Martin Luther King idézetének felolvasásával és annak értelmezésével kezdtük foglalkozásainkat. Az Asszociációs körben mindenkinek mondania kellett egy szót, ami a háláról elsőnek eszébe jutott. Szavakkal vagy rajzzal kellett példákat gyűjteniük a négy területbe mi mindenért lehetnek hálásak, majd 4 fős csoportokban megbeszélték a hasonlóságokat és különbségeket. Az általuk választott szóvívők ezeket megosztották az osztállyal is. Bella dalainak hallgatása közben csoportos rajzot készítettek a nyár leghálásabb pillanatáról, melynek címet is adtak. Ezután alkottak egy történetet, melyet megfűszerezhettek a fantáziájukkal is. Majd hangszerekkel kísérve előadták a többieknek, akiknek ki kellett találniuk, mi a valótlan belőle. Volt olyan csoport, amelyik verset is írt:
Nyaralni jó, szól a sok szó.
Szívünk hangja száll, eltelik a nyár.
A sok jó játék, és a dal nem múlik el oly hamar.
Halljuk a nagy gyerekzsivalyt, játszanak a fűzfa alatt.
Amint eltelik a nap mindennek vége szakad.
Látjuk ahogy szívünk száll, boldog dalunk égben jár.
Hallgatjuk a sok jó zenét, játszadozunk
MÉG, MÉG, MÉG!
A foglalkozásokat különböző napokon tartottuk, összesen 4×45 percben. Minden óra jó hangulatban, vidáman telt.
A hála gyakorlása
Nincs osztályom, de a boldogságóra programját a felsősökkel elvégeztem a reggeli gyülekező ideje alatt, illetve az óraközi szünetekben. A matematika órákra is tökéletesen ráhangolódtunk azzal, amikor arról beszélgettünk, hogy ki miért hálás az előző napján és miért az aznap történtekért. Cetlikre írták gondolataikat a gyerekek, amelyet a hála szimbólumába ragasztottak, majd az ügyesebb kezűek egy rajzban foglaltak össze.
Pillanatok, melyekért hálásak voltunk a nyáron – érzékszerveinken keresztül megjelenítve.
A Csiga-bigák izgatottan várták az 1. Boldogságórájukat, melyet fokozatosan készítettünk elő.
Nagy örömünkre, a szülői értekezleten a szülők is érdeklődve s kíváncsian figyelték a Boldogságóra programcsomag ismertetését.
A gyermekek a mai napon, resztoratív-körben hallgatták meg Bezzeg Andrea: Hálafa-története című meséjét. A meghitt mesehallgatás után, beszélgetést kezdeményeztek a gyermekek, mellyel a jó és rossz cselekedetek jelentéstartalmát erősítettük meg együtt, közösen. Kitértünk arra is, hogy számunkra a fa példaértékű cselekedete hőssé tette őt számunkra is. Így került átvezetésre a javasolt vizuális tevékenység. A gyermekekkel példákat elevenítettünk fel a már ismert mesékből, így választhatták ki, hogy ki milyen szuperhős lenne, ezt persze titokban kellett, hogy tartsák! A gyermekek különféle technikák közül választhattak, szabadjára engedhették a fantáziájukat, többnyire kedvelt volt: a rajzolás zsírkrétával, ceruzával, és a vágás ollóval.
Az elmélyült tevékenység alatt, meghallgattuk Bagdi Bella-Szép nap…c.dalát, mely nagyon tetszett a gyermekeknek!
Az elkészült munkákat megnéztük, kitaláltuk ki milyen hős/mesehős szerepébe bújna, felöltöztettük őket pozitív jellemzőkkel, illetve a gyermekek azt is megfogalmazták, ha szomorú gyermeket látnak, mivel okoznának örömöt számára: megsimogatnák, játszanának vele, megkérdeznék tőle mi a baj? stb.
Biztattuk őket, hogy a továbbiakban alkalmazzák is mindezeket.
A gyermekek az álarc helyett ,, Ölelés-körrel” ajándékozták meg egymást, hiszen mindenki boldogan szerette volna megmutatni az elkészült álarcát otthon, így haza vitték azokat.
A mai Boldogságóra alkalmával, fejlődött a gyermekek figyelme, gyakorolták az egymás türelmes végighallgatását, nőtt önbizalmuk az önkifejezéssel, empátiájuk, bővült a szókincsük és a tevékenységek során erősödött a csoportunk kohéziója.
A Csiga-bigák apraja és nagyja az évszak adta lehetőségeknek is hálásak, így kialakítottuk kooperatív munkával az Élő-sarkunkat! Fogadjátok Tőlünk szeretettel! Reméljük, hogy ezekben az őszi borongós napokban, egy kis vidámságot okoz az olvasóinknak az Ősz Manónk s környezete!
Köszönjük a gyermekek és szülők gyűjtő – munkáját is!
A kistücskök 1. osztályosok lettek. Először találkoztak a boldogságórával. Egy kis ráhangolódás után meghallgatták a hónap dalát, utána a Hálafa történetét. Megbeszéltük, hogy a mindennapokban kinek lehetünk hálásak. Hálavirágot színeztek, és megnevezték kinek adnák oda hálájuk jeléül.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Nagyon örültünk, hogy együtt elkezdhettük a tanévet.Sok megbeszélnivalónk volt, mindenki szívesen mesélt az otthontanulás élményeiről. Jót mosolyogtunk, amikor az egyik kislány elképedve felkiáltott, miután kiderült, hogy mennyi mindent elfelejtett : Úr Isten! Mit tett velünk a karantén! ” Hálavonatot” indítottunk, ahol minden héten elmondták a gyermekek, hogy kinek miért hálásak. A ” hálakő” napról napra vándorolt az osztályban. Megható volt hallgatni, ahogyan egymás felé fordultak a gyerekek és őszintén elmondták hálájukat a társuknak. Gondolkodás nélkül jöttek a szavak. Megállapították, hogy a testi közelség azért hiányzik nekik, mind társaik, mind tanítóik irányában, de hálásak, hogy egyáltalán közösségben lehetnek. Miközben a nyári élményeiket rajzolgatták átszellemülten hallgatták Bagdi Bella dalát.
Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hála jegyében beszélgető kör keretében indítottuk a hónapot. A kis elsős tanítványaim még nehezen fogalmazták meg érzéseiket az elején. Ám néhány alkalom után értették, a hála és a boldog érzés beszélgetéseinket.
Élvezettel hallgatták a hónap dalát és a Cd dalait.
Érzéseikről rajzaik tettek tanúbizonyságot.
A hála témát két képpel mutatjuk be. Mindkét motívumunk alapja a szeretetből, jó érzésből fakadó kinyilatkoztatás!
A kezünkkel adtunk hálát jelképesen, s megjelenítettünk a kéz vonalában miért és kikért vagyunk hálásak.
A kis kezek egy szívet, és a szeretetünk jeléül adható, éltető növénykét, egy virágot formál.
Az ismerkedés iskolai hónapjában egymásnak elmondták, hogy a nap folyamán ki-kinek és miért volt hálás.
Egy kisfiú szösszenete:
Reggeli napkezdés…
Akinek van kedve, s megosztaná, ma miért hálás elmondhatja!
“A mosolyodért!
De nem ma, minden nap!
Ettől boldog vagyok, hogy minden nap idejöhetek hozzád!”
🙏
Én pedig hálás vagyok érte/értük!😊♥️
A hónap témája: A hála gyakorlása
Immár Boldog Iskolaként az idei tanévtől a felső tagozatban is útjára indítottuk a Boldogságóra programot. Ebben az évben a hetedik osztályosok vehetnek részt a programsorozaton. A gyerekek már nagyon várták az első Boldogságórát, melynek témája a HÁLA gyakorlása volt. Az első foglalkozást a kora őszi napsütésnek köszönhetően a szabadban tarthattuk meg. Miért is lehetünk hálásak … Bizony, nem könnyű erre a kérdésre válaszolni. A ráhangoló beszélgetés egy asszociációs körrel kezdődött, ahol a gyerekek Andi néni vezetésével először is asszociációkat gyűjtöttek a „HÁLA” szóra. Majd egy kicsit mindnyájan elgondolkodtunk, mennyi minden is van az életünkben, amiért hálásak lehetünk, és amiket a hétköznapokban leginkább természetesnek gondolunk.
Az alkotások is a szabadban készültek, a gyerekek a már korábban megrajzolt és kivágott papír szívecskékre írták fel, ki miért hálás. A Boldogságóra logó köré elhelyezett szívecskék az osztály falát díszítik.
Ez a második óránk a csoportban. Először nagyon sokan hiányoztak. Újra relaxációval kezdtük. Mindenki elképzelte a saját várát. Színét, formáját stb. Készítettem egy várat az ajtóra, ami kis segítség számukra,de direkt nincs „rendesen” kiszínezve. Megbeszéltük,hogy minden hónapban elmegyünk a várba, és mindig feljebb jutunk a lépcsőn. Ezután meghallgattuk a Szép nap kezdetű dalt, majd körbeadtunk egy kis szívecskét . Nagyon ügyesek voltak, legközelebb megpróbáljuk több szívecskével. Ezután elárultam nekik,hogy a csoportban több ilyen szívecske is elbújt, elindultunk hát megkeresni őket. Minden megtalált szívecskénél megbeszéltük az ott lévő tárgyért miért vagyunk hálásak. A végére kezdték ügyesen egyedül megfogalmazni. Nagyon élvezték a keresgélést. Amikor az összes szívecskét megtalálták,akkor odamentünk az ajtóhoz,ahova felragasztottam a vár képét és elhelyeztük a kis tulipánt az első lépcsőre. Közben újra szólt a dalunk. A dal közben aranyosan napocskáznak a kezükkel, és ölelik meg magukat. A gyerekek segítségével felragasztottuk a szívecskéket is a vár köré. Izgatottan várjuk a következő órát.
Relaxáció: Boldogság vára „megálmodása”
Ének:Szép nap…
Téma bevezetése:Add tovább a szivecskét
Téma feldolgozása: Hálaszívek keresése közösen a csoportban
Hálalépcső
Ének: Szép nap… mozgással
Téma továbbadása: szívecskék elhelyezése a vár körül
A hála gyakorlása témakörének utolsó, lezáró óráján elkészíthette az osztály minden tanulója (19 fő) a saját hála befőttjét. A vírus miatti kötöttségek miatt a csoportmunka sajnos nincs megengedve iskolánkban, így ezért maradtam ennél a lezárásnál.
Egy befőttes üvegbe behelyezhették a kis papírokra írva, hogy a hónapban kinek és miért lehettek hálásak.
Volt, aki több papírra írva fejezte ki háláját, volt, aki kevésbé tudott szavakat találni, és még leírni azt.
Az osztályban autizmus spektrumzavarral küzdő kisgyerek is nagyon ügyesen boldogult: hangosan megnevezte, hogy kinek és miért lehet hálás, amit én írtam le számára a papírra, és ezt ő ezután el is tudta „tenni” a saját kis befőttjébe. Az osztályból csak a jelentkezők osztották meg a társaikkal, hogy éppen mit is írtak le. Miután kifejezhették a hálájukat, felragaszthatták az üveg előre kinyomtatott címkéjét, végül bezárták, és lefedték. Nagy örömmel várták a fotó készülését. Én is nagyon örömmel fotóztam őket, de a személyiségi jogok védelme miatt ki kellett takarnom az arcukat, erre később jöttem már rá.