..
A hála gyakorlása
Konyári Óvoda és Bölcsőde
Napocska csoport
Szeptemberben újra megkezdtük a boldogságóra programot. Papírból kivágott zöldségeket adtunk körbe, amelyet az egymásra figyelést gyakoroltuk. Ezután közösen készített kis lapra elhelyeztük a zöldségeket. Aki szeretett volna valamit megköszönni illetve hálás lenni valamiért a csoport társának annak a jele mellé helyezhette el az általa készített zöldséget. Természetesen közben beszélgettünk a hála fogalmáról és arról, hogy milyen érzés kapni és adni a kedves szavakat. Az általuk behozott zöldségekből tálat készítettünk örömmel és hálásan fogyasztottuk közösen el.
Konyári Óvoda és Bölcsőde
Maci csoport
A hosszú nyári szünet után szeptemberben újra együtt van a Maci csoport. Újra átélhetünk együtt sok boldog és vidám percet. Ehhez csak annyi kell, hogy észre vegyük, felismerjük a körülöttünk lévő jót és szépet. Minden egyes nap tartogat számunkra olyan dolgokat, amikért hálát érezhetünk. A mai napon a finom gyümölcsöket kóstolgatva minden gyermek egyetértett abban, hogy az ősz ízletes és egészséges terméseiért igazán hálásak lehetünk.
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A boldogságórán meghallgatott zene nagyon jó hangulatot teremtett az osztályközösségben. A tanulók dúdolták és nagyon jó kedvvel voltak. Amíg szóhoz jutottak próbáltak türelmesen várni és kivárni, ahogy óra elején a csoportszabályban is leírták.
Párban szívesen megbeszélték az idézeteket, szívesen kiegészítették egymás gondolatait. Hálájukat a mindennapokban nagyon nehezen fejezik ki és a negatív érzéseket se próbálják pozitívvá alakítani. Ez az óra megmutatta nekik, hogyan gyakorolhatják a hálát, hogyan csökkenthetik feszültségeiket és lehetnek boldogabbak. Az óra végére megértették, miért is kell hálásak lenniük és miért is jó számukra, ha a Boldogságórán tanultakat gyakorolják. A tanulók érzelmi intelligencia-fejlesztésére is nagyon hatásos volt az óra.
Az idei tanévben pályáztuk meg elsőként a Boldog Iskola címet. Az a szerencse ért bennünket, hogy foglalkozásainkat egy külön erre berendezett tanteremben tarthatjuk. További fantasztikus lehetőség, hogy mesterprogramom által elindult a projektoktatás bevezetése, amelynek középpontjában a gyerekek mentális egészségének fejlesztése áll. Ily módon szeptemberben további témanapok kapcsolódtak a hála világnapjához, így tantárgyakban is kapcsolódtunk a témához.
Számtalan feladatot hajtottunk végre: hálalevelet írtunk, az ajánlóban szereplő mesét feldolgoztuk és illusztráltuk, kiraktuk „gyerekekből” a hála szót, feldolgoztuk az ajánlottak szerint a témát, kapcsolódó dalokat tanultunk stb.
A gyerekek fantasztikus élményekkel gazdagodtak, nagyon élvezték és a fent említettek alapján külön is – tantárgyakban- értékeltük a munkáikat.
Élményeiket a lentebb feltöltött fotók jól bemutatják.
A gyerekeknek bemutatásra került a Boldogság Kastélya, aminek első lépcsőfokán a hála érzésével ismerkedtünk. A gyerekek meghallgatták a Hálafa meséjét, minekutána beszélgetésre került sor a mese kapcsán. Minden gyermek elgondolkozhatott ő miért és kinek hálás, sok sok ötletet gyűjtöttünk melyekről szóló képet felragasztottunk a hálafára.
Ezután képszinezésre került sor , mindenki kiválaszthatta az érzéseinek megfelelő képet, miért érzi leginkább hálásnak magát, ezt kiszinezte , és felragaszotta egy virágra. A sok hálavirág mind felkerült a fára.
A júniusi Boldogságórát követően a gyermekotthonban dolgozók és nevelkedők egyaránt „szétszéledtek”, így az oklevelek kiosztása időben és térben elcsúszott – augusztusban a gyermekotthon vezetője kis ajándékokkal lepte meg és erősítette meg a gyermekeket abban, hogy jó dolgozni, közösen dolgozni. A munkámat segítő felnőtteket a Hála Okleveleik várták. A visszajelzésre nem is kellett sokat várjak, otthonomból tapasztalhattam meg, hogy az egyik kolléganő a Facebook profiljára tette ki, hozzászólásban „Élveztem minden percét” felirattal.
Ezeket a pozitív érzéseket felidézve kezdtünk neki az új tanévnek, mely egy gyermekotthonban folytatása az évnek. De mégis egy kicsit mássá, varázslatossá alakítva a hétköznapokat…
Az első csoportom három fővel jelent meg, egy már tapasztalt Boldogságórás gyermekkel, egy új lánnyal és a nevelővel. Rengeteg érzelemmel kellett szembenézzek, melyet a pszichológusi szobán kívülről hoztak magukkal. Az érzelmi hullámvasúttól az új helyzetben mutatott visszafogottsággal egyaránt foglalkoznom kellett. Kissé döcögősen, de elindult a folyamat – elmondták, hogy miért hálásak, én kiegészítettem azzal, hogy miért jó hálásnak lenni. Ezt követően mindannyian körberajzolták a kezüket és igyekeztek minél több olyan helyzetet, eseményt összegyűjteni, amiért hálásak, majd választottak egy idézetet, melyet szintén a hálaplakátra ragasztottak fel a kezekkel együtt – közben meghallgattuk a hónap dalát. A végén a közös fotóval erősítettük meg azt, hogy fontos és jó hálásnak lenni. Lelkileg csendesebben, kisimultabban folytatták napi teendőjüket.
A második csoportomban egy lelkes Boldogságórás lány és két újonc volt a gyermekfelügyelőjükkel együtt. Nyitottságuk sokat segített abban, hogy terveim szerint haladjunk végig – beszélgetés a háláról, arról, hogy nekik ki volt már hálás. Elkészült a hálaplakát a hónap dalának aláfestésével, majd kérésre őszi relaxációs zenét hallgattunk, miközben készült a közös munka. Jó érzésekkel, még kisimultabban folytatták a hétköznapjukat.
A harmadik csoport gyakorlott Boldogságórás csoport, minden tagja legalább 2 alkalommal már megtapasztalta jótékony hatását. Egyszerűen belevetették magukat a csoportmunkába – sok válasz, aktív kézátrajzolás, feledhetetlen, megható és kellemes pillanatok, melyet nevelőjükre fókuszálva kapcsolat mélyítésre is használtak. A fotózkodás sok komolyságmentes pillanatot hozott. Mindezt a hónap dalával megfűszerezve…
Hálás vagyok, hogy ismerhetem ezeket a különleges (csoda)gyermekeket, hálás vagyok azért, mert megismerhettem ezt a módszert, melyet továbbadhatok a gyerekeknek és kollégáknak egyaránt! Köszönjük!