Iskolánk 3. évfolyamán minden évben Meseposta foglalkozáson vesznek részt a gyerekek. Ez és közös olvasmányunk, Az időgladiátorok c. könyv adta az ötletet, hogy a programot megelőzően saját készítésű képeslapokon fejezzék ki tanulóink hálájukat. Nagyon kedves kis lapok születtek! <3
A hála gyakorlása
Hálanyakláncot fűztek a foglalkoztató csoport tanulói. Ajándékba adhatták annak a felnőttnek, vagy gyermeknek, aki leginkább kedves a számukra, kifejezve hálájukat a kedvességért, gondoskodásért, barátságért.
A 2025/26-os nevelési évet mini-kis csoportban kezdtem új társammal Betti nénivel és 24 kis piCinke gyermekkel a Cinke csoportban. A hála nehéz szó, sokat gondolkodtam miként tudom majd a gyermekeinknek megfogalmazni, érthetővé tenni, hiszen még sokan bátortalanok, halkan beszélnek, vagy nem tudják magukat kifejezni. A boldogságfokozó hála hónapjában Boldog Dórával köszöntöttem a gyermekeket: „Kerekerdő kalandra hív Téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek. Hipp-hopp tárd ki szíved kapuját, mesevilág ajtaja előtted nyitva áll. Tikk-takk ketyeg a kis óra, ezt üzeni Neked Boldog Dóra. Minden hónapnak van egy szimbóluma, szeptembernek a virág, így kezdésként egy kis virágot adogattunk körbe, ahol mindenki ügyesen elmondta a jelét. Majd elmeséltem a gyerekeknek, hogy Boldog Dóra nagy bajban van, mert elvesztette kirándulása során az ajándékot, melyet Boldog Barbarának szeretne odaadni. Mit adhatunk annak, aki segít nekünk? Pl. egy ölelést? Most figyeljetek, mutatok egy mozdulatot, ezt kellene továbbadnod a szomszédodnak. Minden gyermek megölelte a szomszédját, majd erőt gyűjtöttünk az elveszett ajándék megtalálásához. Táncoltunk Bagdy Bella: Boldog vagyok c. dalára, majd gyümölcsevés után elindultunk a folyóból, alagútból, hegyekből, völgyekből, hidakból álló akadálypályán. Közben nagyon kellett figyelni, hogy megtaláljuk az elveszett ajándékot. Az alagút közelében aztán előkerült az ajándék, így Boldog Barbara nagyon hálás volt és hálájának jeléül segítettünk neki virágot ültetni, egy szép hálakertet készíteni Dórának. A gyermekek végig aktívak és lelkesek voltak. Boldogságvárunk felső tornyába év végén fogunk eljutni, addig is még sok-sok kaland vár reánk és reméljük még sok csodát fogunk megélni ebben a nevelési évben a Cinke csoportos gyermekekkel!!!
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Elkezdődött egy új tanév, így újra belevetettük magunkat a Boldogságóra világába. Szeptemberben sok újdonsággal találkoztunk, hiszen lett új osztálytársunk, új lett az órarendünk, illetve sok minden megváltozott! Amiért azonban hálásak lehetünk, hogy a mi kis osztályközösségünk továbbra is együtt van és együtt küzd meg a mindennapok nehézségeivel.
Szeptember 30.-án van a népmese napja, így ezzel kapcsolatos játékos feladatokat oldottunk meg ebben a hónapban. Közösen összegyűjtöttük, hogy mi minden juthat eszünkbe arról a szóról, hogy mese, majd a tanulók azt is elmesélték, hogy miért szeretik a meséket. Ezt követően ráhangolódásként két csoportban kiraktunk egy-egy kirakóst, mely utalt a fő témánkra (A népmesék napja). Közösen megnéztük diafilmen „Az aranypálca” népmesét. Átbeszéltük, hogy kik a szereplők, mik történnek a mesében. Kiemelt figyelmet fordítottunk a legkisebb királyfira. Megbeszéltük a „jó tett helyében jót várj” közmondás jelentését, majd játékoskeretek között megtapasztaltuk, hogy milyen külső és belső tulajdonságok tesznek minket egyedivé.
Szeptember 19. és 26. 6.óra 3.o.
Szeptember témaköre: Hála gyakorlása
Az órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni a népmese (A csodakantár) főszereplőjével. Íráskészségük és szóbeli kifejezőkészségük nagy mértékben fejlődött. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Úgy gondolom, hogy érthetően elmagyaráztam a különböző fogalmakat. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. A tehetséges gyerekek inkább az önálló véleménynyilvánítás terén tudták megcsillantani képességeiket. De a gyengébb képességű gyerekek is kaptak testhezálló feladatot a különböző játékokban. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket. Az óra után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy fejezzék ki a hálájukat, ha kapnak segítséget valakitől. Maguktól is képesek voltak a köszönet kifejezésére. Nem változtatnék az órám felépítésén, mert úgy érzem, hogy pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén. Meditációval zártuk az órát.
Szeptemberben folyamatosan készítették a gyerekek a csodás hálagyöngysort köszönetük kifejezéseképpen. Majd felraktuk az osztályterembe, azért, hogy a termünk legszebb dísze legyen.
Óvodánkat már hétfő reggel a hála járta át: a kis szorgos kezek egymás után gyártották a hálaalmájukat a csoportunkban kopaszon álló hálafánkra. Valaki rajzzal díszítette, valaki az óvónő fülébe súgta, titkon miért is hálás. Mindegyik ott ékeskedik most a csoport immár roskadásig teli hálafáján. Az ötletet az előző héten feldolgozott mesénk (Szutyejev: Az alma) ihlette, így a nap elején átvettük ismét a mese elemeit, és megbeszéltük, mi is az a hála, miért/ hogyan lehetünk hálásak, illetve a mesében is hogyan jelent meg ez az érzés. A mi csoportunk nem csak szavakkal és rajzokkal fejezték ki hálájukat, hanem cselekedettel is, ugyanis egy Veronika zeneprojektben ismert dalra minden lepotyogott őszi gyümölcsnek meg kellett keresnie a párját, és a hála jegyében megölelni, puszit adni, integetni, pacsizni lehetett az ismét meglelt párjával.
Középső csoportunkban nagyon szép kis hálakertet kerteltek a gyerekek, telis- tele finomabbnál- finomabb őszi zöldségek teremtek benne, „amiből” a hét vége felé ízletes zöldségsalátát készítettek, és az egész óvodát megkínálták.
Jubileumi kirándulás a Gellért-hegyre
Boldogságóra
Békéssámsoni Általános Iskola
8. osztály
Téma: A hála gyakorlása
Időpont: 2026.09.26.
Az óra elején elkészítettük a kézfalat, a tanulóknak tetszett a feladat. Közben a „Jobb veled a Világ” című dalt hallgattuk. Megbeszéltük, mit jelent az osztály számára a kézfal: összetartozást, a közösség erősítését. Ezután rátértünk a Hála témájára. Megbeszéltük, kinek, és miért szoktak a gyerekek hálát adni. Kiderült, hogy a tanulók többsége gyakran mond köszönetet szüleinek, társainak, barátainak, Istennek. Ezután a Mi jut eszedbe róla? idézeteiből húztak a tanulók, és próbálták elmagyarázni, mit is jelentenek a kihúzott mondatok. Volt, aki nagyon értelmesen, lényegre törően el tudta mondani a az idézet mondanivalóját. Az első Boldogságórába ennyi fért bele. Véleményem szerint az óra jól sikerült!
Tejsiné Gajdács Márta osztályfőnök
Új nevelési évünkben új társakkal, eszközökkel bővült óvodánk, csoportunk. A visszafogadás, befogadás közben megtartottuk kedvenc hagyományainkat, így pld. a születésnaposokat továbbra is „boldogságórás” hangulatban köszöntjük fel. Hálakörrel erősítjük, köszönjük a pozitív tulajdonságokat, megnyilvánulásokat. A jelek, nevek begyakorlásánál megemlékeztünk a HÁLA jeléről, hálavirágokat színeztünk a társaknak.
A jó időt kihasználva sok időt töltöttünk a szabadban. Eper, saláta palántákat ültettünk, őszi termésbábokat készítettünk, levelest gereblyéztünk. A munka előtt mondókáztunk, verseltünk, énekeltünk, tornáztunk a friss levegőn. Dolgunk befejeztével jóízűen fogyasztottuk el a kerti kiülőnkben tízóraira felkínált gyümölcsöket.
A hónap végére megérkezett a csapadék, így hangulati zárásként boldog és morcos gombáink is előbújtak a Napimádás,, felhőrajzolós firkálás után.
A tavalyi nevelési évben kezdtük ebben a csoportban a Boldogságóra programot. Első héten mindenki jelét egy kosárkábs tettük, amit kihúztak. Aznap azzal a gyermekkel kedveskedniük kellett. Nagyon figyeltek egymásra, tetszett nekik ez a feladat. Ha valakiről elfeledkeztek, az a gyermek szólt, hogy ő nem kapott semmi kedvességet. A hét utolsó napján a szülőknek üzenhettek mivel kedveskednek majd nekik. Egy kivágott szívre rajzoltak nekik, a másik oldalra én írtam le, milyen kedvességgel lepik meg őket. Nagyon kedves üzenetek születtek. Hétfőn szülők is jeleztek vissza,mennyire örültek a kis üzenetnek. A nagyobbak már emlékeztek rá, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak. Minden évben vannak olyan gyermekek, akik könnyeket csalnak a szemünkbe. Minden reggel elmondták, miért hálásak. Egyik kislány azt mondta, hogy azért hálás, hogy az orvosok meggyógyították a kistestvérét, és már nem sokára fog tudni járni. ( egészségügyi okok miatt nem tud a kicsi még járni) Hihetetlen, hogy 5 évesen ilyen érzéseket még tud fogalmazni. Még a kis 3 éves kiscsoportosok is megfogalmazták miért is hálásak.Pl. azt mondta, hogy ő azért hálás, mert én nem vagyok beteg, és velük vagyok. Évek óta minden hálánkért lisztet rakhatnak egy tartóba, amiből hétvégén valamilyen süti készül. Most sajtos tallért sütöttünk. Így aktívabb résesei lehettek a munkafolyamatoknak, és a szemük előtt történt minden. Amikor kisült, vittünk az óvodába dolgozóknak és elmondták, hogy a hálájukkal teli lisztből készült. Természetesen pillanatok alatt megették a gyerekek a tallérokat.