A gyerekek kifejezték a hálájukat társaik felé egy-egy saját készítésű szívecskével és hálás szavakkal.
A hála gyakorlása
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Törekszünk a gyerekekkel arra, hogy nap, mint nap kifejezzük hálánkat apróbb dolgokért is.
Nagyon boldogan indítottuk ezt a nevelési évet, hiszen egészségesen, korlátozások nélkül tölthetjük együtt napjainkat. Szeptember utolsó napjaira nagyi délelőttött szerveztünk, melyre verssel, dallal és a gyerekek által készített apró ajándékkal készültünk.
Vidám, tartalmas órákat töltöttünk együtt, közös játékkal, tánccal. A nagyszülők, a gyerekek és mi pedagógusok is hálásak lehetünk, hogy ez megvalósulhatott.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Boldogságfal a Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskolában.
Ebben a hónapban mind az öt csoportban a hála gyakorlása témát dolgoztuk fel különböző módszerekkel, figyelembe véve a gyermekek képességeit. A beszélgetőkör alkalmával beszélgettünk a gyerekekkel, hogy ki miért hálás. A kisebb gyerekek azért voltak hálásak, hogy már járhatnak óvodába, a nagyobb gyerekek a barátokért, családjukért voltak hálásak. A téma feldolgozása során a gyermekeknek bemutattuk a hónap meséjét „A Hálafa története” majd a hónap dalát „Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem” című dalát hallgattuk meg mind az öt csoportban. A téma feldolgozása után minden csoportban a gyerekek egyéni képességeihez mérten választottak barkácsolási technikákat. A pillangó csoport gyerekei lerajzolták, hogy miért hálásak, a katica csoport gyerekei hálásak ,hogy a katica csoportban járhatnak és a jeleikért. A mókus csoport gyerekei egy virágot színeztek ki, majd a virág szirmaiba lerajzolták a barátaik jeleit. A maci csoportban hála virágokat készítettek a gyerekek. A süni csoportban a gyerekek a pedagógusok segítségével készítettek hálafát, a leveleken leírták óvó néniék, hogy a gyerekek miért hálásak.
Az osztállyal beszélgettünk a háláról és annak fontosságáról. Ezután megnéztük A cipőm c. rövid kis filmet, majd elkészítettük a hála virágát. A gyerekek mindegyike mondott egy számára fontos dolgot, amiért hálás. Ezt felírtuk színes post itekre és számukra tetsző helyre ragaszthatták a virágon a gyerekek. A hála virága bármikor bővíthető.
Hálás vagyok. Miért és kinek?
Csoportunk most ismerkedik a Boldogságóra programmal. Érdeklődőek, nyitottak, kíváncsiak. Igazi fiatalok, akik ugyanúgy boldogságra vágynak, bár nehezített, – tanulásban és értelmileg akadályozott – háttérrel.
A kezdeti relaxációs ráhangolódás után röviden megbeszéltük a program havi témáit, miért vagyunk itt és mi a célunk? Kiderült, hogy az első téma, a hála, valamennyiük szívéhez közel áll. Az élet jó dolgainak, ajándékainak felismeréséről mindenkinek volt tapasztalata és szívesen meg is osztotta a csoportközösséggel. Hosszasan beszélgetünk arról, ki miért hálás. Érdekes meglátása a fiataloknak, hogy ha nyitott szemmel járunk és a nálunk nehezebb helyzetben lévők hiányait észrevesszük, könnyebben felfedezzük azokat az adottságainkat, ajándékainkat, amelyekért hálásak lehetünk. A hónap kedves kis dalát dúdolgatva vidám légkörben kezdtek rajzolni és írni. Kis emlékeztető kártyákon örökítettünk meg egy-egy történetet. Volt, aki szívesebben rajzolt, volt, aki segítséget igényelt az irásnál, de végül megszülettek a művek. Miért hálásak? Többen említették a családjukat, szüleik szeretetét és gondoskodását. Örülnek és hálásak a figyelmes meghallgatásért, a vigasztaló ölelésért, az osztályközösségért. Néhány személyes adottság is felbukkant: „hálás vagyok, mert jól pingpongozok és dobolok”. Kiderül, hogy sokan éreztek már hálát a természet szépségeiért, legyen az napsütés, szivárvány vagy naplemente a vízparton. Ami pedig külön örömmel töltött el: mindenki hálás azért, hogy az iskolánkban járhat.
A későbbi folytatásban arra figyeltünk, hogy az osztályközösségben személy szerint kinek lehetnek hálásak? Amikor megszületett egy hálás viszonyulás, berajzoltuk a hála-hálónkra. Szépen lassan, de gyarapodott a hálónk, egy-egy új összeköttetés mindkét fél számára örömteli volt.
Megbeszéltük azt is, hogy ezentúl tudatosan keresik és gyakorolják a hálát – akár előre is! Már reggel ébredéskor előre hálát lehet adni az aznap bekövetkező jó dolgokért, így máris tettek egy lépést a boldogság felé.
Csurgói Eötvös József Általános Iskola Arany János Általános Iskolája
A gyerekek elkészítették a rajzaikat a témában. Rajzban mondták el, hogy mikor és miért éreztek hálát a nyár
folyamán!