A 2021/22-es tanévben, az immár 3. évfolyamos kis csapat újra nekiállt boncolgatni a Boldogságóra program témaköreit.
Szeptemberben a hála fogalmát jártuk körül. A hónap zenéje és a hála fogalmának ismétlése után feldolgoztuk a témát. Hálahálót építettünk fonalból és megbeszéltük ezen a nyáron miért is vagyunk hálásak, kinek mondhatunk köszönetet. A következő feladat a betűvetés volt, ahol a hála betűivel mondatokat alkottunk. Élveztük a Nagy szél fúj… játékot, ahol szeretettel ügyeltek a tanulók arra, hogy mindenki szóhoz jusson, sorra kerüljön. Végül a Hálaszüret feladatot választottuk, amikor is szőlősablon alapján számolgattuk össze kinek és hányszor is mondtunk köszönetet. A feladatok mind segítettek abban, hogy a tanulók megértsék, mi a hála lényege, mikor érezzük, valamint azt is hogyan használjuk. Sikeres hónapot zártunk.
A hála gyakorlása
A 2.b osztály már nagyon várta a Boldogságórát. A terem átrendezésében készségesen segítettek, hogy minél előbb kezdhessünk. A villámrelaxációs gyakorlat meglepő volt számukra, mely a közös munkára segítette a hangolódást. A csodakantár című mesét nemcsak meghallgatták, hanem bele is élték magukat. A vicces jeleneteknél felszabadultan kacagtak, az izgalmak esetében drukkoltak a főszereplőnek, majd a feldolgozásnál sem csökkent a lelkesedésük. Szívesen beszéltek arról, hogy kinek hálásak – nagyon sokszínű válaszuk igen érett gondolkodás mellett érzelmi életük színességére és annak pozitív megélésére is rávilágított. A hálaplakátok ennek megfelelően sokszínűek és kidolgozottak lettek. A Hála pecsétfa rögzítette a pozitív érzéseket. A végén minikiállítást rendeztünk, ahol egymás munkáit lelkesen megtekintették.
A 2021/22-es tanév szeptemberének első témája a hála gyakorlása volt, melyet a Csiga csoportos gyermekek nagyon vártak. A jól megszokott módon relaxációval kezdtük a foglalkozásunkat (napimádás, fújj, fújj szelek vagyunk). Megismerkedtünk és derűsen táncoltunk a hónap dalára, amely a „Szép nap” címet viseli. A Hálafa története című mesét két alkalommal is meghallgatták a gyerekek. Készítettünk hálafát és tobozokból őszirózsákat, amely virág a hála, köszönet jelképe. Boldogság Levendula körbeadásával megbeszéltük, mit jelent a hála, mi mindenért lehetünk hálásak. A hogyan sző a hálapók játékunknál nálam volt a gombolyag, amely fonal örömből és szeretetből készült. Aki tudott mondani olyat, amiért hálás, azt „Pók néni” finoman körbefonta. Meglepően okos dolgokat mondtak a gyerekek. Volt olyan, aki azért volt hálás, mert a szülei megengedték, hogy focizhasson, volt aki azért, mert az anyukája vett egy szelet tortát, és volt aki a reggeli teáért volt hálás. A három pillangó meséjét némán játszottuk el, majd megbeszéltük, hogy közben hogyan érezték magukat. A hála érzése megóv bennünket, mint a csigaház a csigát az időjárástól. Zárásként közösen elénekeltük a „Reggeli harmat” (Gryllus Vilmos) című dalt. Igazán hálás kicsi csigák vagyunk!
Szeretett családtagjainkról beszélgettünk. Kinek mit köszönhetünk, ki miben segíti életünket. A gyerekek többsége édesanyjukról beszélt. A magyar nyelvtan és a fogalmazás óráimmal összhangban végül mondatokban igyekeztünk kifejezésre juttatni a hálánkat. Most írásban.
Jó érzéssel fogadták a gyerekek, hogy nem csak anyák napján „lehet” elmondani köszönetüket. Ragyogtak a szemeik, miközben felolvasták a gondolataikat.
A Gyermekotthonunk csoportlétszámai több okból kifolyólag változóak, így mikrocsoportos és kiscsoportos foglalkozások valósultak meg. A tematika hasonlóképpen zajlott mind a három csoportban.
A ráhangolódó minirelaxációt követően meghallgatták A pohár tej című történetet, mely a hála témáját kiválóan bevezette. A megbeszélést követően rátértünk arra, hogy ők miért hálásak az életükben – mély csöndet követően néhány bátor és sikeres megszólalás lendítette tovább a foglalkozást. A nonverbalitás könnyebb. A hívóképek segítették a gondolatokat megfogalmazni, melyekből fantasztikus Hálaplakátok készültek. Ezt követően Hálapecsétfával rögzítettük a jó érzéseket, miközben meghallgattuk a felsős korosztálynak szóló éneket – többször is, melyet a legkisebbek vidáman daloltak. Végül a hónap feladatát megbeszéltük, csoportonként gyűjtjük a Hálabefőtteket az általuk díszített üvegben.
2021/2022-es nevelési évben új csoportot indítottunk 3 évesekkel. Így most beszoktatós kiscsoportom van. Most ez a leghangsúlyosabb ebben az időszakban. Legfontosabb feladatunk a bizalom elnyerése az új környezet, személyek iránt. Amilyen gyorsan alakul az óvónő-gyermek érzelmi kapcsolata, olyan hamar veszi kezdetét a társas kapcsolata is. Az első két hétben hosszabb időt töltöttünk a csoportban mindhárman, hogy mindig legyen egy vigasztaló kéz a gyerekek közelében. Ebben az időszakban a gondozási teendők veszik igénybe a legtöbb időt a napirendben, ezt arra használjuk, hogy mélyítsük kapcsolatunkat a gyerekekkel. Felkészültünk arra, hogy a gyerekek érzelmi megnyilvánulásaira, reakcióira nyugtató módon reagáljunk, szorongásaikat feloldjuk. Olyan meséket, dalokat, mondókákat használunk, melyet otthonról vagy bölcsődéből ismernek a gyerekek. A lovagoltatók, hőcögtetők, simogatók, ringatók, hintáztató dalok, és mondókák kerülnek előtérbe.
Ezen keresztül is tudjuk ezeket az apró gyermekeket is a hálára tanítani. A „Köszönöm” a varázsszó!
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
Hosszú idő után találkoztunk újra a Pillangó csoportban. Elköszöntünk azoktól a társainktól, akik nagycsoportosok lettek és megismerkedtünk az új Pillangósokkal. Arra törekedtem, hogy minden nap történjen velük valami, ami segíti őket az újrakezdésben és társas kapcsolataik alakulásában. A Boldogságóra egyik legkedvesebb pillanata a hálapók hálószövése volt. A csigánk háza egész hónapban készült és így a hónap végére minden gyermek szíve megtelt hálával és felkerül a mi kis csigánk házára.
Boldogságóránk témája A hála gyakorlása. Relaxálással kezdtünk, majd meghallgattuk Bagdi Bella:Szép nap, ölelj most át engem a Világomban mindeb rendben van c. albumról. Beszélgettünk arról, hogy kinek lehetünk hálásak és miért?
Nagyo ügyesen elmondták, hogy hálás vagyok
– anyának, apának, mert szeretnek
– játszanak velem
– mindent megvesznek nekem
-anya, apa sokat dolgoznak
-született kistestvérem született.
A három pillangó c. mesét meséltem el nekik. Megbeszéltük, hogy miról szólt a mese. Ki segített a pillangóknak, kinek lehetnek hálásak? A nagycsoportosokkal eljátszottuk és közösen énekelgettük a Süss fel nap c. éneket
Szeptember 17. 4.óra, 5.óra 3.o.
Szeptember témaköre: Hála gyakorlása
Az órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni az elbeszélés (M.F.: A kis bicebóca) főszereplőjével. Íráskészségük és szóbeli kifejezőkészségük nagy mértékben fejlődött. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Úgy gondolom, hogy érthetően elmagyaráztam a különböző fogalmakat. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. A tehetséges gyerekek inkább az önálló véleménynyilvánítás terén tudták megcsillantani képességeiket. De a gyengébb képességű gyerekek is kaptak testhezálló feladatot a különböző játékokban. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket. Az óra után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy fejezzék ki a hálájukat, ha kapnak segítséget valakitől. Maguktól is képesek voltak a köszönet kifejezésére. Nem változtatnék az órám felépítésén, mert úgy érzem, hogy pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén. Meditációval zártuk az órát.
Elkészítettük közösen a hála hálót az 5. órában , hogy mindenki a színes vonalak segítségével ki tudja fejezni a háláját.
Az ének, a matematika, a rajz és a magyar irodalom tantárggyal is létrejött a koncentráció. Problémamegoldó gondolkodásukat, együttműködő képességüket, kézügyességüket, ritmusérzéküket, zenei hallásukat elég jól sikerült fejlesztenem ezen az órán.
Fejlesztendő kompetenciák :
• beszédkészség, beszédbátorság fejlesztése
• önismereti gyakorlatok
• megfelelő nyelvhasználat fejlesztése
• alkalmazkodás, egymásra figyelés.
• esztétikai és érzelmi kompetencia fejlesztése