Történelem órán a magyarság eredetéről, vándorlásáról származásáról beszélgettünk. A nomád életmódot vetették össze saját életmódjukkal. Kitértünk arra milyen nehézségekkel kellett megküzdenie a magyaroknak, ill. ezzel szemben a tanulók miért és kiknek lehetnek hálásak. Otthoni feladatként egy hálalevelet kellett írniuk a következő utasításnak megfelelően: „Hálálkodj, mondj köszönetet őseink isteneinek, szellemeinek , azért mert segítségükkel egy új földet, hazát
találtak!”
A hála gyakorlása
A téma feldolgozása előtt a gyerekeket arra kértem, építsenek egy olyan szép várat fakockából, ahol az állatok jól érzik magukat és boldogan élnek. Később leültünk játszani az “Add tovább a falevelet” játékot. Többször is körbeadtuk, mivel nagyon tetszett nekik, s így a kisebbek is belejöttek a játékba. Ezután beszélgettünk a hála érzéséről, s képeket nézegettünk, különböző személyekről, pl. dajkanéni, szakács bácsi, stb., ők pedig kitalálták, hogy kiknek és mely dolgokért lehetünk hálásak. Végül egy kosárból ők is húzhattak képeket, amin különböző dolgok vannak, amikért hálásak lehetünk az életben.Ezeket a képeket később kiszínezhették kedvük szerint. Minden elkészült alkotás egy kincs, s ezeket mi egy “Boldogzsák”-ba gyűjtjük, amelyet haza is vihetnek a gyerekek.
Megismerkedtünk Boldog Dórával, aki mesére hívta a gyerekeket, s elmeséltem nekik Bezzeg A.: A Hálafa története c. mesét. A mese után kéznyomatokat készítettünk leveleket ábrázolva egy előre megfestett fára.. Munka közben a Szép nap, ölelj át c. dalt hallgattuk. A szép színes kéznyomatok munkálata közben mindenki gondolhatott valamire, és elmondhatta mi az, amiért ő hálás. Az elkészült fát kitettük a csoportba egy jól látható helyre, hogy mindig eszünkbe jusson, mire gondoltunk.
Festettünk hálaköveket is, amelyeket a gyermekek hazavihettek -szintén a boldogzsákukban- és otthon kitehették a polcukra, hogy mindig velük legyen.
Téma továbbadása szempontjából mindenki színezett hálavirágot anyának, apának, családtagoknak, akinek csak szeretett volna. Mindnek a hátuljára ráírtam nekik, hogy kinek készült, és miért kapja az illető, hogy biztosan célt érjenek.
Végezetül pedig felragasztottuk a hála jelét a várunk első lépcsőfokára. A várunk itt még “épült”, nem volt meg a végleges kontúrja, de együtt beszéltük meg, hogy milyen színek legyenek benne, hogyan képzeljük el a mi csoportunk saját “Boldogság várát”.
Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
Tartalmas beszélgetés után a gyerekek kis cédulákra ráírták, hogy köszönöm, és odaadták egymásnak.
Azt, hogy mit köszönnek, a többség szóban mondta el.
Mindenki legalább négy kis kártyát kapott, de volt, aki tízet is.
Közösen választottuk ki a képet az elkészültek közül. Ebben látták a gyerekek legjobban megjelenítve a hálát, amit a nyáron érezhettek. A kép alkotója nagyon hálás volt az édesanyjának, hogy vele töltötte a napot, még fagyiztak is.
A HÁLA GYAKORLÁSA 1.
(3-6 évesek részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Irkafirka”: a gyermekek üres fehér lapot kapnak. Zsírkrétát, színes ceruzát vesznek kézbe. Szemüket behunyva elkezdenek firkálgatni, törekedve arra, hogy ne csússzanak le a lapról. „Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint:” … irkafirka…. összevissza…. szabad jobbra, szabad balra…. szabad nekem összevissza. A gyerekek ezt mondogatva magukban, firkáljanak legalább 1 percig, amíg a lazító hatás kibontakozik.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent a Hála?
Kinek mi jut erről eszébe?
15’ A téma feldolgozása Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 58. oldal egyéni munka
ragasztó, színesceruza
flipchart papír Sok minden van, amiért köszönetet mondunk. Készítsünk egy hálakertet, ahova helyezzünk el kis virágokat, amik szimbolizálják, miért vagyunk hálásak.
(itt minden egyes kis virágra rajzoljátok le, hogy miért vagytok hálásak)
20’ Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Tudtátok, hogy ha hálás szívvel fekszünk le, könnyebben és gyorsabban jön álom a szemünkre? Készítsük el közösen a csoport hálapárnáját! Varrtam nektek egy párnát, amire egy hálafát festettem…. arra szeretnélek kérni titeket, hogy a kezünket befestve, nyomjuk a fa alá, mint a lehulló falevelek, és akár a fára is a kézlenyomatunkat! 😊
Bagdi Bella CD zenehallgatás Szép nap, ölelj most át engem c. dal szól a foglalkozás közben
2’ A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 54. oldal-
Hálás vagyok neked páros munka Mindenki forduljon oda egy társához, és mondja el, hogy miért hálás neki!
A HÁLA GYAKORLÁSA 2.
(3-6 évesek részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 39. oldal egyéni munka „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” – magastartásba fellendített karunkat hagyjuk a gravitációs tehetetlenségnek engedve „lezuhanni”, majd visszarepítjük a magasba, és átadjuk a lendületnek, hogy az szinte magától vigye fel és le a két kart. (ez az ősi mozgatópályák által vezetett mozgás automatikusan kikapcsolja a szorongásközpontot)
7’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 47-49 oldal alapján beszélgetés Múlt héten beszéltünk már a háláról. Emlékeztek mit mondtunk akkor erről?
Boldogságóra munkafüzet 3-6 évesek részére, 3. oldal egyéni munka Színezd ki azokat a dolgokat, amelyekért hálás vagy!
15’ A téma feldolgozása Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 54-56.oldal
A hálafa története mese A mesékben gyakori, hogy valamelyik szereplő tesz valami jót egy másik szereplővel, az pedig hálából viszonozza neki jóságát. Figyeljetek a mesére, és arra, hogy ki kinek lehet hálás.
1. Hogy érezhette magát a fa, amikor elmesélte nagy álmát?
2. Milyen érzés lehetett a szívében, amikor az állatok kifejezték hálájukat neki?
3. Ti mikor voltatok már hálásak, és mit éreztetek akkor?
10’ Boldogságóra munkafüzet 3-6 évesek részére, 2. oldal egyéni munka Sok minden van, amiért köszönetet mondunk. Hoztam nektek egy hálafát, ami arra vár, hogy kiszínezzük. ( Ha nagyon kicsúszunk az időből a gyerekek otthon is kiszínezhetik a fát.)
2’ A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 54. oldal-
Hálás vagyok neked páros munka Körben ülünk. Mindenki forduljon a tőle jobbra ülő társa felé , és mondja el, hogy miért hálás neki!
A gyerekekkel sétálni indultunk a közeli erdőbe. Előzetesen eljátszottuk a kirándulást a varázserdőbe. Megbeszéltük, hogy mit viszünk magunkkal, hogyan öltözünk fel. A varázslatos utunkon különböző állatokkal találkoztunk, amelyeknek hangját/mozgását utánoztuk. (a gyerekek fantáziája alakította a történetet)
A séta során megfigyeltük az őszi erdő színeit, megpihentünk, piknikeztünk, majd relaxációval indítottam a mesekört, ahol megfigyeltük az erdő hangjait. A Hálafa meséjét elolvasva a gyerekekkel beszélgettünk arról, ki miért ad hálát, mikor érzünk hálát?
A mese után fogójátékot játszottunk, majd visszatértünk az óvodába.
A következő napon mesekör után a gyermekek a hálapárnára ülve mondhatták el, hogy miért/kiért adnak hálát.
4. évfolyamon Hlatky Andrea kolléganő tartott hála órát októberben. Ez a terület különösen fontos a hosszú távollét után, amikor a találkozás is hálával tölti el a lelket. A gyerekek munkái is erről beszélnek. Az órán a hálát, mint egy fát jelenítették meg a gyerekek, ami ha öntözzük növekedésnek indul bennünk, és boldogságot terem.
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
Szeptember mi azért adunk hálát hogy a kiscsoportosokkal együtt indíthattuk el az évet. A vírushelyzetre való tekintettel még is együtt lehettünk aminek mi nagyon nagy hálát adtunk !
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
Szeptember mi azért adunk hálát hogy a kiscsoportosokkal együtt indíthattuk el az évet. A vírushelyzetre való tekintettel még is együtt lehettünk aminek mi nagyon nagy hálát adtunk !