Boldogabbak vagyunk, ha hálásak tudunk lenni, értékeljük azt, amink van. A hála megerősíti az önbecsülésünket. Ilyenkor rádöbbenünk, mennyi mindent tettek értünk mások, vagy mennyi mindent értünk el mi magunk, akkor amikor azt hittük erre mi nem vagyunk képesek, A hála kifejezése megakadályozza, hogy hamar hozzászokjunk a jó dolgokhoz, hiszen minden pozitív történést tudatosítunk.
A gyerekekkel megbeszéltünk, mindenki nyit egy füzetet, és naponta egy adott napon és leírjuk, hogy azon a napon miért voltunk hálásak. Ezek lehetnek apróságok is, mint egy ölelés az anyukádtól, egy elmaradt dolgozat, vagy nagyobb események, mint egy jó kirándulás, vagy egy nagy szívesség egy barátodtól. Megbeszéltük a szeptemberi hónap után is folytatni fogjuk a tanév végéig. Így, ha rosszul éreznénk magunkat, segíthet a füzet olvasgatása, hogy lássuk mennyi minden jó történhet velünk, amivel Hálásak lehetünk.
Régi álmunkat is megvalósítottuk, egy nagy , piros szívet, melyet arra használjuk, hogy a beteg gyerekeknek gyűjtsünk kupakot !
Ők Hálásak lesznek érte, mi pedig Hálásak vagyunk, hogy segíthetünk!
A hála gyakorlása
A hála hónapjában nem volt nehéz megnevezni mindazt, amiért hálásak lehetünk. Elsősorban mindenki a családjáért, barátaiért, a tőlük kapott törődésért és szeretetért volt hálás. A gyerekek többsége a sok korlátozás, előírás, kötelező maszkviselés ellenére is is hálás volt, hogy végre újra iskolába járhat.
Mi mindenért vagyunk hálásak? Szófelhőnkből és rajzainkból kiderül.
A boldogságfokozó háláról azon kívül, hogy beszélgettünk , a legidősebb osztály azt találta ki megtanít egy táncot a kisebbeknek.
Minden gyermeknél most a közösségi oldalak használata mellett, “ TIkTok “ őrület is van. Itt ismerkedtek meg egy olyan zenével és tánccal, amit már nem egy más nemzetiségű is megtanult és bemutatta. Ez a zene számukra a Szeretetről , a Békéről és a Háláról is szól egyben. Egy bizonyos” ima” Egymásért, a Közösségért, így érzik a gyerekek! A táncot mindamellett, hogy nagyon élvezte minden egyes diák- kinyilvánították a Hála táncának! Egymásért! Jó, hogy vagyunk ! ❤️
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Az osztály kis csoportokban tervezett hálaérmeket, hálaemlékeket, okleveleket. A kész alkotásokból és készítőikről montázst készítettem, így – ha nem is egy asztalnál, de – szorosan együtt lehetünk.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Az osztály kis csoportokban tervezett hálaérmeket, hálaemlékeket, okleveleket. A kész alkotásokból és készítőikről montázst készítettem, így – ha nem is egy asztalnál, de – szorosan együtt lehetünk.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Mi szívecskékre írtuk fel, hogy miért vagyunk hálásak. Sokan a családjukért, a barátaikért, de van, aki az életért, az iskoláért, vagy azért, mert nincsen háború…Nagyon megható, kedves dolgokat mondtak a gyerekek. Hálás vagyok én is értük. 🙂
Polgárdi Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az idei év lesz az utolsó, amit együtt tölt az osztály. Négy éve tartunk boldogság órákat. Felidéztük az elmúlt évek élményeit és felsoroltuk azt a sok mindent amiért hálásak vagyunk egymásnak és az osztálynak. Az udvaron készítettünk képeket a „Boldog iskola” felirat előtt.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Nagy öröm ért Bennünket, hogy a Boldog Óvoda címre beadott pályázatunk pozitív elbírálásban részesült. A 2020/21 nevelési évben hivatalosan is tagja lettünk a Boldogságóra Program szakmai hálózatának. Hálásak vagyunk, hogy ezt a nevelési évet egy korszerű, teljesen új óvoda épületben kezdtük el és a boldogságórákat együtt folytathatjuk tovább. A foglalkozást relaxációval, Bagdi Bella énekével kezdtük. Piros szívecskéket tettem kis kosárkába, és aki szerette volna elmondani miért hálás, az húzott belőle. Kinek mit jelent a hála? A kisebbeknek szeretetet, ölelést, egy puszit. A nagyobbak már konkrétan megfogalmazták, hogy hálásak a barátokért, azért hogy együtt vagyunk, hogy ilyen szép a csoportunk, szépek a játékaink, hogy szeretnek a szüleink. A szíveket körbe raktuk, mellé kuporodtunk ezzel is jelezve, hogy összetartozunk.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságóránk megvalósításhoz szívesen merítettünk a felajánlott ötletekből.
Bevezető beszélgetéssel kezdtük a foglalkozást, elmondtuk a gyerekeknek, hogy milyen játékokkal, feladatokkal fogjuk szebbé tenni a napunkat.
A „Hálaszív” játék egyike volt annak, ahol az izgalmas keresésen túl, a gyerekek kifejezhették miért lehetnek hálásak ott annak a helynek, dolognak, ahol a szívet találták.
Hasonló célja volt a „Hálajáték”-nak is. A különböző színű koronghoz- piros, zöld, kék, sárga és barna- színhez, tartozott egy-egy utasítás és minden egyes alkalommal, meg kellett nevezniük valakit akinek, vagy valamit aminek hálásak.
A boldogságórát a „ Hálapacsi” mozgásos játékkal zártuk, ami szintén élmény volt a gyerekeknek, láthatóan mindenki jól érezte magát a közös játékban.
Szeptemberben négy Boldogóra foglalkozást tartottam meg: a Boldogságórák bevezetését (A mi boldogság várunk) Hálafa, A mi hálakertünk és Hálás vagyok neked című foglalkozásokat. Sajnos sok gyermek hiányzott betegség (elkülönítés) miatt ezekről a foglalkozásokról.
A foglalkozásokon a gyermekek bátran kifejezték gondolataikat és megfogalmazták (számomra meglepően jól) a témákkal kapcsolatos tapasztalataikat, érzéseiket és kérdéseiket egyaránt.
Mindegyik megtartott foglalkozást sikerült a tervezetteknek megfelelően megtartani, de az időkereteket a rajzos, festéses feladatoknál nem sikerült betartani. Mivel az óvodában szabadon gazdálkodunk az időnkkel és a gyermekek szívesen végezték az adott feladatokat, ezért végig csináltuk a tervezetteket.
A gyermekek könnyebben fejezik ki érzelmeiket az érzelem tábla segítségével. A Falevél című játékban nagyon jól megmutatkozott a csoport együttműködési készsége, az egymásra való figyelmük is.
A kezdeményezéseket jól fogadták, szívesen játszották a felkínált játékokat, a beszélgetések során elhangzott magyarázataim alapján kialakultak a világos fogalmak. Legjobban a bábszínházat élvezték (Maci bajban van), mindenki azonosulni tudott a szereplőkkel.
Differenciáltam a rajzos, festéses, nyírásos feladatokban a kiadott tevékenységekkel és a segítségnyújtás mértékében.
A tapasztalatok alapján inkább több alkalommal, kevesebb játékot/tevékenységet tervezek be a következőkben, hogy a többi foglalkozással együtt se legyen a gyermekek számára leterhelő.
Számomra az volt a legnagyobb élmény, hogy néhány gyermek nagyon szabatosan fogalmazta meg a gondolatait és érzéseit, pedig máskor erre nem volt példa. (100%-ban hátrányos, halmozottan hátrányos és/vagy veszélyeztetett, 90%-ban beás cigány gyermekek járnak a csoportomba.)
Mivel a csoport létszáma alacsony, és két évet már együtt töltöttünk, a csoportkohézió és a szabályok következetes betartatása nagy segítség az új fajta foglakozásokon is. Nagyon jó közös játék alakult ki ezeken a foglalkozásokon. A kihívást az jelenti, hogy azoknak a gyermekeknek, akik hiányoztak a foglalkozásokról, szintén átadjam valamilyen formában ezeket az ismereteket és élményeket.