Hálásak vagyunk barátainknak.
A hála gyakorlása
Beszélgetés a boldogságról és háláról a gyerekekkel:
,,Roli:-Amikor pittyegek!
Dorka:-Amikor kapok valamit!
Eliza:-Amikor mamival megyek sétálni!
Misike:-Amikor tudok játszani a hóban!
Leila:-Amikor a szülinapom van!
Kriszta:-Amikor Kolcza mamánál vagyok!
Luca:-Amikor futok!
Krisztián:-Amikor tortát kapok!,,
A Maroslelei Zengő Óvoda a harmadik évben is megkapta a BOLDOG ÓVODA címet a Jobb Veled a Világ Alapítvány által kiírt pályázaton. Továbbra is minden hónapban szeretnénk elküldeni a beszámolót a megtartott foglalkozásokról.
Idén csatlakoztunk a programhoz, és pályáztunk a Boldog Iskola címre. Négy kolléganőmmel 2019. júliusában részt vettünk egy szenzációs továbbképzésen Debrecenben. A képzésen látottak, és elhangzottak megerősítettek bennünket, hogy jó irányban kezdtünk gondolkodni. A tanévet (az elkerülhetetlen évindítási feladatokat követően) egy boldogságóra tartásával indítottuk.
A programban 31 fővel veszünk részt. A magas osztálylétszám sokszor megnehezíti a szervezési feladatokat, de ugyanakkor rengeteg lehetőséget kínál a páros, csoportos munkaformákra, tevékenykedtető feladatokra.
A hónap témáját közös beszélgetéseken, a munkafüzeti feladatokon, meseillusztráció készítésén, mesedramatizáláson keresztül dolgoztuk fel.
Készítettünk hálabefőttet: az esztétikusan dekorált befőttesüvegben gyűlnek a kis cédulák a boldog, emlékezetes pillanatokról, sikeres momentumokról, amelyekre jó lesz visszatekinteni, és amiket akkor is elő lehet venni, ha nem mennek épp felhőtlenül a dolgaink.
Nagyon élvezték a gyerekek a szeretetkuponok vagy hálakuponok készítését. Életkori sajátosságaikból adódóan lázas izgalommal írták, és adták át, vagy épp a játék kedvéért rejtették el otthonukban a kis kuponokat.
A Boldogságóra témáinak előkészítéseként először a boldogságról beszélgettünk a gyerekekkel. Játékidőben igyekeztem a gyerekek érdeklődése szerint diferenciálni. Mikro csoportban megkérdeztem néhány gyermektől, hogy ők mitől érzik magukat boldognak, mi az aminek örülnek. Ezután elmondtam, hogy hallottam egy olyan várról, ahol mindenki jól érzi magát, a lakói sokat nevetnek és boldogok, úgy hívják, hogy boldogság vár. De nem tudom hogy nézhet ki, segítenek nekem megépíteni?. Az építésbe többen lelkesen bekapcsolódtak beindult a kis fantáziájuk. A lányoknak előre kinyomtatott várat adtam, akik színezéssel készítették el a várat. Az alkotásba bármilyen hirtelen odalépő gyermek becsatlakozhatott, hiszen annál szebb lesz a várunk minél többen színezik ki. (Boldogság vár elkészítése)
Később a teljes csoporttal beszélgető kör formájában foglalkoztunk a szomorúság-boldogság fogalmával (mitől lehet? hogy néz ki az arcunk ilyenkor? mit csinálunk ha szomorú kispajtást látunk? stb). Ezután eljátszottuk a csoport által közkedvelt Ha jó a kedved üsd a tenyered.. c dalt. Majd érzelemszobor játékot játszottunk (A gyerekek körben sétálnak, majd megjelenítik a megnevezett érzelmet- szomorúság, harag, unalom, boldogság). Ezután fantáziajáték keretében, csukott szemmel mindannyian elképzeltük milyen lehet a boldogság vára részletesen, ahol mindenki jól érzi magát és mindig vidám. (Közben néhány gyermeknek boldogságot/ szomorúságot kifejező kártyákat adtam. A kiszínezett várat pedig mindenki számára jól látható helyre függesztettem.) Amikor kinyitották a szemüket látták, hogy sikerült elkészíteni a mi boldogságvárunkat. Arra kértem őket,hogy aki kapott kártyát az utánozza le az arcával amit lát a kártyáján. A többieknek az volt a feladata, hogy kitalálják boldog vagy szomorú-e a társuk és betehetjük – e a kártyáját a boldogság várába vagy sem? A foglalkozás zárásaként pedig Küldöm a boldogságlabdát játszottunk.
A boldogságóra 1. témája a Hála gyakorlása . A tevékenységet mindennapos mozgással kezdtük a Bagdy Bella Boldog vagyok c dalára, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután bemutattam nekik Boldog Dórát aki a boldogság várában lakik és eljött hozzánk vendégségbe és meglepetést is hozott. Ha vendég jön hozzánk úgy illik, hogy köszönjünk és bemutatkozzunk neki, ezért körbeadtuk a hálafa levelét (laminált falevél) és bemutatkoztunk Dórának (nevem, jelem). Ezután Dóra megkért, hogy meséljem el a gyerekeknek honnan van az ő levele. A hálafa meséjét síkbábokkal szemléltettetem, ami lekötötte a gyerekek figyelmét, érdeklődését. Ezután énekeltünk a napunknak, hogy süssön ránk a sugaraival (Süss fel nap, Jöjj ki napocska), majd megmelegítettük arcunkat és kezeinket a sugaraiban (Napimádó gyakorlat) , végül megtanultuk és eljátszottuk a Nap Nap fényes nap mondókát. Beszélgettünk a hála fogalmáról, felidéztük, hogy a mesében hogyan mondtak köszönetet az állatok az öreg fának. A munkafüzetben található feladatlap segítségével ötleteket gyűjtöttünk és bekarikáztuk mi az amiért hálásak lehetünk, miért mondhatunk köszönetet pl az anyukánknak. A tevékenység lezárásaként mindenki megfogalmazott minimum egy dolgot, amiért hálás lehet és elkészíthette a saját levelét a hálafánkra(tenyér rajz). Délutáni altatóként pedig meghallgattuk a Szép nap ölelj most át engem c dalt, ami szépen elcsendesítette a gyereket.
Bónuszként jó érzés volt látni, ahogy az egymástól való tanulás spontán megvalósul, hiszen másnap a nagyok önállóan meséltek a kisebbeknek élményeikről.
Gyulai Implom József Általános Iskola
A hála témáját feldolgozó boldogságórák után nyelvtan órán kommunikációs gyakorlatként jelent meg a téma- pl. hálatelefon, hála SMS. Irodalom órán pedig Andersen : A teáskanna című meséjének gondolattérképeként mindig-mindig visszaköszönt a HÁLA! Tanulságként: minden helyzetben lehetünk hálásak valamiért!
A foglalkozást a hála fogalmával kezdtük. Mit jelent neked a hála? Kinek lehetsz hálás? Milyen érzés? Ez után a hála fogalmát leszűkítettük a csoportra. Voltál-e már hálás osztálytársadnak? Miért? Ezután arra kértem a gyerekeket, hogy az előre elkészített névre szóló borítékokba írjanak rövid hálaüzeneteket osztálytársuknak. Miért vagy neki hálás?
A hála üzenetek írás közben Bella dalát hallgattuk. A gyerekeknek kihívást jelentett a feladat, de végül sikerült mindegyikőjüknek pozitív, megerősítő üzeneteket megfogalmazniuk. Ezután egymásnak adhatták át a hálaüzeneteket tartalmazó borítékot, „Köszönöm, hogy az osztálytársam vagy” mondattal.
A gyerekek ezután kinyitották és elolvasták a nekik szóló üzeneteket. Mosolygó arccal, csillogó szemekkel olvasták egymásnak írt mondataikat. Nem is gondolták volna, hogy ennyi jó dolgot észrevesznek osztálytársaik a személyiségükből. Arra kértem a gyerekeket, ha bármikor rossz kedvük van , vagy elégedetlenek önmagukkal-vegyék elő ezeket az üzeneteket, hiszen ők nagyon értékes és szeretni való emberek.
A foglalkozás lezárásként megfogalmazták az órával kapcsolatos érzéseiket, valamint titkos barátot is választottak az elkövetkező egy hétre. Megbeszéltük a játék szabályait és ők örömmel fogadták. Azóta már 3. hete kérik, hogy minden alkalommal válasszunk újabb titkos barátot. A tárgyi ajándékokat egyre inkább felváltják a kézzel készített meglepetések és kedvességek. Őket is meglepi, hogy mennyi jó érzést megtapasztaltak az utóbbi hetekben. Már alig várják a folytatást!
A foglalkozás időtartama: kb. 60 perc
Százhalombattai Eötvös Loránd Általános Iskola
Megismerkedtünk a témával, és puzzle rajzot készítettünk arról, amiért hálásak vagyunk.
Ezután minden kisgyerek elmondta, hogy társai közül kinek miért hálás.
Nagyon megható dolgokat mondtak.