A nevelési év kezdetén középső és nagy csoportosokal már könnyebben tudtuk az elmúlt év folyatásaként a hála témáját feldolgozni. Megbeszéltük, hogy miért lehtünk hálásak. Hálásak lehetünk annak, hogy újra együtt lehet a csoport, újra együtt tudunk játszani. A hála feldolgázását az őszi időjáráshoz az őszi gyümölcsökhöz, és a zödségfélkhez kapcsoltuk. Hálásak lehettünk az időjárásnak, hogy sokat tudtunk kint lenni az udvaron, hálásak lehetünk a fáknak az őszi gyümölcsökért, azoknak, akik zöldségféléket termesztenek, hálásak lehetünk a szüleinknek, hogy megteremtik nekünk annak a lehetőségét, hogy tudjunk egészséges gyümölcsöket és zöldségfélket fogyasztani. A héten a zöldségfélk témakörében zöldségféléket színeztünk, és e mellé ragasztottuk a boldog százlábút, aminek komplex jelentése lehet. A százlábú jelképezheti a gyermekeket is, aki a zöldségfélék fogyasztásától lehet boldog, hálás, hogy ehet ilyesmit, valamit a százlábú testére rajzolt barátok jelei pedig azokat a baráti kapcsolatokat jelentik amiért társainak lehet hálás egy egy gyermek. A hálapók folnala játék nagyon tetszett a gyermekeknek, többször is játszottuk az eltelt idő alatt, egyre több történetet tudnak elmesélni a gyermekek, hogy miért lehetnek hálásak, ami boldogságot jelent nekik. Többször mondogattuk a Boldog Dóra mondókát, a Hálafa meséjét elalvás előtt meséltem el nekik, valamint egyre több relaxációs gyakorlatot játszunk , és folyamtosan hallgattuk az ide tartozó dalokat. Nagyon jó volt ez a hónap a hála gyakorlása jegyében.
A hála gyakorlása
Mindenki életében adódik olyan helyzet, amikor hálásak lehetünk embertársainknak. Ne fukarkodjunk a hálával, az sosem fogy el! Ugyanakkor ne is feledkezzünk meg róla! Merjünk hálásnak lenni!
Az új tanév beköszöntével sok új tanuló érkezett iskolánkba. A legkisebbek fogadása a tanévnyitón megtörtént. Az iskola bejáratánál sok pozitív motiváló gondolat olvasható azok közül, amiket a boldogság órákra összegyűjtöttünk. Így minden tanuló megtalálhatja a napi aktuális mondatát. A hálaszüret szőlőfürtjei elkészültek a harmadikosoknál. Hálahálót szőttünk a legkisebbeknél, egyperces betűkirakást játszottunk a másodikosokkal, és a katolikus templomban jártunk a negyedikesekkel.
Kezdésnek relaxaltunk, megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a hála. Majd sorra vettük több pszichológus “érthetőbb” hála fogalmat.
Majd eljött az alkotás ideje, hála napot készítettek a gyerekek. A nap sugarai voltak azok a dolgok, amiért hálásak az életben.
Amíg alkottak Bagdy Bella zenéit hallgattuk.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek hálásak voltak, hogy a nyarat úgy tölthették el, mint régen.
A gyerekek csodás dolgokat fogalmaztak meg, majd írtak le a hála témakörében, amihez rajzot is készítettek.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
Havi Kisokos – Hála-kartya
A tanév kezdéséért már önmagában is hálásak a gyerekek. Együtt lehetünk ismét. A felhők egyenlőre eloszlottak felettünk. Az első hónap Boldogságórái mosolygósan, egymásnak örvendezve teltek. A mi speciális hála-kártyáinkon a hónap programjai, örömet okozó pillanatai jelennek meg. Megmutattuk azoknak is, akik gondoskodásukkal, odafigyelésükkel, velük voltak, a kellemes érzésekhez segítették a gyerekeket.
Szeptemberi beszámoló – A boldogságfokozó hála
Első alkalommal tartottunk boldogságórát a csoportban, ezt megelőzően felkészítve a gyerekeket megbeszéltük a boldogság fogalmát, kinek, mit jelent a boldogság. Érdekes vélemények, megfogalmazások születtek, azonban nagyon jól körülírták a gyerekek az érzést. Pókháló játékot játszottunk, mindenki elmondta ki az, kik azok, akivel a legjobban szeret játszani, majd átkeltünk a pókhálón, visszagombolyításkor pedig elmondták ki a legjobb barátjuk az oviban.
A katica csoportosok nagy szeretettel fogadták Boldog Dórát, a kis katicalányt, aki a mondókával
„A mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok
Rátalálok ahol vagyok, hopsz elkapom, megfogom!”
játékba invitálta a gyerekeket. A továbbiakban Dóra „irányította” a foglalkozást . Mivel ősz van, a komplexitás jegyében az „Almát szedj-szőlőt szedj” relaxációs gyakorlatot végeztük, amit azóta is többször alkalmazunk. A
Kerek erdő kalandra hív Téged,
hallgasd , mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni Neked Boldog Kata :
Gyere velem, vár Rád a napsugár,
Kerek erdőn a boldogság Rád talál!
mondókával a mesepárnákkal a megszokott szőnyegünkre invitálta Boldog Dóra a gyerekeket, ahol meggyújtottuk a meselámpást, csengőszó után pedig a Maci bajban van c. bábelőadás kezdődött.
A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, sikerült hasonló példákat is mondani a saját életükből, átérezték, megértették a hála szó jelentését.
Kiszíneztük, és kivágtuk a hálavirágot, közben a boldogság dala szólt Bagdi Bellától. Minden kisgyermek átadta a virágát annak, akinek hálás volt valamiért. Volt olyan, aki hazavitte az édesanyjának, mások csoporttársuknak adták a virágjukat. Egy-egy kisgyermek több hálavirágot is kapott, nagyon büszkék voltak rá.
A másik virágot felragasztottuk a boldogság várához vezető lépcsősor legalsó fokára.
Megbeszéltük, hogy milyen jó, hogy már meg tudjuk fogalmazni, ismerjük ezt az érzést, de még hosszú út áll előttünk mire feljutunk a várba.
Zárásként meghallgattuk a Boldog vagyok c. dalt.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A téma nem volt nehéz a gyerekek számára, hiszen érzékenységük által könnyen ráéreztek a hála szó jelentésére, az érzésre, amit eddigi életük során megtapasztalhattak szüleik, családtagjaik, barátaik, nevelőik segítségével. A gyerekekkel minden hetet azzal kezdünk, hogy mesélhetnek élményeikről, esetleges örömökről, bánatokról, nehézségekről, melyek a hétvégén, iskolai szünetben érték őket. Most amikor leültek körben egymás mellé, azt is elmondhatták, hogy mi jut eszükbe a hála szóról, kinek lehetnek hálásak, milyen események érték őket, amivel kapcsolatban a hála érzése megérintette őket. A beszélgetés után elkészítettük a hála hálót, melyet heti rendszereséggel szeretnénk elővenni, hogy tudatosan figyeljenek az egymás felé megnyilvánuló érzéseikre.
A 3. c osztály tanulói megrajzolták a szőlőiket a hálaszürethez, szívesen hallgatták a hónap dalát, a hónap végéhez közeledve boldogan szüretelték hálafürtjeiket, de leginkább a hálaháló készítését elvezték.
Amikor arról beszélgettünk, hogy a hála érzése milyen pozitív dolgokat idéz elő testünkben, tátott szájjal figyeltek. 🙂