Csoportom nagy örömmel hallgatta Béla László dalát a cipőről. Rengeteg átélt és kitalált történetet mondtak el a gyerekek. Volt közöttük szomorú, vidám és több tanulságos is.
Mivel a gyermekeim nagyon mozgékonyak a Befogadó fogó játékot választottam. Nagyon izgultak a játék során. Azt mondták nem jó kikerülni a körből, nem érezték magukat biztonságban. Volt olyan aki azt mondta , úgy érezte, hogy „ hajléktalan”.
Az alma és a kerti manó története nagyon meghatotta őket. Szerettek volna valamennyien manók lenni és segédkezni. Rengeteg jó dolgot mondtak az almáról és a télire elrakott gyümölcsökről.
Az almafüzér elkészítése nagyon jó ötlet volt. Még a kicsit ügyetlenebbeket is sikerélményhez juttatta. A füzér igazi összetartozást jelképezett. Mi a tantermet díszítettük vele.
Áldott ünnepeket kívánunk a Boldogságóra program valamennyi résztvevőjének!
A hála gyakorlása
Hála a természetnek
„A nap huszonnégy órája az esztendő rövid összefoglalása. Az éjszaka a tél, reggel és este tavasz illetve ősz, a dél a nyár.”
Henry David Thoreau
Az iskolában, a tanítás és tanulás során nehéz éles határokat húzni a tantárgyak közé. A Boldogságórán szervesen csatlakoztunk a magyar, környezet, technika, rajz és nem utolsósorban a testnevelés órához. Jártunkban, keltünkben a gyerekek számos érdekességet fedeztek fel környezetünkben. Innen merítettük a szeptemberi ötleteinket és óvtuk egészségünket a szabadban töltött levegőn séta, fogócska, játék közben.
„Ajándék az is, amikor a Nap megsimogatja az arcodat. Ajándék az is, ha egy esőcsepp a tenyeredbe hull. Ajándék az is, ha felragyog az égen a szivárvány. És amikor a szél belekapaszkodik a hajadba, az is ajándék.”
Boldizsár Ildikó
Gyönyörű szivárványt láthattunk. Életünk során számtalanszor látjuk ezt a mesés természeti jelenséget. Megbeszéltük a szivárványról: hogyan jön létre; a színeit kielemeztük, párosítottuk a környezetünkben található tárgyakhoz; legendákat és mítoszokat beszéltünk meg. Egy valamit minden gyermek tudott, hogy a szivárvány lábánál kincs található és jó lenne ha boldogságórán megkeresnénk.
„A fák arra is megtanítanak, hogy ne akarj mindig rohanni, hanem olykor tudj megállni is.”
Boldizsár Ildikó
Sétálva az utcán az osztály egy hatalmas diófát látott meg. Odamentünk és megnéztük a törzsét, levelét, lombkoronáját, termését. A gyermekek szinte egyszerre kezdték el mondani Nagy László: Dióverés című versét. Magyar órán akkor ismerkedtek meg a verssel. Közösen megállapítottuk, hogy tetszett a diófának, mert amig szavalták egy levele sem rebbent meg, figyelmesen hallgatta a gyerekek csilingelő hangját. A gyermekek ügyesen, ösztönösen kapcsolták a verset a látnivalóhoz.
Iskolánk mellett a fákon számos bagoly piheni ki fáradalmait. Napközben mindig az ablakokon át kémlelnek be a tantermekbe. A gyerekek nagyon szeretik megfigyelni őket. Irigykedve mondták, hogy milyen jó a baglyoknak, nekik nem kell este időben lefeküdni, mivel éjjeli madarak. A beszélgetés során arra jutottunk, hogy szerintük a bagoly a bölcsesség, a türelem jelképe, de van benne valami misztikus. A különböző népek kultúrái abban megegyeznek, hogy mágikus madárnak tartják. Hazánkban 2020-ban az erdei fülesbagoly lett az év madara, aki védett. Megtanultuk, hogy mit jelent, ha egy élőlény védett. Mivel emiatt nem tarthatjuk otthon, készítettünk magunknak.
Az idősek napjára készültünk.
Megbeszétük a gyerekekkel miért is vagyunk hálásak a nagyszüleinknek.
Felidéztük a velük való emlékeket. Készítettünk nekik közösen ajándékot hálánk jeléül.
Összegyűjtöttünk sok-sok olyan dolgot, ami ősszel örömmel tölthet el bennünket, amiért hálásak lehetünk. Ezekből állítottunk össze egy bakancslistát, amit a hónap során meg szeretnénk valósítani. A gyerekek rajzoltak is a megvalósult tevékenységekről.
Csoport neve : 1.d osztály
Helye: Kövy Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nádudvar , földszint 4.terem
A téma : A hála gyakorlása
Óra cél és- és feladatrendszere: A reális önszemlélet és az érzelmi intelligencia fejlesztése.
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, etika, vizuális kultúra, technika
Az órát tartja: Tőzsér Jánosné tanító
Óravázlat Boldogságóra, Hála I.
Idő: 2021.szeptember 26.
Hála
| Pedagógus tevékenysége | Gyerekek tevékenysége | Módszerek, munkaformák | Eszközök | Célok |
| 1. Motiváció, ráhangolás: (7 perc) – Reggeli sorakozás a terem előtt Köszönés ölelés vagy pacsizás. – Szép napot kívánok a gyerekeknek! -Álljunk körbe és mondjuk el a „Domborítok ,mint a cica, házba bújok, mint a csiga””
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:) Bagdi Bella: Jól érzem magam
|
Gyors elhelyezkedés Mondókára hátat domborítják, majd behúzzák a fejet és a nyakat a mellkasuk védelmében, és a sarkukra kuporodnak . Ezt néhányszor megismételik.
Hallgatják és értelmezik a dalszöveget, aki akar, dúdol, énekel. |
frontális |
1.számú melléklet
2.számú melléklet
laptop /https://www.youtube.com/watch?v=WiEPpCCMd38/ | Választhat, hogy a szívre vagy a kézre teszi a kezét.
Nyugodt ,derűs légkör megteremtése, érzelmi ráhangolódás az órára. |
| 3.A Téma bevezetése :Hála (15 perc). Ki tudja mi az a hála? A hála szívből jövő köszönet. A hála az a köszönet, az az érzés, amit alig tudunk elmondani. Akik hálásak, azok boldogabbak. Most mindenki kap egy kártyát, amire felírtam filccel a nevét és az óvodaijelét. Mindenki lerajzolja magát erre, és mindenki lerajzolja maga mellé azt a személyt (barátot, családtagot stb.), akinek hálás valamiért. Azt is lerajzolhatja vagy odaírhatja, hogy miért hálás.
Mindenki rajzol. Közben zenét hallgatnak. Bagdi Bella :Hála
|
|
egyéni munka |
Kártyák 3.számú melléklet
4.számú melléklet CD hallgatása https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM | Kreativitás, finommotorika fejlesztése |
| 4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (13 perc) Mindenki elmondja, hogy mit rajzolt, kinek és miért hálás.
Szív formában elhelyeztük a kész kártyákat.
| Örömmel mondták el ,hogy kit rajzoltak rá és miért. | egyéni munka |
6.számú melléklet | Gondolkodás, szóbeli kifejezőkészség fejlesztése. Az agy „pozitív” üzemmódban, a szív
boldog. |
| 5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA (5 perc) Meditáció :lefekszünk a szőnyegre , Lehunyjuk a szemünket és figyelem a légzésemet, és engedem, hogy megérkezzen a figyelmem a belső világomba. Szép lassan mély levegőt veszek, aztán lassan kieresztem az orromon. Arra gondolok, hogy hálás vagyok a barátaimért, szeretteimért. S lassan kinyitom a szemem.
6.Értékelés (5perc) Téma továbbgondolása
Olvasmányajánló: A csodakantár című mese elolvasása /Otthon olvassa fel valaki!/ |
Figyeljen a mese szövegére s arra ,hogy ki kinek lehet hálás a történetben! |
frontális munka |
szőnyeg
5.számú melléklet
| A meditáció megszünteti a fölösleges lelki okokat, feloldja a boldogtalanság érzését. Harmóniát, kiegyensúlyozottságot, belső békét teremt.
Lapon megkapja a mese szövegét.
Szövegértés fejlesztése, pozitív élmény feldolgozása ,megértése. |