A HÁLA szó betűit alkotó képeket az osztályunkba járó gyerekekkel közösen, a szülők bevonásával készítettük. A képek a legkülönbözőbb technikákkal készültek, színes ceruzák, fogpiszkáló, Tik-Tak cukorkák, fültisztító pálcikák, puzzle daradok, gumigyűrűk, szőlőszemek, száraztészta, pisztácia, nyomdák, dominó, LEGÓ alkatrészek, kavicsok, szájmaszkok, radírok, lézertechnika segítségével.
A hála gyakorlása
Ez a második év csoportunk életében, amikor ismerkedünk a Boldogságórák témáival. Nagycsoportosként, korábbi tapasztalatokkal és élményekkel a tarsolyunkban könnyebben tudtunk beszélgetni a hála gyakorlásáról.
Tulajdonképpen folyamatosan érintettük a témát, nagyon figyeltünk arra, hogy ki tudjuk használni a spontán helyzetből adódó lehetőségeket.
Szeretnék kiemelni néhány alkalmat, mely során különösen fontos volt az, hogy megérezzük és megértsük a hála érzésének fontosságát.
A hálafa történetének meghallgatása után beszélgettünk az őszi termésekről, majd a szürethez kapcsolódóan szőlőt rajzoltunk, s minden szőlőszemnek különböző arckifejezéseket rajzoltak a gyerekek. Ezekről az érzelmekről beszélgettünk utána illetve játékosan utánoztuk azokat.
Az autómentes világnapra is ezen a héten került sor. Eleredt az eső, de nagyon hálásak lehettük, mert lovas kocsi érkezett értünk, hogy ne ázzunk el. Minden úgy alakult, hogy a hála érzését mindenki megtapasztalhatta.
A hét lezárásaként meglátogattuk a kis tölgyfát, melyet közösen ültettünk a gyerekekkel tavasszal és egy korábbi Boldogságóra alkalmával, amikor kedves üzeneteket és rajzokat ábrázoló kis szíveket szúrtunk le a tövéhez. Nagy örömünkre a kis fa nagyon szépen megerősödött, így boldogan tapasztaltuk meg, hogy a kis fa is hálás nekünk, amiért szerettük, dédelgettük őt.
A téma lezárásaként eljártuk a hála táncát is.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Elkezdődött az új nevelési év és hálásak vagyunk, hogy újra együtt lehetünk. Szeretettel fogadtuk az új gyermekeket a csoportunkba, és jó szívvel gondoltunk a már iskolába menőkre. A hála témakörét interaktív mesével dolgoztuk fel. A hálás csiga történetébe a gyermekek is aktívan bekapcsolódtak.
A csigát elérte a vihar a réten. A sok víz elárasztotta az árkot, amin át kellett kelnie, hogy visszatérjen a családjához. Híd nem volt a közelben, így a gyermekeknek kellett kitalálniuk, hogyan segíthetnének rajta. Végül kavicsokból építettek neki utat. A csiga nagyon hálás volt a gyermekeknek és a kavicsoknak, hogy hazavezették. Köszönetképpen minden kisgyerek arcát megsimogatta. A történetbe énekeket, mozgással kísért mondókákat szőttünk, megvalósítva ezzel a komplexitást. A mesét napimádással zártuk, majd beszélgettünk arról, hogy ki miért volt már hálás. Ez után mindenki választhatott magának egy kavicsot és Bagdi Bella énekét hallgatva elképzelték, hogy milyen színű legyen. A foglalkozást kavicsfestéssel zártuk.
A hálaköveket a gyermekek hazavitték, hogy ha jó dolog történik velük, hálásak valamiért, bármikor a kezükbe vehessék.
Debreceni Bárczi Gusztáv EGYMI
Örömmel vártuk a tanév kezdetét, hogy ismét együtt lehessünk. A másodikosok megtekintették mennyi mindenért lehetnek hálásak. Elsőként a családért, az ízletes gyümölcsökért, az állatok melegségéért, a nap melegéért, a jó időért, egymásért, az életért. Tovább adták egymásnak a hálát, az add tovább a hálád játékban. Megszámolták ujjaikon kinek tudnak hálát adni, egész nap figyeltek arra, hogy köszönetüket, hálájukat fejezzék ki öleléssel vagy jó szóval egymásnak és tanítójuknak.
A hála témakörével két órán keresztül foglalkoztunk.
Az első órán beszélgettünk a hála fontosságáról és ekkor készítettük el az osztály hála-dobozát.
A második órán a hála kifejezésének módjait ismertük meg. Két fajta tevékenységből lehetett választani. A fiúk 5 napos hálatervet írtak, a lányok hálakártyákat készítettek.
Nagyon pozitív élmény volt, hogy többen elsírták magukat (meghatódás) amikor elolvasták a kártyába leírt dolgokat.
Külön örömmel töltött el, hogy én is kaptam hálakártyát.
Osztálytermünk falitábláját már a hála jegyében díszítettük fel, számos képpel és idézettel. Középen Ady Endre Köszönöm, Köszönöm, Köszönöm című versét helyeztük el.
„Kéklő égen fehér felhők szaladnak át, ó áldott nappalok, megszentelt éjszakák. És arra gondolok, milyen gyönyörű a világ.”-énekli Louis Armstrong jól ismert dalában a What a wonderful world-ben. De érezhetünk –e hálát életünk megpróbáltatásaival és a mindennapok terheivel együtt is? A léleknek szüksége van a hálára, mint a testnek a vitaminokra. A hála segít a nehéz helyzetekben, a megpróbáltatások között túlélni. A foglalkozást azzal a kérdéssel nyitottam, hogy mit is érthetünk a hála kifejezés alatt. Egy kislány az ajándékozást említette: hálásak vagyunk annak, aki minket megajándékozott. Ekkor azt vetettem fel, hogy csak tárgyi dolgok miatt érezhetünk hálát? Levetítettem az általam készített PPT bemutatót, melyből kiemelném a következő mondatot: „Manapság azonban sokan arra is sajnálják az időt, hogy értékeljék, ha kapnak valamit, nemhogy kifejezzék a hálájukat.” Továbbá, „Nekem jár ! …. Legyen enyém gyorsan, gyorsan…”-utalt a problémára Prof. Dr Bagdy Emőke egy vele készített beszélgetés során a Lélekséták sorozatban. Az emberek nagy része folyamatosan arra fókuszál, amije nincs, sokszor nem is gondol azokra a dolgokra, amelyek jól működnek az életében. A gyerekeknek olyan képsorozatot állítottam össze, amelyek arra késztetik őket, hogy vegyék számba azokat az alapvető dolgokat az életükben, amelyeket természetesnek vesznek, mindegyikhez egy-egy kérdés tartozott: Szegény gyerekek fotója, vízért sorban állók képe, étel osztása, menekülő emberek-(Születhettél volna más országban is? Más korban is?) Fegyveresek képe (Félsz kimenni az utcára, a parkba?) Ősemberek vadásznak (Bizonytalan a holnapi ebéd?), piramist építők, (Nem bírod a napi munkát?) és képek a nemzetközi űrállomásról (Van víz, oxigén, gravitáció?), Modern szobabelső, táblagéppel játszó gyermek (Természetes az, ami másnak nem?) Majd feltettem a kérdést: Mindenünk megvan? A válasz határozott igen volt.
A gyerekeknek elhoztam Szvitacs Alexa paralimpikon történetét is, aki egy fertőzés következtében elvesztette egy karját és az összes lábujját. Nagyon megdöbbentette a gyerekeket, hogy az a veszteség, amely mást évekig tartó traumaként súlytana, Alexandra hálaként értelmezte az életében,-e nélkül soha nem jutott volna ki az Olimpiára. „mert én a legelejétől úgy fogtam fel ezt az egészet, hogy ez nem valaminek a lezárása, hanem valaminek a kezdete. Foglalkozott velem pszichológus is, nagyon nem szerettem, mert pont ezeket a fázisokat akarták rám erőltetni, és nem hitték el, hogy én tényleg boldog vagyok.”
forrás: https://index.hu/sport/2021/tokio/2021/08/21/paralimpia-tokio-szvitacs-alexa-asztalitenisz-interju/
Zsákbamacskát húztunk: egy-egy színes papírba csomagolt gondolatot, amelyről hangosan elmondhatták gondolataikat a gyerekek.
Megtekintettünk két állatos videót. Az egyikben egy markológép segít ki egy gödörbe esett kiselefántot. Az elefánt hálásan megbökdösi a markológép kanalát amikor kijut. A másikban a csorda figyeli a bajba jutott kiselefánt mentését. Majd távozáskor egy nagy elefánt ormányával integet az embereknek. Szintén jó emlékeimbe vésődött Jane Goodallt ölelő gorilla, akit szabadon engednek, de visszafordul, hogy háláját öleléssel kifejezze. Még ezt is mindenképpen meg fogom mutatni a gyerekeknek. (Miközben a sorokat gépelem, mentett cicám bökdös fejecskéjével.)
Füle Lajos gondolatait ismertük meg: „A hálából élünk, ha élünk. Hála nélkül mi más az élet: szakadéknyi mély hiányérzet, mibe az ember beleszédül.” Egy pitypang képével szemléltettem azt a gondolatot, hogy az idő és az élet attól értékes, hogy véges. Ha ezt tudjuk, minden pillanatot ajándéknak tekintünk.
Végül kiosztottam a hála kártyákat, amelyeket szabadidőben majd ki lehet díszíteni és saját gondolattal feliratozni.
Remélem sikerült a gyerekeket meggyőznöm, hogy a hála nem csupán puszta frázis, vagy udvarias gesztus, hanem a „szeretet legtisztább esszenciája.”
Elsősökkel kezdtem el idén a programot. Így egymással is és a programmal is ismerkedünk. 🙂
Először beszélgettünk a boldogságról és sok-sok zenét, Bella dalt hallgattunk.
Utána a Hála, mint téma indult el. A szívecskéket ők maguk készítették el, majd adták át annak, akinek hálásak voltak valamiért. Utána került fel a táblára és készült el a Hála-háló.
Nagyon jó hónap volt! Köszönjük!
Elsősökkel kezdtem el idén a programot. Így egymással is és a programmal is ismerkedünk. 🙂
Először beszélgettünk a boldogságról és sok-sok zenét, Bella dalt hallgattunk.
Utána a Hála, mint téma indult el. A szívecskéket ők maguk készítették el, majd adták át annak, akinek hálásak voltak valamiért. Utána került fel a táblára és készült el a Hála-háló.
Nagyon jó hónap volt! Köszönjük!