Visszatekintettünk a nyári élményeinkre, mindenki lerajzolta, leírta egy lapra. Majd azt is oda írta, hogy kinek vagy miért hálás a szép nyári emlékek kapcsán. Ebből a lapból mindenki repülőt hajtogatott, amit kirepítettünk az ablakon a szép nyárias szeptemberi napsütésben. A leérkezett papírrepülőkből mindenki felvett egyet és az arra leírt hála mondatokat felolvasta.
Kiderült, hogy a sok- sok élmény, szép emlék mögött számunkra fontos, kedves emberek vannak.
A hála gyakorlása
I. Relaxációs gyakorlatok
II. A hónap zenéjének meghallgatása
III. Beszélgetés a háláról , kinek miért lehetünk hálásak és miért? Hogyan mutathatjuk ki a hálánkat?
IV. Szőlőfürt készítése korong segítségével. A szőlőszemek megnevezése: hálaszüret.
V. Meditáció
Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola és Óvoda
A tenyérlenyomatos Napocska készítése is nagy élmény volt. Megjegyezték ki mellett van az övék, ki milyen színt választott. Érdeklődve figyelték, hogy jön létre a sok kicsi kézből egy egész. Beszélgető körben elmondtam nekik, hogy miért készítettük, majd sorban mindenki mondott egy dolgot, hogy miért hálás. Nagyon érdekes és okos dolgokat mondtak.
A hónap témáját a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. A ráhangolódást és az ellazulást a napimádás relaxációs gyakorlattal értem el.
Minden gyermek kapott egy – a hálával kapcsolatos – idézetet, amit önállóan vagy segítséggel felolvastak. Az idézetek magyarázata indította a közös beszélgetést. Megbeszéltük, hogy mi mindenért lehetünk az életünkben hálásak.
A varázsszavakkal kapcsolatos színező elmélyítette a tanulókban a kommunikáció minőségének fontosságát. Tanév elején ez a foglalkozás pont illeszkedett a napközis foglalkozástervembe, hiszen jelszavunk: Amit szeretnél kapni, azt adod másnak.
A foglalkozást Bagdi Bella Jól érzem magam című dalával zártam.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A csoportba, nagyon sok új kisgyermek érkezett, amiért a nagyobbak nagyon hálásak. Hiszen ők segítik őket a mindennapokban, megtanulnak gondoskodni, máskért önzetlenül jót tenni. Minden kisgyermek elkészítette a hála katicáját és a nagyok azoknak a kicsiknek adtak pöttyet, akivel valamilyen nagyon jó közös élményük volt az év eleje óta, a kicsik, pedig csoportosították az óvodai jeleket és a saját katicájukat a jelükhöz helyezhették el, gyakorolva egymás nevét, jelét, így számukra a közös ismerkedés és a kapcsolaterősítés remek eszközei lettek. A végén közös énekléssel zártuk a tevékenységet. Természetesen a katicák pihenni mentek, de hétről hétre elő fognak kerülni a csoportban, mintegy összegezve, mi minden jó történt a gyerekekkel, melyek azok a pozitív események, melyek valóban nyomot hagytak még a beszoktatós kicsik körében is.
Immár 3. tanévet veszünk részt a Boldogság órákon.
A Hála gyakorlásáról a gyerekeknek rögtön a szabadság, nyár , bezártság nélkül jutott eszükbe.
Mindenért hálásak, a barátokért , a családért, a kirándulásért, a sportért, a játékért, azért, hogy egészségesek, stb.
A rajzolás előtt mindenki azt kapta feladatul, hogy írja le miért volt hálás a nyári szünetben.
Íme néhány gondolatuk:
“-A szép időért, sokat voltam a szabadban.
– Egészségemért.
– A barátaimért, akikkel sokat “ csavarogtunk”
– A sok friss gyümölcs, zöldség hálával töltött el.
– A fecskék , gólyák látványa, az, hogy megérkeztek, velünk voltak, hálával töltött el.
– A kerékpározás, új biciklit is kaptam.
– Hálás vagyok a jó könyvért a kezemben és az időért, amit ma rászánhattam a nyári szünetben.
– Hálás vagyok a szülői házért, ahová mindig haza lehet térni.
– A napi hálaadással éreztem, hogy boldogabb vagyok, a nyáron ezzel volt teljes az Életem, jó érzés volt nap mint nap megosztani ezt a családommal, barátokkal.
– Nem voltunk bezárva, szabadon mehettünk akár kirándulni, strandolni is.
– Anyukám mindig a kedvünkben járt. “
Ez után pedig rajzokat készítettek a hála érzéseikről.
Az idei tanév boldogság óráit kilencedikes osztályban tartom. A tanévkezdésben, a csapatépítésben nagyon nagy hasznát vettem a programnak.
A diákokkal beszélgettünk a szeptember témaköréről a háláról. A beszélgetés során kiderült, hogy milyen sok mindenért lehetünk hálásak, és sokszor az apró és természetes dolgokért vagyunk a leghálásabbak, mint például a család, barátok, egészség.
A „Mutasd meg!” feladatban a tanulók lerajzolták azokat a dolgokat, amikért az elmúlt héten hálásak voltak. Egy közös rajzot is készített az osztály, melyet az osztály faliújságára is kitűztünk.
Kitöltöttük az Oxfordi boldogságmérő kérdőívet is, melynek tapasztalatait megbeszéltük. Kíváncsian várom a 10. hónapban történő ismételt kitöltés eredményét!
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Elsős osztályommal már rögtön az első héten elkezdtük a munkát. Nagy örömmel vettek részt a gyerekek a boldogságórán, és minden nap azt kérdezték, mikor lesz legközelebb. Nagyon könnyen ráhangolódtak a foglalkozásokra.
Játékosan összegyűjtöttük, mi az a sok dolog, amiért hálásak lehetünk, aminek örülhetünk. A hónap végén meghajtogattuk a boldogságot jelképező szíveket is.
– Foglalkozást kezdő relaxáció,
– Add tovább a falevelet játék,
– Mesére hívó mondóka,
– A Hálafa története című mese feldolgozása,
– Hálakő készítése a közösen gyűjtött kavicsokból.
Ez alkalommal az aradi vértanúk nyomában jártunk. Mindenki háláját fejezte ki az aradi vértanúknak feliratok formájában. Megkerestük azokat a hősöket is, akik nem is voltak magyarok.