Az ősz megérkezésével számtalan játékos, alkotó, valamint praktikus tevékenységekkel tettük érdekessé az óvodában eltöltött időt. A tevékenységek során sütöttünk almás süteményt, készítettünk almakompótot, ragasztottunk alma és szilvafát, valamint színeztünk hálasziveket . A tevékenységeket sok szép mondókával, dalocskával tettük szinessebbé. A boldogságórák keretein belül fejlesztettük a gyermekek kreativitását, finommotorikáját, memóriáját, figyelmét, együttműködését, valamint az alkalmazkodóképességét, melyek által különböző szociális készségeket sajátítottak el. Minden zárókörben megemlítettük, hogy miért is lehetünk hálásak. Hálánkat kifejeztük Földünknek, ami megteremtette számunkra a gyümölcsöket, zöldségeket. Az almafának, mely gazdagon megajándékozott termésével. Hálásak lehetünk az óvónéniknek, akik biztosították számunkra a sütéshez szükséges alapanyagokat, valamint hálásak lehetünk önmagunknak kitartásunkért, akaratunkért és szorgalmunkért. A sok dicséretért, mellyel szüleink is illettek, amikor megkóstolhatták az általunk készített almás süteményt. Sokat beszélgettünk arról, hogyan kapcsolódik össze a boldogság és a hála, mint a mi kis kezeink összekapcsolása.
A hála gyakorlása
Szeptember: Hála
A foglakozás 3 alkalomból állt.
Szeptember 7-én mindenki létrehozta a Napsugárgyermekét. A fotókon ez látszik majd. Beírták a figura hasába, hogy milyen mondatért hálásak az életében. A figura karjaiba, hogy milyen tulajdonságaiért hálás a tanuló, a figura köré, hogy milyen dolgokért hálás az életében.
Ez volt 1 tanóra.
A következő héten, szeptember 14-én megkapták Zalka Csenge Virágtól: A boldogtalan fiú c. mesét, amiben a főhős hamupipőke fiú. Nem tetszett nekik ez a mese, nem voltak érte hálásak. Az eredeti jobb volt szerintük, amit gyermekkoruktól hallgattak.
Szeptember 21-én ismét boldogságóra volt, csoportokban dolgozott az osztály.
1. Két fiú a táblára írta, hogy miért hálás.
2. Több tanuló az alábbi tesztet töltötte ki.
1. egy erősségem, amiért hálás vagyok…
2. valami, amit pénzért nem vehetek meg és hálás vagyok érte…
3. ami /aki megvigasztal engem…
4. valami, ami vicces, megnevettet és ezért hálás vagyok…
5. valami a természetben, amiért hálás lehetek…
6. egy emlékem, amiért hálát érezhetek…
7. egy változás, ami miatt hálás vagyok…
8. egy kihívás, amiért hálás voltam…
9. egy érdekesség, ami fokozza a hálámat,
10. valami, ami elbűvöl és lenyűgöz…
3. Körben labdával játszottunk, hogy az idézetek számunkra mit jelentenek, és kinek tudnák ezeket adni.
Tíz idézet a háláról a Boldogságórás program alapján:
________________________________________
Az egyik legalapvetőbb és legfontosabb emberi érzelem a hála.
A rossz hír, hogy ha hálátlanok vagyunk, saját magunk életét nehezítjük meg. A jó hír viszont az, hogy a hála tanulható. A következő tíz idézet nagy gondolkodók bölcs szavait foglalja magába, melyek egytől egyik a háláról szólnak.
„A hála lehetetlenné teszi a boldogtalanságot. Ez az egyik legfontosabb titok, amit meg kell tanulnod.” Osho
„Nem lesz a tiéd, amiért könyörögsz, sem az, amit akarsz. Azért, mert éppen a kérésed rögzíti a hiányt, és ha kimondod, hogy mi után vágyakozol, azzal pontosan és csakis ezt az élményt, azaz az akarást hozod létre a valóságodban. A helyes imádság tehát soha nem az esdeklő könyörgés, hanem a hálaadás imája. Ha előre köszönetet mondasz Istennek azért, aminek a megtapasztalása mellett döntöttél, legyen az bármi, akkor végeredményben elismered a létét – gyakorlatilag. A hála így a legerőteljesebb nyilatkozat Isten számára; megerősítése annak, hogy megadtam a választ, mielőtt még kérdeztél volna. Úgyhogy soha ne könyörögj! Határozz, hogy úgy legyen!” Neale Donald Walsch
„A hála legritkább tünemények közé tartozik, szintúgy egyes személyekben mint a nép sokaságában. (…) Minden jó, amit más az emberiséggel teszen, reád is, mint emberre háramlik; azért tégy jót te is, hogy tetteid az egészre s az egész által az egyesekre jótékonyan háramoljanak.” Kölcsey Ferenc
„A hála érzés, és mint ilyen, megfoghatatlan, felmérhetetlen és emberi értékfogalmakkal ki nem fejezhető. Csak akkor van jogod számon tartani, ha Te tartozol vele másnak. Ez lelkiismereted feladata.” Wass Albert
„Mindennap azt kéne mondani, hogy köszönöm, így kéne kezdeni minden napunkat. (…) Alázatosan kell élni, borzasztó alázatosan, és ez egy idő után beválik.” Temessy Hédi
„Ha az egyedüli ima, amit elmondasz egész életedben, így hangzana: „Köszönöm”, az is elegendő lenne.” Eckhart von Hochheim
„Vannak, akik mindig morognak, mert a rózsáknak töviseik vannak. Én hálás vagyok, hogy a töviseknek vannak rózsabimbói.” Alphonse Karr
„Köszönöm, amit látok:
a teremtett világot,
hogy még a rossz sem céltalan;
mindennek jelentése van.”
Vas István
„Miközben mosogatsz, imádkozz! Adj hálát a mosogatni való tányérokért, hiszen ez azt jelenti, hogy volt bennük étel, hogy tápláltál valakit, hogy szeretettel gondoskodtál valakiről: főztél, és asztalt terítettél. Képzeld el, hány ember van a földön, akinek nincs mit elmosnia, vagy nincs kinek megterítenie…” Paulo Coelho
„Az én koromban a dolgok egyszerűen csak voltak, és kész. Nem elemeztünk ki mindent százszor. Nem volt az a rengeteg egyetemi oktatás „Miért, Hogyan és Azért-mert” szakon. Tudod, kedvesem, néha érdemes egy pillanatra elfelejteni ezeket a szavakat, és megtanulni kimondani: köszönöm.” Cecelia Ahern
Először tervezzétek meg, hogy kinek adnátok és mi célból!
Ez a feladat nehéznek bizonyult.
Majd arról beszéltünk, hogy a jelen pillanatban, ki miért hálás.
3.Három tanulóval lerajzoltattam a tenyerét és ráírattam az ujjaiba, hogy ő miért hálás.
4. Egy másik csoport Dixit – kártyákkal dolgozott. Mindenki kirakott maga elé 4 kártyát, ami a hálát fejezte ki neki. Majd csoportszinten megszületett 2 közös kártya is. Érdekes válaszok hangzottak el a kártyák alapján:
Hálás vagyok:
• hogy a jót és a rosszat szét tudom választani
• hirtelen jövő ragyogásért
• vannak a rózsáknak tövisei, ezek tanítanak
• a természetért
• minden ember más és más
• minden ember kreatív
• a nővéremnek babája lesz
• néha van szomorúság is
• nyugalomnak, amire most szükségem van
• Kis herceg történetének
• a természet és a zene kapcsolatának
Majd a záró körbe én is beszálltam.
Húzz egy kártyát, hogy ez alapján miért lehetsz hálás, sikeresen oldották meg ezt a feladatot is. E képekről is hálás mondatok születtek.
Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bellától: Hálával fogadom, ami jön, hálával engedem el, ami megy c. dalt! Nagyon tetszett nekik a dal.
Következő órán a Hála és a hálátlanság mese fog majd jönni. E hónapban nálunk 4 órás lett a hála témás boldogságóra.
Érdemes volt megcsinálni!
Szeptember: Hála
A foglakozás 3 alkalomból állt.
Szeptember 7-én mindenki létrehozta a Napsugárgyermekét. A fotókon ez látszik majd. Beírták a figura hasába, hogy milyen mondatért hálásak az életében. A figura karjaiba, hogy milyen tulajdonságaiért hálás a tanuló, a figura köré, hogy milyen dolgokért hálás az életében.
Ez volt 1 tanóra.
A következő héten, szeptember 14-én megkapták Zalka Csenge Virágtól: A boldogtalan fiú c. mesét, amiben a főhős hamupipőke fiú. Nem tetszett nekik ez a mese, nem voltak érte hálásak. Az eredeti jobb volt szerintük, amit gyermekkoruktól hallgattak.
Szeptember 21-én ismét boldogságóra volt, csoportokban dolgozott az osztály.
1. Két fiú a táblára írta, hogy miért hálás.
2. Több tanuló az alábbi tesztet töltötte ki.
1. egy erősségem, amiért hálás vagyok…
2. valami, amit pénzért nem vehetek meg és hálás vagyok érte…
3. ami /aki megvigasztal engem…
4. valami, ami vicces, megnevettet és ezért hálás vagyok…
5. valami a természetben, amiért hálás lehetek…
6. egy emlékem, amiért hálát érezhetek…
7. egy változás, ami miatt hálás vagyok…
8. egy kihívás, amiért hálás voltam…
9. egy érdekesség, ami fokozza a hálámat,
10. valami, ami elbűvöl és lenyűgöz…
3. Körben labdával játszottunk, hogy az idézetek számunkra mit jelentenek, és kinek tudnák ezeket adni.
Tíz idézet a háláról a Boldogságórás program alapján:
________________________________________
Az egyik legalapvetőbb és legfontosabb emberi érzelem a hála.
A rossz hír, hogy ha hálátlanok vagyunk, saját magunk életét nehezítjük meg. A jó hír viszont az, hogy a hála tanulható. A következő tíz idézet nagy gondolkodók bölcs szavait foglalja magába, melyek egytől egyik a háláról szólnak.
„A hála lehetetlenné teszi a boldogtalanságot. Ez az egyik legfontosabb titok, amit meg kell tanulnod.” Osho
„Nem lesz a tiéd, amiért könyörögsz, sem az, amit akarsz. Azért, mert éppen a kérésed rögzíti a hiányt, és ha kimondod, hogy mi után vágyakozol, azzal pontosan és csakis ezt az élményt, azaz az akarást hozod létre a valóságodban. A helyes imádság tehát soha nem az esdeklő könyörgés, hanem a hálaadás imája. Ha előre köszönetet mondasz Istennek azért, aminek a megtapasztalása mellett döntöttél, legyen az bármi, akkor végeredményben elismered a létét – gyakorlatilag. A hála így a legerőteljesebb nyilatkozat Isten számára; megerősítése annak, hogy megadtam a választ, mielőtt még kérdeztél volna. Úgyhogy soha ne könyörögj! Határozz, hogy úgy legyen!” Neale Donald Walsch
„A hála legritkább tünemények közé tartozik, szintúgy egyes személyekben mint a nép sokaságában. (…) Minden jó, amit más az emberiséggel teszen, reád is, mint emberre háramlik; azért tégy jót te is, hogy tetteid az egészre s az egész által az egyesekre jótékonyan háramoljanak.” Kölcsey Ferenc
„A hála érzés, és mint ilyen, megfoghatatlan, felmérhetetlen és emberi értékfogalmakkal ki nem fejezhető. Csak akkor van jogod számon tartani, ha Te tartozol vele másnak. Ez lelkiismereted feladata.” Wass Albert
„Mindennap azt kéne mondani, hogy köszönöm, így kéne kezdeni minden napunkat. (…) Alázatosan kell élni, borzasztó alázatosan, és ez egy idő után beválik.” Temessy Hédi
„Ha az egyedüli ima, amit elmondasz egész életedben, így hangzana: „Köszönöm”, az is elegendő lenne.” Eckhart von Hochheim
„Vannak, akik mindig morognak, mert a rózsáknak töviseik vannak. Én hálás vagyok, hogy a töviseknek vannak rózsabimbói.” Alphonse Karr
„Köszönöm, amit látok:
a teremtett világot,
hogy még a rossz sem céltalan;
mindennek jelentése van.”
Vas István
„Miközben mosogatsz, imádkozz! Adj hálát a mosogatni való tányérokért, hiszen ez azt jelenti, hogy volt bennük étel, hogy tápláltál valakit, hogy szeretettel gondoskodtál valakiről: főztél, és asztalt terítettél. Képzeld el, hány ember van a földön, akinek nincs mit elmosnia, vagy nincs kinek megterítenie…” Paulo Coelho
„Az én koromban a dolgok egyszerűen csak voltak, és kész. Nem elemeztünk ki mindent százszor. Nem volt az a rengeteg egyetemi oktatás „Miért, Hogyan és Azért-mert” szakon. Tudod, kedvesem, néha érdemes egy pillanatra elfelejteni ezeket a szavakat, és megtanulni kimondani: köszönöm.” Cecelia Ahern
Először tervezzétek meg, hogy kinek adnátok és mi célból!
Ez a feladat nehéznek bizonyult.
Majd arról beszéltünk, hogy a jelen pillanatban, ki miért hálás.
3.Három tanulóval lerajzoltattam a tenyerét és ráírattam az ujjaiba, hogy ő miért hálás.
4. Egy másik csoport Dixit – kártyákkal dolgozott. Mindenki kirakott maga elé 4 kártyát, ami a hálát fejezte ki neki. Majd csoportszinten megszületett 2 közös kártya is. Érdekes válaszok hangzottak el a kártyák alapján:
Hálás vagyok:
• hogy a jót és a rosszat szét tudom választani
• hirtelen jövő ragyogásért
• vannak a rózsáknak tövisei, ezek tanítanak
• a természetért
• minden ember más és más
• minden ember kreatív
• a nővéremnek babája lesz
• néha van szomorúság is
• nyugalomnak, amire most szükségem van
• Kis herceg történetének
• a természet és a zene kapcsolatának
Majd a záró körbe én is beszálltam.
Húzz egy kártyát, hogy ez alapján miért lehetsz hálás, sikeresen oldották meg ezt a feladatot is. E képekről is hálás mondatok születtek.
Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bellától: Hálával fogadom, ami jön, hálával engedem el, ami megy c. dalt! Nagyon tetszett nekik a dal.
Következő órán a Hála és a hálátlanság mese fog majd jönni. E hónapban nálunk 4 órás lett a hála témás boldogságóra.
Érdemes volt megcsinálni!
Szeptember: Hála
A foglakozás 3 alkalomból állt.
Szeptember 7-én mindenki létrehozta a Napsugárgyermekét. A fotókon ez látszik majd. Beírták a figura hasába, hogy milyen mondatért hálásak az életében. A figura karjaiba, hogy milyen tulajdonságaiért hálás a tanuló, a figura köré, hogy milyen dolgokért hálás az életében.
Ez volt 1 tanóra.
A következő héten, szeptember 14-én megkapták Zalka Csenge Virágtól: A boldogtalan fiú c. mesét, amiben a főhős hamupipőke fiú. Nem tetszett nekik ez a mese, nem voltak érte hálásak. Az eredeti jobb volt szerintük, amit gyermekkoruktól hallgattak.
Szeptember 21-én ismét boldogságóra volt, csoportokban dolgozott az osztály.
1. Két fiú a táblára írta, hogy miért hálás.
2. Több tanuló az alábbi tesztet töltötte ki.
1. egy erősségem, amiért hálás vagyok…
2. valami, amit pénzért nem vehetek meg és hálás vagyok érte…
3. ami /aki megvigasztal engem…
4. valami, ami vicces, megnevettet és ezért hálás vagyok…
5. valami a természetben, amiért hálás lehetek…
6. egy emlékem, amiért hálát érezhetek…
7. egy változás, ami miatt hálás vagyok…
8. egy kihívás, amiért hálás voltam…
9. egy érdekesség, ami fokozza a hálámat,
10. valami, ami elbűvöl és lenyűgöz…
3. Körben labdával játszottunk, hogy az idézetek számunkra mit jelentenek, és kinek tudnák ezeket adni.
Tíz idézet a háláról a Boldogságórás program alapján:
________________________________________
Az egyik legalapvetőbb és legfontosabb emberi érzelem a hála.
A rossz hír, hogy ha hálátlanok vagyunk, saját magunk életét nehezítjük meg. A jó hír viszont az, hogy a hála tanulható. A következő tíz idézet nagy gondolkodók bölcs szavait foglalja magába, melyek egytől egyik a háláról szólnak.
„A hála lehetetlenné teszi a boldogtalanságot. Ez az egyik legfontosabb titok, amit meg kell tanulnod.” Osho
„Nem lesz a tiéd, amiért könyörögsz, sem az, amit akarsz. Azért, mert éppen a kérésed rögzíti a hiányt, és ha kimondod, hogy mi után vágyakozol, azzal pontosan és csakis ezt az élményt, azaz az akarást hozod létre a valóságodban. A helyes imádság tehát soha nem az esdeklő könyörgés, hanem a hálaadás imája. Ha előre köszönetet mondasz Istennek azért, aminek a megtapasztalása mellett döntöttél, legyen az bármi, akkor végeredményben elismered a létét – gyakorlatilag. A hála így a legerőteljesebb nyilatkozat Isten számára; megerősítése annak, hogy megadtam a választ, mielőtt még kérdeztél volna. Úgyhogy soha ne könyörögj! Határozz, hogy úgy legyen!” Neale Donald Walsch
„A hála legritkább tünemények közé tartozik, szintúgy egyes személyekben mint a nép sokaságában. (…) Minden jó, amit más az emberiséggel teszen, reád is, mint emberre háramlik; azért tégy jót te is, hogy tetteid az egészre s az egész által az egyesekre jótékonyan háramoljanak.” Kölcsey Ferenc
„A hála érzés, és mint ilyen, megfoghatatlan, felmérhetetlen és emberi értékfogalmakkal ki nem fejezhető. Csak akkor van jogod számon tartani, ha Te tartozol vele másnak. Ez lelkiismereted feladata.” Wass Albert
„Mindennap azt kéne mondani, hogy köszönöm, így kéne kezdeni minden napunkat. (…) Alázatosan kell élni, borzasztó alázatosan, és ez egy idő után beválik.” Temessy Hédi
„Ha az egyedüli ima, amit elmondasz egész életedben, így hangzana: „Köszönöm”, az is elegendő lenne.” Eckhart von Hochheim
„Vannak, akik mindig morognak, mert a rózsáknak töviseik vannak. Én hálás vagyok, hogy a töviseknek vannak rózsabimbói.” Alphonse Karr
„Köszönöm, amit látok:
a teremtett világot,
hogy még a rossz sem céltalan;
mindennek jelentése van.”
Vas István
„Miközben mosogatsz, imádkozz! Adj hálát a mosogatni való tányérokért, hiszen ez azt jelenti, hogy volt bennük étel, hogy tápláltál valakit, hogy szeretettel gondoskodtál valakiről: főztél, és asztalt terítettél. Képzeld el, hány ember van a földön, akinek nincs mit elmosnia, vagy nincs kinek megterítenie…” Paulo Coelho
„Az én koromban a dolgok egyszerűen csak voltak, és kész. Nem elemeztünk ki mindent százszor. Nem volt az a rengeteg egyetemi oktatás „Miért, Hogyan és Azért-mert” szakon. Tudod, kedvesem, néha érdemes egy pillanatra elfelejteni ezeket a szavakat, és megtanulni kimondani: köszönöm.” Cecelia Ahern
Először tervezzétek meg, hogy kinek adnátok és mi célból!
Ez a feladat nehéznek bizonyult.
Majd arról beszéltünk, hogy a jelen pillanatban, ki miért hálás.
3.Három tanulóval lerajzoltattam a tenyerét és ráírattam az ujjaiba, hogy ő miért hálás.
4. Egy másik csoport Dixit – kártyákkal dolgozott. Mindenki kirakott maga elé 4 kártyát, ami a hálát fejezte ki neki. Majd csoportszinten megszületett 2 közös kártya is. Érdekes válaszok hangzottak el a kártyák alapján:
Hálás vagyok:
• hogy a jót és a rosszat szét tudom választani
• hirtelen jövő ragyogásért
• vannak a rózsáknak tövisei, ezek tanítanak
• a természetért
• minden ember más és más
• minden ember kreatív
• a nővéremnek babája lesz
• néha van szomorúság is
• nyugalomnak, amire most szükségem van
• Kis herceg történetének
• a természet és a zene kapcsolatának
Majd a záró körbe én is beszálltam.
Húzz egy kártyát, hogy ez alapján miért lehetsz hálás, sikeresen oldották meg ezt a feladatot is. E képekről is hálás mondatok születtek.
Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bellától: Hálával fogadom, ami jön, hálával engedem el, ami megy c. dalt! Nagyon tetszett nekik a dal.
Következő órán a Hála és a hálátlanság mese fog majd jönni. E hónapban nálunk 4 órás lett a hála témás boldogságóra.
Érdemes volt megcsinálni!
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
Az egyik legkevesebb témánk a gyerekekkel a Boldogságfokozó Hála.
Nagy lelkesedéssel készítették a Hálahálóhoz a szíveket.
Aztán viszont napokig nem történt semmi, nem szaporodtak a vonalak, így elkezdtem én húzni és mondogatni, hogy kinek miért is vagyok hálás azon a napon.Innentől már egyre szövevényesebb lett a hálónk, mindig el is mondták, hogy ők miért hálásak a másiknak.
Ugyanilyen lelkesen készítették a hálafürtöket, sokszor még hozzá is rajzoltak a szőlőszemekhez néhányat.
Így a hónap végére a mindennapjaink természetes velejárója lett a hála
Megkezdtük az új nevelési évet. A segédanyag segítségével terveztem a Hála témakör feldolgozását. A javasolt mese, A három pillangó, szerencsére ismert és nagy kedvenc a gyerekek körében, ezért úgy döntöttem, hogy többször dramatizáljuk is, így sokkal jobban beleélhették magukat a szereplők érzéseibe: kétségbeesés, könyörgés, gonoszság, hála.Első alkalommal csak elmeséltem és megbeszéltük a mese tartalmát, mondanivalóját. A kicsik ahhoz képest, hogy többségük alig 4 éves, nagyon szépen megértették a lényeget: Mit teszünk, ha kérünk valamit, természetes-e hogy amit kérünk meg is kapjuk, különbséget kell tennünk a kis és nagy kérések közt, nem mindig tárgyiasulnak vágyaink, egy kedves gesztus is elég ahhoz, hogy hálásak legyünk…..
A témát most nem egy alkalommal közelítettük meg hanem többször is. Így elkészültek a hálapöttyös katicák is és a boldog hernyó is.
Már tavaly megfigyeltem, hogy a relaxációs gyakorlatot mennyire kedvelik a gyerekek és a mozgékonyabbak is megnyugszanak tőle.
A hálatémát úgy vezettük be, hogy körbe ültünk és egy körbe adogatott labda segítségével először mindenki elmondta, hogy reggeltől mi volt, ami hálára késztette őt, ezáltal felmértem a gyermekek előzetes tudását, tapasztalatát, véleményét a háláról. Ezután Aranyosi Ervin Hálás vagyok című verse által tágítottam a témakört, így már jóval árnyaltabb lett a beszélgetés.
A következő foglalkozással a társakra fokuszáltunk. A gyermekek hála kártyát készítettek a tőlük jobbra ülő osztálytársuk számára. A véletlenszerű ülésrend miatt olyan osztálytársnak is köszöntek meg valamit, akivel talán nem is szoktak beszélgetni, így közelebb kerültek egymáshoz. Ez a foglalkozás a differenciálást is behozta, mivel minden gyerek egyéni módon, saját igényei és képességei szerint készítette el a feladatot.
A téma feldolgozásának utolsó körében a hála fontosságáról beszélgettünk, rávilágítva olyan szegmensekre, amelyeket eddig tudatosan nem fogalmaztak meg a gyerekek. Ebből kiindulva kaptak néhány lehetőséget arra, hogy beépítsék a hála fogalmát a mindennapjaikba. Ilyen pl. a hálaüzenet írása saját maguknak, hálanapló készítése stb.
A gyerekek nagyon élvezték a boldogságórát, közben pedig sokat fejlődött a befele figyelésük, s óra végén érdeklődtek, hogy mikor lesz a következő „boldog óránk”.
Hála-órarend
A 10.a lakástextil-készítő osztály lányaival alig vártuk, hogy elkezdődjön az új tanév. A személyes találkozások felejthetetlenné tették az első hónapot. A tanulás sem szorult háttérbe, már év elején hasznos segítőtárs volt az iskolai életben: az órarend. El is készítettük a mi rendhagyó órarendünket, kreatív módon megvarrtuk! A külső szegélyét olyan dolgokkal díszítettük, amiért hálásak lehetünk: megbocsátás érzése, apró örömök megtapasztalása, optimizmus érzése, boldogító jó cselekedetek, célok kitűzése és elérése, megküzdés érzése, társas kapcsolatok megélése, testmozgás lehetősége. A hála képes semlegesíteni a negatív érzéseket, a hálás gondolkodás tanulható. A mi gyönyörű órarendünk emlékeztet bennünket a hálás gondolkodásra, valahányszor csak ránézünk.
Készítettünk közösen egy hála táblát, mely az egymás iránt érzett hálánkat hivatott bemutatni. Minden nap, mikor rápillantunk, eszünkbe jut, milyen hálásak lehetünk azért, hogy együtt lehetünk, hogy segíthetjük, támogathatjuk, bátoríthatjuk egymás.
Megkezdtük a Károly Óvoda Móricz Zsigmond utcai Tagintézményében, a 2021/2022-es Nevelési évben az első Boldogságóránkat, mára már Örökös Boldog Óvodaként, mely cím elnyerésének nagyon örültünk.
Sajnos igen kevés gyerek jár intézményi szinten.
Mivel nagyon kedvelik a gyermekek a Boldogságórákat, egy héten keresztül dolgoztuk fel a ,,Hála gyakorlása”c. anyagot, a gyermekek életkori sajátosságaiknak figyelembevételével.
A héten mindennap elmeséltük, a gyerekek közreműködésével, resztoratív-kör keretén belül az ajánlott mesét: Bezzeg Andreától a Hálafa-történetét. Utána változóak voltak a beszélgetési témáink, de mindvégig törekedtünk arra, hogy mélyüljön bennük el a hála fogalma, annak ,,élet-érzése”. Kipróbáltuk, hogy hogyan reagálunk az erdei állatok kedvességére :). Szeretet-körünkben, volt, aki csiklandozással, öleléssel, simogatással, jó szóval próbálta meg felvidítani a társát. Kíváncsi voltam arra, hogy ha ők lennének a Hála- fák, mit mondtak volna az erdei állatoknak. Volt, aki viszonozta, megköszönte, érzésről beszélt, vagy épp körülírta.
Megfogalmaztuk a napjaink végén és globálisan is, hogy kiknek vagyunk hálásak, s miért. Valamint, volt, aki annak adott hálát, hogy járhatunk óvodába, nem vagyunk betegek, s megfogalmazta, hogy jó érzés számára, hogy szeretjük őt stb. A héten lehetőségük volt a Sünikéknek különféle, s változatos építőjátékok,-eszközök által egyénileg/csoportosan megvalósítani az elképzeléseiknek megfelelő hálafájukat. Volt, aki fenyőfaként képzelte el, hogy ezek után örökké megmaradjon a levele, s ,,ne hullajtsa el”.
Alkotásra kerültek a boldog százlábúak is. Mivel a csoportunknak van egy lakója: Sün Balázs – báb-, a gyermekeinkhez emocionálisan igen közel álló eszköz, így vele kezdeményeztem. Az ő almájában elbújt ,,Kukac-Karcsi”, kit találós kérdéssel vezettem be, s akivel később beszélgetésbe elegyedett Balázs, s a végén kíváncsi volt nem csak arra, hogy a süni kinek hálás, s miért, hanem a gyerekek véleményére is…. Alkotás alatt törekedtünk a komplexitásra, alapszínek felelevenítésére. Volt aki, már az általa kitalált sormintát folytatta – színek követése-.
A gyerekekkel együtt úgy gondoltuk, hogy jól esne az otthon tartózkodó, beteg gyermekeknek, ha meglepnénk őket. Így minden otthon lévő gyerkőcöt felhívtunk Erika óvó nénivel együtt, s átadtuk közös üzeneteinket.
Szeptember 22.-én tartottuk meg az Autó-mentes napunkat, mely már hagyomány intézményünkben! Megfogalmazódott bennünk, hogy hálásak lehetünk azért is, hogy vannak mára már igen gyors közlekedési eszközök, melyek megkönnyítik az életünket.
E napon autó nélkül törekedtek érkezni nem csak a gyermekek, hanem mi felnőttek is a borús/esős idő ellenére! Nagyon fontosnak tartjuk óvni, s védeni környezetünket! Köszönjük a helyi művelődési ház dolgozóinak együttműködését, hiszen játék-feladataikkal színesítették eme napot. Fogadjátok szeretettel pillanat-képeinket:
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az új tanév szeptemberi boldogságóráin (hetente 1 óra) áttekintettük az év témaköreit, majd pamutgombolyag segítségével Hála hálót szőttünk. Mindenkinek be kellett fejeznie az alábbi mondatot: Hálás vagyok, mert ezen a nyáron megtörtént velem az, hogy… Nagy élvezettel játszottuk a „Nagy szél fúj mindazokra, akik…” és a ritmus játékot (1-2 Joci-Dávid, 1-2-Dávid-Zalán…) is. Csoportmunkában a Hála szó betűivel minél több olyan szót gyűjtöttek, ami a betű mellett olvasható kérdésre felel, majd a csapatok értelmes mondatokat alkottak a szókészletből. Elkészítették a gyerekek a Hálaszüret c. feladatot is a mellékelt szőlőfürt sablon felhasználásával. Annyi szőlőszemet színeztek ki, akinek köszönetet mondtak. Közösen elkészítettük a Hála hálónkat is. A hónap során, ha valakinek hálásak voltak, a saját nevüktől, szívecskétől húztak hozzá filctollal egy vonalat. A hála érzése nagy mértékben hatotta át az osztályt. A hónap során több alkalommal meghallgattuk a hónap háladalát is, és minden óránkat meditációs gyakorlattal zártuk.
Ebben a tanévben új csoporttal kezdtem boldogságórákat tartani. Először megismerkedtek a Boldogságóra Programmal. Egy 10 hónapos utazásra hívtam meg őket. Meghallgattuk a hónap dalát, és a dal kapcsán arról kezdtünk beszélgetni, hogy milyen dolgokért lehetünk hálásak ezen a napon. Szőlőszemeket készítettünk papírból, amelyekre minden gyerek leírta, hogy kinek és miért hálás. A szorgos gyermekkezek a szőlőszemekből egy fürtöt raktak össze. A szőlőfürt mellé háláról szóló rajzokat is készítettek. Hálás vagyok, hogy együtt dolgozhattunk a 4.a osztály lelkes nebulóival.