Szeptembertől kezdtem a tiszabögi általános iskolánkban boldogságórát tartani. Technika és tervezés órát tanítóként csempésztem be a negyedik osztályba a hála témakört. Tudtam, hogy a pozitív pszichológia és a kreativitás jól kiegészítik egymást.
Az óra iránti érdeklődést a Fúj, fúj… relaxációs gyakorlattal, illetve a Szép nap, ölelj most… háladallal keltettem fel. A téma bevezetéséhez a korábbi foglalkozásunkon festési technikával készített őszi fát használtam fel. Beszélgettünk a hála fontosságáról, szerepéről a családban, iskolában, a környezetünkben. Az őszi fánkat hálafává varázsoltuk az általunk készített, a közösségünknek szánt hálaüzeneteket tartalmazó gyümölcsökkel, melyet a fa alatti zsákba helyeztünk. Az év zárásakor fogjuk az év közben gyűjtögetett terméseinket megnézni.
A téma feldolgozását az ajánlott hála-keresztrejtvény kitalálásával kezdtük és a technikaóra feladatával fontam össze. Lakóhelyünk már korábban összegyűjtött képeit rendeztük tablóképpé a régmúlt, valamint a jelen megörökítésével, az épületek megnevezése helyett, a hozzá fűződött élményeiket szív-hálaüzenetben rögzítették a gyerekek. Boldogan, vidáman alkottak. Nagyon élvezték a feladatot.
A téma továbbgondolásához, a hála kifejezéséhez felhasználtam a Szeretetkupon ötletet. Az óra végén egyfajta házi feladatként osztottam ki kuponokat. A hiányos szövegrészt magukra formálva kipótolták, majd otthon egy kedves családtagnak átadták.
A következő óra elején lelkesen osztották meg a saját kupontörténetüket és beszélgettünk a hála boldogságfokozó hatásáról. A gyerekek már kíváncsian várják a következő boldogságóra kitűzött témáját.
A hála gyakorlása
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Picikék
A háláról nagyon sokat lehet beszélgetni, és mi ezt meg is tettük. Majd le is írták a gyerekek, hogy az egyes napszakokban miért hálásak. Okos gondolataik voltak. Színeztünk, zenét hallgattunk, hálásak voltunk!
A tanév első hónapját, a Boldogságóra számunkra első tanévét egy ‘Összetartozunk’ plakát elkészítésével kezdtem 29 fős ötödikes osztályomban, miközben Bagdy Bella: Jobb veled a világ című dalát hallgattuk. Megbeszéltük, miről fog szólni ez a program, tisztáztuk a szabályokat. A gyerek érdeklődését sikerült felkelteni, ennek köszönhetően izgatottan, kíváncsian várták a következő órát.
Az óra elején megvitattuk, hogy kivel milyen jó dolog történt aznap reggel és azt, hogy miért lehetünk hálásak. Ezt követően mindenki húzott egy idézetet, amit beragasztottak a füzetükbe. Közben elgondolkoztak az idézet mondanivalóján, majd aki szerette volna, felolvasta és közösen értelmeztük.
Az óra következő lépésében megismertettem tanulóimat az ‘Egy pohár tej’ című történettel. Megbeszéltük, hogy nekik mit sugall ez a történet, mi az üzenete, tanulsága. Az órát kreatív feladattal folytattuk. Elkészítettük a Hálafánkat. Mindenki választott és kivágott egy színes virágot vagy falevelet, melyre felírta, hogy ő kinek és miért hálás az életében. Ezalatt Bagdy Bella: Jól érzem magam című dalát hallgattuk. Amikor elkészültek, felragasztották a plakátra és sajnos már ki is csengettek.
Az óra jó hangulatban telt, de jó lett volna ha még több időt tudunk szánni rá. Úgy gondolom, a Boldogságóra minden osztályfőnöki óránkon meg fog jelenni, nem csak havi egy alkalommal. A gyerekek várják a következő alkalmat. Bízom benne, hogy akkor is ilyen nyitottak, aktívak és együttműködőek lesznek és jól fogják magukat érezni!
Szeptember hónap a hála hónapja. Az órát beszélgetéssel kezdtük, a gyerekek elmondták, hogy kiért, vagy miért hálásak. Majd ezekből a szavakból szófelhőt alkottunk. Ezután hálafát készítettünk.
Szeptember hónap témájának feldolgozása során, készítettünk hála- leltárt, megjelenítettük hogyan fejezhetjük ki a hálánkat. A munkafüzet feladatai közül elkészítettük a keresztrejtvényt, titkosírást. Lerajzoltuk, hogy napunk során milyen apró, hétköznapi dolgokért lehetünk hálásak.
Szépen gyarapodnak cédulák a hála-befőttjeinkben is.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
Az idei tanévben, második és negyedik osztályosokból álló napközis csoportunk foglalkozásait színesítjük a Boldogságóra programmal. A szeptemberi induláskor megbeszéltük a Boldogságórák célját, kereteit, gyakoriságát és a hónap témáját, amely a hála gyakorlását dolgozza fel.
A foglalkozás kezdetén meghallgattuk a „szép nap” kezdetű hónap dalát és közös mozgással hangolódtunk a témára.
A bevezető beszélgetésben megosztottuk egymással a hálával kapcsolatos gondolatainkat, majd a közelgő népmese világnapjához kötődően egy bábjátékot játszottunk, amelyben megjelent a hála. Ezt a gyermekek nagyon élvezték. A következő lépésben újra körbe ültünk és elkészítettük a csoport HÁLAFALÁT. Vörös „téglákat” vágtunk ki és a téglákra felírtuk mindenkinek, hogy miért is érzett már hálát életében. A téglákat egy közös „falra” ragasztottuk és kitűztük a tanteremben.
A program zárásaként meghallgattuk a hónap másik dalát, „boldog vagyok” kezdettel.
Az hála téma feldolgozását érzelem kendők körbeadogatásával kezdtük. Mindenki elmondhatta a megfelelő kendő kiválasztásakor, hogy hogyan érzi magát. a legtöbben vidámak, jó kedvűek voltak legnagyobb örömömre. Ez kapóra jött ahhoz, hogy megbeszéljük, hogy a velünk történt jó dolgokért hálásak lehetünk. Csináltunk is mindjárt egy hálavonatot, aki előtt megállt az beszállhatott de előtte elmondta miért hálás. Tartozott hozzá mondóka is:
Zakatol a hálavonat, gyűjti már az utasokat
Boldog várig nincs megállás, mondd meg gyorsan miért vagy hálás!
Mivel a legtöbben azért voltak hálásak, mert az anyukájuk, vagy apukájuk csokit, fagyit vett nekik, ezért beszélgettünk egy kicsit a következő nap. Kérdéseket tettem fel, hogy megmutassam, mennyi egyszerű dologért lehetnek hálásak.
Van mit enned? Van szép ruhád?
Van játékod? Egészséges vagy?
Van kezed, lábad? Szeret az anyukád?
Van barátod?
Hogy minél többször átélhessük a hála érzését, bevezettük, hogy a csoportban lévő szélcsengővel csengettem, és mindenkinek meg kellett állnia egy kicsit és aki akarta, elmondhatta, pont abban a pillanatban miért hálás. És akkor már jöttek azok a válaszok, hogy azért mert sikerült szép várat építeni, vagy azért, mert jó barátja van…
A reggeli köszönéshez kaptunk egy táblát, amin minden gyerek kiválaszthatja, hogy reggel, érkezéskor hogy szeretne köszönni: pacsival, kézfogással, tánccal, öleléssel…. A gyerekeknek nagyon tetszik ez az új szokás. Van aki mindig ugyanazt választja, van, aki kipróbálta már mindegyiket. Az autómentes világnap alkalmából kerékpárra pattant a csoportunk és a közeli parkba mentünk biciklizni. A gyerekek nagyon hálásak voltak ezért a programért. Mindenki élvezte ezt a napot!
A szülőket is igyekszünk bevonni az óvodai programjainkba, most abba, hogy csatlakozzunk a „Tisztítsd meg a világot!” mozgalomhoz. Kértem, töltsenek fel képeket arról, ahogy a gyermekük is beszáll a takarításba és segít a világot tisztábbá tenni. Az első képre kicsit sokáig kellett várnunk, de aztán sorban töltötték föl a szülők a képeket. Hálásak vagyunk, hogy sikerült egyre több embert bevonnunk abba, amit a csoportban csinálunk!
Iskolánk ebben a tanévben is elnyerte az Örökös Boldog Iskola címet. Német nyelvtanárként én is csatlakoztam ehhez a nagyszerű programhoz; és örömmel vállaltam, hogy a 11. évfolyamos tanulóimnak minden hónapban tartok egy boldogságórát.
A diákok kíváncsian várták az első boldogságórájukat, hiszen még nem tudták, hogy mire számíthatnak. Az órát játékosan kezdtük, egy szórejtvény segítségével kellett kitalálniuk az óra témáját németül (Dankbarkeit). Szeptemberi óránk témája természetesen a hála gyakorlása volt. Németül felolvastuk, és megbeszéltük, hogy mennyire pozitívan hat az ember életére a hála gyakorlása. Az óra további részében pármunkában különböző kérdéseket válaszoltak meg a témával kapcsolatban; majd pedig megmutattam nekik, hogy milyen sokféleképpen lehet németül köszönetet mondani. Az órát egy kreatív feladattal zártuk: köszönőkártyát készítettek egy olyan személy számára, akinek valamiért hálásak.
Az óra jó hangulatban telt, a tanulók aktívak és együttműködőek voltak. Remélem, hogy a következő boldogságórájukon is jól fogják magukat érezni.
Szeptemberben a háláról volt szólt. Eldramatizáltuk a hálafa mesét, amit már az előző évben megismertünk. Én voltam a mesélő a kiválasztott gyermekek pedig a mese szereplői. Ezután megbeszéltük, hogy vajon miért lehetett szomorú a fa és az állatok miben segítettek neki ezután beszéltünk arról is, hogy ki miért lehet hálás. Következő napon a manó kártyával ismerkedtek meg a gyermekek. Mindenki egyesével választhatott egy Manót, ami hasonlított arra, hogy ő hogy érezte magát mikor reggel felkelt. Előjöttek vidám, kíváncsi manók is de előfordult szomorkásabb manó is. Volt olyan gyermek, aki a boldog manót választotta, mert előző nap kapott három pecsétet a kezére a szüleitől egy-egy jó tettéért. A többiek erre megtapsolták, gratuláltak neki és megölelték őt. Nagy kedvenc játék volt a gyermekeknek most is a vidám szomorú játék. A szőnyegen körbe ülve egymásnak hátával süni golyóval megmasszírozták a gyermekek a másik hátát és néha meg is csiklandozták egymást. Ezt a játékot nagy kacagás kísérte. A hónap végén elkészítettük közösen a hálafát. A gyermekek festették és színezték a fát és a leveleket és közben elmondták, hogy miért hálásak. Megkértem őket, hogyha ránéznek erre a fára akkor mindig gondoljanak arra, hogy miért lehetnek hálásak. A Boldogság óra nem is záródhatott máshogy mint, hogy öleléssel és egy-egy kedves szóval juttatták át a másikat az óvodába a Boldogság szigetéről.
Idén vendégként tarok nagycsoportosoknak boldogórákat, havonta átlátogatok hozzájuk és megismertetem velük a Boldogovi szemléletét.
Első boldogságóránk egy nehezen megfogalmazható és érzékenyíthető témával: a hála gyakorlásával indult. A foglalkozást Bagdi Emőke: Lemegy a nap, lankad a kar… relaxációs gyakorlatával kezdtük, majd leültünk a szőnyegre és egy „Vándorjáték” c. drámajátékkal folytattuk, mely során körbe járt először egy képzeletbeli kismadár, melyet megvigasztaltunk, megsimogattunk és a végén visszaraktuk a képzeletbeli fészekbe, melyből kipottyant. Aztán vándorsimogatás indult útjára. A gyerekek teljesen átszellemültek ezektől a pozitív érzésektől. Ezután az „Azt szeretem benned” játék következett, mely során, aki vállalta, kiállhatott a kör közepére, és a többiek elmondhatták, mit szeretnek benne. Jó volt látnom a gyerekek örömtől mosolygó arcát, mikor egymástól dicséretet kaptak. A következőkben a Hálafa történetét meséltem el nekik, és beszélgetést kezdeményeztem a meséről, annak szereplőiről, érzéseikről. „Mi mi mindenért lehetünk hálásak?” -tettem fel ezt a kérdést és a gyerekek válaszoltak rá- sok érdekes és megható dolog napvilágra került. Később az asztalokhoz ülve mindenki kivághatott ollóval egy papírfalevelet, mellyel kidíszítettük hálafánkat: a levelek mellé írtam, ki mit köszön, miért hálás, így lett egy saját hálafánk. A gyerekek a hála virágját is kiszínezték és megajándékozták egymást vele a barátok. A tevékenység lezárásaként Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dalát hallgattuk meg és mozogtunk, táncoltunk rá együtt.
A csoport egyik óvodapedagógusa kórházi kezelésből jött vissza az ovisokhoz. Ezt kihasználva kitaláltam, hogy lepjük meg őt, és papírból kivágva nagy alakú leveleket és ezeket rajzzal kiegészítve ragasszák fel a gyerekek egy lapra, és ezzel várják szeretett óvónénijüket. A lapra a csoport másik óvodapedagógusa egyenként ráírta, miért hálásak a gyerekek, miért szeretik az újra közéjük visszatért óvónénit. Az óvónéni pedig nagyon meghatódott ezen a kedvességen és boldog volt.