Az idei tanév boldogság óráit kilencedikes osztályokban tartom. Jelenleg a 9.A osztályban megtartott óráról számolok be.
A tanévkezdésben, a csapatépítésben nagyon nagy hasznát vettem a programnak.
A diákokkal beszélgettünk a szeptember témaköréről a háláról. A beszélgetésbe a tanulók fokozatosan kapcsolódtak be, mindenkinek volt elképzelése, véleménye, mondanivalója. Kiderült, hogy milyen sok mindenért lehetünk hálásak, és sokszor az apró és természetes dolgokért vagyunk a leghálásabbak, mint például a család, barátok, egészség, vallás, házi kedvencek.
A “Hála magam felé” feladatban a tanulók öt mondatban fogalmazták meg önmaguknak, hogy miért hálásak maguknak. Aki vállalta, az felolvasta a többieknek, amitől társaik is felbátorodtak. Érdekes volt megfigyelni a közös dolgokat, és a nagyon egyedieket is.
Kitöltöttük az Oxfordi boldogságmérő kérdőívet is, melynek tapasztalatait megbeszéltük. Kíváncsian várom a 10. hónapban történő ismételt kitöltés eredményét!
A hála gyakorlása
Fazekas József Általános Iskola
Az óránkat a Nagy szél fúj című mozgásos játékkal kezdtük. Külső és belső tulajdonságok említésével játszottuk a helyfoglaló játékot.
Ezután beszélgettünk a témakörről. A gyerekek már negyedik éve foglalkoznak szeptemberben a hálával, így nagyon sok előzetes ismeretük, tudásuk van ebben a témában. Felidéztük a korábbi boldogságórák hálafeladatait, levettük a polcról a két éve „eltett” hála-befőttünket, beszélgettünk a kapcsolódó emlékeinkről. Újra eljátszottuk a Nagy szél fúj játékot, ezúttal hálával kapcsolatos állításokat használtunk.
Következő feladatunk a Szőjünk hála-hálót! nevű ötlet volt az online feladattárból. A fonal segítségével mindenki elmondhatta, hogy miért és kinek tartozik hálával.
Csak 1 perc játékunkban párokban és kisebb csoportokban dolgoztak a gyerekek. Egy perc alatt a tanteremben található tárgyakból (ceruzák, korongok, számolópálcikák, műanyag tojások, fakorongok, építőjáték, mágneses betűk és számok, miltonkapcsok) kellett minél gyorsabban kirakni a HÁLA szót.
A zárókörben újra mozogtunk egyet, ezúttal ritmusra, nagyon figyelve egymásra. Négy ütemre történt a mozgás: 1 és 2, a térdünkre ütünk; 3, a saját nevünket mondjuk, közben hüvelykujjunkkal a vállunk felett hátrafelé mutatunk; 4, annak a nevét mondjuk, akinek hálásak vagyunk, a mozdulat ugyanaz, mint az előző ütemnél, csak másik kézzel. A szinkron még nem volt tökéletes, de nagyon vidámak lettünk a feladat által!
Az óra zárásaként elénekeltük a hónap dalát, amit nagyon szeretnek a gyerekek és gyakran énekeljük a nap végén: Hálás vagyok ezért a napért!
A kis elsős tanítványaink ezeket a pillangókat kapták tőlünk, tanító néniktől ajándékul egy varázsceruzával az első családlátogatás alkalmával. Most a hála hónapjában ezeket hívtuk segítségül a Pillangó-hálahálónk elkészítéséhez, melyért nagyon hálásak vagyunk, nagy örömünket leltük minden pillanatában. Miközben nyilakat rajzoltunk az általunk választott pillangó felé, megfogalmaztuk, hogy miért is vagyunk neki hálásak, s ezt egy nagy ölelés követte. 🙂
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
Szeptember hónap az újratalálkozás és a befogadás jegyében telt. Sok kisgyermek hosszabb ideje nem találkozott társaival, az óvó nénikkel, így sok-sok élményt osztottunk meg egymással. Beszélgettünk a háláról, a szeretetről a boldogságról.
A téma feldolgozása során az ajánlott segédanyag mellett Bartos Erika: Százlábú című verse adott ihletet.
Százlábúnak hétfőn reggel
óvodába menni támadt kedve.
Hejehuja hopp!
Szedegette sok-sok lábát
Üdvözölte kis pajtását.
Hejehuja hopp!
Megölelte, szeretgette
Boldogsággal köszöntötte.
Hejehuja hopp!
Ruhájára szívet varrtak,
Boldogságról így vallottak.
Hejehuja hopp!
Százlábúnak száz a lába
hálás volt a mamájának,
hálás volt a papájának,
hálás volt a barátjának,
és az egész világnak!
Hejehuja hopp!
Egy új kaland indult számomra szeptemberben, hisz egy elsős gárdát vezethetek be a boldogságórák birodalmába. Nagyon „hálás” feladat volt velük a közös munka. Érdeklődőek, nyitottak. Varázslatos négy év vár ránk!
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A 3-4. osztállyal a Boldogságóra keretében Hálafát készítettünk.
Ráhangolódásként meghallgattuk Bagdi Bella Hálás vagyok című dalát. Aztán beszélgettünk arról, hogy mi a hála, valamint kinek, és miért lehetünk hálásak. Ezt a gyerekek az általuk kivágott falevelekre ráírták, majd felhelyezték a táblára felrajzolt fára. Megbeszéltük azt is, hogy minden héten pénteken átgondolják és felírják a falevelekre, miért lehetnek hálásak.
Hálát adunk azért, mert van egy szép házunk, egészséges a családunk, nem érintett meg minket a vírus negatív hatása.
1. Boldogságóra óravázlat
Pedagógus neve: Fülöpné Ámit Gabriella Salgótarján, SÁI Beszterce ltp-i Tagiskola
A foglalkozás címe: A boldogságfokozó hála
Ajánlott életkor: 2. osztály
Osztály / Csoport: 2.b
Az óra cél és feladatrendszere: az egymás iránti tisztelet, segítőkészség, együttérzés élményével való gazdagodás a mindennapi gyakorlatokban, az önismeret fejlesztése, a nyitottság, a kíváncsiság, a játék és az öröm jogának biztosítása a társas kapcsolatokban rejlő boldogító erő feldolgozása
Tantárgyi kapcsolatok: Etika, Életvitel és gyakorlati ismeretek, Magyar nyelv és irodalom, Ének-zene
Fő didaktikai feladatok: motiváció, következtetés, absztrakciók, értékelés
Felhasznált források: Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Dobrova Zita:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek 6-10 éveseknek, Budapest 2017,
Bagdi Bella, Dobrova Zita: Boldoságóra munkafüzet 6-10 éveseknek, Budapest 2017
Bagdi Bella: Repülj velem, pozitív énképet és önbizalmat fejlesztő gyerekdalok CD
http://boldogsagora.hu/oktatasi-segedanyag a hónap dala
A foglalkozás időpontja: 2021. szeptember 3. hete
Idő
perc Az óra / foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’
1. Ráhangolódás
A csoport hangulatához igazodva zenehallgatás, szabad mozgás a zenére – ugrabugrálhatnak, táncolhatnak, utánozhatják az állatok mozgását. Tanítói magyarázat
Frontális, egyéni munka
projektor, laptop, CD
5’ A téma bevezetése:
Tavaly többször is beszélgettünk a boldogságról és a háláról. Ki emlékszik arra, hogy mi a hála?
(A hála szívből jövő köszönet. A hála az a köszönet, az az érzés, amit alig tudunk elmondani. Akik hálásak, azok boldogabbak.) Beszélgetés, magyarázat, érvelés
15’ I. A téma feldolgozása:
Most mindenki kap egy piros lapot, amiből szivecskéket vágunk ki és amire írja fel színes ceruzával a nevét. Egy kalapból kihúzzuk a neveket és annak az embernek adjuk a szíveket, akit kihúztunk. Előtte írunk rá hogy miért hálás neki. A rajzokat ráragasztjuk egy a kartonra. Tanítói magyarázat
Frontális, egyéni munka
piros lap, színesceruza
15’ II. A téma feldolgozása:
Mindenki elmondja, hogy mit írt, kinek és miért hálás. Miután elmondta, felragasztjuk a kartonra. egyéni bemutatás karton, ragasztó
5’ Az óra lezárása:
A párnákat tegyétek körbe és üljetek rá!
Meditáció : Kényelmesen ülök. Lehunyom a szemem. Figyelem a légzésemet. Szép lassan mély levegőt veszek, aztán lassan kieresztem az orromon. Arra gondolok, hogy hálás vagyok a családomért, barátaimért, ismerőseimért. S lassan kinyitom a szemem. frontális, egyéni munka székpárna
Reflexió
Az 2. b osztály matematika-informatika-kommunikáció specialitású tanterv szerint tanul egész napos oktatási formában. Az osztályomba járó gyerekek barátságos, kapcsolatteremtésre nyitott gyerekek. Egymás sikerének örülnek és próbálják segíteni a kevésbé jól teljesítő tanulókat. Motiválhatóak. Munkában kitartóak. Figyelmük, koncentrációjuk, beszédük, megfelelő. Már izgatottan vártam a tanévet, hogy kipróbálhassam a tanfolyamon tanultakat. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy minden héten tudok 1 foglalkozást tartani, így minden témakört fel tudunk dolgozni.
A boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Ezután megkapták a piros lapokat, amire előzőleg megrajzoltam a szíveket, ezeket kivágtuk. Egy kis lapra felírtuk a neveket, majd egy kalapba dobtuk. Mindenki húzott egy nevet. A szívre felírták, hogy a kihúzott gyereknek miért hálás, majd odaadták egymásnak. Nagyon élvezték a gyerekek. A szíveket ezután kartonra ragasztottuk. Izgalmas volt végig hallgatni a gyerekeket, akik azt mondták el egymásnak, hogy mit az amiért hálásak. Az óra végén elmesélték, hogy milyen jól érezték magukat. Öröm volt nézni, hogy a délután folyamán maguktól kezdtek el hála szíveket gyártani, melyeket aztán át is adtak egymásnak.
Óvodánk a Bajai EGYMI részeként az idei évben csatlakozott a Boldogságóra programhoz. A programban található feladatokból igyekeztünk a legtöbb fejlesztési területhez csatolni egyet-egyet. Az alkotó tevékenység a gyermekek számára igen kedvelt, hiszen ennek során a nem beszélő gyermekek is ki tudják fejezni magukat, aktívan részt vehetnek megvalósításuk során. A napocskában mindenki keze nyoma megtalálható. A három pillangó mesét a csoport néhány tagja már hallotta korábban, így annak felidézésében, eljátszásában, tanulságának megbeszélésében segítséget nyújtottak társaiknak. A hála szó, annak fontossága kiemelt szerepet játszott foglalkozásaink során. A gyermekek többnyire a barátaikért, családjukért és néhány kedvenc játékukért voltak hálásak. A Hálapók játékot nagy nyugalom kísérte. Nagyon várjuk már a következő Boldogsághetet.
Az Eszterlánc középső csoportnak a 2021/2022 nevelési év első Boldogságórája: A hála gyakorlása volt. A gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodva, resztoratív körben megbeszéltünk, hogy miért is lehetünk hálásak, mitől érezzük jól magunkat. Ezeknek a fogalmának a megértésére nagy segítséget nyújtott a „Maci bajban van” című bábjáték. Készítettünk Hálakertet, melybe mindenki szívesen segített, így egyre több virág került bele. A „Hálafa története” című mese hozzásegítette a gyermekeket az érzelmeik megfogalmazásában, növelte kifejező készségüket. A mese után készítettünk mi is egy „Hálafát” melyre minden kisgyermek felragaszthatta a maga által készített levelet és elmondhatta, hogy ő miért is hálás, mitől érez a kicsi szíve boldogságot. Nagy örömöt jelentett a számomra, hogy a gyerekek többféle, változatos dologért voltak hálásak.