Bevezető relaxáció után beszélgettünk arról, hogy mi is az a hála. Kinek, miért lehetünk hálásak? Erről rajzoltunk is hálacédulákat, majd ezekből elkészítettük hálabefőttünket.
Meghallgattuk a hónap dalát.
A hála gyakorlása
Mesevár Óvoda, Marton utcai telephelye
Az állatok világnapját 1931 óta ünnepeljük, Assisi Szent Ferenc, az állatok védőszentjének halála napján. Ő már a 13. század elején azt hirdette, hogy mindent szeretnünk kell, ami körülvesz minket, legyen az élő vagy élettelen.
A világnapon nem csak a vadon élő, hanem minden állat védelmére felhívjuk a figyelmet. Óvodánkban már hagyomány az állatok világnapjának megünneplése. Újra izgalmas készülődéssel teltek napjaink ebből az alkalomból. A projekthéten az állatokról képeket gyűjteni, mesét nézni, hallgatni, mondókázni, verselni, élőhelyeiken felfedezni őket, mindig nagy élmény a gyerekek számára. Állatos színezők mellett készítettünk állatkertet, barkácsoltunk termésekből állatokat. Meglévő, és új tapasztalásukra támaszkodva rendszereztük megszerzett ismereteinket, tudásunkat. Egy kisfilm levetítésével felelős állattartást mutattuk be a gyerekeknek.
A hét folyamán innovációként gyűjtést szerveztünk a Marton Utcai Óvodában. Közel 30 kg száraz és konzerv kutyaeledel gyűlt össze a szülők és a pedagógusok jóvoltából, melyet ezúton is szeretnénk megköszönni. Ezt az adományt a tárnoki EB ÁRVAHÁZ nonprofit egyesület számára juttatunk el. Sajnos a rossz idő miatt gyermekekkel, nem tudtunk elmenni, de Kiki néni autóval elvitte az adományt, és átadta az összes gyermek és pedagógus virtuális simogatását az ottlakóknak. Az e havi Boldogságóra témája a” HÁLA” , ezt megragadva kapcsoltam össze ezt a témát. Hálásak vagyunk az ott dolgozóknak, az áldozatos munkájukért, az állatvilágnak , amiért oly sok örömet tudnak nekünk szerezni. Ajándékként készítettünk egy „Hála fát”, melynek őszi levelei, az összes gyermek és pedagógus ujjlenyomata volt.
Nemcsak az állatok világnapján, de a hétköznapokban sem szabadna elfeledkeznünk a bennünket körülvevő természetről, élőlényekről. A haszonelvűségnek sok állat esik áldozatul és a kedvtelési állattartás pedig nem mindig alapul a felelősségen. Magyarországon évente többszázezer állat válik otthontalanná (megunás, érdektelenség miatt), a gyepmesteri telepeken az országban több tízezer állat kerül elpusztításra. Borzasztóan elkeserít a gondolat és a tény, ahogyan emberek az állatokkal bánnak. Az ember a környezetében található háziasított és vadállományt a mindennapi élete során széles körben használja. Annyira hozzájuk szoktunk, hogy egyre kevesebb szó esik az állati élet tiszteletéről, pedig az állatok felhasználásának az ember sokat köszönhet. Az állattartás a felelősségen kell, hogy alapuljon. Október 4- én, az Állatok Világnapján, és az év egészében éljünk úgy, hogy a természettel, környezetünkkel, az abban található más élőlényekkel való kapcsolatkor megtaláljuk a humánus normát. Hozzuk létre az élet tiszteletén alapuló állattartást, egy magasabb szintű környezeti kultúrát.
A bennünket körülvevő környezetet mi alakítjuk!
A hála témájának feldolgozása az őszi évszak es az újbóli visszaszokatás időszakát tökéletesen átfogó téma. A Hálafa története nemcsak a gyermeki lélek számára okoz boldogságot, hanem a felnőtt szíveket is melegséggel járja át. Valamennyi hallgatóságát megérinti. A járványügyi helyzet szeptemberben az online szülői értekezlet lehetőségét biztosította. Kérésként kínáltuk meg a szülőket egy feladattal: jellemezzék egy pozitív tulajdonsággal szeretett gyermeküket. Sok-sok apró gondolat érkezett, melyek őszi falevelekre írva díszítik csoportunk Hálafáját. A Tücsök csoport pozitív hálafája!!!
Több alkalommal beszélgettünk a háláról, kinek és miért vagyunk hálásak. Projektjeinkben is megjelent a hála: Hála meséinkért, a természet kincseinek hálája.
Szeptemberben a gyerekekkel megismertettük a Boldogságóra tartalmi elemeit. Első témánk a Hála volt. A gyerekekkel megbeszéltük közösen a hála fogalmát, „Napimádó” relaxációval megteremtettük a Hála mese meghallgatásához szükséges feltételt, Hála szíveket készítettünk, melyre felírtuk a gyerekek által megfogalmazott Hálamondatokat, produktumként elkészült a Süni csoport hálatáblája! 🙂 A boldogságóránk végén mosollyal ellátott gesztenyével adtak hálát valamelyik csoporttársuknak.
Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola
Szeptemberben az első osztályosokkal a „hála” témakörét járuk körül. A tanulók többféle megközelítésben járták körül a témát. A beszélgetés során elsősorban a szülőket említették, hisz nekik tartoznak hálával, amiért gondoskodnak róluk és minden helyzetben mellettük állnak. A jelenlegi helyzetben a vírus is felmerült, mert hálásak, hogy eddig elkerülte őket, illetve akinek a környezetében előfordult, enyhe tünetekkel, szerencsésen túljutott rajta. Hálásak azért is, hogy jó az osztályközösségük, és egyelőre még iskolai keretek között tanulhatnak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Szeptemberi témánk a hála gyakorlása volt. A foglalkozást Bagdi Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal kezdtük (Égig érő fa vagyok, megnövök mint a nagyok…), ezt követte: A hálafa című mese. Mese meghallgatása után megbeszéltük közösen a gyerekekkel hogy mit is jelent valójában a hála szó, miért is lehetünk hálásak. Ezt követően a gyerekek rajzaikban mutatták be ki miért hálás.
Ezen az órán ismerkedtünk a boldogságórával. A hála kifejezés az új osztály számára még ismeretlen volt.
Nagyon érdekes alkotások születtek, amiért hálásak lehetnek a természetnek. 🙂
A nyolcadik osztályban is kipróbáltuk mit jelent az gondolni valakire és „hálaajándékot” választani neki és átadni. Bele sem fért egy órába, annyi mondanivalójuk volt egymásnak, olyan dolgok, amiket eddig még sosem fogalmaztak meg és nem is mondtak el egymásnak. Hosszan ölelték egymást meghatódva…
A nyolcadik osztályban is kipróbáltuk mit jelent az gondolni valakire és „hálaajándékot” választani neki és átadni. Bele sem fért egy órába, annyi mondanivalójuk volt egymásnak, olyan dolgok, amiket eddig még sosem fogalmaztak meg és nem is mondtak el egymásnak. Hosszan ölelték egymást meghatódva…
Először volt Boldogásgórájuk a gimnazistáknak, nem tudták mire számítsanak, nem tudták, hogy mit jelent ez. Alkottunk egy külső és belső kört és megkértem őket, hogy egy perc alatt mondják el egymásnak, hogy az osztályban, az iskolában mi mindenért lehetnek hálásak, egy perc múlva cseréltek beszélgető partnert, amíg végig nem ment a kör. A kimondott szónak nagy ereje van…azt mondják…megbeszéltük hogy érezték magukat a feladat után és megfogalmazták, hogy olyan dolgokat mondtak ki, amit még soha, és sokszor kimondták és elképesztően felemelő érzés volt ráébredni arra mennyi mindenért tudnak hálásak lenni. Kimentek az udvarra „hálaajándékot” gyűjteni és még volt idő az átadásra is. Nagyon mély érzésű beszédet tartottak egy-egy osztálytársnak, akik meg is lepődtek, hogy a barátság, az együttlét kiben milyen érzéseket fogalmazott meg. Meghatódva zártuk az órát, de olyan megkönnyebbült érzés volt 🙂