A témával való foglalkozás az újdonság erejével hatott a gyerekekre, szülőkre és a csoportban dolgozó valamennyi felnőttre. A segédanyagok mellett saját ötletekkel, mesékkel, játékokkal és zenével igyekeztem színesebbé tenni a téma feldolgozását. Bő egy hetet foglalkoztunk a hála témakörével, amit a beszoktatás és visszaszoktatás időszaka előzött meg. Amelynek keretein belül is már megjelent a köszönet és hála fontossága. Mivel vegyes csoportban dolgozunk az életkori sajátosságokat figyelembe véve az egyszerűtől haladtunk a bonyolultabbig. És ennek eredménye az lett, hogy a hétvégére már a kisebbek is kerek mondatokban fejezték ki érzéseiket. Sőt aki eddig nem igazán volt a közösségünk aktív tagja, az is bátrabban nyilvánult meg. Sokat tanultunk egymástól, legyen az felnőtt vagy gyermek. Mindenképpen előnyünkre vált ez a pár nap. Naponta kérték az Ugrálj, ugrálj fel, fel című Bagdi Bella dalt, illetve a beszélgetéseinket a Szép nap ölelj most át engem énekkel kezdtük meg, ami alatt teljesen megnyugodva, ráhangolódva tudtunk tovább együtt tevékenykedni. Elkészítettük a Hála szívek-hála virágait, amit naponta újra és újra elővettünk, hogy egy-egy matricával is köszönetet mondjanak egymásnak. Hazavihették a családjuknak a Hálabefőttet. És legvégül mindenki magára ölthette a Hála álarcát, hogy szuperhősként valami nagy dolgot cselekedjenek. Összességében hálás vagyok a lehetőségért, hogy mindezt megoszthattam az én kis méhecskéimmel.
A hála gyakorlása
Hála oklevél készítése háromszoros köszönettel: Kinek vagy hálás és miért? Ezekre a kérdésekre válaszoltunk köszönő oklevél készítésével. A legtöbb köszönet az édesanyákat és az édesapákat illette, de volt olyan is, aki a pizzafutárnak volt hálás 🙂
Csoportunk, a Mókus/középső csoport most kapcsolódott be a Boldogságprogramba. Szeptember hónapban a hála gyakorlása volt a feladatunk. Indításként mozgásalapú relaxációs gyakorlatokat végeztünk. Az „irkafirka” különösen tetszett a gyerekeknek. Meghallgattuk a hála hónap dalát (Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át engem), majd a szőnyegen körbe ülve beszélgettünk arról, hogy mit jelent a hála, kinek és miért vagyunk hálásak. Felolvastam nekik a Hálafa történetét, majd átbeszéltük a mese mondanivalóját, lényegét. A hála falevél továbbadásával egyesével elmondták, hogy társaiknak miért hálásak. A foglalkozás végén a munkafüzet 3. oldalán lévő feladatlapot színezték ki egyénileg.
A nagycsoportban lépésünkkor örömmel vettük birtokba, világos, tiszta csoportszobánkat, a hozzá tartozó önálló öltözőt és mosdót. A vírusra tekintettel elfogadtuk és szokássá alakítottuk az új rendelkezéseket. (kézfertőtlenítés, a gyermeke szülők nélkül jönnek be az óvodába) A hála téma feldolgozásakor így előtérbe került az egészségünk fontossága, megőrzése, értéke. Ezután a természet kincseit is megfigyeltük, terméseket gyűjtöttünk, megcsodáltuk az évszak színességét. Nagy sikere volt az „Add tovább a falevelet!” című játéknak, ahol a cél hogy ne érjék utol egymást a levelek, ez viszont komoly egymásra figyelést igényel. Beszélgetőkörben elmondhatták a gyermekek, hogy ki miért érzi magát hálásnak.
A gyomaendrődi Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium 5. osztályos tanulói érdemrendjükben összegyűjtötték mindazt, amiért hálát adhatnak szüleiknek, tanáraiknak, barátaiknak és nem utolsó sorban Istennek.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Kiscsoportosaim most ismerkednek a Boldogság – programmal. A foglalkozások előtt mindig relaxálunk picit. Meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megbeszéltük, hogy kinek miért lehetünk hálásak. Hálaleveleket adtunk egymásnak, elolvastuk a Hálafa történetét. Nagyon ügyesek voltak a kicsik a foglalkozásokon.
Boldogságóra Apraja-falván
Ideje: Szeptember
Témája: A hála gyakorlása
Csoport: Középső csoport (homogén), 27 fő
Tevékenységi forma: Rajzolás, mintázás, kézimunka
A tevékenység tartalma, témája: A hála témájának feldolgozása meséléssel, színezéssel, és ábrázolási eljárásokkal
Alkalmazott módszerek, eljárások: Beszélgetés, bemutatás, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés, pozitív megerősítés.
Eszközök: színes lapok (piros, zöld), olló, filctoll, gyurmaragasztó, háztartási csomagolópapír, víz, ecset, tempera, ecsettartó, feladatlap, színes ceruzák, bábok, zenelejátszó, pendrive.
Előzmények:
• Szutyejev: Az alma c. mese feldolgozása bábozással
• Beszélgetés a szeretetről, az összetartozás, a boldogság érzésének fontosságáról
A téma feldolgozása:
Kezdeményezés:
Gryllus Vilmos „Alma, alma, piros alma kezdetű dalával és egy kosár alma elhelyezésével a szőnyegen.
„Alma, alma, piros alma odafönn a fán,
ha elérném, nem kímélném leszakítanám.
De elérnem, nincs reményem,
várom, hogy a szél, azt az almát, piros almát lefújja elém.”
Beszélgetést kezdeményezek, mely során megbeszéljük miért fontos számunkra egy alma, miért lehetünk hálásak a természetnek azért, hogy előteremti számunkra.
A téma feldolgozása, alkotás:
A kötetlen beszélgetést követően festésre invitálom a gyermekeket.
Egy nagy almafát rajzolok háztartási csomagolóra, majd közösen, kooperatívan megfestik a gyermekek.
Amíg szárad felkínálom a lehetőségét annak, hogy az előre megrajzolt almát (kör forma) és levelet kivágják és megkérem őket, hogy egy boldog mosollyal ruházzák fel ezt a gyümölcsöt, hiszen ő is boldog, hogy velünk lehet és ő is hálás ezért.
A tevékenység a következő nap folytatódik. A munkafüzet harmadik oldalán található feladatlap kiszínezésével.
Az alkotás közben Bagdi Bella Szép nap ölelj most át engem c. dalát hallgatjuk.
A színezés folyamatos a szabad játékkal párhuzamosan.
A feladatlapon lévő képek mindegyikéről elmondjuk, hogy miért lehetünk hálásak érte, mely segít a gyermekeknek a fogalom megértésében. A délelőtt lezárásaként helyet foglalunk a szőnyegen, melynek közepére leteszem a nagy fát, melyet együtt festettek középsőseink. Mindenkinek a kezébe adom a mosolygós piros almáját és megkérem a gyermekeket, hogy amikor felragasztják a fára, mondják el kinek/minek hálásak az életben. Természetesen differenciáltan történik a gondolat megfogalmazása.
Boldog almafánkat elhelyezzük csoportunk faliújságán, hogy minden gyermek büszkén megmutathassa szüleinek és ezzel átadja a megszerzett tudást, ismereteket a hála fontosságáról.
Tevékenység lezárása:
A foglalkozás befejezéseként egy mozgásos játékra hívom a gyermekeket Bagdi Bella „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” c. dalára.
Munkaformák, cél- és feladatrendszer, egyéb megjegyzések:
Kötetlen szervezeti forma.
Csoportos, mikrocsoportos, csoportos munka.
A tevékenység ideje alatt a bemutatás, beszélgetés és a tapasztalás útján történő gyakorlás kiemelt fontosságú az új fogalom elsajátítása érdekében.
A tevékenység ideje alatt folyamatosan beszélgetünk, énekelünk.
Ez nagyon jó lehetőség a szókincsbővítésre, kommunikációs készségek fejlesztésére, és az érzelmi intelligencia gazdagítására.
Fontos nevelési feladatokra ad lehetőséget a tevékenység:
• A gyerekek figyelem koncentrációjának, empátiás készségének fejlesztése.
• A belső harmónia megteremtése a közös alkotás, játék által.
• Erkölcsi sajátosságok ápolása, formálása.
• A gyerekek türelmének fokozása.
• A kompozíciós készség fejlesztése a tervezés és a megvalósítás összekapcsolása során.
• Környezeti nevelés megvalósítása a növények védelméről való beszélgetéssel, a takarékos anyagfelhasználással.
• Énkép fejlesztése a pozitív megerősítések által.
• Erkölcsi érzék gazdagítása a különböző érzések (boldogság, siker, kudarcélmény, összetartozás, szeretet, hála stb.) megtapasztalásával.
Felhasznált irodalom:
• Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Tabajdi Éva: Boldogságóra Kéziköny Pedagógusoknak és Szülőknek (3-6 éveseknek). Jobb Veled a Világ Alapítvány a Mental Focus Kiadó engedélyével, Budapest, 2017.
• Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Tabajdi Éva: Boldogságóra Készségfejlesztő, Kifestő és Színező Munkafüzet (3-6 éveseknek). 3.oldal. Jobb Veled a Világ Alapítvány a Mental Focus Kiadó engedélyével, Budapest, 2017
Internetes hozzáférések:
• Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek https://www.youtube.com/watch?v=ugFvhdvPAhs
• Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem https://www.youtube.com/watch?v=FRDpB051ZL0
• Szutyejev: Az alma http://meseolvasok.network.hu/blog/mesedoboz-hirei/szutyejev-az-alma
Szikszai György Református Általános Iskola
A gyerekekkel hála befőtet készítettünk. Két részre osztottuk. Az egyikbe azok a dolgok kerültek, amiért hálásak voltak a karantén idején. A másik oldalra, amiért nem.