A gyerekekkel közösen gyűjtöttünk gesztenyét. Előre elkészítettem a szív formát amire ragasztottuk a gesztenyét. 8-van ültek le az asztalhoz, mindenkivel beszélgettem miért volt hálás a mai napon. Ki amennyit mondott annyi gesztenyét ragaszthatott a szívre.
A hála gyakorlása
A kiscsoportos, 3 évesekkel nagyon nehéz megismertetni, átéreztetni a hála fogalmát. Leginkább azzal tudtam érzékeltetni, hogy amikor egy hosszú nap után már nagyon hiányzik anya, és éppen arra gondolsz, hogy mikor jön már érted, Ő pedig megjelenik az ajtóban, az az érzés! Hálás vagy neki, hogy érted jött. Tudatosan nem szerettem volna anyagi dolgokkal – ajándékokkal példálózni.
A kézikönyvből két olyan relaxációs gyakorlatot választottam, mely a tematikánkhoz kapcsolható – az almát szedj… és a napraforgó – melyeket nagyon élveztek a gyerekek. Ezek a relaxációs gyakorlatok mindig beválnak, hiszen jól átmozgatják a gyerekeket, jobban tudják a figyelmüket koncentrálni.
Ezután a szelek szárnyán, egy falevélen elrepültünk Meseországba, ahol Boldog Dóra mesélt.
Erre az alkalomra a mese hossza és tartalma miatt a „Maci bajba kerül” című mesét báboztam el a gyerekeknek, úgy ítéltem meg, hogy ezzel a mesével tudom legjobban érzékeltetni a hála fogalmát. A mese jól átadta a mondanivalóját, amit a gyerekek meg is fogalmaztak, szavakba öntöttek, nem csak az általam használt kifejezéseket hallottam vissza. Hogy közelebb érezzék magukhoz a hála fogalmát minden kisgyermek számára lehetőséget kínáltam arra, hogy velem bábozzon! Nagyon aranyos helyzetek alakultak, mindenki szeretett volna bábozni, de inkább maga a báb tartása volt érdekes számukra, így én lettem a mesemondó, ők a szereplők.
A mese után visszautaztunk a mi óvodánkba, ahol nagyon fújt a szél, az összes falevelet a szoba elé hordta. Mi is elkészítettük a saját hála leveleinket, melyeket átadtak a gyerekek azoknak a társaiknak, akiknek valamiért hálásak. A hála fogalmát még nem minden kisgyermek értette meg, ezt leszűrhettem a gyermekek által elmondottakból, amikor megfogalmazták, hogy miért hálásak egymásnak. Aki értette a fogalmat, az leginkább az két esetet fogalmazott meg: megvigasztalta a társa, vagy odaadta neki a vágyott játékot.
A Hála fát és a leveleket is saját munkánk fémjelzi. Szivacs nyomatos technikával rajzlapok színeztünk barnára fa törzsének, és különböző őszi színeket használva egy lapot több színnel nyomatoltunk. Ezeket levél formára vágtuk, ez volt a hála szimbóluma a csoportunkban, ezt adták át a gyerekek egymásnak hála levélként.
Mindezek után elkészítettem a csoport hála fáját, melyet az alkotásokat felhasználva állítottam össze a faliújságon.
A hála nagyon fontos a mindennapjainkban…Egy szép idézettel kezdtük a foglalkozást, majd megbeszéltük mennyire fontos az, hogy kimutassuk egymás iránt érzett hálánkat a mindennapjainkban.
A tavalyi hálabefőttünket megbontottuk, rácsodálkoztunk az előző évben készített rajzainkra, felidéztük a szüleink, családtagjaink iránt érzett szeretetünkre, hálánkra.
Majd ezután közös, páros rajzot készítettünk, ami nagyon jó mókának bizonyult.
Végül mindenki ráírta a saját szív alakú papírkájára egyik kis társa nevét, majd elmesélte miért hálás neki.
Meghatódva figyelték egymást, mindenki hálás volt valamiért.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Ikolánk minden évfolyamán zajlanak a boldogságórák. Ma elsőben első alkalommal találkoztunk. Mivel ősz van, falevelekre rajzoltuk meg mindazt, ami az életünkben örömforrás, s a levelekből , ha minden évfolyam elkészül, iskolai faliújság készül majd a rajzokból.
Minden reggel az első osztályos gyerekekkel az osztályterem bejárata mellett elhelyezett képecskék alapján üdvözöljük egymást. A gyerekek rámutatnak az általuk választott képre. Majd megfogjuk egymás kezét és Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem c. dalára bevonulunk a terembe és kört alakítunk. Táncolunk, kellemesen elringatózunk a zenére. Majd megkérem a a gyerekeket, hogy kényelmesen helyezkedjenek el ülésben a szőnyegen. Meghallgatják az általam előadott „A hálafa meséje”c. történetet. A mese után beszélgetést indítványozok arról, hogy ki miért hálás az életben. A foglalkozást pedig a saját hálafánk elkészítésével fejezzük be.
Érdekes és izgalmas kísérletbe kezdtem!
Ebben a nevelési évben 27 icipici gyermek óvónénije lettem, 2és fél, három évesekről van szó. Rengeteg a „babás”, cumis, sírós apróság.
Boldogórás pedagógusként azt gondoltam, kipróbálom a Boldogórák hatékonyságát a beszoktatásra hangolva. És képzeljétek, működik! Sokkal jobban, mint vártam, hiszen a program inkább nagyobbacska gyerekeknek szól.
Már a második héten elővarázsoltam Boldog Dórát a gyerekeknek a varázspálcám segítségével. A legtöbb gyermek körém gyűlt és látványosan oldódni kezdtek a báb hatására.
Elmeséltem nekik, hogy Boldog Dóra mindig vidám és mosolyt csal a sírós gyerekek arcára is. Mindenkihez odament Dóra és megcirógatta az arcukat a hajával, sőt…. a haja illatos, mert varázspermettel van befújva (saját parfümömmel), aki beleszippant, máris megnyugszik.
Miután mindenki megérezte a kellemes illatot és megérintette Dórát, vidám hangon mesélni kezdett magáról.
„ Én messze, messze egy Boldogság várban lakom, de hallottam, hogy a Nyuszi csoportba új gyerekek érkeztek, akik néha szomorkodnak az oviban. Ezért eljöttem hozzátok, hogy mosolyt csaljak az arcotokra, pont olyat, amilyen az én arcomon van. Tudjátok mit szoktam csinálni, ha rossz a kedvem? Táncolok, ugrálok, énekelek. Kipróbáljátok velem?”
Természetesen kipróbáltuk és állandó zenénk lett Bagdi Bella: Repülj velem gyermekdala, amire a legtöbb kisgyermek élénken ugrándozni és táncolni kezdett.
Boldog Dóra még fogócskázott is velük, nagyon vidám, felszabadult hangulat alakult ki.
A következő napokban ugyanilyen rituálé alapján (varázslás, parfüm) indult a napunk és a gyermekek már kérték, hogy jöjjön Boldog Dóra.
Relaxációnak, lenyugtatásra Bagdi Bella: Szép nap c. zenéjét hallgattuk oly módon, hogy mindenki lefeküdt, leült a szőnyegre, magához ölelte a „nyunyókáját”, plüssét, amit otthonról hozott és miközben szólt a zene, lágyan ringatóztunk, majd „csapatöleléssel” zártuk a foglalkozást.
Következő lépésünk az volt, hogy Boldog Dóra egyik nap szomorúan érkezett, mert hiányzik neki a Boldogság vár, ahol régen lakott. Megbeszéltük a picúrokkal, hogy varázsolunk neki egy új boldogság várat, hiszen már mindenkinek van varázspálcája ( mutató ujjuk). Ennek hatására előkerült egy színes polc, ami másnap felkerült a falra (ezt természetesen a karbantartónk szerelte fel, de a gyerekek úgy tudják, hogy az ő varázslásuk eredménye 😉
A hála téma jegyében Dóra minden gyermeknek adott egy hála gesztenyét, amelyre egy mosolygós fej van rajzolva és elmondta nekik, hogy ha ezt a jó szorosan fogják a kis kezükben, elmulasztja a rossz kedvüket.
Itt tartunk ebben a hónapban és bátran kijelenthetem, hogy a Boldogságórák kicsit átalakítva, egyszerűsítve már a két és fél éves gyerekeknél is működnek és a beszoktatás folyamatát sokkal könnyebbé teszik.
Az új gyerekek szüleinek pedig óvodánk minden dolgozója apró üzenetekkel kedveskedett, mellyel hálánkat fejeztük ki azért, hogy óvodánkat választották gyermekeik számára.
Minden Boldogórás csapattagnak Boldog Nevelési Évet/Tanévet kívánok!
Többször belecsempésztük a hála gyakorlását a hónap folyamán a táncórákba.
A kedvenc ráhangolódó játékunk az volt, amikor körben állva dobták egymásnak a labdát, és mondtak hozzá egy testrészt. Aki kapta elmondta miért hálás a szemének, lábának vagy épp a szívének… majd tovább dobta a labdát és mondott egy még el nem hangzott újabb testrészt.
Nagyon élvezték a hála felirat megalkotását is a testükkel. Ezt több stílusban is megpróbáltuk, kicsit balettosabban, hip hop, társastánc stílusban. A legjobban a képen látható sikerült, itt a klasszikus betűket jelenítettük meg csupán.
A hála kisfilmnek is sikere volt és pici titkos üzeneteket rejtettek el utána otthon, illetve a barátaiknál.
Legnagyobb sikerként azt említeném, hogy volt egy óra mikor ők kérték, hogy legyen egy olyan feladat ami a programból való.
Ebben a hónapban a hála fogalmát jártuk körül. Mivel beszoktatós csoportom van, nem sok időt tudtunk erre fordítani, de ennek ellenére úgy látom, hogy tetszik a gyerekeknek. Ezért megújult erővel vágunk neki ennek az évnek. Nagy örömömre szolgál, hogy az új kolléganőm is boldogságórás, így a gyerekeinknek duplán kijár majd a jóból. A hálafa története nagyon tetszett a gyerekeknek, így többször is elmeséltem a hónap során. A végén lévő kis versikét nagyon hamar megtanulták, ezért úgy gondolom, a mindennapi tornáink szerves részévé teszem majd. Bella dalai közül, többet is meghallgatunk, ami ugyancsak tetszett a gyerekeknek. Ezeket is használni szeretném a mindennapjainkban. Képeket most még nem készítettem a foglalkozásokról, de igyekszem majd ezt is bepótolni
Ebben a hónapban a hála fogalmát jártuk körül. Mivel beszoktatós csoportom van, nem sok időt tudtunk erre fordítani, de ennek ellenére úgy látom, hogy tetszik a gyerekeknek. Ezért megújult erővel vágunk neki ennek az évnek. Nagy örömömre szolgál, hogy az új kolléganőm is boldogságórás, így a gyerekeinknek duplán kijár majd a jóból. A hálafa története nagyon tetszett a gyerekeknek, így többször is elmeséltem a hónap során. A végén lévő kis versikét nagyon hamar megtanulták, ezért úgy gondolom, a mindennapi tornáink szerves részévé teszem majd. Bella dalai közül, többet is meghallgatunk, ami ugyancsak tetszett a gyerekeknek. Ezeket is használni szeretném a mindennapjainkban. Képeket most még nem készítettem a foglalkozásokról, de igyekszem majd ezt is bepótolni