HÁLA A TÁBORÉRT
Tanév végén kaptuk a telefont, hogy lehetőségünk lenne egy 3napos Boldogság Táborra Csemőn. Örömünk, boldogságunk határtalan volt!!!! Sokat dolgoztunk évről évre minden hónapban és dolgoztattuk a gyerekeket becsülettel, de álmodni se mertük volna, hogy egyszer ilyen megtisztelő jutalomban részesülünk. Izgatottan készültünk és vártuk, hogy Csemőre utazhassunk. Sajnos nem mindenkinek volt megfelelő az időpont. Viszont így volt lehetőségünk arra, hogy a testvérosztályból is elhívhassunk 3 gyerkőcöt. Akikkel többször volt közös Boldogságóránk is.
Csemőn fantasztikusan éreztük magunkat, dacára a kánikulának. Köszönhető ez Boldogságprogram trénereinek: Eszter néninek, a Kati néniknek és a lelkes segítő lányoknak. Izgalmas és változatos akadályversenyek voltak. Megismerkedtünk a méta játékkal. Felavathattuk a táborban kapott szuper világítós vízi pisztolyokat a célba lövésnél. Kézműves foglalkozásokon vehettünk részt, úszkálhattunk a medencében. Esténként a 3 csoport közösen esti mesét hallgatott és tábori dalokat énekeltek. Sőt még1 nagyon hangulatos discoban is rophatták a táncot a táborlakók. A gyerekek izgatottan gyűjtötték a pecséteket a jó cselekedeteikért. Miután összegyűlt a bűvös szám, táborzárásként és jutalmul óriási tortákat kaptak.
14 gyerkőc első táborozása volt, felejthetetlen, egész életre szóló élményekkel.
HÁLÁSAK vagyunk és KÖSZÖNJÜK a Boldogságprogramnak…………
A hála gyakorlása
Új tanév, új csapat. Idén másik csapattal dolgozom Boldogságóráim keretében. Tavalyi 10. osztályosaim elballagtak, ebben a tanévben iskolánk új növendékeinél tartom az órákat, a 9. osztályosainknál.
A dal hallgatása közben varázslat történt, hiszen ahogy beindítottam a „Szép nap, ölelj most át engem…” című dalt, az ablakon át gyönyörű fényforrás érkezett, szikrázó napsugarak ragyogták be a termet.
Mivel tanulóink most kerültek az iskolába, körbejártuk az épületet, megnéztük a tavalyi munkákat, elmondtam nekik, hogy idén mivel fogunk foglalkozni, és megnéztük a nemrég elkészült Boldogság tablónkat is, ahol szerepel mind a tíz hónap témája, középre pedig az aktuális hónap elkészült munkái kerülnek, minden csoport alkotásai, megcsodálhatják az iskola tanulói, tanárai és vendégeink.
Az órán hívóképek segítségével beszéltük át a témát, ki-ki saját életéből hozott példákat a hála gyakorlására.
Ezután szíves színezőt kaptak a gyerekek, melyet több színnel díszítettünk azt kifejezve, hogy a hálának is mennyiféle megnyilvánulási formája lehet. Az órát vidám tánccal zártuk, zene és jókedv kíséretében.
Krafcsik Éva gyógypedagógus
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az új tanév első boldogságóráján az előttünk álló tíz hónap témáit vettük sorra. Ezek közül a hála volt az első, amivel a szeptemberi óránkon foglalkoztunk. Kinek és miért lehetünk hálásak? Hogyan tudjuk a hálánkat kifejezni? Mindenki készített egy jegyzetfüzetet, az ún.„Hála kisokos” –t, melybe leírta illetve lerajzolta, hogy miért hálás. Egyikünknek sem okozott fejtörést ennek a megválaszolása, ami azt mutatja, hogy mennyi mindenért érzünk hálát a szívünkben. Az elkészült „Hála kisokos”-t mindannyian elégedetten lapozgattuk az óra végén és a tolltartónkba tettük, hogy minden nap emlékeztessük magunkat az ebben leírtakra.
A 6. osztályos első boldogságóránkat a hónap dalával zártuk.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az új tanév első boldogságóráján az előttünk álló tíz hónap témáit vettük sorra. Ezek közül a hála volt az első, amivel a szeptemberi óránkon foglalkoztunk. Kinek és miért lehetünk hálásak? Hogyan tudjuk a hálánkat kifejezni? Mindenki készített egy jegyzetfüzetet, az ún.„Hála kisokos” –t, melybe leírta illetve lerajzolta, hogy miért hálás. Egyikünknek sem okozott fejtörést ennek a megválaszolása, ami azt mutatja, hogy mennyi mindenért érzünk hálát a szívünkben. Az elkészült „Hála kisokos”-t mindannyian elégedetten lapozgattuk az óra végén és a tolltartónkba tettük, hogy minden nap emlékeztessük magunkat az ebben leírtakra.
A 6. osztályos első boldogságóránkat a hónap dalával zártuk.
Ebben a tanévben is örömmel veszünk részt másodikos kis diákjaimmal a Boldogságóra Programban. Izgalommal vártuk az új feladatokat. Mindegyik nagyon tetszett a gyerekeknek. Rengeteg kreatív ötlettel álltak elő a HÁLA szó megjelenítése során. Jókat beszélgettünk és mindenki elmondta, hogy kinek, miért hálás az osztályban, a családban. Nagyon aranyosak voltak, ahogy megfogalmazták gondolataikat. A hónap dalát sokszor meghallgattuk, együtt énekeltük. Sok pozitív élménnyel gazdagodtunk.
A beszélgetést néhány hálával kapcsolatos gondolatébresztő idézet felolvasásával kezdtük. Megbeszéltük, hogy kivel milyen jó dolog történt ébredés óta. Hálát adtak-e a gyerekek a velük történt jó dolgokért? Hogyan fejezhetjük ki a hálánkat? Kinek mondhatunk hálát?
A beszélgetést Rhoda Byrne, A varázslat című írásának felolvasásával zártuk, amelyben a ,,köszönöm” szó fontosságáról hallhattak a gyerekek.
Befejezésül hálakártyákat készítettünk, amelyekre tetszőlegesen választott megerősítő mondatok kerültek.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A csoporttal a hónapban kétszer is volt lehetőségünk boldogságórát tartani. Az első alkalommal beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a boldogság, mire van szükségük ahhoz, hogy boldognak érezzék magukat, majd a háláról, mint boldogságfokozó technikáról osztották meg egymással a gondolataikat a diákok. Az óra végén kitöltötték a boldogságmérő kérdőívet, amelyet félreraktunk, hogy majd a tanév végén újra rápillanthassanak.
A második alkalommal került sor a feltöltendő feladat megvalósítására. Közösen készítették el a háladobozt, melybe bele is kerültek papírra feljegyezve azok a dolgok, amelyekért hálásak.Néhány példa ezek közül:
Hálás vagyok, mert vannak igaz barátaim, és egy szerető barátnőm, és családom.
Hálás vagyok, mert ebbe az iskolába vettek fel.
Hálás vagyok, mert jó életem van.
Hálás vagyok, mert imádom az osztályom.
A dobozt elhelyeztük a teremben, hogy a tanév során ebbe gyűjthessük a hálaadásokat.
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
A 2021/2022-es tanévet iskolánk – a tavalyi évben megvalósult munkánk eredményeképpen –
Örökös Boldog Iskolaként kezdhette meg. Ezért az elismerő címért tavaly sokat dolgoztunk, ugyanakkor ebben az évben is igyekszünk tudatosan tenni azért, hogy az úgynevezett érzelmi intelligencia játékos fejlesztése során minél empatikusabbak, segítőkészek legyünk és minél hatékonyabban tudjuk menedzselni az életünket a jó önismeretünknek és asszertív viselkedésünknek köszönhetően.
A 10 tematika ebben az évben is számos lehetőséget kínál arra, hogy érdekes és változatos formában tudjunk a havi témákkal foglalkozni és társas kapcsolatainkat fejleszteni. Szeptemberben a hála téma kapcsán (ami többek között kiemel a másokkal való összehasonlítgatás világából, és megtanít örülni annak, ami van; egyúttal összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, ezért képes megszüntetni a haragot, az irigységet, a keserűséget, a szenvedést) a következő tevékenységekben vettek részt a 8.f osztályos batsányis diákok:
Tanévkezdéskor az egyik osztályfőnöki órán egy új ötlettel igyekeztem motiválni diákjaimat a téma feldolgozására, így a szeptemberi szülői értekezletre a szülőknek írtunk hála gondolatokat (én is osztályfőnökként), amelyek – a visszajelzések alapján – jó érzéssel töltötték el a szülőket. Nem feledkeztünk el az iskolai dolgozókról, felnőttekről sem, akiknek szintén hálaüzenetekkel, kis meglepetésekkel köszöntük meg azt, hogy tiszta, rendezett és a szervező munkájuknak köszönhetően gördülékenyen kezdhettük meg az új tanévet. Az osztályomnak – boldogsághormon fokozása céljából – kis csokikkal köszöntem meg azt, hogy lelkesek és nyitottak a programra, valamint iskolai koordinátorként meglepetés levendulával kedveskedtem a programban résztvevő osztályfőnököknek, nem titkolt szándékkal, hogy az év eleji stresszes napokat ellensúlyozzam. Ebben a hónapban rengeteg mindenért lehettünk hálásak, és a további hónapokban is igyekszünk tudatosítani magunkban azokat a helyzeteket, kapcsolatainkat, amelyekért köszönetet mondhatunk.
Az új nevelési évet – vegyes csoport révén – újjászervezett csoportban kezdtük meg. A csoport harmada új, kiscsoportos korú gyermek.
A többséggel már a második éve veszünk részt a Programban, így az évet azzal kezdtük, hogy felelevenítettük Boldog Dóra versikéjét, az előző év témáit, eseményeit, élményeit. Ebben segítségünkre volt a havi beszámolókhoz készített fényképek nézegetése, kedvenc dalaink újrahallgatása, relaxációs gyakorlatok eljátszása, a témakörökhöz választott feladatok produktumai, melyek közül több is csoportszobánk falait díszíti.
A Hála téma feldolgozását a „Hogyan sző a hálapók?” játékkal kezdtük. Eleinte néhány kisgyermek idegenkedett a „pókhálótól”, aztán a többiek példáján felbátorodva örömmel kapcsolódtak be a játékba. Egyre bátrabban meséltek élményeikről és hagyták, hogy a pók körülfonja őket. A játék végén visszafejtettük a háló fonalát, így mindenki kiszabadult. A feladat jól segítette a kapcsolatalakítást, a bizalomépítést, az önbizalom fejlesztését, vagy éppen a póktól, a pókháló érintésétől való félelem csökkentését.
Hálapöttyös katicákat készítettünk, melyek igazán hangulatossá tették csoportszobánkat és folyamatosan motiválták a gyerekeket, hogy ne felejtsék el kifejezni hálájukat társaiknak. A hónap során sok kis gyermeknek hosszabb ideig otthon kellett maradnia betegség miatt, de nekik is készítettünk katicát. Így az övéik még üresen várják, hogy hálás kis gazdáik által megkapják pöttyeiket.
A kicsik is szívesen bekapcsolódtak a tevékenységekbe, hallgatták Jékely Zoltán: Három pillangó című meséjét, Gryllus Vilmos: Lepke és virág, valamint Bagdi Bella: Szép nap című dalát, melyekre szabadon mozogva játszhatták el a napsütésben repkedő pillangókat.
A 2021/2022-es tanévben a 9-10. osztályos értelmileg akadályozott tanulókkal végezzük a boldogságórák feladatait.
Az órát beszélgetéssel kezdtük. Felelevenítettük a boldogságórák témaköreit, majd meghallgattuk a hónap dalát. A következő feladathoz körbe raktuk a székeket az osztályban. Egy tanuló kezébe adtam egy gombolyagot, aki befejezte az általam elkezdett mondatot: Hálás vagyok, mert megtörtént velem az, hogy…., majd átdobta a gombolyagot egy másik tanulónak, így létrehoztuk az osztály hála hálóját. Ezután egy csomagolópapírra felírtam a hála szó betűivel gyűjtött szavakat, majd összeolvastuk a sorokat. A tanulók jól szórakoztak a vicces mondatokon. A következő feladathoz egy széket kivettünk a körből, majd eljátszottuk a „Nagy szél fúj” kezdetű játékot. Sok, a hála témakörével kapcsolatos állítást gyűjtöttünk.
Az óra második felében hozzáláttunk a Hálaszüret című feladathoz. A tanulók kaptak egy szőlőfürt színezőt, majd elmondták, kinek és miért mondtak köszönetet az utóbbi időben. Leginkább a szüleik iránt érzett hálájukat említették, de volt, aki az osztálytársának mondott köszönetet. Kiszínezték a szőlőfürtöt és hozzá egy levelet. A színezés alatt ismét meghallgattuk a hónap dalát. Az óra jó hangulatban telt.