A margaréta csopot gyermekei már ismerték,, A három pilangó” című mesét.
Felidéztük a történéseket, beszélgetőkör keretében megismerkedtünk a hála jelentésével.
Az előre elkészített síkbábokkal többször előadtuk a mesét.
Nagyon élvezték a gyerekek .
A hála gyakorlása
A margaréta csopot gyermekei már ismerték,, A három pilangó” című mesét.
Felidéztük a történéseket, beszélgetőkör keretében megismerkedtünk a hála jelentésével.
Az előre elkészített síkbábokkal többször előadtuk a mesét.
Nagyon élvezték a gyerekek .
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek szívet készítettek amely közepébe belerajzolták az arcképüket és ráírták a nevüket.A szívecskéket a táblára helyeztük, majd a saját szívecskéjükből kiindulva nyilakat vezettek annak a társuknak a szívecskéjéhez, akiknek hálásak valamiért. Szóban indokolták a választásukat.
Csoportindításnál, a csoportkohézió kialakításánál, erősítéséhez kezdeményeztük és alkalmaztuk a hálafa elkészítését.
A gyerekek kifejezhették, hogy ki kivel barátkozik, kivel szeretnek játszani. Ezáltal megjelent a csoport szociometriája is. Információt kaphattunk a csoport kapcsolatrendszeréről, hogy hol kell segítenünk a gyerekek beilleszkedését.
Csoportindításnál, a csoportkohézió kialakításánál, erősítéséhez kezdeményeztük és alkalmaztuk a hálafa elkészítését.
A gyerekek kifejezhették, hogy ki kivel barátkozik, kivel szeretnek játszani. Ezáltal megjelent a csoport szociometriája is. Információt kaphattunk a csoport kapcsolatrendszeréről, hogy hol kell segítenünk a gyerekek beilleszkedését.
A gyerekekkel először meghallgattuk a hónap dalát, majd megbeszéltük, hogy miről szólt a dal, kinek miért tetszett. Megbeszéltük utána, hogy mit is jelent az a szó, hogy hála. Minden gyermek egyesével elmondta, hogy kinek, miért hálás, majd minden gyermeknek el kellett mondania, hogy az osztályból kinek, miért hálás. A gyerekeknek nyomtattam fejenként 2 darab szívet. Az egyik szívbe azt kellett rajzolniuk, akinek általánosságban hálásak, vagy amiért hálásak, a másik szívbe pedig az osztálytársaikhoz kapcsolódó hálát kellett rajzolniuk. Rajzolás után a gyerekek ollóval , önállóan körbenyírták a szíveket, majd a körbenyírt szíveket közösen a táblára ragasztottuk. A szívekből kiraktuk a hála szót.
Boldogságórás szakköröseimmel kimentünk a természetbe. Egyrészt hagyományosan igyekszem az első foglalkozásokat (más szakkörön is) a kollégiumon kívül tartani, hogy még felszabadultabb hangulatban induljunk, másrészt így a hála téma jegyében felfedezhetjük, hogy a természet mit ad nekünk, amiért hálásak lehetünk. A diákok mobiltelefonjaikkal fotókat készítettek virágokról, rovarokról, bármiről, amit érdekesnek találtak. Csapatépítő játék után beszélgettünk a háláról, és a Hálaspirál játékot játszottuk. Ez utóbbi is sokat segített abban, hogy megismerjük egymást. (Most először van Boldogságóra-szakköröm, és sok benne a kilencedikes.) Nagyon bölcs gondolatokat mondtak arra, hogy egyes dolgokért miért lehetnek hálásak. Később a fotókból montázst készítettünk a lányokkal. Két variáció született egy konzervatívabb, ahol körben szerepelnek a diákok fényképei a természetről olyan sorrendben, ahogy állnak, és távolabb még pár kép néhányuktól. A másik egy fantáziavilág, amit a képekből alkottak.(A műanyag béka úgy kerülhetett a képre, hogy a kirándulás közben a fűben találták, így az is valamilyen módon a természet ajándéka volt.) Kaptak hálaüzenet cédulákat, amiken voltak kiszínezhető grafikák is, amik mellé odaírhatták, hogy miért hálásak valakinek. Vagy ezt felhasználva, vagy saját fantáziájuk alapján készített ilyen hálacédulá(ka)t adnak majd valaki(k)nek, és legközelebbi alkalommal beszámolnak majd róla, hogy milyen hatást váltottak ki, és bennük mi zajlott le az átadás közben, illetve amikor meglátták a másik reakcióját.
A katica elkészítése előtt beszélgettünk a gyerekekkel a hála, boldogság, öröm kifejezéséről. Mit csinálunk, ha örülünk, mi az a hála? Mindenki megmutathatta, hogyan viselkedik ezekben a helyzetekben. Közösen elkészítettük a katica formát, amelyre minden kisgyerek felragasztotta a saját hála pettyét. Előtte elmondta, hogy miért hálás. Ez után közös képen örökítettük meg a boldog, hálás, Katica csoportos gyerekeket!
🥰🐞
A Boldogságóra foglalkozás témája: A HÁLA
A foglalkozás címe: „A HÁLA GAZDAGSÁG, A PANASZ SZEGÉNYSÉG”
Ajánlott életkor: 12 év
Osztály / Csoport: 6. osztály
Tantárgy / Ismeretkör: Életgyakorlat alapú alprogram – betakarítás az iskolakertben
Fő didaktikai feladatok: A tanulók ismerjék fel, hogy saját „gazdagságuk” tetteiken múlik!
Ismerjék fel, hogy a kert az egészséges élet és táplálkozás
lehetőségeit adja számukra!
Legyenek hálásak azért, amit a természet, a kert nyújthat számukra!
ismerjék és gyakorolják a hála kifejezésének eszközeit!
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: természettudomány, ének-zene
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
– Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke: Boldogságóra kézikönyv 10-14 éveseknek
– Bagdi Bella: Boldogságóra munkafüzet 10-14 éveseknek
– Bagdi Bella: Jól érzem magam https://www.youtube.com/watch?v=WiEPpCCMd38
Idő, perc Az óra/fogl. menete Módszerek, munkaformák Eszközök Megjegyzés
5 perc A téma bevezetése: Beszélgetőkör, frontális
– milyen jó dolog történt ma veled?
(pl. milyen finomságot tett be anya tízóraira? stb.)
Tanári közlés: fokozzuk ezt még egy jó dologgal.
Bevezető relaxáció
Napimádás * Kerti padok Az iskolaudvaron tartjuk a
foglalkozást
*BÓ kézikönyv 10-14 éveseknek,
35. oldal
8 perc A téma feldolgozása:
a) Tanári közlés: itt ülünk az iskolaudvaron, az iskolakert mellett. Ősz van, a betakarítás ideje.
A Nap és a kertünk földje sok finomsággal, egészséges terméssel, pozitív energiával örvendeztetett meg minket, gondoljuk át, mi mindennel az év során! Csoportmunka A szabadtéri tanteremben
Hálanap** rajzolása csomagolópapír **BÓ munkafüzet10-14
filctollak éveseknek, 15. oldal
3 perc A csoportok ismertetik a leírtakat.
5 perc b) Történet a háláról*** Tanári felolvasás BÓ kézikönyv *** BÓ kézikönyv 61. o.
Tanulói értő figyelem
2 perc Páros munka: A hála kimondása,
– Beszéljék meg egymással, ki melyik kifejezésének gyakorlása
szereplő bőrébe bújik, és fogalmazzák
meg hálájukat egymás felé!
– Beszéljék meg, hogy hogyan lehet
szavak nélkül kifejezni a hálát!
8 perc Tanári közlés: A történetben egy pohár tej életet mentett, a régi parasztembernek a föld adta a mindennapi
betevőt. A kertben megtermett minden élelem, nem vásároltak csomagolt terméket a boltban, természetesen
a környezetükkel harmóniában éltek. Imáikban naponta hálát adtak mindenért, amit a föld számukra megadott.
Páros munka: Minden pár kap egy cédulát
idézettel **** kinyomtatott cédulák ****BÓ kézikönyv
idézetekkel 10-14 éveseknek
58-59. oldal
– Beszéljétek meg társatokkal,
mit jelent az idézetetek!
Frontális munka:
Emeljünk ki egyet: „A hála gazdagság, a panasz szegénység.”
Az érintettek elmondják a véleményüket,
a többiek hozzátehetik a sajátjukat.
A tanulság megbeszélése: – a gazdagság és a szegénység
kétféle értelmezése
(fizikai, lelki)
– a hála boldoggá tesz!
2 perc d) tanári közlés: Egyéni munka: (választható) füzet esetleges kérdések megbesz.
otthoni feladatok – Írj a boldogságóra füzetedbe
10 dolgot, amiért hálás lehetsz.
– Írj egy hétig hálanaplót reggeli hálanapló ***** ***** BÓ mf. 10-14
éveseknek 20. oldal
5 perc Az óra lezárása: Beszélgetőkör: interaktív ****** BÓ kézikönyv 10-14.
– 1 dolog, amit tanultam tábla éveseknek 70. o.
– 1 dolog, amit gyakorlok
– 1 dolog, amit továbbadok******
4 perc zenés órazárás zenehallgatás, éneklés interaktív tábla Az óra ezen részére
visszamegyünk a
tanterembe
Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dal
Mellékletek
• a kiosztandó feladatok, feladatlapok a tanulóknak / gyermekeknek szánt formátumban:
idézetek a BÓ kézikönyvből fénymásolva (lásd megjegyzés rovat), cédulákra felvágva
• a tervben megadott, nem saját feladatok pontos forrásának feltüntetése: lásd megjegyzés rovat
• a felhasznált szövegek, képek a forrás pontos megnevezésével: lásd megjegyzés rovat
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek azokat a nyári élményeiket rajzolták le, amiért hálát éreztek és felejthetetlen emlék maradt számukra.