Kezdésnek relaxaltunk, megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a hála. Majd sorra vettük több pszichológus “érthetőbb” hála fogalmat.
Majd eljött az alkotás ideje, hála napot készítettek a gyerekek. A nap sugarai voltak azok a dolgok, amiért hálásak az életben.
Amíg alkottak Bagdy Bella zenéit hallgattuk.
A hála gyakorlása
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek hálásak voltak, hogy a nyarat úgy tölthették el, mint régen.
A gyerekek csodás dolgokat fogalmaztak meg, majd írtak le a hála témakörében, amihez rajzot is készítettek.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
Havi Kisokos – Hála-kartya
A tanév kezdéséért már önmagában is hálásak a gyerekek. Együtt lehetünk ismét. A felhők egyenlőre eloszlottak felettünk. Az első hónap Boldogságórái mosolygósan, egymásnak örvendezve teltek. A mi speciális hála-kártyáinkon a hónap programjai, örömet okozó pillanatai jelennek meg. Megmutattuk azoknak is, akik gondoskodásukkal, odafigyelésükkel, velük voltak, a kellemes érzésekhez segítették a gyerekeket.
Szeptemberi beszámoló – A boldogságfokozó hála
Első alkalommal tartottunk boldogságórát a csoportban, ezt megelőzően felkészítve a gyerekeket megbeszéltük a boldogság fogalmát, kinek, mit jelent a boldogság. Érdekes vélemények, megfogalmazások születtek, azonban nagyon jól körülírták a gyerekek az érzést. Pókháló játékot játszottunk, mindenki elmondta ki az, kik azok, akivel a legjobban szeret játszani, majd átkeltünk a pókhálón, visszagombolyításkor pedig elmondták ki a legjobb barátjuk az oviban.
A katica csoportosok nagy szeretettel fogadták Boldog Dórát, a kis katicalányt, aki a mondókával
„A mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok
Rátalálok ahol vagyok, hopsz elkapom, megfogom!”
játékba invitálta a gyerekeket. A továbbiakban Dóra „irányította” a foglalkozást . Mivel ősz van, a komplexitás jegyében az „Almát szedj-szőlőt szedj” relaxációs gyakorlatot végeztük, amit azóta is többször alkalmazunk. A
Kerek erdő kalandra hív Téged,
hallgasd , mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni Neked Boldog Kata :
Gyere velem, vár Rád a napsugár,
Kerek erdőn a boldogság Rád talál!
mondókával a mesepárnákkal a megszokott szőnyegünkre invitálta Boldog Dóra a gyerekeket, ahol meggyújtottuk a meselámpást, csengőszó után pedig a Maci bajban van c. bábelőadás kezdődött.
A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, sikerült hasonló példákat is mondani a saját életükből, átérezték, megértették a hála szó jelentését.
Kiszíneztük, és kivágtuk a hálavirágot, közben a boldogság dala szólt Bagdi Bellától. Minden kisgyermek átadta a virágát annak, akinek hálás volt valamiért. Volt olyan, aki hazavitte az édesanyjának, mások csoporttársuknak adták a virágjukat. Egy-egy kisgyermek több hálavirágot is kapott, nagyon büszkék voltak rá.
A másik virágot felragasztottuk a boldogság várához vezető lépcsősor legalsó fokára.
Megbeszéltük, hogy milyen jó, hogy már meg tudjuk fogalmazni, ismerjük ezt az érzést, de még hosszú út áll előttünk mire feljutunk a várba.
Zárásként meghallgattuk a Boldog vagyok c. dalt.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A téma nem volt nehéz a gyerekek számára, hiszen érzékenységük által könnyen ráéreztek a hála szó jelentésére, az érzésre, amit eddigi életük során megtapasztalhattak szüleik, családtagjaik, barátaik, nevelőik segítségével. A gyerekekkel minden hetet azzal kezdünk, hogy mesélhetnek élményeikről, esetleges örömökről, bánatokról, nehézségekről, melyek a hétvégén, iskolai szünetben érték őket. Most amikor leültek körben egymás mellé, azt is elmondhatták, hogy mi jut eszükbe a hála szóról, kinek lehetnek hálásak, milyen események érték őket, amivel kapcsolatban a hála érzése megérintette őket. A beszélgetés után elkészítettük a hála hálót, melyet heti rendszereséggel szeretnénk elővenni, hogy tudatosan figyeljenek az egymás felé megnyilvánuló érzéseikre.
A 3. c osztály tanulói megrajzolták a szőlőiket a hálaszürethez, szívesen hallgatták a hónap dalát, a hónap végéhez közeledve boldogan szüretelték hálafürtjeiket, de leginkább a hálaháló készítését elvezték.
Amikor arról beszélgettünk, hogy a hála érzése milyen pozitív dolgokat idéz elő testünkben, tátott szájjal figyeltek. 🙂
A téma bevezetéseként meghallgattuk a kis „Csibéimmel” a hónap dalát, amit élvezettel hallgattak.
Beszélgettünk arról, mi okoz nekik örömet, boldogságot. Őszintén elmondták gondolataikat és megbeszéltük a hála jelentését és, hogy miért is lehetünk hálásak.
A csodakantár c. mese segítségével igyekeztem jobban megértetni, mit jelent hálásnak lenni. Megbeszéltük melyik szereplők kinek volt hálás. Ehhez kapcsolódó feladat volt, hogy rajzolják le a mese egy részletét.
A hálavirág szirmaira és a szőlőszemekre azt rajzolták a gyerekek, amiért hálásak, vagy ami boldogságot, örömet okoz nekik.
Kipróbáltuk a „Nagy szél fúj” játékot, amiben eleinte én mondtam az elsősöknek az utasítást, a játék végére néhányan megpróbálkoztak maguk is. Élvezték a játékot!
A beszélgetés segítségével jobban megismerhettem kis tanítványaimat és velük együtt én is játszottam a játékot.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Hála-órarend
A csoport tagjai a hét napjaira, a napirendi programokkal kapcsolatban tettek bejegyzéseket, rajzokat készítettek. Az órarendeket egyénileg és csoportosan is elkészítettük. A hála fogalmával a kis apró dolgokig jutottunk el. A személyes élmények között szinte mindenkinek a nagy események, élmények jutottak eszébe. A hála kifejezése során, érzett pozitív érzelmek, melyek bennünk megjelennek, a boldogságot kiváltó érzések keresésével sok-sok apró napi eseményhez jutottunk, ami boldogságot vált ki. Örülhetünk, elégedettséget érzünk, amikor készen kapunk valamit, vagy helyettünk elvégezik a teendőket, vagy gondoskodnak rólunk. A kapott jó érzések előidézésével válik napunk szeretetteljessé.
A gyerekek bizalommal, törődéssel, gondoskodással élve az iskolai napjaikat, kollégiumi életüket, a hétvégékben is keresik, megtalálják azokat a dolgokat, amelyek boldogsággal töltik el őket, amiért hálásak. Már amikor beszélnek róla, akkor is látszik.
A Hála hónapjában a Hálaszüretet választottam fő mozzanatként, mert az osztály profiljához ez illett a legjobban. Látványos és mások számára is motiváló lehet , ha látja, hogy a társa már mennyi köszönetet mondott. Ösztönző jelleggel bír. A hónap dalát hétfőnként reggel hallgattuk ebben a hónapban. A gyerekek nagyon élvezték. Igyekeztek minden nap, volt hogy többször is hálát , illetve köszönetet mondtak társaiknak.