A Gyermekotthonunk csoportlétszámai több okból kifolyólag változóak, így mikrocsoportos és kiscsoportos foglalkozások valósultak meg. A tematika hasonlóképpen zajlott mind a három csoportban.
A ráhangolódó minirelaxációt követően meghallgatták A pohár tej című történetet, mely a hála témáját kiválóan bevezette. A megbeszélést követően rátértünk arra, hogy ők miért hálásak az életükben – mély csöndet követően néhány bátor és sikeres megszólalás lendítette tovább a foglalkozást. A nonverbalitás könnyebb. A hívóképek segítették a gondolatokat megfogalmazni, melyekből fantasztikus Hálaplakátok készültek. Ezt követően Hálapecsétfával rögzítettük a jó érzéseket, miközben meghallgattuk a felsős korosztálynak szóló éneket – többször is, melyet a legkisebbek vidáman daloltak. Végül a hónap feladatát megbeszéltük, csoportonként gyűjtjük a Hálabefőtteket az általuk díszített üvegben.
A hála gyakorlása
2021/2022-es nevelési évben új csoportot indítottunk 3 évesekkel. Így most beszoktatós kiscsoportom van. Most ez a leghangsúlyosabb ebben az időszakban. Legfontosabb feladatunk a bizalom elnyerése az új környezet, személyek iránt. Amilyen gyorsan alakul az óvónő-gyermek érzelmi kapcsolata, olyan hamar veszi kezdetét a társas kapcsolata is. Az első két hétben hosszabb időt töltöttünk a csoportban mindhárman, hogy mindig legyen egy vigasztaló kéz a gyerekek közelében. Ebben az időszakban a gondozási teendők veszik igénybe a legtöbb időt a napirendben, ezt arra használjuk, hogy mélyítsük kapcsolatunkat a gyerekekkel. Felkészültünk arra, hogy a gyerekek érzelmi megnyilvánulásaira, reakcióira nyugtató módon reagáljunk, szorongásaikat feloldjuk. Olyan meséket, dalokat, mondókákat használunk, melyet otthonról vagy bölcsődéből ismernek a gyerekek. A lovagoltatók, hőcögtetők, simogatók, ringatók, hintáztató dalok, és mondókák kerülnek előtérbe.
Ezen keresztül is tudjuk ezeket az apró gyermekeket is a hálára tanítani. A „Köszönöm” a varázsszó!
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
Hosszú idő után találkoztunk újra a Pillangó csoportban. Elköszöntünk azoktól a társainktól, akik nagycsoportosok lettek és megismerkedtünk az új Pillangósokkal. Arra törekedtem, hogy minden nap történjen velük valami, ami segíti őket az újrakezdésben és társas kapcsolataik alakulásában. A Boldogságóra egyik legkedvesebb pillanata a hálapók hálószövése volt. A csigánk háza egész hónapban készült és így a hónap végére minden gyermek szíve megtelt hálával és felkerül a mi kis csigánk házára.
Boldogságóránk témája A hála gyakorlása. Relaxálással kezdtünk, majd meghallgattuk Bagdi Bella:Szép nap, ölelj most át engem a Világomban mindeb rendben van c. albumról. Beszélgettünk arról, hogy kinek lehetünk hálásak és miért?
Nagyo ügyesen elmondták, hogy hálás vagyok
– anyának, apának, mert szeretnek
– játszanak velem
– mindent megvesznek nekem
-anya, apa sokat dolgoznak
-született kistestvérem született.
A három pillangó c. mesét meséltem el nekik. Megbeszéltük, hogy miról szólt a mese. Ki segített a pillangóknak, kinek lehetnek hálásak? A nagycsoportosokkal eljátszottuk és közösen énekelgettük a Süss fel nap c. éneket
Szeptember 17. 4.óra, 5.óra 3.o.
Szeptember témaköre: Hála gyakorlása
Az órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni az elbeszélés (M.F.: A kis bicebóca) főszereplőjével. Íráskészségük és szóbeli kifejezőkészségük nagy mértékben fejlődött. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Úgy gondolom, hogy érthetően elmagyaráztam a különböző fogalmakat. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. A tehetséges gyerekek inkább az önálló véleménynyilvánítás terén tudták megcsillantani képességeiket. De a gyengébb képességű gyerekek is kaptak testhezálló feladatot a különböző játékokban. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket. Az óra után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy fejezzék ki a hálájukat, ha kapnak segítséget valakitől. Maguktól is képesek voltak a köszönet kifejezésére. Nem változtatnék az órám felépítésén, mert úgy érzem, hogy pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén. Meditációval zártuk az órát.
Elkészítettük közösen a hála hálót az 5. órában , hogy mindenki a színes vonalak segítségével ki tudja fejezni a háláját.
Az ének, a matematika, a rajz és a magyar irodalom tantárggyal is létrejött a koncentráció. Problémamegoldó gondolkodásukat, együttműködő képességüket, kézügyességüket, ritmusérzéküket, zenei hallásukat elég jól sikerült fejlesztenem ezen az órán.
Fejlesztendő kompetenciák :
• beszédkészség, beszédbátorság fejlesztése
• önismereti gyakorlatok
• megfelelő nyelvhasználat fejlesztése
• alkalmazkodás, egymásra figyelés.
• esztétikai és érzelmi kompetencia fejlesztése
A gyerekek kifejezték a hálájukat társaik felé egy-egy saját készítésű szívecskével és hálás szavakkal.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Törekszünk a gyerekekkel arra, hogy nap, mint nap kifejezzük hálánkat apróbb dolgokért is.
Nagyon boldogan indítottuk ezt a nevelési évet, hiszen egészségesen, korlátozások nélkül tölthetjük együtt napjainkat. Szeptember utolsó napjaira nagyi délelőttött szerveztünk, melyre verssel, dallal és a gyerekek által készített apró ajándékkal készültünk.
Vidám, tartalmas órákat töltöttünk együtt, közös játékkal, tánccal. A nagyszülők, a gyerekek és mi pedagógusok is hálásak lehetünk, hogy ez megvalósulhatott.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Boldogságfal a Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskolában.