1.osztályos tanulóim számára A hála gyakorlása volt az első Boldogságóra foglalkozás témája. A ,, Fújj-fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük a hangolódást. A témát A csodakantár című mese segítségével dolgoztuk fel. A gyerekek megértették a mesét és szívesen meséltek arról, hogy ők mi mindenért hálásak. A pihentetés és a motiváció fenntartása érdekében a Hálahíd játékot játszottuk, melyben a tanulók örömmel vettek részt. Alkotó feladatként minden kisgyerek a saját „boldogság füzetébe” lerajzolta az ő kis „boldogságtündérét”, közben Bagdi Bella Szép nap című dalát hallgattuk. Elmélyülten rajzoltak és a dalt többszöri meghallgatás után már a gyerekek is énekelték. Befejezésként megtekintettük a rajzokat és a beszélgetőkörben mindenki elmondhatta, hogy hogyan érezte magát ezen az órán. A Boldog vagyok című dal meghallgatásával, tánccal, jó hangulatban zártuk az első Boldogságóránkat.
A hála gyakorlása
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Szeptember 18-án megtartottuk a háláról szóló boldogságóránkat. Bagdi Bella – dallal kezdtünk. A felvezetésben az Egy pohár tej c. történetet beszéltünk meg, így alakítottuk ki a hála fogalmát. A tanulók a motiváló videót vetítettem (Vujicic), ezután a hála, köszönet kérdésköréről igen aktívan nyilvánultak meg a tanulók: kinek, miért, hogyan lehetnek hálásak. Összegyűjtöttük páros munkában, milyen pozitív hatásai lehetnek a hálás életmódnak. Javasoltam a legjobb hála – technikák alkalmazását, beszéltünk a hála napló készítésről. Óra végén mindenki elkészített egy széthúzható hálaszívet, melybe rövid üzenetet írtak a diákok annak, aki iránt hálát éreztek. A szívet oda is adták még aznap, akinek készült a kis ajándék
A diákok feldíszítették a táblát: felírták, mit jelent számukra a hála, a hálaszót, majd rajzoltak szimbólumokat, amelyek a hála érzéséhez kapcsolódnak. Emellett mindenki írt egy levelet annak, akinek valamiért hálás, és ezek a levelek célba is értek, mivel a diákok átadták a címzetteknek.
A nyarat idéző szeptemberben gondolatban visszautaztunk a nyárba. Nyári strandtáskánkból előkerültek a nyár emblematikus kellékei: vízipisztoly, strandlabda, napszemüveg… Mindezen tárgyak segítettek átgondolni, hogy miért is lehetünk hálásak a nyárért. Hálatelt szívvel idéztük fel a nyár pillanatait. Ezután” A kishal hálája” című népmesét olvastam fel a gyerekeknek. A mese segített a beszélgetőkör indításában. Jelmondatot is választottunk erre a hónapra: „Az élet csak a hála által válhat gazdaggá. „Dietrich Bauhaffer Ezután hálajátékot játszottunk. Hála dobozt is készítettünk, amelybe a hónap és a tanév folyamán hálás üzeneteinket gyűjtjük. Végül hála képeslapot írtunk!
A következő óra kezdetén meghallgattuk a hála erősségdalát. Majd összegyűjtöttünk. hála gyakorlatokat. Ezek a gyakorlatok segítenek abban, hogy megtartsuk a nyár energiáit, és felkészülve lépjünk át az őszbe (A hálát egy szív jelképezte, tippeket mellé raktuk gyertyákkal szimbolizálva.) Aztán gyermekek világnapjáról emlékeztünk meg. Hálát adtunk a világ gyermekeiért, dallal, tánccal.
A hónap utolsó óráján elkészítettük tablónkat: Hála a nyárért! Felhőkbe rajzoltuk azokat a dolgokat, amiért hálásak vagyunk. Végül kinyitottuk hála dobozunkat! Munka közben A szép nap ölelj most át engem című dalt is meghallgattuk. Tartsatok velünk! Adjatok hálát ti is a nyárért!
Szeptemberi témánk a HÁLA volt.
Az órát relaxációval indítottuk. Miközben végigvezettem őket ezen az ellazuláson, a háttérben halkan szólt a Szép nap… c. dalt.
Ezután közösen értelmeztük a hála fogalmát, beszélgettünk a dalról és mindarról, ami ezt az érzést kiválthatja belőlünk. Körbe adtuk a hálaacsengőt, mindenki elmondhatta miért hálás. A gyerekek közül sokan el tudtak vonatkoztatni a világ anyagias oldalától, és leginkább családjukért, a barátaikért adtak hálát.
Ezt követően elmeséltem nekik a Vadgalamb és a méhecske c. mesét. Ez a rövid kis -gyermekekhez közel álló- állatmese, nagyon jól illeszkedett témánkhoz.
Ezután elkészítettük a hálabefőttjeinket, a kis szívecskékbe beleírtam gondolataikat, ki miért adott hálát.
A foglalkozást egy mozgásos játékkal zártuk. Amikor megállt a zene, meg kellett ölelniük valakit, akinek jelenlétéért, barátságáért hálásnak érzik magukat.
Szerettem volna a családokat is bevonni a téma feldolgozásába. A gyerekek hazavittek egy „hálaszőlőt”, megkértem a családtagokat, hogy egy-egy szőlőszembe írják be ők miért hálásak.
Nagy örömömre a szülők is partnerek voltak ebben és másnap nagyon sok szép gondolattal megtöltött szőlőket kaptunk vissza.
A gyerekekkel beszélgettünk a hála fogalmáról. Mindenki megosztotta miért hálás, majd kiszíneztük a hálakulcsokat.
A hálakulcsokhoz a hozzá tartozó lakatokba pedig belerajzoltuk amiért hálásak lehetünk.
Csoportunk életében ismét változás következett be vegyes csoport lettünk.
Így a tervezésünkben gondolnunk kell az új gyerekekre is!
Sokat gondolkodtam azon ,hogy hogyan lehet a három korosztály számára mégis érthetővé tenni a hála fogalmát. Nagyon sokat segített a könyv és a munkafüzet feladatai, ami a hála témakörhöz kapcsolódik. A rajzos feladatok egyértelművé tették a gyerekek számára ,hogy miért is lehetünk hálásak és örömmel válogattak benne.Ügyesen fogalmazták meg a felmerülő gondolataikat.Kiosztottam az óvodai jeleket és oda adhatták annak a társuknak, társaiknak akiket nagyon -nagyon szeretnek és megölelték egymást. Nagyon meghitt pillanatokat élhetünk át!
A lányokkal ki színeztük a boldogság virágokat ők maguk döntöttek el hogy milyen színűek legyenek. Tartalmas délelőttöt töltöttünk el.
Boldogságóra – hála, szeptember Az újdonság jegyében
Újult erővel kezdtük az új tanévet, mivel új tanulók csatlakoztak hozzánk, erősítve csoportunkat. Az újdonság az órákat is érintette, mivel havi két órában a mindfulness -Pillanatkapitány és az önbizalomprogram elemeit is beépítettem a boldogságórákba. Nemcsak a tanulók számára volt új az egész, hanem számomra is, mivel az utóbbi két témában megszerzett tudásomat most kamatoztattam először a gyakorlatban. A Pillanatkapitányt az ismerkedéssel kezdtük, kiemelt helyet kapott a légzőgyakorlat – nagy segítség a Szívmanó: Nyugilégzés kártyák- , elkészítettük saját varázscsákónkat is. Az önbizalomprogram javasolt témaköréből is – Pozitív kapcsolatok – merítettünk. Sok páros – csoportos gyakorlatot végeztünk: Tükörjáték, Tánc: Nem kellesz…, Fonjuk meg a láncot…, Cseréljenek helyet…, stb. A hegy szimbólumot többször is „megmásztuk” – egyrészt a rajzkalandon keresztül valamint meghallgattuk és beszélgettünk Bartos Erika meséjéről is. A hála világnapján kollázst készített mindenki egy számítógépes program segítségével. Az új tanulóknak nagyon tetszettek a boldogságórák, nyitottan és jókedvűen vettek részt a foglalkozásokon.
A mai alkalommal elsőtől hatodik osztályig képviseltették magukat a gyerekek. A hála témakörben mélyültünk el. Egy idézet felolvasásával hangolódtunk. Ezt követően hálakört alkotva farmerből újrahasznosított babzsákkal játszottunk helycserélős játékot. Elmondhatta mindenki, hogy miért hálás.
Ritmusgyakorlattal folytattuk. Lapokat rejtettem el, melyeken egy-egy gondolatot láthattunk. Örömmel keresték a gyerekek, majd felolvasták, megbeszéltük a hála lényegét. Meghallgattuk a Jól érzem magam című dal, melyre mozogtunk kedvünkre. Körben állva megfogtuk egymás hüvelykujját, az összetartozásunkat erősítve. Kiraktuk a hála feliratot a tanteremben található dolgokból. Az interaktív táblán szerencsekerék forgatásával és a boldogságóra értékelésével zártuk a foglalkozást. Mindenki gazdagodhatott, feltöltődhetett. Külön hálás vagyok, mert a felsősök segítették, kísérték a kisebbeket. Az együttműködés teljes mértékben megvalósult. A cél megvalósult, a témánkat körbejártuk amennyire csak lehetett. Bízom benne, hogy a résztvevő tanulók viszik tovább a jó hangulat hírét, a hála fontosságát. Azon leszünk, hogy minél több gyerekre, felnőttre pozitív hatást gyakoroljuk magunk által. Jobb általunk a világ! Jobb velünk, veletek a világ!
A 9/E-2. osztály szeptemberben hálagyöngysort készített.
Gyöngyöt fűzni jó, közben beszélgetünk, zenét hallgatunk. Az osztályban a gyöngyfűzés után megterveztünk és megrajzoltunk egy-egy szívet, ki is színeztük. A fiatalok osztálytársaikat nevezték meg címzettnek, és amiért sokan hálát éreztek: figyelem, törődés, barátság.
A gyöngysor szép is, funkciója is van, és még valaki szeretetből adta! Csupa jó dolog! Ezért az örömteli pillanatért én is hálás vagyok!