Az első Boldogságóránkon az 1.a osztályban a háláról beszélgettünk. Meséltem nekik arról, hogy mit is jelent a hála. Majd megnéztük a Hálafa meséjét. Ezután meghallgattam a gyerekeket arról, hogy ki miért is érzi magát hálásnak az életben. Szóba került a család: szülők, nagyszülők és testvérek. Az otthon, a barátok, sőt, még a háziállatok is. Megbeszéltük, hogy mik a legfontosabbak, amiért hálásak lehetünk, és közösen felállítottunk egy hála-sorrendet is. Majd a gyerekek saját hálaszívet készítettek maguknak, nem használtunk sablont, mindenki kedve szerint rajzolhatta meg a saját kis szívét. Ebbe rajzolták bele azt, amiért ők a leghálásabbnak érzik maguknak. Az elkészült szíveket egy tablóra helyeztük fel az osztályban. Mindenki nagyon jól érezte magát, és a napot apró hálák mesélésével zártuk.
A hála gyakorlása
Az elmúlt időszak mindenki számára nehéz volt, ezért a „kis” dolgok is fontosabbá váltak számunkra. Az elmúlt néhány hónap kimaradása miatt az óvodásaim érzelmi világában is változások történtek. Nem találkozhattak barátaikkal, velünk. Megtapasztalták, milyen az, ha egy számukra fontos személy nincs a közelükbe. Fontosabbá vált számukra a személyes kommunikáció, az érintés. Egy-egy óvodai nap alkalmával többször odajönnek és ölelve mondják: „Szeretlek, Rita néni!” 🙂
Izgatottan készültem az idei év első Boldogságórájára. Amikor a polcról levettem a könyvünket és elkezdtem az órát, örömmel tapasztaltam, hogy a nagycsoportosok felismerték és mosolyogva mondták: „Boldogságóra következik!” Elsőként én mondtam el nekik, miért is vagyok hálás (természetesen gyermeknyelven 🙂 ). Szeretném ezt most veletek is megosztani.
Hálás vagyok azért, mert:
– megkezdhettük a gyermekek nevelését az intézményünkben,
– ismét személyesen gyakorolhatom a hivatásomat (nem online formában),
– újra találkozhattunk egymással,
– személyesen is fogadhatom a gyermekek szeretetét, ölelését,
– hallhatok gyermekzajt a csoportszobában,
– az újonnan érkező kiscsoportosok szülei ránk bízták gyermekeik nevelését, minket választottak,
– minden kolléganőm és kis óvodásom is egészséges,
– és nem utolsósorban ebben az évben is folytathatjuk a Boldogságórákat.
Ezt követően ők is megosztották velem gondolataikat:
– „Hálás vagyok, hogy jöhetek oviba!”
– „Hálás vagyok anyuért, apuért és a tesómért!
Elmeséltem „A hálafa történetét”, amit kis ovisaim érdeklődve hallgattak, majd hálafát festettünk csoportszobánk ablakaira.
A munkafüzetből is megoldottuk a feladatokat és természetesen a hetekben több alkalommal Bagdi Bella zenéit (nagy kedvencek!) hallgattuk és relaxáltunk is.
Az idei évben hálával tartozunk azért is, mert elkészült óvodánk csodálatosan felújított udvara. Minden csoport számára kialakítottak egy-egy magaságyást. Kis kertészeinkkel pedig hálavirágokat ültettünk bele, melynek történetét röviden szeretném elmesélni.
„Egy szép napsütötte délelőtt elindultunk sétálni a városba. Megbeszéltük, hogy árvácskákat vásárolunk a helyi virágboltban. Szerettünk volna kolléganőimmel örömet okozni a gyerekeknek, így elhatároztuk, hogy saját anyagi forrásból vesszük meg a növényeket. Az árvácskák kiválogatása után az eladónő kedvesen közölte velünk, hogy szeretné óvodánknak ajándékba adni a virágokat. Megköszöntük a kedvességet és boldogan indultunk vissza az oviba, hogy elültessük a növényeket, szebbé tegyük udvarunkat.”
Úgy gondolom, ezen élményen keresztül a gyerekek is megtapasztalhatták az igazi hála érzését, jobban érthetővé vált számukra a hála fogalma és lényege!
Nagyon szeretem ezt a témát, hisz nagyon fontos, hogy megtanítsuk a gyerekekkel, hogy tudjanak hálát adni az őket körülvevő dolgoknak, embereknek. Felolvastuk a hónap meséjét, levontuk, megbeszéltük a tanulságokat. Közösen átbeszéltük, hogy miért is lehetünk hálásak, majd arra kértem őket, hogy egyedül is gondolkozzanak el a témáról és töltsék ki a munkafüzet által javasolt feladatot. Nagyon szerettem azt, amilyen megoldások születtek. Fantasztikus eredménynek tartom, hogy szinte mindenki hálás a barátaiért, az osztálytársaiért, hogy segítenek, játszanak egymással. Ez egy pedagógusnak nagyon jó visszacsatolás, hisz a mi feladatunk közösséget is építeni a tanítás mellett. Úgy érzem büszkébb nem is lehetnék a tanulóimra. 🙂
A Boldogságóra program 1. hónapjának témáját, a hála gyakorlását igyekeztünk óvodásaink mindennapjaiba beépíteni. Az ajánlott relaxációs gyakorlatok közül válogattunk, hogy minél játékosabban tudjuk a témát megközelíteni. Az „irkafirka” játék nagyon tetszett a gyerekeknek, lazító hatása tapasztalható volt. Kipróbáltuk a „körbe-körbe-karikába” gyakorlatot is. Bezzeg Anna „A Hálafa története” mese segítségével mélyültünk el a gyakorlásban. A gyermekek a beszélgetés során nagyon megnyíltak, valós érzéseiket hallhattuk. Nagyon meglepődtünk, hogy a félénkebb, visszahúzódóbb ovisok is beszéltek érzéseikről. Az ajánlott vizuális tevékenységek közül válogatva hálaszivet, hálafát készítettek a gyerekek. A készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet nagy segítségünkre szolgált a tevékenységek kiegészítésében. A szülőktől is kaptunk pozitív visszajelzéseket.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A hosszú távollét után a gyerekek nagyon örültek, hogy újra találkozhattak egymással és együtt játszhatnak az óvodában.
Nagy örömmel üdvözölték Boldog Dórát is, aki már három éve a mindennapjaik része, akivel együtt énekelnek, táncolnak mesét hallgatnak és játszanak. Boldog Dóra elmondta a gyerekeknek, hogy ő tudja azt, hogy minden óvodás kisgyerek egy-egy királylány vagy királyfi, de egy gonosz boszorkány elvarázsolta őket gyerekekké, és csak úgy törhetik meg a varázslatot, ha minden hónapban teljesítenek egy-egy olyan feladatot, amitől boldogabbak lesznek. Nagyon fontos, hogy mindig közösen kell dolgozniuk, és segíteni egymást. A hónap feladata a ” Hála” feldolgozása volt. A Hálafa története több gyermeket is nagyon megérintett, hisz egy-két könnyes szemet is láttam mesehallgatás közben. Ezt követően elmondták, hogy ők miért hálásak. Örültem, hogy többen kiemelték, hogy azért hálásak, mert újból jöhettek óvodába és együtt játszhatnak társaikkal. Ehhez kapcsolódóan ” Hálaölelést” adtunk körbe, amihez hozzátettük, hogy ” Hálás vagyok, hogy újra együtt vagyunk!” Majd a hálafáról lehulló leveleket adtuk körbe, először egyet, majd nehezítettünk két végül három falevél bekapcsolásával. A foglalkozás végén elénekeltük az egyik kedvenc dalukat ” Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” amire mindenki szabadon táncolhatott, mozoghatott, és felraktuk az első lépcsőfokra a hála jelét. Az udvaron a gyerekek homokból Boldogságvárat építettek, ahol nagyon szépen összedolgoztak. Így kezdtük el szeptemberben együtt, a Boldogságvárunk meghódítását.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A hála kifejezéseként szívecskéket hajtogattunk.
Iskolánkban ebben a tanévben tartunk először boldogságórákat. A tanévkezdés nehézségei ellenére szeptemberben elvégeztünk minden szervezési feladatot, és sikerült alsóban és felsőben is megtartani a boldogságórát.
Tanulóimnak létrehoztam a világhálón egy zárt csoportot, ahol a tanórák között is kapcsolatot tartunk, bejegyzéseket, képeket osztunk meg.
A boldogságórát a nyugodt, derűs légkör megteremtése érdekében önbizalomerősítő mozgással kezdtük, majd meghallgattuk, később énekeltük is hála dalunkat. Ezután beszélgető kör következett a Pozitív gyerek vagyok kártya felhasználásával, majd a témával kapcsolatos történet segítségével megbeszéltük, hogyan boldogít a hála a mindennapokban.
A gyerekek piros papírszívekbe beleírták, hogy miért hálásak, majd hálafüzért készítettek.
Az órát meditációval zártuk, majd az édesanyáknak szóló köszönöm szívecskével hagytuk el a termet. Tanulóim otthon hálanaplót és hálafát készítettek. Nagyon tetszett nekik a boldogságóra, várják a következőt.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. osztályos tanulói rajzban mondták el, hogy miért hálásak.
Szeptemberi hónapban a hála témakörét dolgoztuk fel a boldog óvoda programjában.
A mese elbábozása és megbeszélése után, hála virágot készítettünk laminált szirmokból . Mindenki saját kreativitásának, ötletének megfelelően készíthette el. Közben akik nem tevékenykedtek megbeszéltük, ki miért és kinek hálás. Egy nagy papírlapra festettünk kézlenyomattal hála virágot, jelekkel jelölve kinek a keze. A jeleket jól láthatóan feltüntettük a papírlapon és mellé írtam a gyerekek által mondott mondatokat. Majd az add tovább játékkal fejeztük be a boldog órát.