Órakezdő relaxációs gyakorlatunk után beszélgettünk a hála fogalmáról. Közös hálaleltárt készítettünk, amit lejegyeztünk (egy színes papírra átrajzolt saját tenyerünkre). Összeszedtük kinek, kiknek és miért lehetünk hálásak. Mindenki átrajzolta a tenyerét és kivágta. Erre a tenyérre írta mindenki a saját hálalevelét. A hálához tartozó mesét és dalt is meghallgattuk. Az óra végén zárókörben minden gyermek elmondhatta , hogy miért lehet hálás. Végezetül minden tanuló elhelyezte hálalevelét a Hálafán.
A hála gyakorlása
Mivel idén kezdjük a programot, az első téma feldolgozása előtt többször beszélgettünk a boldogságról, örömről. Eljátszottuk a “Boldogság vár” fantáziajátékot, elkészítettük a várat. Gyakran elővettük az érzelmek felismerését segítő társasjátékunkat.
A foglalkozás megkezdéséhez az „Ellazulni jaj de jó“ zenés relaxációs dalát választottam, majd meghallgattuk a “Szép nap, ölelj most át engem” kezdetű dalt.
A téma bevezetésére az “Add tovább a felavelet “ játékot játszottuk, majd elmeséltem “A Hálafa története”című mesét. A mesehallgatás után feldolgoztuk a mesét, majd falevél formára le is rajzoltuk, hogy a saját életében ki kinek miért hálás. majd az elkészült leveleket feltettük a hálafánkra.
A foglalkozás végén felragasztottuk a hálavirágokat Boldogság-várának első lépcsőfokára és meghallgattuk, eltáncoltunk a “Boldog vagyok” kezdetű dalt.
Délután színes hálaleveleket gyűjtöttünk az udvaron a családtagok számára.
Elsőseimmel a hála gyakorlását frontális beszélgetéssel kezdtük arról, hogy mit jelent számukra a kifejezés. Ráhangolásként projektorral kivetített fotót használtunk. A csoportban annál volt a szó, aki a labdát kapta. A kör végére kialakult egy szófelhőnk is, mely címszavakban tartalmazta az elmondottakat.
Ezek után megismerték az „Egy pohár tej” c. tanmesét. Átbeszélésével saját élményeket elevenítettek fel és osztottak meg a társaikkal a gyerekek. A kör végére egyértelművé vált, hogy egy nagyon jószívű, segítőkész és érzékeny kis csapatról van szó, akik számtalan dologért hálásak. A hála kifejezésének formáit már kiscsoportokban oldották meg, kis rögtönzött szituáció megírásával és előadásával a többieknek.
Ezek után kitölthettek egy űrlapot a hálával kapcsolatban; végül mindenki megírhatta a hálaszívét arról, hogy miért érzi magát hálásnak. Volt akinél csak a legfontosabb dolog szerepelt, de volt olyan is, aki 3-4 dolgot is megfogalmazott egy szívecskére. A kész szíveket az általuk választott ‘9.B’ formációban ragasztottak fel, így született egy osztálytermet díszítő plakát is. A hálaszívek között hagytunk néhányat üresen is, melyeket minden hónapban szeretnénk további tartalommal megtölteni. A foglalkozás értékelése egy szavas formában zajlott. Jó hangulatban, gazdag tartalommal töltöttük el az időt, a gyerekek hálásak voltak a sok élményért egymásnak is.
Tápióbicskei Gyermeklánc Óvoda
„A boldogság forrása nem rajtunk kívül, hanem bennünk van.”
Az idei tanév első Boldogságóráján a hála témakörével foglalkoztunk. A ráhangolódást segítő zene meghallgatása, és éneklését követően „Hála-szütyőket” készítettünk, melybe mindenki beleírta, vagy rajzos formába megjelenítette, kinek hálás. Mikor körbe álltunk, és kibontogattuk a játék közben, a család, a barátok és a tanító néni szerepelt legtöbbször a lapokon. Mindenki meg tudta magyarázni, miért hálás annak, akit felírt a lapjára. Nagyon kedvelték a gyerekek a feladatot, türelemmel és érdeklődve hallgatták meg egymást. Az iskola paravánjára kézlenyomatainkba beleírtuk szintén, hogy kinek vagyunk hálásak, ezzel egy szirmot képezve intézményünk nagy Hála-virágjának. A gyerekeknek lehetőségük van, hogy Hála-gyöngyöket ragasszanak a padjuk elejére azon a napon, mellyen valakinek hálásak. Ezt nagyon élvezik, és valóban csak akkor ragasztanak, ha azt a szívük úgy diktálja.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
A szeptemberi hónapunk a hála jegyében telt. Az elmúlt hónapok megpróbáltatásai miatt úgy érzem sok mindenről tudtunk ebben a témakörben beszélgetni, ahol a gyerekek is átértékelték a hála szó fogalmát.
Nagyon tanulságos hónap áll mögöttünk!
A gyermekek a szeptemberi hónapban a közlekedési projekttel foglalkoztak, ennek kapcsán jött az ötlet a hála gyakorláshoz.
Szeptember óvoda kezdés , szülőtől való elszakadás, vigasztalás mind mind jó ötlet volt a téma feldolgozására.
Nagyon sok hála üzenetet gyűjtöttünk össze, és a közlekedéssel összekapcsolva készítettünk egy tengert, hajókat és palackot a vízre . A palackokat megtöltöttük a hála üzenetekkel és elküldtük a világba. A gyerekek örömmel dolgoztak hisz valamennyien a szülőknek üzentek és így eljutott a világba milyen hálásak is ők .
Szajoli Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Kicsi elsőként nagy feladat kitekinteni a másik ember érzelmeire a saját egocentrikus világnézetükből. Erre nagyon jó alkalom volt a boldogságóra.
Élj hálásan! Aki hálás azért, amije van, függetlenül attól, mennyire kevés dologról van is szó, megnyílik egy boldogabb élet felé. Amikor hálával telve élünk, az élet többet ad, amiért hálásak vagyunk. Lewis Howes
gondolatát próbáltuk a magunk egyszerű nyelvére lefordítai. Összegyűjtöttük kinek és minek lehetünk hálásak. Minek örülnének azok, akiktől már kaptunk. Ezért készítettünk szíveket és hála kupákat.
Minden gyerek egy héten keresztül esténként úgy köszönt el szüleitől, hogy elmondta a mai nap miért és kinek volt hálás. Többen abba se hagyták, s beépült az esti rutinjukba. Azt hiszem ennél több nem is kell.
Napindító játéknak pedig mosolyinváziót játszottunk.
A hónap során nemcsak mi adtunk, de kaptunk is. Az ötödikesek megleptek minket egy iskolai kendővel. Azóta is hálásan hordjuk.