Sziasztok!
Tegnap tartottam a boldogságórát, amit a gyerekek nagy szeretettel fogadtak.
Türelmesen és lelkesen végezték a változatos feladatokat!
A hála gyakorlása
A HÁLA
Reggel halk zenével várom a gyerekeket. A világomban minden rendben van, cd-ről
hallgatjuk a Szép nap, ölelj most át engem, című dalt.
Foglalkozást kezdő relaxáció: Most látom, hogy a rózsához kis kártyák is tartoznak. Mielőtt
megnéznénk őket, szeretném, ha mi is kis virágokká változnánk.
Eljátsszuk, a Hervad a virágom, éled a virágom relaxációs gyakorlatot.
Személyiségfejlesztő gyerekdal éneklése: Szép nap, ölelj most át engem, című dal.
Téma bevezetése: Szőnyegen ülünk körbe a gyerekkel. már az oviba kerülésükkor, a
beszoktatáskor, beszoktatás után elkezdtük az ölelő kört bevezetni, ahol minden kisgyerek
megölelte a mellette helyet foglaló társát. – Nézzétek gyerekek, hoztam nektek egy virágcsokrot (a csokorban különböző virágok
vannak, különböző papírból, és különféle technikával elkészítve, ezzel is utalva a témák
sokszínűségére), melyben 10 különböző virág van.
Végig nézzük a virágokat nevük alapján (rózsa, tulipán, nárcisz, ibolya, gyöngyvirág, jácint, szegfű, liliom, őszi rózsa, pipacs) Melyik évszakban nyílnak? Közösen megbeszéljük.
-Képzeljétek el, a csokorban lévő virágok mindegyike különböző tulajdonságokkal bír. Az
első virág, amelyet kiveszek nektek, az a rózsa. A rózsa a hála tulajdonságával rendelkezik.
Kiveszem a csokorból a rózsát, a többi virágot pedig egy vázába teszem, jól látható helyre a
csoportszobában. Mi is az a hála? Megpróbáljuk körbeírni.
Téma feldolgozása: Megnézzük, közösen mik vannak a kis kártyákon, miért hálás a rózsa: a
Napfényért, az esőért, a levegőért. Ti miért vagytok hálásak? Kinek vagytok hálásak?
Téma lezárása: Ezután elkészítjük a mi/Liliom csoport hála kertjét. Minden kisgyerek kap egy
rózsát, amit olyan színűre színez ki, amilyenre gondolja, vagy amilyen színre gondol a hála
kapcsán.
Elkészítjük a kiskertet, hungarocellt vonunk be zöld krepp papírral és oda tűzzük bele a virágokat,
megbeszéljük ki miért azt a színt használta a hála virágjának színezésére.
Lenne egy tábla fenn a falon, ahol a gyerekek elérik, a csoportba járók jelével, és oda tehetnének
mindennap a gyerekek egy rózsát, annak a jeléhez, akinek hálásak voltak aznap.
Boldog vagyok dal meghallgatása/éneklése lezárásként.
A csoportnak van egy zárt facebook oldala, ahol a szülőknek megosztanám a hálakertről készült
képet, egy-két gondolatot a háláról, mesét a könyvből, és mesélnék nekik arról, milyen jó dolog is,
és talán bennünk is elindítana valamit… aztán szülői értekezlet alkalmával velük is megalkotjuk majd a csoport hála kertjét.
A szeptemberi hónap elején a nyári emlékekért voltunk hálásak. Örömmel osztottuk meg a napsütéses, vízparti családi kalandokat egymással. Az idei tanévkezdés sem múlhatott el a közös pólókészítés nélkül. A boldogságot szimbolizáló kék madár színét vettük alapul, hogy a pólót viselve mindennapi életünkben és a körülöttünk lévő dolgokban együtt fedezhessük fel a boldogságot.
A Magyar Diáksport napján már együtt sportoltunk, szurkoltunk és küzdöttünk valamennyien kékben. A népismeret órán az ősz kincseiért voltunk hálásak. Csoportmunkában elkészítettünk és őszi termésekkel feldíszítettünk 4 kartonra átrajzolt „gyermeket.”. Egy szalmabálán és egy régi létrán az ősz kincseit helyeztük el az iskola földszinti kiállítóterében. A Magyar népmese napján kedvenc mese hőseink nyomába eredtünk. Jelmezekbe bújtunk és elkészítettük az alsó tagozat legszebb magyar népmese gyűjteményét iskolatársaink illusztrációival. A mesekönyvet a Bólyi Óvodában majd utána a Városi Könyvtárban helyezzük el, hogy a mesekuckóban a könyvtáros nénik és az édesanyák, nagymamamák mesélni tudjanak belőle a legkisebbeknek. Hálával a szívükben gondolunk a szeptemberi hónapra, ami a programokon keresztül újra egyesítette osztályközösségünket.
A Ficánka csoportban a szeptemberi Boldogságóra középpontjában a hála állt. Mivel a gyerekek már évek óta ismerik a programot, örömmel és magabiztosan kapcsolódtak be az ismert elemekbe, például Bagdi Bella „Szép nap, ölelj át engem…” című dalának közös éneklésébe. A foglalkozások során megbeszéltük, mit is jelent a hála, és ki miért lehet hálás, majd ezt színezők segítségével is megjeleníthették a gyerekek.
A Hálafa története különösen nagy hatással volt a csoport tagjaira: a gyerekek saját hálafát is készítettek, amelynek levelei az ő tenyérlenyomataikból születtek. A kézlenyomatok festése közben mindenki felsorolt öt dolgot, amiért hálás. Ez személyes, mégis közösségi élményt teremtett, amely erősítette az egymásra figyelést.
Az „Öreg néne őzikéje” című mese hallgatása szintén alkalmat adott arra, hogy a gyerekek a hála és a segítőkészség fontosságáról beszélgessenek. Emellett a Boldogság várához vezető útra is felkerült az első lépcsőfok szimbóluma: a hálavirág. A foglalkozásokat relaxációs és mindfulness technikák gazdagították, például a Pillanatkapitány mondóka, amely játékos formában segítette a jelenben való elmélyülést.
—
Reflexió
A gyerekek örömmel és aktívan vettek részt a hála gyakorlásában. A jól ismert dalok és mesék biztonságos keretet adtak, miközben az új feladatok – például a hálafa elkészítése – kreatív, élményszerű formában erősítették a téma üzenetét. A gyerekek képesek voltak megfogalmazni saját hálájuk tárgyait, és közben egymás gondolatait is meghallgatták, ami közösségformáló erővel bírt.
A vizuális, zenei, mesés és mozgásos elemek sokszínűsége lehetővé tette, hogy minden gyermek a saját erősségein keresztül kapcsolódhasson. A mindfulness gyakorlatok bevezetése pedig segített abban, hogy a gyerekek megtapasztalják a csend, a figyelem és a jelenlét erejét.
Összességében a szeptemberi Boldogságóra sikeresen valósította meg célját: a hála érzésének tudatosítását és gyakorlását. Ez a pozitív élmény jó alapot teremt a további hónapok boldogságfókuszú tevékenységeihez.
A szeptembert egy rendhagyó Boldogságórával kezdtük, kint a szabadban. Túráztunk, sétáltunk a gyönyörű őszi napsütésben, közben beszélgettünk, kincseket gyűjtöttünk.
Ráhangolódás:
– Beszélgetés a háláról. Mi a hála? Mikor vagyunk hálásak? (Legegyszerűbben kifejezve: amikor örülünk valaminek)
– Miért lehetünk hálásak az ősznek? (Mert akkor születtem, gyönyörű színek a természetben, őszi gyümölcsök, forró csoki és kakaó, stb.)
Őszi séta:
-Feladat: Őszi kincsvadászat a természetben
Keress valamit, ami: Szerinted gyönyörű, sima, gömbölyű, repül, puha, zizeg, érdekes, szúrós!
( A gyerekek nagyon leleményesen, ügyesen oldották meg a feladatot. Lelkesen keresgéltek, s végül sikerült begyűjteniük az összes kincset.
Az óra másik felét már a tanteremben folytattuk, ahol elkészítettük a:
– „Kincses-táblácskát”. Nagyon tetszett mindenkinek a remekmű, szünetben büszkén mutatták iskolatársaiknak.
– „Hála-levélkék” színezésével folytattuk az órát, ahol az ősz csodálatos színeit használtuk fel.
– Majd az elkészített leveleket elhelyeztük „Boldogvárunk” első lépcsőfokán.
Lezárás, levezetés:
– Az órát szabad tánccal, énekkel zártuk Bagdi Bella: Hála című dalára.
Boldogságóra
2025. szeptember
HÁLA
4. osztály
A Boldogságóra szeptember havi témája: A hála gyakorlása
A hála
• segít az élet pozitív élményeit megélni, élvezni;
• megerősíti önbecsülésünket;
• segít feloldani a feszültségeket
• segítőkésszé tesz, ezáltal növeli a hasznosság érzését;
• megerősíti az emberi kapcsolatokat;
• megtanít örülni annak, amink van
• a hála összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, ezért képes megszüntetni a haragot, irigységet
• feloldja a jó dolgokhoz való hozzászokást.
Ha valaki hálás, egyszerűen nem lehet szomorú, és más negatív érzés sem keríti hatalmába.
Első alkalommal beszélgettünk a háláról. Elképzeltük, hogyha a hála szín lenne, akkor milyen lenne. Ha állat lenne, akkor mi lenne.
Másodszor Hálajátékot játszottunk csoportokban és párban. Zárókörben pár perces párbeszédet adtak elő, amiben elhangzott, hogy miért éreznek hálát egymás iránt. Fontos volt a szóbeli megfogalmazás.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem c. dalát.
A Pillangó csoportban nem csak a Szeptember hónap a hála hónapja. Egész évben igyekszünk hálásnak lenni minden, olyan dolgoknak és eseményeknek az életünkben, amely szebbé és könnyebbé teszi a mindennapokat.
Minden boldogórát relaxációs gyakorlatokkal indítunk. Aztán a csoport által megszokott saját köszöntéssel folytatjuk, egymás kezét megfogva: Örülök,hogy itt vagy kezdőthet egy jó nap,köszöntelek téged cselekedjünk szépet!
Bagdai Bella dalai közül a Boldog vagyok c. dalával színesítettük az órát.A dal után beszélgettünk a az óra témájáról a Háláról. Kinek mit, is jelent a hála,miért is lehetünk hálásak? Az egyik kislány ezzel kapcsolatban modta odafordulva a csoporttársának: -Hálás vagyok azért,amiért megbocsájtottál nekem,köszönöm! Hálajátékkal,ment tovább a boldogóránk a játék után egy igazán tanulságos és hálás mesén keresztül érezhették át a gyerekek a hálát: A vadgalamb és a méh c. mesén keresztül.Végül az órát a 3 az egy sorban játék zárta és elkészítettük só-liszt gyurmából a Hála szívünket.
Óvodánk, a Daruszentmiklósi Szederinda Óvoda és Mini Bölcsőde, a kezdeményezésemre, 2025. szeptemberétől csatlakozott a Boldogságóra programhoz.
A Cinege csoport gyermekeivel ismerkedtünk meg az első „hálás” témakörrel. A beszélgetőkörök alkalmával sokat játszottunk, ismerkedtünk az érzelmeinkkel, a boldogsággal, ehhez kapcsolódva elkészítettük az első „Hálaszívet” amire minden alkotni vágyó gyermekünk lerajzolhatta, miért is hálás, mitől boldog.
Mivel vegyes csoport lévén, a szeptember leginkább a beszoktatás-visszaszoktatás időszaka, nagyon sokat segített Bagdi Bella dala, a „Boldog vagyok” , illetve a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”! Fantasztikus hatása volt mindenkire! Amikor a legkisebbek kicsit elszomorodtak anya hiánya miatt, és megszólalt a zene, mindenki táncra perdült és újra a boldog cinegék repkedtek a csoportunkban!
A szülők visszajelzése alapján, otthon is énekelgették a gyerekek a dalokat, ami egy hatalmas öröm volt a számomra is!
„A hála abban rejlik, hogy észrevesszük az élet legapróbb ajándékait is.”
Amikor hálásak vagyunk, tudatosítjuk magunkban mindazt a jót, amit kaptunk – legyen az egy kedves mosoly, egy bátorító szó, a meleg otthon biztonsága, vagy akár csak egy csendes, békés reggel.
A gyerekek egy „hálabefőttben” gyűjtötték össze mindazokat a dolgokat, amelyekért köszönetet éreznek.
Délutáni foglalkozás keretében meghallgattuk Szép nap ölelj most át engem Bagdi Bella dalt és utána elbeszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi mindenért lehetünk hálásak. Nagyon sok mindenért a mindennapi életünkben. Mi hálásak vagyunk azért, hogy a lehullt faleveleket összegyüjthetjük és a komposzládákba belehordhatjuk majd tavasszal kivisszük az iskola kertbe ahol majd a növények hálából nagyobb termést hoznak. De hálásak vagyunk azért is, hogy az udvarban madárházikót és madáritatót helyezhettünk ki, hiszen úgy gondoljuk, hogy a madarak is hálásak ezért.