A szeptemberi hónap témája a hála gyakorlása a Szatmárnémeti6-os Számú Napközi Varázskastély tagóvoda vegyes életkorú ,,Napsugár csoportjába’’ több alkalommal is feldolgozásra került.
Az az első tevékenységen a HÁLA fogalom bevezetése a ,,Napra forgó a Napraforgó’’ relaxációs játékkal indult, majd ezt követte ,,A méhecske és a pillangó ’’ meséje, amikor is Zümi a kis méhecske a mesekosárból előbújva mesélte el a gyerkeknek saját történetét, hogy ő sokáig szomorú volt és nem akart méhecske lenni, inkább pillangóvá szeretet volna változni, de ma már nagyon örül, boldog és hálás azért mert ő méhecske, mert méhecskének lenni szép és hálás dolog.
A mese megbeszélése és feldolgozása után, a gyerekek kis méhecskéket készítettek (színeztek és vágtak ki), majd beköltöztették őket a Hála kaptárba, megfogalmazva, hogy ők mi mindennek is hálásak.
A egy másik tevékenység során a Hálafa történetével ismerkedtünk meg, amit az ,,Add tovább a falevelet” játékkal kezdtünk el. A bemutott mese nagyon tetszett a gyerekeknek ők maguk is hálafát festettek, ugyanakkor rajzaik segítségével mutatták be ki miért és kinek hálás a mindennapokba, egyik kislány azt fogalmazta meg, hogy ő nagyon hálás Őszapónak mert sok szép színes falevéllel és gyümölccsel ajándékoz meg minket.
A tevékenységek végén elénekeltük Bagdi Belli: Boldog vagyok című dalát.
Számomra bebizonyosodott, hogy a HÁLA fontossága tudatosult a gyerekekben, mivel a reggeli beszélgetések során mindig van egy két olyan gyerek aki magától szeretné elmondani, hogy ő ,,ma’’ mi az aminek hálás.
A hála gyakorlása
Megkezdtük a 2024-2025 nevelési évet, minden csoportba érkeztek új óvodások, a gyerekek hamar beilleszkedtek, ez annak is köszönhető, hogy sok időt kint tudtunk tartózkodni, birtokba vették a sok udvari játékokat. Hálásak vagyunk, hogy sok új kisgyermek érkezett az ovinkba. Minden csoport részt vesz a boldogságórákon. A pillangó csoport miután meghallgatták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: A Hálafa története, megbeszélték, hogy kinek mit jelent a hála, utána minden kisgyermek lerajzolhatta ki miért hálás, közben meghallgatták a hónap dalát. A katica csoportba sok kicsi gyermek érkezett, amiért hálásak vagyunk. A téma feldolgozását relaxációval kezdtük, a relaxáció közben meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem… című dalát. Beszélgetőkör következett ahol mindenki elmondthatta, hogy miért hálás. A mókus csoport a témát úgy valósította meg, hogy a mese után, volt egy kollektív munka, közösen színeztek a gyerekek, majd egyénileg készítettek hála virágot. A maci csoport gyermekei kőveket gyűjtöttek sétájuk során, majd ezeket a kavicsokat kifestették, mindenki olyanra amienre szerette volna. A barkácsolás közben ők is meghallgatták a hónap dalát. A megfestett kavicsokat mindenki haza vihette, hogy otthon egy olyan helyre tegye ki, ahol mindenki látja. A süni csoport gyermekei közösen készítettek „hála kezet”. Nagyon élvezték a közös munkát a gyerekek. Beszélgettek a háláról, nekik mit jelent, és ők miért hálásak.
Szeptember 19-én került sor az első boldogságórám megtartására a 2.a osztály körében. Kíváncsian és izgatottan készültem erre az órára, nem tudván, hogy ténylegesen mire is számítsak, hogyan is fogják fogadni a diákok ezt a rendhagyóbb foglalkozást.
Az óra első felében, egy kis zenés, körtáncos bevezető után (melyhez továbbiakra is vonatkozóan, állandó jelleggel a Bagdi Bella, Repülj velem! című dalát választottam) a háláról szóló beszélgetőkör következett. Ennek során a kezdeti nyüzsgősebb hozzáállás után a gyerekek lelkesen osztották meg a gondolataikat a hála kapcsán, mind az ehhez kiosztott, a hála érzését bemutató képek (fénymásolatok) segítségével, mind pedig a saját személyes élményeik alapján. Ezt követte egy kis játék a hála szó három különböző tárgyból való kirakásával kapcsolatosan (tolltartó, ceruza, cipő felhasználásával). Itt a gyerekek együttműködő képessége is megmutatkozott, habár egy kis perlekedésre is sor került, rámutatva, hogy nem mindig könnyű egy közös feladat során az egymással való közös hang megtalálása. Az ezt követő rajzolós feladatnál a gyerekeknek egy-egy olyan dolgot kellett ábrázolniuk, amelyért jelenleg hálát tudnak érezni (ez akár egy éppen bekövetkező esemény, de egy tárgyi dolog is lehetett). Az óra ezen részében egy-két, a feladatot elbohóckodó gyermek kivételével, a többségnél szép és igényes kis ábrák születtek. (A rajzolás folyamata alatt a hálával kapcsolatos dalokat játszottam le, hangulatfokozóként.) A foglalkozás A hála virága az Erősségek kertjében videónak a megtekintésével zárult, amit a gyerekek örömmel fogadtak és végül kétszer is megnézték.
Összességében úgy gondolom, hogy rendben sikerült megtartanom az első boldogságórámat. S bár a foglalkozás elején még nehezebbnek éreztem a csoport figyelmét és aktivitását erre a foglalkozásra összpontosítani, a beszélgetőkör közben azonban örömmel észleltem, hogy a gyerekek figyelme egyszerre csak egyöntetűen kapcsolódott be és fordult érdeklődéssel a háláról való beszélgetés és az ezen témával való foglalkozás irányába. Ez pedig segített, hogy a foglalkozás tartásával kapcsolatos korábbi félelmeim és bizonytalanságaim is oldódjanak bennem. Kíváncsian várom a következő boldogságórám eljövetelét.
A Tulipán csoportban ettől a nevelési évtől kezdődően kerül bevezetésre a boldogságóra élményprogram. A csoport nem a saját ovis csoportom. A gyerekekkel, mint kis közösséggel a mindennapok során alig találkozok . A szülők , az előzetes tájékoztatást követően pozitív visszajelzésekkel éltek az élményprogram bevezetését illetően.
Első boldogságóránk vidáman, jó hangulatban zajlott. A gyermekek végig nagyon érdeklődők, nagyon jól motiváltak voltak 😍. Úgy éreztem , nagyon várták ezt az új foglalkozást, melynek legelején megbeszéltünk , miről is szólnak a boldogságórák, milyen érdekes dolgokat fogunk együtt csinálni.
Az „itt és most” állapot megteremtéséhez egy játékos relaxációs gyakorlatot választottam A „Meglengetem a karom , pedig nem is akarom” mondókát ritmikus mozgással kísértük. Már a játék során is tudatosan figyeltünk EGYMÁSRA. Majd Boldog Blanka érkezett hozzánk, aki szinte állandó vendége lesz a boldogságóráknak. Megismertük a hála fogalmát. Beszélgettünk arról, mit is jelent a kifejezés. Éreztünk-e már hálát? Ha igen, mikor ? És kinek voltunk hálásak. A gyermekek önkéntes alapon fogalmazhatták meg gondolataikat: a barátomnak, mert elhívott a születésnapjára; az anyukámnak mert finomakat főz; a családomnak, mert velem vannak. Beszélgettünk arról is, hogy nemcsak az emberek felé érezhetünk hálát, hanem akár a saját testrészeink iránt is, vagy éppen a természetben megtalálható dolgok (egy szép virág, egy madárcsicsergés, vagy éppen az eső…) iránt egyaránt. Ezt követően a varázsejtőernyő segítségével elrepültünk a Hála -szigetére, ahol „A hálás kisfecske ” történetével ismertettem meg a gyermekeket. A mesehallgatás után megbeszéltük annak értéküzenetét. Megtanultuk a jógafecske gyakorlatot, melyet ügyesen próbálgattunk megjeleníteni 🙂 A szigeten való tartózkodásunk után a varázsige segítségével érkeztünk vissza az oviba , ahol elkészítettük a Hálakéz tablónkat. A foglalkozás során meghallgattuk a hónap dalát (Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem) és a Hála erősség dalát.
Ez az első hónap, mikor bevezettük a Boldogságórákat az osztályomba. 2 alkalommal tartottam boldogságórát a Hála témakörében. A gyerekek nagy izgalommal várták a foglalkozást. Mindenki motivált volt, sokat beszélgettünk. Kreatív, szívhezszóló munkák születtek. Készítettünk Hála virágot, elolvastuk és megbeszéltük a témához kapcsolódó mesét. Bevontuk a családot is, hiszen a foglalkozás végén Szeretetkuponokat készítettünk egy hozzánk közel álló személyhez, akinek hálásak lehetünk. Igazi csapatmunka volt-várjuk a következő hónapot.
Németh Kálmán Általános Iskola es A.M.I.
Amikor valamiért hálásak lehetünk, egy -egy kártyára leírtuk, az üvegbe tettük.
Brunszvik Teréz Budavári Óvodák
Beszámoló a 2023/2024. évi Boldogságóra program megvalósulásáról
Hálás a szívünk, amiért a Ferencvárosi Kerekerdő Óvodában is egyre többen végzik el a Boldogságóra képzést, amelyet aztán beépítenek a mindennapokba.
A Méhecske, Bagoly, Hangya és Pillangó csoportban több éve tartunk Boldogságórát, ahol különböző témákkal foglalkozunk, mint például a hála, optimizmus, barátság, jó cselekedetek. A tapasztalataink szerint az óvodás korosztály számára leginkább ezeket a témákat tudjuk közel hozni. A megbocsátás témájában naponta tartunk kisebb gyakorlatokat, hiszen ennek a korosztálynak a konfliktuskezelés tanítandó feladat, melyet főként személyes példával tudunk átadni.
Az elköteleződés és a megküzdés inkább indirekt formában van jelen, főként a mesehősök világán keresztül válik az óvodások számára érzékelhetővé.
Ezek az alkalmak az idei évben is rengeteg élményt és pozitív tapasztalatot nyújtottak, nemcsak az óvodásoknak, hanem az itt dolgozó óvodapedagógusoknak is.
A fenti kérdésekkel – a Boldogságóra témáival – tágabb körben is foglalkoztunk, népszerűsítettük azokat. Az egyik csoportban a hála a szülői kör megbeszélésén került terítékre, illetve egy rendezvényünk egyik állomásaként szerepelt.
Intézményünkben minden évben megszervezésre kerül a Zöld Pont program, amely egy kerületi szintű esemény. Itt – idén is – a nyolc állomás közül az egyik a lelki egészségé volt, melyen a szintén a hála témáját dolgoztuk fel, mint a Boldogságóra program egy részét. (A feldolgozás a következőképpen zajlott. Meghitt környezetben vártuk a gyermekeket, halk zenei aláfestés kísérte a tevékenységet. Érkezéskor mindenki választhatott egy színes papírból kivágott virágot. Ezen a napon a háláról beszélgettünk. Mindenkit meghallgatva, a virágokra írtuk, hogy ki miért hálás, minek örül. Jó volt megtapasztalni ahogy megfogalmazták a szívükben kialakult hálát. A virágokból minden csapat egy Hálakertet készített, amit elvihettek az óvodájukba. A résztvevő csapatok egy üzenetet a mi óvodánknak is hagytak a virágokra írva, amit az aulában aztán bárki elolvashatott. A gyermekek és felnőttek egyaránt örömmel vettek részt a foglalkozásokon.)
A Hála téma feldolgozásának hatása megindító volt számomra, megerősített abban, hogy a gyerekek érzelmi életének gazdagításában nagy segítségünkre van a Boldogságóra témáinak beemelése a pedagógiai munkába.
Hálával tölt el, hogy a mindennapokban is gyakran tapasztaljuk a munkánk eredményét.
Jó volt megtapasztalni, hogy bátran ki merik mondani rossz érzéseiket, amelyekre próbálunk pozitív megoldást keresni, ezzel fejlesztjük erkölcsi érzékük, problémamegoldásuk, együttműködési készségük egy részét. Vidámabban, optimistábban látják az életet. Jó tapasztalni, hogy bátran és őszintén beszélnek, megnyílnak a társak előtt, elfogadják, meghallgatják, segítik egymást. A témákhoz különböző feladatok, játékok, énekek, relaxációs gyakorlatok tartoznak.
A hála témában több alkalommal is beszélgetést kezdeményeztünk, de váratlan helyzetekben is felmerült a gyerekekben ez az érzés. Például egy alkalommal az udvaron az avar söprése közben szólalt meg egy kislány és azt ecsetelte, hogy a másik csoportba járó gyermekek biztosan hálásak lesznek, amiért összegyűjtöttük a faleveleket.
Az optimista „varázsszemüveg” elkészítése szemléletesen segít az óvodásoknak egy pozitív nézőpont megtalálásában. Ezt követően gyermekek szépnek, jónak látják az őket körülvevő dolgokat, eseményeket. Az érzelmi fókusz a pozitív dolgok megtalálására irányul. Nem beszélve a járulékos hasznokról, hiszen fejlődik a finommotorikájuk, szókincsük, fantáziájuk és kreativításuk a boldogságórához kapcsolódó vizuális tevékenységek által.
Ez a program egy kincs az oktatási rendszerünkben, a gyermekek, pedagógusok és szülők körében. Az óvodásaink érzelmi és értelmi intelligenciája nagymértékben növekedett az elmúlt időszakban.
Barátságvirág készítése egyéb pozitív hozadékkal is jár, mert ezt egyfajta szociometriai vizsgálatként is alkalmazzuk. Ezzel tudjuk feltérképezni a csoportban jelen lévő kapcsolati hálót, barátságokat.
Az egyik csoport ilyenkor (Bálint nap táján) barátságsütit készít, amivel a hozzá legközelebb álló gyerekeknek kedveskedik. Az érzelemtábla szintén a Boldogságóra program része ugyanebben a csoportban. Arra szolgál, hogy már érkezéskor a környezetük tudtára adhassák a gyermekek, milyen lelkiállapotban vannak. Az alapérzelmek (félelem, harag, öröm, szomorúság) azonosítását gyakorolhatják ezzel. Segíti az óvodapedagógusokat is, hiszen indikátorként van jelen a csoportban, láthatóvá teszi a gyermekek érzelmi állapotát. A legkisebbek számára pedig nagy segítség, mivel még nehezen tudják szavakba önteni az érzéseiket, vagy keverik azokat (a haragot gyakran a szomorúsággal azonosítják). A jó cselekedetek témát főkét az adventi időszakban helyezzük előtérbe, amikor jóságlisztet gyűjtenek a gyerekek egy edénybe, melyből aztán a karácsonyi kalácsot sütjük majd.
A havi boldogság foglalkozásunkat meditációval kezdtük. Felolvastam a mesét, majd irányított beszélgetés során megbeszéltük ki kinek lehetett hálás, és miért. Mindenki elmondta szerinte miért lehet hálás valaki, majd csoportban kellett különböző személyekről elmondani miért hálásak nekik. Mindenki keresett magának egy nagyobb követ, erre bármit lehetett volna rajzolni, hogy ki miért hálás. Nos nálunk mindenki szívet rajzolt, hogy a szeretetért hálás. Ez után mindenki a kedvenc jelenetét lerajzolta a meséből. Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bella Élni jöttem albumáról néhány dalt, közben feltettük az új boldog várunk át az ajtóra (amihez idén nem lépcsők, hanem felhők fognak felvezetni).
Napközis csoportunkban a boldogságórát a hála témájával indítottuk. Mivel a gyerekek folyamatosan mennek haza a napköziből, ezért az egész hét a hála jegyében telt, hogy mindenki meg tudja csinálni a feladatokat. Azzal kezdtük, hogy mindenki lerajzolta a munkafüzetébe, mi teszi őt boldoggá és miért hálás. Kirakták a gyerekek a hála szót az asztalukon található dolgokból, majd maguk a gyerekek is ‘megalkották’ a HÁLA szót. A szív napján elkészítettük a szülőknek a szeretetkuponokat, amiben a gyerekek köszönetet mondtak a szülőknek és sok ölelést és segítséget adnak majd a kupon beváltásakor. Ezt nagyon élvezték. Ezután készültek el a hálacsillagok, amik oda repítik a gyerekeket, ahol minden álmuk teljesülhet és minden csoda rájuk talál. Mert a hálás szívekre még több olyan dolog vár, amiért hálásak lehetnek. Meghallgatták a Csodakantár történetét és elkészültek a szebbnél szebb rajzok. A héten többször előkerült Szívmanó, akinek segítségével a gyerekek egyre jobban megnyílnak és mindezt a boldogágórákhoz kapcsolódó dalok hallgatásával erősítjük. Nagyon jó kis hét volt.
Téma: Hála gyakorlása
„Élj hálásan! Aki hálás azért, amije van, függetlenül attól, mennyire kevésdologról van is szó, megnyílik egy boldogabb élet felé. Amikor hálávaltelve élünk, az élet többet ad abból, amiért hálásak vagyunk.” Lewis Howes
A hála: 1. segít az élet pozitív élményeit megélni és élvezni;2. megerősíti önbecsülésünket, önértékelésünket;3. segít feloldani a feszültségeket és a megrázkódtatásokat;4. segítőkésszé tesz, ezáltal növeli a hasznosság érzését;5. javítja és megerősíti az emberi kapcsolatokat, és segít az újak kibontakoztatásában;6. kiemel a másokkal való összehasonlítgatás világából, és megtanít örülni annak, amink van;7. a hála összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, ezért képes megszüntetni a haragot, az irigységet, a keserűséget;8. feloldja a jó dolgokhoz való hozzászokást.
Előzmény: Hálaséta
Sétát tettünk a gyerekekkel az óvoda környékén, és együtt fedeztük fel azokat a dolgokra, amelyekért hálásak lehettünk. Megnéztük a közelben a játszóteret, gólyafészket, közelben lakó gyerekek házát, gyümölcs boltot, kisállat boltot.
Cél: A hála jelentőségének megértése és kifejezése játékos, mozgásalapú relaxációs
gyakorlatok és irodalmi feldolgozás segítségével.
Bevezetés: Mozgásos gyakorlatok
A téma ráhangolódása, a gyerekek figyelmének és testének aktiválása.
Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai: A Haragom kifújom…., Domborodok mint a cica…..
Mozgásos mondókák: Almát szed a sündisznó….., Sim-sum fújj a szél……
Gyakorlat: (almát szed a sündisznó) A mondókára a gyerekek lehajolnak, tenyerüket bokától térdig húzzák majd magastartás, kezüket kinyújtóztatják. Lassú séta, magasba tartás, lehajolás, mellső középtartás, has simogatása.
Ismételjék ezt néhányszor, figyelve a mozgás folyamatosságára és a helyes testtartásra.
Relaxációs gyakorlat: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” gyakorlat.
A gyerekek leülnek a földre törökülésbe, majd mély lélegzetet vesznek.
Amikor kifújják a levegőt, úgy képzeljék el, mintha minden haragjuk és feszültségük
kifújódna és előre csúsztatva a kezüket jól nyújtóznak, mint a cica.
Lazító gyakorlat: „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” gyakorlat.
A gyerekek majd a hátukat domborítva, a fejüket és a térdüket a mellkasukhoz szorítják és átkarolják a karjaikkal. és „összegömbölyödnek”, mint egy csiga, hogy ellazítsák magukat.
Ráhangolódás a témára játékkal: Körbe ülünk a gyerekekkel és két plüsst elindítok órajárással megfelelő irányba, majd tapssal jelezve az irányt megváltoztatjuk. A cél, hogy ne érje utol egyik plüss a másikat. Fejleszti a figyelmet, koncentrációt, szociális kapcsolatot.
Hálafa meséje
Cél: Az irodalmi mű feldolgozása a hála témakörén keresztül. Sík bábokkal való bemutatás, dramatizálás.
Mese dramatizálása után beszélgetés kezdeményezése.
Kérdések: „ Kiről szólt a mese? Kik voltak a barátai? Miért volt szomorú az öreg fa? Miért voltak hálásak neki? Miért jó érzés hálásnak lenni?”
Ötletbörze: A gyerekek megosztják gondolataikat arról, hogy ők hogyan éreznék
magukat az öreg fa helyében, és hogyan mutatnák ki a hálájukat.
Hálalabda játék:
Cél: A hálaérzet közösségi megerősítése és kifejezése játékos módon.
A gyerekek egy nagy körben állnak. Pedagógus indítja a játékot, és elmond egy dolgot, amiért hálás „Hálás vagyok a családomért.” Ezután átdobom a labdát egy másik gyereknek. Utána az a gyerek, aki elkapja a labdát, elmond egy új dolgot, amiért hálás, majd tovább dobja a labdát egy másik társának. A játék addig folytatódik, amíg minden gyerek legalább egyszer hozzájut a labdához.
Táncos mozgás: Bagdi Bella: Világomban minden rendben van c. dala
Kreatív foglalkozás:
Vizuális tevékenység közben hallgattuk Bagdi Bella : Szép nap c. dalát
Cél: A hála érzésének vizuális kifejezése, kreativitás fejlesztése.
1. Munka füzetben található téma feladatnál kiszínezhetik a gyerekek , hogy miért hálásak hogy van nekik és hogy melyik tárgy van nekik a szobájukban.
A gyerekek kapnak egy-egy piros szívecskét és ceruzákat. A feladatuk, hogy
rajzolják le a legkedvesebb barárjuk jelét a csoportban. „Kiért vagy hálás, hogy a barátod?”
Miután a gyerekek elkészültek, összegyűjtöm a szívecskéket és felragasztjuk a közös „Puzzle függőnkre”. Ez a puzzle függőnk annyi nagyobb méretű darabból áll egymásra függesztve ahány gyermek van a csoportba.
2. Kooperatív munkával elkészítettünk egy fát, melyet festettünk, díszitettünk gesztenyével. Ráragasztottuk az összetartozás jelképeként a gyerekek körberajzolt, kivágott, kiszínezett tenyérét. Számukra a legkedvesebb játékkal egészíthették ki a hálafát. Mielőtt felkerült a hálafára egy-egy kedvenc játék a gyermekek elmesélték, miért szeretik és miért hálásak a kedvenceiknek.
Értékelés: megkérdezem a gyerekeket, hogyan érezték magukat, és
mi volt a kedvenc részük.
Kiemelem, hogy a hála érzése milyen fontos és mennyire jó érzés tud lenni, amikor hálásak vagyunk valamiért vagy valakiért. Megköszönöm a gyerekek részvételét és kreativitását, és emlékeztetem őket, hogy bármikor lehetnek hálásak, és ez segít boldogabbá tenni a mindennapokat.
Felhasznált eszközök: szívecske sablon, színezhető feladatlapok, ceruzák, ragasztó, puzzle-függő, puha labda (a hálalabdához) mesekönyv, tempera, karton, ecsetek, gesztenye, ollók.
Fontos a folyamatos pozitív megerősítés és a gyerekek ötleteinek elfogadása, hogy mindenki jól érezze magát és bátorítva legyen a részvételre.
A Boldogóra áthatotta az egész hónapunkat, több napon áttartó tevékenységek voltak, nagyon sok mindent valósítottunk meg a gyerekekkel a tervemből. Boldogvárunk első ablakát kinyithattuk közösen. A gyerekek jól érezték magukat, sokan bekapcsolódtak a Boldogságórába. Örömmel töltött el hogy a szeptemberi hónap többi napjain is igényelték a dalok éneklését, táncolását.