Az osztállyal beszélgettünk a háláról és annak fontosságáról. Ezután megnéztük A cipőm c. rövid kis filmet, majd elkészítettük a hála virágát. A gyerekek mindegyike mondott egy számára fontos dolgot, amiért hálás. Ezt felírtuk színes post itekre és számukra tetsző helyre ragaszthatták a virágon a gyerekek. A hála virága bármikor bővíthető.
A hála gyakorlása
Hálás vagyok. Miért és kinek?
Csoportunk most ismerkedik a Boldogságóra programmal. Érdeklődőek, nyitottak, kíváncsiak. Igazi fiatalok, akik ugyanúgy boldogságra vágynak, bár nehezített, – tanulásban és értelmileg akadályozott – háttérrel.
A kezdeti relaxációs ráhangolódás után röviden megbeszéltük a program havi témáit, miért vagyunk itt és mi a célunk? Kiderült, hogy az első téma, a hála, valamennyiük szívéhez közel áll. Az élet jó dolgainak, ajándékainak felismeréséről mindenkinek volt tapasztalata és szívesen meg is osztotta a csoportközösséggel. Hosszasan beszélgetünk arról, ki miért hálás. Érdekes meglátása a fiataloknak, hogy ha nyitott szemmel járunk és a nálunk nehezebb helyzetben lévők hiányait észrevesszük, könnyebben felfedezzük azokat az adottságainkat, ajándékainkat, amelyekért hálásak lehetünk. A hónap kedves kis dalát dúdolgatva vidám légkörben kezdtek rajzolni és írni. Kis emlékeztető kártyákon örökítettünk meg egy-egy történetet. Volt, aki szívesebben rajzolt, volt, aki segítséget igényelt az irásnál, de végül megszülettek a művek. Miért hálásak? Többen említették a családjukat, szüleik szeretetét és gondoskodását. Örülnek és hálásak a figyelmes meghallgatásért, a vigasztaló ölelésért, az osztályközösségért. Néhány személyes adottság is felbukkant: „hálás vagyok, mert jól pingpongozok és dobolok”. Kiderül, hogy sokan éreztek már hálát a természet szépségeiért, legyen az napsütés, szivárvány vagy naplemente a vízparton. Ami pedig külön örömmel töltött el: mindenki hálás azért, hogy az iskolánkban járhat.
A későbbi folytatásban arra figyeltünk, hogy az osztályközösségben személy szerint kinek lehetnek hálásak? Amikor megszületett egy hálás viszonyulás, berajzoltuk a hála-hálónkra. Szépen lassan, de gyarapodott a hálónk, egy-egy új összeköttetés mindkét fél számára örömteli volt.
Megbeszéltük azt is, hogy ezentúl tudatosan keresik és gyakorolják a hálát – akár előre is! Már reggel ébredéskor előre hálát lehet adni az aznap bekövetkező jó dolgokért, így máris tettek egy lépést a boldogság felé.
Csurgói Eötvös József Általános Iskola Arany János Általános Iskolája
A gyerekek elkészítették a rajzaikat a témában. Rajzban mondták el, hogy mikor és miért éreztek hálát a nyár
folyamán!
A gyerekek nagy örömmel fogadták, hogy boldogság órákat fogok nekik tartani. A téma feldolgozását beszélgetéssel kezdtük. Beszélgettünk a háláról, miért lehetünk hálásak nap mint nap, az élet apró örömeiről. A gyerekek lelkesen fogadták az ötletet, hogy A három pillangó című mesét fogjuk feldolgozni. Először elolvastam nekik a mesét, ezután kéznyomattal elkészítettük a napocskát. Nagyon tetszett nekik a feladat, erősödött közben a csoport összetartó ereje. A mese szereplőit kinyomtattam és filctollal kiszínezték a gyerekek. Kivágtuk és pálcás bábot készítettünk belőle. Végre elérkezett a mese eljátszásának ideje. Először eljátszottuk hangosan a mesét, majd a feladatnak megfelelően némán adtuk elő második alkalommal. Érdekesnek találták a helyzetet a gyerekek, de lehetőségük nyílt az érzelmek kifejezésére. Jókedvűen, vidáman zártuk a tevékenységet, végezetül pedig meghallgattuk a hónap zenéjét a háláról.
A szeptemberi hónapban nagyon sokat foglalkoztunk az osztályommal a hálával és nagy meglepetésemre sokkal aktívabban vettek részt a boldogságórákban, mint tavaly!Rengeteget beszélgettünk tevékenykedtünk! Azzal kezdtük, hogy kinek hálásak és miért. Idén jóval több mindent tudtak felsorolni.Elolvastam nekik a Csodakantár című mesét, majd lerajzoltuk azokat a szereplőket, akik Jancsinak hálásak lehettek.Megoldottuk a Hála keresztrejtvényt . Hála Hálót is készítettünk, viszont többféle variációban, mert a gyerekeknek annyira megtetszett , hogy egész hónapban foglalkoztak vele. A ” Csak 1 perc” Játék is nagyon izgalmas volt, jobbnál- jobb munkák születtek: ceruzából, filctollból, illetve olyan tárgyakból rakták ki a Hála szót, ami megtalálható volt az osztálytermünkben. A játékos feladatok alatt pedig a hónap dalát hallgattunk, ami nagyon megnyugtatta, lecsendesítette a kis ” baglyokat”!
Hálásak vagyunk, hogy a Boldogságórák részesei lehetünk!
Tildy Zoltán Általános Iskola, Szeghalom
Szilvike néni!
A foglalkozásunk alkalmával közösen gyűjtöttük ki a hálához szorosan kapcsolódó növényeket ilyenek például: a rózsacsokor (főleg a halvány rózsaszín), petrezselyem, kamélia vagy éppen a kék ibolya. Ezekből a virágokból készítettünk „hálacsokrot”, melyekhez élő és selyem virágot használtunk.
A foglalkozás során megfogalmaztuk, hogy miért is lehetünk hálásak. Próbáljunk meg értékelni minden apró örömöt, mint például a meleg otthonért vagy az ételért, hiszen ez nem mindenkinek adatik meg. Legyünk hálásak minden pozitív dologért, ami bennünket ér, legyünk hálásak szüleinkért és minden békében eltöltött napért.
Intézményünkben két éve működik Boldogságóra program. Volt osztályomnak, akik jelenleg 6. osztályosok és a jelenleg 2. osztályos osztályomnak tartok boldogságórákat. A hála témaköre nem volt újdonság a gyerekek számára, hiszen már közösen készítettünk hálafát, hálabefőttet, irtunk hálaverset és sok hálás üzenetet fogalmaztunk meg egymásnak.
A feladatok közül választásunk most a film készítésére esett. A Hála témáját boldogságórás játékokon keresztül közelítettük meg a két csoporttal egy közös boldogságórán. Azért gondoltam erre, mert a kicsik még nehezen fejezik ki magukat szóban, valaki annyira visszahúzódó (autista), hogy még nehezen kapcsolódik be, inkább csak csendes szemlélőként figyeli az eseményeket. Bízom benne, hogy idővel ő is jobban feloldódik és részt vesz a közös játékokban.
A boldogságóra foglalkozásainak feladatait ebben a nevelési évben a kis-középső csoportos gyerekek körében fogjuk gyakorolni. Az első foglalkozás megvalósítása során a hála érzését fejezték ki és gyakorolták, miközben énekeltek, táncoltak, színeztek. Beszélgettünk arról, hogy mi mindenért lehetünk hálásak. Tenyérnyomattal napocskát készítettünk a „Három pillangó” c. meséhez. A gyerekek örömmel színezték a hálavirágokat, amelyek felkerültek a „Boldogság vár”-ának első lépcsőfokára.