terelgetni, hogy érezze a jó dolgot meg lehet köszönni, hálásnak lehet lenni. A beszélgetést ezzel zártam: Ha süt a nap jobban érezzük magunkat. Tanuljuk meg ezt a rövid kis mondókát:” Nap, nap, nap, fényes nap, sugaraid bontogasd! Vigyázz rám, Napsugár, a boldogság megtalál.” Néhányszor elmondtuk, utána a Szép nap ölelj most át engem… zenére átvonultunk az asztalokhoz és színeztünk egy feladatlapot, amely a munkafüzet 5.oldaláról lett fénymásolva. Hálavirágot adtam a gyerekeknek, így zártam a foglalkozást.
2019-09-30.
A hála gyakorlása
Óvodánk mindhárom csoportjában szeptemberi témánk a Hála, és annak kifejezése volt. Nagyon élvezték a beszélgető kört és a Hálafa meséjét óvodásaink. Öleléssel és felszabadult örömmel mondták ki milyen szép volt a történet. A drámajátékokat (fák mozgását, napsugár bizsergető hatását és a hálapostázást) is örömmel játszották. Hálafát készíthettek, a levelek alsó részére (szárára) a saját jelüket rajzolták fel, a felső részére (levéllemezre) annak a nevét, akinek valami miatt hálát éreznek. Profi módon meg tudták mondani mi miatt kedvelik társaikat. Szókincsük, kifejezőkészségük, egymásra figyelésük, érzelmi intelligenciájuk is fejlődött. A foglalkozás alatt nem kellett fegyelmezni, mindvégig motiváltak voltak.
A Hidasnémeti II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában 2019.szeptemberében a hála volt a boldogság órák témája.
Ezen az órán sokat énekeltünk, rajzoltunk. Jó hangulatban beszélgettünk, szép gondolatokkal ajándékoztuk meg egymást. Meghallgattuk Bagdi Bella dalát, majd megbeszéltük ki miért és kinek a leghálásabb a világon.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Kiért is vagyok hálás? Tettük fel az osztályommal magunknak a kérdést. Még a plakát elkészült megbeszéltük miért is kell hálásnak lenni és kiért.
Iskolánk az idei 2019/2020-as tanévben elnyerte a Boldog iskola címet – lássák ezt kicsik és nagyok is! 🙂
Óvodánkban idén szeptembertől kezdjük a boldogság óra programot. Nagy izgalommal tanulmányoztam a segédanyagot, ès nagy izgalommal vártam hogy a gyermekek milyen érdeklődéssel vesznek részt a foglalkozáson. Már az első alkalommal láttam a gyermekek szemén az érdeklődést a téma iránt “hála”. A mese és a hála fa készítése közben és lelkesek voltak. Izgalmasnak ígérkezik a program a havi egy foglalkozáson kívül többet is szeretnék tartani, nem feltétlenül tervezett időpontban .
A hála évében, a hála hónapjában szívesen rajzolták le a gyerekek mi mindenért hálásak nap, mint nap. A képek magukért beszélnek:)
Bevezetés:
– Relaxáció: „Buborékban elengedem” gyakorlat. A gyerekek behunyt szemmel végig vezetik
figyelmüket a testükön, bal és jobb oldalon a lábakon és a karokon, majd a törzsön. Az a
feladat, hogy ne hagyják magukat eltéríteni az odafigyeléstől semmiféle gondolattal. Ha
mégis előadódna ilyen, a gondolatot zárják be képzeletben egy buborékba, és engedjék
elszállni, ők pedig koncentráljanak tovább arra, amit mondok és ahogyan kérem a testtájakra
irányuló figyelmet! Feladat, hogy a végén ki-ki elmondja, hány buborékot kellett elengednie
és milyen gondolatokat kellett a buborékban elküldeni, hadd szálljon el…
– A Világomban minden rendben van-dal meghallgatása.
A téma kibontása:
– Kötetlen beszélgetés a gyerekekkel a háláról.
– Mi jelent a hála ?
– Milyen a hálás ember?
– Mi a hála ellentéte?
-Miért lehetünk hálásak?
-Apró dolgokért is lehetünk hálásak?
-Hogyan fejezhetjük ki hálánkat?
-Egy személyes történet megismerése: Hála az állatvilágban. A megmentett és befogadott cicám hálája irántam. Tudtok hasonló történetet elmesélni emberekről, állatokról?
– A lakatlan sziget történetének elolvasása (tankönyv: 84. oldal), majd a tanulságának
megbeszélése.
– Munkafüzet 28 – 29. oldalán a rejtvény megfejtése. Egy svéd bölcsesség van elrejtve a
táblázatban. Mit üzen ez a bölcsesség neked?
Lezárás:
A hónap dalának újbóli meghallgatása, közös énekléssel: Világomban minden
rendben van.