2025. szeptember 30-án boldogságórákat tartottunk iskolánk 1.c osztályában. A szeptemberi hónap témája a hála gyakorlása. Bagdi Bella: Hálás vagyok című dalával ráhangolódtunk az órára, majd a hálakártyák segítségével megbeszéltük, hogy miért, kinek, minek is lehetünk hálásak. Meglepődve tapasztaltam, hogy mennyi mindent soroltak föl a gyerekek, amiért hálásak lehetnek szüleiknek, barátaiknak, tanítóiknak, családjuk, környezetük tagjainak és nem utolsósorban mennyi mindent megmutattak magukból, érzéseikből számomra és egymásnak is a gyerekek.
A második órában az október 26-ai „Tiszta hegyek napja”-hoz csatlakozva, feldolgoztuk Bartos Erika : Megsértődött a Gellért hegy című meséjét, amihez nagyon szép színezők készültek.
Végezetül a mai nap fő témája került sorra, a „Népmese világnapja”-hoz csatlakoztunk és megnéztük „A király kenyere” című magyar népmesét. A gyerekek páros munkában, rajzos feladatokon keresztül dolgozták fel a mese részeit.
Az órák nagyon jó hangulatban teltek, ahol a kis elsősök életük első boldogságóráin bontogathatták szárnyaikat. Kíváncsian várjuk az októberi hónap témáját.
A hála gyakorlása
A tekerőpataki óvodások a 2025-2026-os tanévben is nagy lelkesedéssel folytatják a boldogság fele vezető utat. A szeptemberi hónapban elültettük a hála virágait, az Erősségek kertjében. A hála erősségmondókát zengve fejezzük ki hálánkat a reggeli találkozásnál és a pozitív árulkodás is kezd szokássá válni. Természetesen, ezért az erősségjutalmak sem maradhatnak el, amelyet minden gyerek az ő kis légballon kosarába gyűjtögethet egész tanév folyamán.
Idén is folytattuk a Boldogságórákat. Szeptemberi témánk a HÁLA, mint minden egyes szeptemberben.
A hála egy pozitív érzés, amely valaminek vagy valakinek a megbecsülését és köszönetét fejezi ki. Ez az érzés lehet reakció kedvességre, szívességre, adományra vagy nagylelkű cselekedetre. A hála a pozitív pszichológiában is fontos, mert javítja a közérzetet, az életminőséget és a kapcsolatokat, sőt, a kutatások szerint a hálának fizikai és mentális egészségügyi előnyei is vannak.
Mi a hála fogalma?
Egy érzelem, amely kifejezi a köszönetet és a megbecsülést.
Különböző formákban nyilvánulhat meg, például cselekedetekben vagy szavakban.
A hála főbb jellemzői:
Pozitív érzelem: Hozzájárul a boldogsághoz és a jólléthez.
Társas érzelem: Különösen fontos a kapcsolatok ápolásában és erősítésében.
Értékbecslés: Felismeri valaminek a meglévő pozitív értékét, függetlenül annak társadalmi vagy gazdasági súlyától.
Milyen hatásai vannak a hála gyakorlásának?
Mentális és fizikai egészség: Javítja a közérzetet és az energiaszintet.
Kapcsolatok: Erősíti a kapcsolatokat és elősegíti az empátiát.
Önismeret: A hála gyakorlása fontos kiegészítője az önismereti munkának.
Ezeken a feladatokon dolgoztuk fel a hála témát:
-Újra együtt 3.osztályban. Hálásak vagyunk idén is a találkozásért, hogy ismét együtt lehetünk.
-Együtt díszítettük fel az osztályunkat, hogy örömmel léphessünk be oda minden nap.
-Sokat beszélgettünk a hónap során a háláról , kinek mit köszönhetünk. Értékes, kellemes beszélgetések voltak ezek mind. Öröm volt hallgatni a gyerekek mély érzéseit, boldog perceket okoztak mindannyiunknak.
-Kiraktuk a hála szót sok különböző dologból miközben beszélgettünk.
-Hálafát készítettünk telis-tele sok hálalevéllel.
-Rajzokat készítettek a sok nyári élményről , amiért hálásak a szülőknek.
-Megfogalmaztuk közösen a legfőbb célt: „LÉGY JÓ!”
-Minden egyes eredményért büszkék és hálásak vagyunk egymásnak, amit az osztályban elérnek a társak. Saját bőrünkön érezzük a hála boldogságfokozó erejét.
-Legfőbb nézőpontunk :A SZÉP KERESÉSE TUDATOSAN. Nyitott szemmel járunk, keresünk minden értékeset. Megörökítjük, amit tudunk. Most a középpontban az ősz szépségei voltak, amiért a természetnek hálásak lehetünk, amivel örömöt okoz nekünk.
-Természetesen a hónapban sokszor meghallgattuk tevékenységeink során Bagdi Bella: Hálás vagyok c. dalát, amit már szépen tudunk is énekelni.
Tartalmasan telt ez a hónap is, sok boldog percet okoztunk egymásnak .Ez az az idő, aminek minden perce kincs. Épít, közösséggé alakít, összeköt minket.
3-4 éves gyerekekkel beszélgettünk a hála fogalmáról. Próbáltam úgy megközelíteni a témát, hogy ők is megértsék. A hála azt jelenti, ami boldoggá teszi őket, vagy megköszönnek valamit, mindenben próbálják meg megkeresni a jót. Vagy emlékezzenek vissza egy szép emlékre, amit a családjával, vagy a barátaival csinált. Mondtam példákat segítségként, hogy pl.: Hálás vagyok, hogy mindegyik gyermek ügyesen végezte a gyakorlatokat a tornán, vagy hogy az egyik kisfiú megdicsért.
Így a beszélgetés folyamán egy gyöngyfűzést kezdeményeztem, ami a hálanyaklánc volt, és annak a személynek kellett a nyakába tenni, akinek hálásak. Valamin egy hatalmas szívecskére felírtuk, hogy ki miért hálás az életben. Sajnos kevés gyereket tudtam megkérdezni, mert többen betegek voltak.
A hála fogalmának ismertetése. Miért lehet hálásnak lenni?
Hogyan fejezzük ki mások iránt a hálánkat?
Hála befőtt készítése rajz formában. A gyerekek rajzoltak egy befőttes üveget és abba írták bele, hogy ki miért adhat hálát egy átlagos napon.
Idén csatlakoztunk először az osztályommal a programhoz. A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd beszélgetéssel folytattuk. (Mit jelent a hála? Voltál-e már hálás? Milyen érzéseid voltak akkor?). Szavakat gyűjtöttünk a hála szó kapcsán, melyből egy szív alakú szófelhő kerekedett. Mindenki elmondta, hogy kinek és miért hálás. A gyerekek nagyon aktívak voltak és örömmel beszéltek, mondták el miért lehetnek hálásak. Ezt követően mindenki kapott három különböző színű falevelet. Ezek az iskolát, családot és barátokat szimbolizálták. A levelekre írták, hogy miért hálásak a családnak, az iskolának, vagy a barátoknak. Ebből egy közös hálafa készült, melyet a padlóra rajzoltam, a leveleket pedig a gyerekek tették a megfelelő ágakra. Nagyon megható volt hallgatni, hogy miért hálásak szüleiknek, barátaiknak. Mi az ami számukra örömet és boldogságot okoz. Az óra végén minden kisgyerek kapott még 2 db hálagalambot. Bízom benne, hogy ezek a galambok is továbbrepülnek és örömet, boldogságot okoznak, ahová kerülnek. Az óra végén nagyon jó volt látni, hogy mindenki mosolyog és mindenkiben pozitív érzések alakultak ki.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A tanév első hónapjában a hála témakörét dolgoztuk fel a gyerekekkel. A témát egy beszélgetéssel indítottuk, amiben megbeszéltük mit jelent a hála és hogy hogyan jelenik meg az életünkben. Igyekeztünk minél több példát találni arra, hogy hol találkozhatunk vele a mindennapokban. Ezt követően meghallgattunk egy mesét (Bartos Erika: Megsértődött a Gellért-hegy), majd kérdések segítségével megbeszéltük a mese tanulságát, valamint egy a meséhez kapcsolódó kifestőt is kiszíneztek közben a gyerekek, amit nagyon élveztek. Végül egy kártyás játékkal zártuk a foglalkozást. A gyerekek húztak egy kártyát, elolvasták a kérdést, majd megpróbálták a saját szavaikkal megfogalmazni a választ. Nagyon kedves, és megható gondolataik születtek a kérdések kapcsán.
1.osztályos tanulóim számára A hála gyakorlása volt az első Boldogságóra foglalkozás témája. A ,, Fújj-fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük a hangolódást. A témát A csodakantár című mese segítségével dolgoztuk fel. A gyerekek megértették a mesét és szívesen meséltek arról, hogy ők mi mindenért hálásak. A pihentetés és a motiváció fenntartása érdekében a Hálahíd játékot játszottuk, melyben a tanulók örömmel vettek részt. Alkotó feladatként minden kisgyerek a saját „boldogság füzetébe” lerajzolta az ő kis „boldogságtündérét”, közben Bagdi Bella Szép nap című dalát hallgattuk. Elmélyülten rajzoltak és a dalt többszöri meghallgatás után már a gyerekek is énekelték. Befejezésként megtekintettük a rajzokat és a beszélgetőkörben mindenki elmondhatta, hogy hogyan érezte magát ezen az órán. A Boldog vagyok című dal meghallgatásával, tánccal, jó hangulatban zártuk az első Boldogságóránkat.
2025/2026 tanévben is vállaltam a Boldogovi vezetését!
7 gyermek szülője vállalta,hogy a gyermeke megismerheti a pozitív pszichológia ezen àgàt!
Kívàncsisàggal,vàrtàk,hogy mit játszunk ezen a délutànon!
Kicsit mozogtunk,relaxációs gyakorlatokkal kezdtem. Majd beszélgettünk a hála fontossàgàról,egyéni élményeikről!
Hála fàt készítettünk rajzolàssal,vàgàssal!
Feladatokat oldottuk meg,színeztük a Hála jelét!
Majd a Hála követ akril filctollal díszítettük,amit ajándékba vittek haza!
Az mondták a végén,hogy jól érezték magukat!
A hála gyakorlása egész szeptemberben átszőtte a mindennapjainkat. Igyekeztem a mindennapokba bevinni a hálát és a kedvességet is, mert a gyerekek kissé rendezetlenül érkeztek vissza a nyári vakáció után. A csoport összetartásának erősítéséhez és újrastrukturálásához a Boldogságóra programot hívtam segítségül. A hónap csúcspontja a mai nap, szeptember 30-a volt. A népmese napját összekapcsoltam a hála gyakorlásával. Három édesanya közreműködését kértem, akik a gyerekeket meglepve érkeztek ma az iskolába, és egy előre közösen kiválasztott mesét meséltek nekik. A mesék meghallgatása után a segítségükkel beszélgettünk a háláról és arról, hogyan jelenik meg a mesékben és a mindennapjainkban..