Boldogságòràt tartó pedagógus Fejes Erzsébet
A hála gyakorlása
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Az első foglalkozást Bella dalának meghallgatásával kezdtük, majd a nyári élményeiket mesélték el, miközben megemlítették azt is, kinek miért hálásak. Befőttesüvegbe zártuk ezeket, amik egész évben díszíteni fogják termünket, emlékeztetve hálánkra. A zárókörben mi a nevek gyakorlására használtuk az ajánlott játékot. (1-2-re térdre taps, majd 3-4-re hüvelykujjal mutatás hátra közben 3-ra saját név, 4-re a szomszéd neve)
A következő óra “Szőjünk hála hálót!” gombolyagból kezdő játék nagyon elnyerte tetszésüket, szívesen osztották meg kinek miért hálásak. Majd párban újra felelevenítették ezeket a hálákat és még amik eszükbe jutottak miközben a “Hálaszüret” szőlőszemeit szinezgették. Bella dalával zártunk.
A harmadik foglalkozáson a”Nagy szél fúj” játék után krepp papírból készítettek 5-6 fős csoportokban szőlőfürtöt. A bogyók gömbölyítése közben megosztották egymással is a már párban elmondott háláikat. Az így elkészült szőlőfürtök is szép dekorációk a tanteremben.
Pont 5 évvel ezelőtt találkoztam a Boldogságóra programmal, amit azóta is nagyon szeretek.
Idén az etika óra mellett szakkört is tartok ennek a keretében. Első, alakuló szakkörünk egyben névadó alkalom is volt. Egy közös kézlenyomatos plakát készítése közepette a gyerekek Kuckó nevet adományoztak ezeknek az alkalmaknak. Egy Kuckó, ahol együtt lehetünk szabadon, kötetlenebbül, értékes pillanatokat élhetünk át,mely még közelebb visz minket egymáshoz.
Szeptember a hála hónapja.
A hála szó jött ki a betűrejtvényekből. Kirakták ezt a kifejezést ceruzákból, s különböző tárgyakból.
Sokat beszélgettünk, hogy ki kinek lehet hálás. S milyen boldogságot okoz a hála.
Ajándékok sorát készítették el a hálájuk jeléül, pl szívet színeztek, hálaszőlőbe írták a neveket, akinek nagyon hálásak. Hálakövet festettek, titokban hazavitték.
Rengeteget beszélgettünk e témában, s csillogó szemekkel, piros arccal ömlött belőlük a sok kedves történet.
Feldolgoztuk A kis bicebóca történetét, s megbeszéltük ő mit érezhetett. Ki miben segített volna neki. Ezért a kisgyerek hálás lehetett.
Kirándultunk Leviék birtokán, csodálatos környezetben Nagyrécsén fantasztikus napot töltöttünk el, amiért mi nagyon hálásak vagyunk mindannyian.
Zalaegerszegen voltunk színházban, s ott átélhettük a jó és a rossz harcát. S megértették, hogy meg lehet maradni jónak ebben a nehéz világban is. Nagyon jó gondolatébresztő volt ez az előadás. Másnap sokat beszélgettünk róla.
Kolléganőnk kiállítása is nagyon tetszett a gyerekeknek, a művészet az egyik legnagyobb örömforrás. Hálásak vagyunk a csodálatos képekért!
Az osztály kiemelkedő a rajz tantárgy területén, sok örömet adunk alkotásaikkal egymásnak.
A sok beszélgetés,játék, az együtt töltött idő, nagy erővel bír,jó közösségformáló.
Első alkalommal voltunk közösen az iskolai könyvtárban, nagyon boldogok voltak, hogy ők is kölcsönözhetnek már könyvet.
Igazán tartalmasan telt az első, őszi hónapunk. Fontosak ezek az alkalmak. Erősítik közösségünket, egymáshoz való viszonyainkat.
S megerősítettük az egyik legfontosabb örömforrást mindenkiben, a hálát.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
Hálaháló készítése rajzon és fonállal. Hála szüret. Játék: Ki? Mikor? Hogyan? Mit csinál?
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az idei első boldogságóránkat nagyon vártuk már. Végre ismét együtt lehetünk a nyári szünet és az online oktatás után. A mi tanulóink különösen igénylik a személyes jelenlétet. Éppen ezért a kezdő beszélgető kör után nagyon élvezték a játékokat, főleg a zenére mozgást, ahol mindenki megölelgette egymást. Ezután a hónap dala hallgatása közben elkészítettük saját Hála kisokosunkat, melyet raffiára fűztünk. A végére már a hónap dalának refrénjét közösen énekeltük. Nagyon sok értelmes dolgot mondtak az én Kicsikéim. Hálás vagyok értük!
A maci csoportba szeptemberben a meglévő középső csoportosok mellé megérkeztek a legkisebbek. A nagyokkal már sokszor beszélgettünk arról mi mindenért is lehetünk hálásak.
A szokások megismerése után, szüreti hetet tartatottunk az óvodában. Megbeszéltük mit érzünk olyankor amikor hálásak vagyunk. A gyerekek só-liszt gyurmából formáltak szőlőfürtöt. Minden szőlőszem egy hálát jelképez. (Apa, anya, mama, papa, testvér, reggeli kakaó stb.
Egy újabb nevelési év kezdődött, kisebb – nagyobb nehézségekkel. A szeptember hónap utolsó napjaiban a Boldogságórára készültünk. Megrajzoltam a gyerekek által kiválasztott várat és ők elmélyülten, szorgalmasan kifestették a Boldogságvárunkat. Közben beszélgettünk a színekről, hogy melyeket használják, ami a jókedvünket és a boldogságunkat mutatja. Elmondták, hogy a fekete az nem jókedvű szín, a többiek igen.
A foglalkozást egy mese bemutatásával kezdtem, melynek a végén megfogalmaztuk, hogy a szereplők, miért lehetnek hálásak. Ráébredtek arra, hogy ők miért lehetnek boldogak és hálásak, amit a hálafára írva, meg is fogalmaztak. „Van szülőm.” Van kistesóm.” „Mert finomak az ennivalók.” „Süt a Nap otthon.”
Kiszíneztük a hónap jelét, a virágot és táncoltunk „Bagdi Bella: Boldog vagyok…” című dalára.
A feltöltés a Margareta67 csoporthoz tartozik.
Fontosnak tartom, hogy a gyermekek megismerjék a hála szó fogalmát, ami majd felnőttként is hozzásegíti őket a pozitív gondolkodáshoz, életszemlélethez. A segédanyag segítségével terveztem meg a témakör feldolgozását.
A gyermekeket egy dallal motiváltam aminek a címe: Levendula néni meséi- Süninek lenni jó kis móka…A gyerekekkel táncoltunk és énekeltünk, ezzel megalapozva a jó hangulatot. A tánc után egy relaxációs gyakorlattal indítottuk el a boldogságóra foglalkozást, ami által lelkünket felkészítettük a „befogadásra”. Ezután elolvastam nekik az ajánlott mesét, aminek a címe A Hálafa története volt. A történt után beszélgettünk a meséről, hogy megtudjam kiben milyen érzések kavarognak. Ezt követően a gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy mit jelent a hála, hogyan kapcsolódik össze a hála és a boldogság, mit érzünk olyankor, hogy tudjuk kifejezni, kimutatni egy másik ember felé, milyen pozitív hatása van annak, ha naponta mondunk 5 dolgot amiért hálásak vagyunk. Megkértem a gyermekeket ők is soroljanak fel 3 dolgot, amiért vagy akinek/akiknek hálásak. A munkafüzet 3.oldalán lévő feladatlapot is felhasználtam, így a gyermekeknek még érthetőbbé vált a hála szó jelentése. Én kezdtem a felsorolást, ezzel is segítve a gyermekek gondolkodását, témába való belemélyedését. (A foglalkozás előtti napon megkértem a gyerekeket, hogy mindenki keresse meg az udvaron a számára legszebb őszi falevelet és tegye bele a zsákjába, vigyázzon rá.) Megkértem őket hozzák be a saját falevelüket és nevezzük át „hálalevélnek”. Gondolják végig kinek szeretnék ajándékozni és mondják el neki miért hálásak, mit köszönnek neki. Miután mindenki felsorolta, hogy kiért/miért hálás, felajánlottam a gyermekeknek, hogy készítse el mindenki a saját hálafáját. „Hálalevelekből” készítettük el az avart. A „fának” a törzsére ragasztotta minden gyermek a kiszínezett jelét, majd készítettünk belőlük egy „HÁLA ERDŐT”. Miközben elhelyeztük az erőbe a fákat meghallgattuk Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalát és táncos mozdulatokkal zártuk a foglalkozást. A dal végén felajánlottam a gyermekeknek, hogy aki szeretne „hálalevelet” készíteni és hazavinni a szüleinek, nagyszüleinek, testvéreinek, vagy barátainak az jöjjön és készítse el az asztalnál. Közben pedig a Boldogság várának első lépcsőfokára felragasztottuk a Hála szimbólumát. Az erdőt jövőhéten az Állatok világnapja alkalmából erdei állatokkal fogjuk benépesíteni, ahol újból felelevenítjük a hála szó jelentését.
A feltöltés a Margareta67 csoporthoz tartozik.
Fontosnak tartom, hogy a gyermekek megismerjék a hála szó fogalmát, ami majd felnőttként is hozzásegíti őket a pozitív gondolkodáshoz, életszemlélethez. A segédanyag segítségével terveztem meg a témakör feldolgozását.
A gyermekeket egy dallal motiváltam aminek a címe: Levendula néni meséi- Süninek lenni jó kis móka…A gyerekekkel táncoltunk és énekeltünk, ezzel megalapozva a jó hangulatot. A tánc után egy relaxációs gyakorlattal indítottuk el a boldogságóra foglalkozást, ami által lelkünket felkészítettük a „befogadásra”. Ezután elolvastam nekik az ajánlott mesét, aminek a címe A Hálafa története volt. A történt után beszélgettünk a meséről, hogy megtudjam kiben milyen érzések kavarognak. Ezt követően a gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy mit jelent a hála, hogyan kapcsolódik össze a hála és a boldogság, mit érzünk olyankor, hogy tudjuk kifejezni, kimutatni egy másik ember felé, milyen pozitív hatása van annak, ha naponta mondunk 5 dolgot amiért hálásak vagyunk. Megkértem a gyermekeket ők is soroljanak fel 3 dolgot, amiért vagy akinek/akiknek hálásak. A munkafüzet 3.oldalán lévő feladatlapot is felhasználtam, így a gyermekeknek még érthetőbbé vált a hála szó jelentése. Én kezdtem a felsorolást, ezzel is segítve a gyermekek gondolkodását, témába való belemélyedését. (A foglalkozás előtti napon megkértem a gyerekeket, hogy mindenki keresse meg az udvaron a számára legszebb őszi falevelet és tegye bele a zsákjába, vigyázzon rá.) Megkértem őket hozzák be a saját falevelüket és nevezzük át „hálalevélnek”. Gondolják végig kinek szeretnék ajándékozni és mondják el neki miért hálásak, mit köszönnek neki. Miután mindenki felsorolta, hogy kiért/miért hálás, felajánlottam a gyermekeknek, hogy készítse el mindenki a saját hálafáját. „Hálalevelekből” készítettük el az avart. A „fának” a törzsére ragasztotta minden gyermek a kiszínezett jelét, majd készítettünk belőlük egy „HÁLA ERDŐT”. Miközben elhelyeztük az erőbe a fákat meghallgattuk Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalát és táncos mozdulatokkal zártuk a foglalkozást. A dal végén felajánlottam a gyermekeknek, hogy aki szeretne „hálalevelet” készíteni és hazavinni a szüleinek, nagyszüleinek, testvéreinek, vagy barátainak az jöjjön és készítse el az asztalnál. Közben pedig a Boldogság várának első lépcsőfokára felragasztottuk a Hála szimbólumát. Az erdőt jövőhéten az Állatok világnapja alkalmából erdei állatokkal fogjuk benépesíteni, ahol újból felelevenítjük a hála szó jelentését.
A 2021/2022-es tanévben 17 fő 3-4 éves, 6 fő 4-5éves, és 1 fő 2-3 éves gyermek jár a Napsugár csoportba. Valamennyien szeptember elsején kezdtek óvodába járni, így az első hetek a beszoktatással teltek. A nevelési évet ideiglenes helyen kezdtük meg az óvoda felújítása miatt.
Mivel a hely szűke és az esős idő miatt kevesebb mozgásra volt lehetőségünk, ezért a bevezető relaxációs gyakorlatok közül olyanokat válogattam, amik kis helyen is megvalósíthatók, de mégis megmozgatják a gyerekeket (Almát szedek, ügyesedek…), ezután a feszültség oldására légzőgyakorlatokat végeztünk (1.Széllé változunk és különböző hangon kifújtuk magunkból a feszültséget, haragot, szomorúságot: sss, huúú, szszsz, 2. Napimádás). A gyerekek nagyon élvezték ezeket a gyakorlatokat, utána pedig sokkal nyugodtabban, tudtak odafigyelni a mesére. Ferenczi Éva :Maci bajban van című meséjét báboztam el nekik, utána beszélgettünk a látottakról. A gyerekek életkorukból adódóan még nem tudták megfogalmazni gondolataikat, a hála fogalmát nem ismerték, de igyekeztem a saját példáimmal megmutatni miért is lehetünk hálásak. Minden nap gyakorolni fogjuk a hála kifejezését, a köszönetünk kinyilvánítását a másik felé. A gyerekek örömmel vették részt a hálavirágok kiszínezésében, néhányan kértek még virágot, hogy haza is vihessenek a szüleiknek.