Szeptemberben a háláról volt szólt. Eldramatizáltuk a hálafa mesét, amit már az előző évben megismertünk. Én voltam a mesélő a kiválasztott gyermekek pedig a mese szereplői. Ezután megbeszéltük, hogy vajon miért lehetett szomorú a fa és az állatok miben segítettek neki ezután beszéltünk arról is, hogy ki miért lehet hálás. Következő napon a manó kártyával ismerkedtek meg a gyermekek. Mindenki egyesével választhatott egy Manót, ami hasonlított arra, hogy ő hogy érezte magát mikor reggel felkelt. Előjöttek vidám, kíváncsi manók is de előfordult szomorkásabb manó is. Volt olyan gyermek, aki a boldog manót választotta, mert előző nap kapott három pecsétet a kezére a szüleitől egy-egy jó tettéért. A többiek erre megtapsolták, gratuláltak neki és megölelték őt. Nagy kedvenc játék volt a gyermekeknek most is a vidám szomorú játék. A szőnyegen körbe ülve egymásnak hátával süni golyóval megmasszírozták a gyermekek a másik hátát és néha meg is csiklandozták egymást. Ezt a játékot nagy kacagás kísérte. A hónap végén elkészítettük közösen a hálafát. A gyermekek festették és színezték a fát és a leveleket és közben elmondták, hogy miért hálásak. Megkértem őket, hogyha ránéznek erre a fára akkor mindig gondoljanak arra, hogy miért lehetnek hálásak. A Boldogság óra nem is záródhatott máshogy mint, hogy öleléssel és egy-egy kedves szóval juttatták át a másikat az óvodába a Boldogság szigetéről.
A hála gyakorlása
Idén vendégként tarok nagycsoportosoknak boldogórákat, havonta átlátogatok hozzájuk és megismertetem velük a Boldogovi szemléletét.
Első boldogságóránk egy nehezen megfogalmazható és érzékenyíthető témával: a hála gyakorlásával indult. A foglalkozást Bagdi Emőke: Lemegy a nap, lankad a kar… relaxációs gyakorlatával kezdtük, majd leültünk a szőnyegre és egy „Vándorjáték” c. drámajátékkal folytattuk, mely során körbe járt először egy képzeletbeli kismadár, melyet megvigasztaltunk, megsimogattunk és a végén visszaraktuk a képzeletbeli fészekbe, melyből kipottyant. Aztán vándorsimogatás indult útjára. A gyerekek teljesen átszellemültek ezektől a pozitív érzésektől. Ezután az „Azt szeretem benned” játék következett, mely során, aki vállalta, kiállhatott a kör közepére, és a többiek elmondhatták, mit szeretnek benne. Jó volt látnom a gyerekek örömtől mosolygó arcát, mikor egymástól dicséretet kaptak. A következőkben a Hálafa történetét meséltem el nekik, és beszélgetést kezdeményeztem a meséről, annak szereplőiről, érzéseikről. „Mi mi mindenért lehetünk hálásak?” -tettem fel ezt a kérdést és a gyerekek válaszoltak rá- sok érdekes és megható dolog napvilágra került. Később az asztalokhoz ülve mindenki kivághatott ollóval egy papírfalevelet, mellyel kidíszítettük hálafánkat: a levelek mellé írtam, ki mit köszön, miért hálás, így lett egy saját hálafánk. A gyerekek a hála virágját is kiszínezték és megajándékozták egymást vele a barátok. A tevékenység lezárásaként Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dalát hallgattuk meg és mozogtunk, táncoltunk rá együtt.
A csoport egyik óvodapedagógusa kórházi kezelésből jött vissza az ovisokhoz. Ezt kihasználva kitaláltam, hogy lepjük meg őt, és papírból kivágva nagy alakú leveleket és ezeket rajzzal kiegészítve ragasszák fel a gyerekek egy lapra, és ezzel várják szeretett óvónénijüket. A lapra a csoport másik óvodapedagógusa egyenként ráírta, miért hálásak a gyerekek, miért szeretik az újra közéjük visszatért óvónénit. Az óvónéni pedig nagyon meghatódott ezen a kedvességen és boldog volt.
Szeptember a hála hónapja: Érzéseink közül a hála az egyik legfontosabb, és nem is olyan nehéz kifejezni. Ha tudatosítjuk magunkban, mennyi mindenért lehetünk hálásak, sokkal boldogabbak, elégedettebbek lehetünk.
Nagyon hálásak voltunk év elején ,hogy újra együtt lehettünk az osztályunk kis közösségében. Több boldogságórát is tartottunk ebben a hónapban. Ebben a hónapban is megtartottuk közös szülinapokat.
Megnyitottuk a 2.a osztály „Hála befőttjét”, melyben egész évben szépen gyülekeznek a pozitív gondolatok, és majd év végén kinyitjuk és újra éljük a közös boldog pillanatokat. Elkészítette mindenki a Hála rajzot ahol azt rajzolták le amiért ők hálásak. Aztán ezeket meg is beszéltük. Gyermeki őszinteséggel jelenítették meg azokat a dolgokat, eseményeket amik az ő számukra fontosak. ( Hálásak: a családért, az anyukájukéért, a gondoskodásért, a házi kedvencekéért…..stb) Megbeszéltünk azt is, mennyi minden van az életükben amiért hálát adhatunk.
Majd a Hála Hátizsákok is elkészültek, melyekbe már le is tudják írni az érzéseiket.
A HÁLA szót mindenféle formában megjelenítettük. Kiraktuk ceruzából, legóból, játékokból és még rizs szemekből is.
Hála üzenetet rejtettek el egymás táskájában, ki kellett találni ki küldte a titkos üzenetet. Nagyon ügyesek voltatok a gyerekek, többé kevésbe helyesen megtippelték a kis levél íróját.
Az együttműködésünket erősítettük páros rajzolással, amit nagyon élveztek a gyerekek és remek kis műalkotások születtek.
Szeptember 21. a Hála napját is megünnepeltük. Szeretet szívet készítettek a gyerekek azok számára akik számukra a legfontosabbak.
Diáksport és családi napon is részt vettünk részt szeptember 27-én, ahol egésznap együtt sportoltunk a szülőkkel. Közben finom ebédet készítettek nekünk a szülők, melyet közösen el is fogyasztottunk. Nagyon Hálásak vagyunk ezért a napért, hiszen ez a nap is megmutatta mennyire szuper kis közösség vagyunk.
Testnevelés órákon relaxációs és meditációs gyakorlatok végeztünk. A relaxációnak aktív mozgásalapú módszerei kiválóan alkalmasak arra, lehető legkedvezőbb lelkiállapotot eredményeznek.
Tartottunk egy boldogság matek órát is, hiszen igenis matek órán is lehetünk nagyon boldogok.
Ez a hónap megtanította nekünk és tanulóinknak is azt , teljes szívből tudjunk örülni annak amink van és legyünk nagyon hálásak érte.
Beszámoló
Boldogságóra: 1. A hála
Az óra időpontja: 2024. szeptember
Résztvevők: 4. osztály
Beszélgetéssel indítottam a hála témát, hiszen ezzel a tanuló csoporttal már 4 éve veszünk részt a Boldogságóra programban. A gyerekek szépen el tudták mondani, hogy köszönetüket hála formájában hogyan tudják kimutatni. Hálaüzeneteket fogalmaztak meg tanítványaim post-itekre, majd átadták annak a személynek, akinek hálájukat szerették volna kifejezni. Külön öröm volt számomra, hogy több tanulónak én is eszébe jutottam, illetve otthon a szülőkre is gondoltak. Volt olyan anyuka. aki a facebookra ki is tette a gyermekétől kapott hálaüzenetet. Hálánkat közösen is ki tudtuk mutatni, s a szív napja alkalmából a napköziben lévő kollégának ujjfestéssel készített szívecskét adtunk át. Sok időt töltöttünk a szabadban: kiskertben növények gondozásával, termések szedésével kóstolásával. Olvasás órákon sok népmesét dolgoztunk fel, s a Népmese világnapja alkalmából felsős testvérosztályunk mesét olvasott fel nekünk.
Szakosné Biczó Marianna
tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola
A hónap során végzett feladatok:
Szeptember a hála hónapja. Hálás vagyok, hogy 28 tanuló jelentkezett a boldogságóráimra, amit hetente két tanulócsoporttal valósítok meg a tanév során: „Kicsik” (1-2. osztályosok) és „Nagyok” (3-4. osztályosok) elnevezéssel. Csapatunk neve ezért maradt a régi: „Levendula 1234”, utalva a 6-10 éves alsós korosztályra.
Hangulatkeltésnek Bagdy Bella „Jobb Veled a Világ!” című dalát hallgattuk meg, amit a Nagyok már lelkesen énekeltek, a Kicsik pedig elkezdték megtanulni a szöveget és a dallamot.
Elméleti alapként megbeszéltük, hogy a hála az egyik legjobb boldogságfokozó tevékenység, varázsszava a „köszönöm”. Célunk, hogy vegyük észre a körülöttünk lévő apró örömöket, ezeket, ha lehet, osszunk meg egymással és örvendezzünk, hálálkodjunk értük együtt. A megbeszélés alatt körben letelepedtünk a szőnyegre, és rövid gondolkodás után mindenki elmondhatta, hogy mi történt vele aznap, amiért hálás lehet. Ezt írásban is rögzítettük, hiszen cetlikre leírtuk, az elsősök lerajzolták, amit már szóban előtte elmondtak. A cetliket beletettük a régi, megszokott „hálabefőttes” üvegünkbe, amibe egész évben gyűjtögetjük majd a hálás pillanatainkat, élményeinket.
A 3-4. osztályosokkal „hálaborítékot”, az 1-2. osztályosokkal „hálafát” is készítettünk. A boríték (amit mindenki kedve szerint díszíthetett) előnye, hogy mindig kéznél van, bármikor lehet bele „hálacetlit” elhelyezni. A „hálafa” idén a folyosó ablakára került, törzsét színes papírból ragasztottam fel az üvegre. Az apró őszi falevelekre a kisebbek rajzolták rá hálás pillanataikat, ezekből alakítottam ki a kerek lombkoronát. A fa az őszi dekoráció része lett, egészen november végéig emlékeztet minket a „HÁLA” fontosságára.
Közös alkotás is született „Hála a kertnek” címmel. Az őszi kert gyümölcsökben, zöldségekben és egyéb terményekben gazdag, amikért mi emberek hálásak lehetünk. Ezeket az ajándékokat köszöntük meg úgy, hogy egy kinyírt sablonra gyümölcsfát, kertészt, gyümölcsökkel megrakott kosarakat színeztünk, ragasztottunk.
Természetesen világnapokat is ünnepeltünk:
Szeptember 21-e a hála világnapja. Ebből az alkalomból két csoportban a gyerekek által használt tárgyakból (tolltartó, ceruzák, radír, toll, hajcsat, hajráf, tízórais doboz…stb.) raktuk ki a padlóra a HÁLA szó betűit nagy formátumban. Fényképek elkészítése után visszabontottuk a betűket: sorban mindenki a saját tárgyát szedegette fel a padlóról és elmondta, hogy miért hálás az adott tárgynak, milyen célt szolgál az életében és milyen jót jelent számára a megléte. Ezt a feladatot, aminek a neve „A mi hálánk”, nagyon élvezték a gyerekek, szívesen beszéltek személyes dolgaik hasznosságáról egymásnak.
Szeptember 30-a a népmese napja, amit úgy ünnepeltünk meg, hogy a szeptember 27-i hagyományos őszi túránkon felsétáltunk a helyi kápolnához, majd miután elhelyezkedtünk a helyszínen lévő padokon, felolvastam a Boldogságóra kézikönyv által ajánlott, „A csodakantár” című népmesét, amit lelkesen és figyelmesen hallgattak végig az alsós tanulók. A mese után megbeszéltük, hogy kik a szereplők és kinek, miért lehetnek hálásak.
Úgy érzem, hogy változatos feladatokkal teltek a foglalkozásaink, és mindenki megtanulta, hogy érdemes hálásnak lenni és együtt örülni a közösen eltöltött időnek és élményeknek.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Megismertük a Hálás családot, Hálás Helga és Hálás Hunor ikreket. Megtudtuk azért Hálás a vezetéknevük, mert a családjukban régóta öröklődik a hála érzésének megélése és gyakorlása. Megbeszéltük kinek, miért lehetünk hálásak. Hogyan tudjuk kimutatni ezt az érzést, a hálánkat. Meghallgattuk a Szutyejev: Az alma c. meséjét. Közösen elrendeztük a mese cselekményét ábrázoló képeket. Majd megbeszéltük, hogyan is fejezték ki az állatok hálájukat a medvének. A boldogságóránkat a “Boldog vagyok ” Bagdi Bella dalának meghallgatásával zártuk.
A HÁLA GYAKORLÁSA
Csoportunkba 16 gyermek jár. Kiscsoportos korú 9, középsős 7.Többségük második éve vesz részt a Boldogságórákon.
A foglalkozást az „Almát szed, ügyesedj…” relaxációval kezdtük. Körben ülve elénekeltük a már ismert „Szép nap, ölelj most…c. dalt, ami segítette a ráhangolódást. A gyerekek ilyenkor mindig átkarolják egymást így énekelnek. Így a félénkebb gyerekek is megérzik az elfogadást, a közösséghez való tartozás jó érzését. Majd eljátszottuk az „Add tovább!” játékot. Először mozdulatot kellett körbe adni: váll simogatás, kézfogás, ölelés. Majd dekorgumiból vágott szívformát indítottam el. Előbb egyet, majd három szív járt körbe. a gyerekek egy része nagyon koncentrált és biztatta a lassabbakat, kevésbé figyelmeseket.
Elkészítettük a Tulipán csoport Hálaszívét tenyérlenyomatokkal. Nagyon élvezték, hogy mindenki kiválaszthatta a neki tetsző színt. A végén örömmel mutogatták a közös alkotáson saját tenyerüket.
Bábokkal elmeséltem Ferenczei Éva: Maci bajban van c. meséjét. Az érzelmi azonosulást segítette, hogy a gyerekek a Macival együtt énekelték a szokásos szülinap köszöntő dalokat, mondták az ilyenkor szokásos rítusokat.
Megbeszéltük, ki kinek lehetett hálás a történetben, és megfogalmazták, hogy ajándékot adni legalább akkora öröm, mint kapni.
Megtanultuk a Nap, nap, nap, fényes nap…mutogatós verset is
A végén a gyerekek készítettek egy-egy kicsi” hálaszívet” is, melyet haza vittek a családjukba, ezzel az útravalóval:” – Anya, apa, ez egy hálaszív, mert én nagyon hálás vagyok neked, nektek azért, mert…”
Aki szerette volna, az oviban is elmondhatta, mit fog mondani. Nagyon érdekes és tanulságos volt számomra, mit fogalmaztak meg a gyerekek. Legtöbben a finom ételért, pusziért, szeretetért, közös játékért adtak hálát. Szerencsére ezek a dolgok sok családnál természetesek, de van, akik a vágyait, hiányát fogalmazta meg a hálaadásban.
Mile Anita Ilona
2024. augusztusában végeztem el a Boldogságóra online képzést.
Ebben az iskolai tanévet az első osztállyal kezdtem. Nagyon vártam már a Boldogságórát, amit szeptember 11-én tartottam meg. Az órám anyagának az összeállításakor használtam Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke: Boldogságóra. Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek. 6-10 éveseknek , Badgi Bella – Dobrova Zita: Boldogságóra munkafüzet 6-10 éveseknek.
Az órát egy motivációs – relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ez a „Körbe – körbe – karikába” gyakorlat volt, közben a következtő mondókát mondtuk:
„Körbe – körbe – karikába, így lazul a keze – lába, így pihen az iskolába…”
Majd Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem című dalát hallgattuk meg, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Beszélgetni kezdtünk a gyerekekkel: Mondtam nekik, készítsünk közös hálaleltárt! Mindenkinek mondani kellett valamit, amiért hálás lehet. Mindez szóban történt, mert írni még nem tudnak.
Ezek után mondtam nekik: a mesében gyakori, hogy a hős valami jót tesz egy másik szereplővel, az pedig hálából viszonozza neki a jóságát. Így van ez ebben a mesében is. Kértem, figyeljenek a mese szövegére, és arra, ki kinek lehet hálás a történetben.
A csodakantár című mesét olvastam el nekik.
Kértem rajzolják le azokat a szereplőket, akik Jancsinak hálásak lehettek!
Rajzolás közben Bagdi Bella: „Szép nap ölelj most át engem…” című dalát hallgattuk.
Összegzés képen kértem a gyerekeket fejezzék ki a hálájukat szeretetkártya segítségével!
Készítsenek szeretetkártyát egy olyan személynek, akinek hálás valamiért.
Az óránk zárómondata:
„Köszönöm, amit látok: a teremtett világot, hogy még a rossz sem céltalan, mindennek jelentése van.”
Vas István
A foglalkozáson motiváló zenék hallgatása közben arra kértem a diákokat, hogy gondolják végig, miért hálásak jelenleg. Ezekből az ötletekből készítettük el a közös „hálatérképünket”, mely egy kartonra készült el. Mindannyian felírták miért éreznek hálát. Voltak akik a barátaikért hálásak, az örökbe fogadott cicájukért, a szerelmükért, a szüleik gondoskodásáért, vagy azért, hogy edzhetnek minden nap, mozoghatnak. A hálatérképünket kitesszük majd a termükbe, hogy minden nap motiválhassa a csapatot, hisz minden napban lehet és van valami, amiért hálásak lehetünk. Ezt követően arra kértem a csapatot, gondolják át, hogyan lehetne egy „élőszobor-kompozícióban” megjeleníteni a hálatérképünket. Néhány vállalkozó tanulóval elkészítettük ezt és lefotóztuk. Megjelenítettük, hogy mennyire hálásak egymásért, a szeretetért, a barátaikért, a mozgás öröméért, vagy az olvasás öröméért. Ismét egy szuper foglalkozást töltöttünk el együtt, ahol mindenki töltődhetett.
Osztályunk két új tanulóját is köszöntöttük a boldogságórákon. Bemutatkozásként mindenki a saját becenevének betűivel kezdődő szavakat írt, melyek az őt jellemzik. Ismét új és érdekes dolgokat tudtunk meg egymásról és a két új tanulóról. Ezután a hála szó jelentését beszéltük meg és a tavaly már megismert pozitív hatásait elevenítettük fel. Majd mindenki választott egy kavicsot, melyre ráírhatta azt, hogy miért hálás. Több dolgot is akár és rajzolhattak is rá. A hálakavicsokból kiraktuk a HÁLA szót és elraktuk a kavicsokat egy befőttes üvegbe. Ez lett a mi Hálabefőttünk.