A csoportba járó gyerekekkel beszélgettünk a háláról, majd két gyakorlatot végeztünk el. Először egy, majd egyre több (összesen négy) levelet adtunk körbe. Igyekeztünk odafigyelni egymásra, hogy a levelek ne akadjanak el és ne is találkozzanak.
A gyerekek szépen figyeltek egymásra a játék közben.
Ezután elkészítettünk egy plakátot annyi körrel, ahányan voltunk. A gyerekek és én felrajzoltuk a jeleket, így mindenkinek jutott egy kör. Megbeszéltük, hogy egész nap figyelni fogunk egymásra és a nap végén pecsétet adunk egymásnak.
Nagyon aranyosak voltak a gyerekek a pecsétek osztogatása közben, kedves dolgokat mondtak egymásról.
A hála gyakorlása
Taszári Körzeti Általános Iskola
Harmadik osztályosok lettünk. A gyerekek már nagyon várták ezt az órát. Olyan természetesen, otthonosan mozognak az érzelmek kifejezésének világában, olyan jól látják az összefüggéseket, hogy magam is meglepődtem. A mese most nem a szokásos volt, hanem Fésűs Éva: Toppantós királykisasszony című meséjét választottam. Ennek a történetnek nem fő vonala a hála kifejezése, de a gyerekek nagyon gyorsan kibontották, hogy ki, kinek, miért lehetett hálás, és ezt hogyan fejezte ki. Legnehezebb feladat annak kifejtése volt, hogy önmagunknak miért, és hogyan lehetünk hálásak. A „Hálaszőlő” elkészítésénél nagyon érdekes volt megfigyelni, hogy volt olyan gyerek, aki az összes szőlőszemet kiszínezte, és volt olyan, aki csak kettőt, hármet.
Beszámoló
Boldogságóra: 1. A hála
Az óra időpontja: 2021. szeptember 20.
Résztvevők: 1. osztály
Az óra időpontja: 2021. szeptember 24.
Résztvevők: 4. osztály
Iskolánkban az idei tanévben két osztályban is lehetőségem nyílt boldogságórák tartására. Mivel szeptember 21 a hála napja, ezért terveztem a foglalkozásokat e nap közelébe.
Az első évfolyamon beszélgetéssel indítottam a foglalkozást. A gyerekek szépen el tudták mondani, hogy köszönetüket milyen módon mutathatják ki. Boldogság tölt el bennünket, ha hálánkat kimutatjuk a másik felé. Ezt az udvaron ki is próbáltuk. Vittem egy nagy plüss szívecskét . A körben álló gyerekek közül mindenki választhatott magának egy olyan társat , akinek hálával tartozik ,s a szívecske átadásával köszönetét kimutathatja . Nagyon élvezték a gyerekek. A teremben ezt követően meseolvasással folytattam a foglalkozást, majd megbeszéltük a szereplők cselekedetei alapján ki miért lehetett hálás a mesében. A hónap dalának hallgatása közben szőlőfürt színezőt kaptak a tanulók, s annyi szőlőszemet színezhettek ki, ahány személynek hálát szeretnének kimutatni. A foglalkozás végén meditációnak, annyit kértem a gyerekektől, hogy hunnyák le a szemüket és csendben képzeljék el azt vagy azokat a személyeket , akiket szeretnek, akiknek hálásak. A negyedik évfolyamon a „Napra forgó napraforgó” relaxációval indítottam a foglalkozást. Beszélgettünk a háláról a régebben olvasott Móra Ferenc szöveg alapján. A gyerekek ügyesen felidézték, hogy Pálistók Peti miért volt hálás az osztálytársainak. A hála-betűiből szógyűjtést csoportmunkában folytatták, majd mondatokat alkottak belőlük a gyerekek. Volt, ami elég viccesre sikeredett, ezen jót nevettünk. Majd a „Szőjünk hála hálót!” valósítottuk meg. Az elkészült hálót tartva meghallgattuk a hónap dalát. A foglalkozás végén meditációnak ,annyit kértem a gyerekektől, hogy hunnyák le a szemüket és csendben képzeljék el azt vagy azokat a személyeket , akiknek hálásak.
Szakosné Biczó Marianna
tanítónő , Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Sajnos a Hiányzók leveleit nem tudtam feltenni, még nem teljes, de…
Olyan szépeket írtak a Gyerekek, mennyi mindenért is hálásak…
Az idei tanév első boldogságórájának témája, az egyik legkedvesebb téma a gyerekek számára, a boldogságfokozó hála. A 11-12. évfolyamos értelmileg akadályozott tanulóim nagy lelkesedéssel készítették el az osztály hála hálóját, ügyesen megfogalmazva, hogy kinek miért hálásak. Ezután kiszínezték a gyerekek a hála szőlőfürtjeiket, majd minden szembe beleírták annak a nevét, akinek köszönetet mondanak valamiért. Meghallgattuk a hónap dalát, majd a táblánál a hála szó betűivel olyan szavakat gyűjtöttünk, ami a betű mellett olvasható kérdésre felelt. Végezetül egy gombolyag segítségével hála hálót készítettünk. Az óra zárásaként a kedvenc Bagdi Bella dalainkat hallgattuk meg. Nagyon jó hangulatban telt az óra, minden tanuló aktívan vett részt benne.
Domoszlói III. András Általános Iskola
„Leghálásabb” boldogságfokozó eszköz. Nagyon szeretem ezt a témát. Jó megtapasztalni, amikor egy gyerkőc a beszélgetőkör elején azt mondja, hogy ő nem hálás senkinek és később ő lesz az, aki a legtöbb okot találja meg, hogy miért legyen hálás. Ebben a hónapban minden hétfő reggelt és pénteken egy kis időt arra szántunk, hogy kerestük, hogy kinek és miért is vagyunk hálásak a hétvégén és hét közben.
Azért választottuk a Hálapöttyös katica elkészítését, mivel csoportunk egyik kedvelt tevékenysége a barkácsolás, kézműveskedés. Ebben az évben új gyermekek kerültek csoportunkba, így fontos feladatunk a szocializáció fejlesztése. Ez a tevékenység közelebb hozta egymáshoz a társakat, új barátságok alakultak ki. Sokan éreztek hálát a barátaikért, amely pozitív megerősítést tükrözött az óvodapedagógusok felé is.
Azért választottuk a Hálapöttyös katica elkészítését, mivel csoportunk egyik kedvelt tevékenysége a barkácsolás, kézműveskedés. Ebben az évben új gyermekek kerültek csoportunkba, így fontos feladatunk a szocializáció fejlesztése. Ez a tevékenység közelebb hozta egymáshoz a társakat, új barátságok alakultak ki. Sokan éreztek hálát a barátaikért, amely pozitív megerősítést tükrözött az óvodapedagógusok felé is.
Előzmények: a csoport kialakított napirendjének megfelelően az óvodai mindennapjainkat reggeli beszélgetőkörrel kezdjük meg, ahol reggeli imát követően a napi aktualitások kerülnek megbeszélésre, majd képes napirenddel kerül ismertetésre az adott napirend tevékenységrendszere.
Beszélgetünk a gyerekekkel egyénileg differenciált módon arról, hogy mi a hála, majd egy babzsák segítségével ki-kinek dobva megbeszéljük miért hálás, miért mondhat köszönetet a mai nap, így kerül sor a fogalom tisztázására.
Ezt követően az óvónői zsebből kibújik egy pók, egy fonálgombolyaggal és körbe fonja a szőnyegen ülő gyermekeket, a pók, a hálapók fonala akkor oldódik csupán ha egy gyermek mond valamit amiért hálás.
A gyermekek a reggeli kört követően mosdóba mennek, majd ezt követően hívókép segítségével várom őket a szőnyegen. A mese párna egy plusz segédeszköz a tevékenység kezdeményezéséhez.
A mesepárnán elhelyezett hívókép mindig az adott témát tükrözi. A mese-vers tevékenységek a csoport falra festett mesefája alatt kerülnek megvalósításra.
A szőnyegen való elhelyezkedést követően csengőszóval és mondókával hívogatom a gyermekeket meseországba: „ Meseország, mesevár” című mondóka.
Ezt követően elutazunk a gyermekekkel meseországba.
Ezután óvónői furulyaszót követően óvónői előadással Székely Zoltán Három pillangó című művét hallgatják meg a gyermekek, amelyet bábok segítenek.
A csipp-csepp csepereg című dal közös éneklése után megbeszélésre kerül, hogy miért örültek a pillangók a mesében, amikor kisütött a nap, majd közösen elkészítettük a mi napocskánkat.
A napocska elkészítését követően az eső utáni kutatásra indulunk a csoportban. Elrejtettem százlábút, csigát, pillangót és hernyócskát. Akik elbújtak az eső elől és segítünk nekik újra előbújni
Beszélgetünk a gyermekekkel arról, hogy mit szoktunk érezni akkor amikor valaki segít nekünk és emiatt sikerül valami. Boldogok leszünk.
A gyermekek a tavalyi évben nagyon megszerették a hónap dalait, így meghallgattuk a hónap dalát, majd a fűben élő élőlényekként boldogan táncoltunk rá.
Ezt követően készültek el a boldog százlábúink.
A következő nap kirándulást tettünk a helyi erdőbe, ahol megvizsgáltuk az erdő élőlényeit , a bogarakat és rovarokat amiknek segíthettünk.
„Napocska”
A mai boldogságóra ráhangolódása képen meghallgattuk Bagdi Bella: „Szép nap …” című dalát .
A dal végén körbeültek a gyerekek és meghallgatták Jékely Zoltán: A három pillangó történetét.
A mese után a gyerekek válaszoltak a feltett kérdésekre.A pillangók a napocska napsütésének voltak hálásak,
elkészítettük a napocskát tenyérlenyomatokkal.