Az idei tanév első boldogságórájának témája, az egyik legkedvesebb téma a gyerekek számára, a boldogságfokozó hála. A 11-12. évfolyamos értelmileg akadályozott tanulóim nagy lelkesedéssel készítették el az osztály hála hálóját, ügyesen megfogalmazva, hogy kinek miért hálásak. Ezután kiszínezték a gyerekek a hála szőlőfürtjeiket, majd minden szembe beleírták annak a nevét, akinek köszönetet mondanak valamiért. Meghallgattuk a hónap dalát, majd a táblánál a hála szó betűivel olyan szavakat gyűjtöttünk, ami a betű mellett olvasható kérdésre felelt. Végezetül egy gombolyag segítségével hála hálót készítettünk. Az óra zárásaként a kedvenc Bagdi Bella dalainkat hallgattuk meg. Nagyon jó hangulatban telt az óra, minden tanuló aktívan vett részt benne.
A hála gyakorlása
Domoszlói III. András Általános Iskola
„Leghálásabb” boldogságfokozó eszköz. Nagyon szeretem ezt a témát. Jó megtapasztalni, amikor egy gyerkőc a beszélgetőkör elején azt mondja, hogy ő nem hálás senkinek és később ő lesz az, aki a legtöbb okot találja meg, hogy miért legyen hálás. Ebben a hónapban minden hétfő reggelt és pénteken egy kis időt arra szántunk, hogy kerestük, hogy kinek és miért is vagyunk hálásak a hétvégén és hét közben.
Azért választottuk a Hálapöttyös katica elkészítését, mivel csoportunk egyik kedvelt tevékenysége a barkácsolás, kézműveskedés. Ebben az évben új gyermekek kerültek csoportunkba, így fontos feladatunk a szocializáció fejlesztése. Ez a tevékenység közelebb hozta egymáshoz a társakat, új barátságok alakultak ki. Sokan éreztek hálát a barátaikért, amely pozitív megerősítést tükrözött az óvodapedagógusok felé is.
Azért választottuk a Hálapöttyös katica elkészítését, mivel csoportunk egyik kedvelt tevékenysége a barkácsolás, kézműveskedés. Ebben az évben új gyermekek kerültek csoportunkba, így fontos feladatunk a szocializáció fejlesztése. Ez a tevékenység közelebb hozta egymáshoz a társakat, új barátságok alakultak ki. Sokan éreztek hálát a barátaikért, amely pozitív megerősítést tükrözött az óvodapedagógusok felé is.
Előzmények: a csoport kialakított napirendjének megfelelően az óvodai mindennapjainkat reggeli beszélgetőkörrel kezdjük meg, ahol reggeli imát követően a napi aktualitások kerülnek megbeszélésre, majd képes napirenddel kerül ismertetésre az adott napirend tevékenységrendszere.
Beszélgetünk a gyerekekkel egyénileg differenciált módon arról, hogy mi a hála, majd egy babzsák segítségével ki-kinek dobva megbeszéljük miért hálás, miért mondhat köszönetet a mai nap, így kerül sor a fogalom tisztázására.
Ezt követően az óvónői zsebből kibújik egy pók, egy fonálgombolyaggal és körbe fonja a szőnyegen ülő gyermekeket, a pók, a hálapók fonala akkor oldódik csupán ha egy gyermek mond valamit amiért hálás.
A gyermekek a reggeli kört követően mosdóba mennek, majd ezt követően hívókép segítségével várom őket a szőnyegen. A mese párna egy plusz segédeszköz a tevékenység kezdeményezéséhez.
A mesepárnán elhelyezett hívókép mindig az adott témát tükrözi. A mese-vers tevékenységek a csoport falra festett mesefája alatt kerülnek megvalósításra.
A szőnyegen való elhelyezkedést követően csengőszóval és mondókával hívogatom a gyermekeket meseországba: „ Meseország, mesevár” című mondóka.
Ezt követően elutazunk a gyermekekkel meseországba.
Ezután óvónői furulyaszót követően óvónői előadással Székely Zoltán Három pillangó című művét hallgatják meg a gyermekek, amelyet bábok segítenek.
A csipp-csepp csepereg című dal közös éneklése után megbeszélésre kerül, hogy miért örültek a pillangók a mesében, amikor kisütött a nap, majd közösen elkészítettük a mi napocskánkat.
A napocska elkészítését követően az eső utáni kutatásra indulunk a csoportban. Elrejtettem százlábút, csigát, pillangót és hernyócskát. Akik elbújtak az eső elől és segítünk nekik újra előbújni
Beszélgetünk a gyermekekkel arról, hogy mit szoktunk érezni akkor amikor valaki segít nekünk és emiatt sikerül valami. Boldogok leszünk.
A gyermekek a tavalyi évben nagyon megszerették a hónap dalait, így meghallgattuk a hónap dalát, majd a fűben élő élőlényekként boldogan táncoltunk rá.
Ezt követően készültek el a boldog százlábúink.
A következő nap kirándulást tettünk a helyi erdőbe, ahol megvizsgáltuk az erdő élőlényeit , a bogarakat és rovarokat amiknek segíthettünk.
„Napocska”
A mai boldogságóra ráhangolódása képen meghallgattuk Bagdi Bella: „Szép nap …” című dalát .
A dal végén körbeültek a gyerekek és meghallgatták Jékely Zoltán: A három pillangó történetét.
A mese után a gyerekek válaszoltak a feltett kérdésekre.A pillangók a napocska napsütésének voltak hálásak,
elkészítettük a napocskát tenyérlenyomatokkal.
Kiscsoportom van, ezért valami egyszerű dologra gondoltam. Szeretik a festést, ezért úfy döntottem, egy „Szív” fát készítünk tenyérlenyomatból. Közben beszélgettünk arról, milyen jó ha tiszta csoport vár, ezért hálásak lehetünk a dadus néninknek. És milyen jól eső érzés ha a másik kisgyerek segít a játékelrakásban….hálásak vagyunk a segítségért.
Mindenki aki ma itt volt hazavihetett egy saját szívet hurkapálcára ragasztva.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A Derecskei Bocskai István Általános Iskola 6.a osztálya a legjobb nyári pillanatokból rajzot készített, ki-ki pedig hálanaplót írt.
A hála szót több csoportban különböző anyagokból tettük ki gyerekekkel. A feladat megoldása közben átgondolták, hogy éppen miért lehetnek hálásak, majd ezeket megosztották társaikkal is. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot.
Mi minden hétfőn ráhangolódás órán foglalkozunk a boldogságóra témáival. Szeptemberben készítettünk hálabefőttet, rajzban mondtuk el a nyári élményeinket, és szőttünk hálapókhálót is! Nagyon élvezték a gyerekek. Minden hétfőt alig várták, hogy a hálabefőttbe beleírják azt, hogy az előző héten mi történt velük, amiért hálásak.:)