A csoporttal a hónapban kétszer is volt lehetőségünk boldogságórát tartani. Az első alkalommal beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a boldogság, mire van szükségük ahhoz, hogy boldognak érezzék magukat, majd a háláról, mint boldogságfokozó technikáról osztották meg egymással a gondolataikat a diákok. Az óra végén kitöltötték a boldogságmérő kérdőívet, amelyet félreraktunk, hogy majd a tanév végén újra rápillanthassanak.
A második alkalommal került sor a feltöltendő feladat megvalósítására. Közösen készítették el a háladobozt, melybe bele is kerültek papírra feljegyezve azok a dolgok, amelyekért hálásak.Néhány példa ezek közül:
Hálás vagyok, mert vannak igaz barátaim, és egy szerető barátnőm, és családom.
Hálás vagyok, mert ebbe az iskolába vettek fel.
Hálás vagyok, mert jó életem van.
Hálás vagyok, mert imádom az osztályom.
A dobozt elhelyeztük a teremben, hogy a tanév során ebbe gyűjthessük a hálaadásokat.
A hála gyakorlása
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
A 2021/2022-es tanévet iskolánk – a tavalyi évben megvalósult munkánk eredményeképpen –
Örökös Boldog Iskolaként kezdhette meg. Ezért az elismerő címért tavaly sokat dolgoztunk, ugyanakkor ebben az évben is igyekszünk tudatosan tenni azért, hogy az úgynevezett érzelmi intelligencia játékos fejlesztése során minél empatikusabbak, segítőkészek legyünk és minél hatékonyabban tudjuk menedzselni az életünket a jó önismeretünknek és asszertív viselkedésünknek köszönhetően.
A 10 tematika ebben az évben is számos lehetőséget kínál arra, hogy érdekes és változatos formában tudjunk a havi témákkal foglalkozni és társas kapcsolatainkat fejleszteni. Szeptemberben a hála téma kapcsán (ami többek között kiemel a másokkal való összehasonlítgatás világából, és megtanít örülni annak, ami van; egyúttal összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, ezért képes megszüntetni a haragot, az irigységet, a keserűséget, a szenvedést) a következő tevékenységekben vettek részt a 8.f osztályos batsányis diákok:
Tanévkezdéskor az egyik osztályfőnöki órán egy új ötlettel igyekeztem motiválni diákjaimat a téma feldolgozására, így a szeptemberi szülői értekezletre a szülőknek írtunk hála gondolatokat (én is osztályfőnökként), amelyek – a visszajelzések alapján – jó érzéssel töltötték el a szülőket. Nem feledkeztünk el az iskolai dolgozókról, felnőttekről sem, akiknek szintén hálaüzenetekkel, kis meglepetésekkel köszöntük meg azt, hogy tiszta, rendezett és a szervező munkájuknak köszönhetően gördülékenyen kezdhettük meg az új tanévet. Az osztályomnak – boldogsághormon fokozása céljából – kis csokikkal köszöntem meg azt, hogy lelkesek és nyitottak a programra, valamint iskolai koordinátorként meglepetés levendulával kedveskedtem a programban résztvevő osztályfőnököknek, nem titkolt szándékkal, hogy az év eleji stresszes napokat ellensúlyozzam. Ebben a hónapban rengeteg mindenért lehettünk hálásak, és a további hónapokban is igyekszünk tudatosítani magunkban azokat a helyzeteket, kapcsolatainkat, amelyekért köszönetet mondhatunk.
Az új nevelési évet – vegyes csoport révén – újjászervezett csoportban kezdtük meg. A csoport harmada új, kiscsoportos korú gyermek.
A többséggel már a második éve veszünk részt a Programban, így az évet azzal kezdtük, hogy felelevenítettük Boldog Dóra versikéjét, az előző év témáit, eseményeit, élményeit. Ebben segítségünkre volt a havi beszámolókhoz készített fényképek nézegetése, kedvenc dalaink újrahallgatása, relaxációs gyakorlatok eljátszása, a témakörökhöz választott feladatok produktumai, melyek közül több is csoportszobánk falait díszíti.
A Hála téma feldolgozását a „Hogyan sző a hálapók?” játékkal kezdtük. Eleinte néhány kisgyermek idegenkedett a „pókhálótól”, aztán a többiek példáján felbátorodva örömmel kapcsolódtak be a játékba. Egyre bátrabban meséltek élményeikről és hagyták, hogy a pók körülfonja őket. A játék végén visszafejtettük a háló fonalát, így mindenki kiszabadult. A feladat jól segítette a kapcsolatalakítást, a bizalomépítést, az önbizalom fejlesztését, vagy éppen a póktól, a pókháló érintésétől való félelem csökkentését.
Hálapöttyös katicákat készítettünk, melyek igazán hangulatossá tették csoportszobánkat és folyamatosan motiválták a gyerekeket, hogy ne felejtsék el kifejezni hálájukat társaiknak. A hónap során sok kis gyermeknek hosszabb ideig otthon kellett maradnia betegség miatt, de nekik is készítettünk katicát. Így az övéik még üresen várják, hogy hálás kis gazdáik által megkapják pöttyeiket.
A kicsik is szívesen bekapcsolódtak a tevékenységekbe, hallgatták Jékely Zoltán: Három pillangó című meséjét, Gryllus Vilmos: Lepke és virág, valamint Bagdi Bella: Szép nap című dalát, melyekre szabadon mozogva játszhatták el a napsütésben repkedő pillangókat.
A 2021/2022-es tanévben a 9-10. osztályos értelmileg akadályozott tanulókkal végezzük a boldogságórák feladatait.
Az órát beszélgetéssel kezdtük. Felelevenítettük a boldogságórák témaköreit, majd meghallgattuk a hónap dalát. A következő feladathoz körbe raktuk a székeket az osztályban. Egy tanuló kezébe adtam egy gombolyagot, aki befejezte az általam elkezdett mondatot: Hálás vagyok, mert megtörtént velem az, hogy…., majd átdobta a gombolyagot egy másik tanulónak, így létrehoztuk az osztály hála hálóját. Ezután egy csomagolópapírra felírtam a hála szó betűivel gyűjtött szavakat, majd összeolvastuk a sorokat. A tanulók jól szórakoztak a vicces mondatokon. A következő feladathoz egy széket kivettünk a körből, majd eljátszottuk a „Nagy szél fúj” kezdetű játékot. Sok, a hála témakörével kapcsolatos állítást gyűjtöttünk.
Az óra második felében hozzáláttunk a Hálaszüret című feladathoz. A tanulók kaptak egy szőlőfürt színezőt, majd elmondták, kinek és miért mondtak köszönetet az utóbbi időben. Leginkább a szüleik iránt érzett hálájukat említették, de volt, aki az osztálytársának mondott köszönetet. Kiszínezték a szőlőfürtöt és hozzá egy levelet. A színezés alatt ismét meghallgattuk a hónap dalát. Az óra jó hangulatban telt.
Ebben a tanévben a Halacska csoport új tanulókkal bővült. A régi csoportból elballagtak és volt aki új iskolába került. Az új Halacska csoport még az ismerkedés, beszoktatás fázisában jár. Gondolat ébresztő foglalkozáson az ötlet- rohamunk megszületését örokítettük meg. Fogadjátok olyan nagy szeretettel, mint ahogy azt készítettük!
Az idén tovább folytattuk lelkesen a Boldogságórás munkákat, beszélgetéseket, közös játékokat.
Elkészültek a szőlőfürtök, amelyen jól érzékeltették a gyerekek, hogy kinek tudnak köszönetet mondani a környezetükben élők között. Ma a HÁLASZÜRET is megtörtént, összefűztük a fürtöket.
Így az osztálytermünk egy szép, őszi dekorációval is bővült.
A 2021/2022-es nevelési évben csatlakoztunk a Boldogságóra Programhoz vegyes csoporttal. Izgatottam vártam, részemről a megvalósítás, a gyerekek részéről a befogadás tekintetében is. Azt gondolom, hogy a hála témáját sikeresen feldolgoztuk. A gyerekeknek nagyon tetszett a témához tartozó mese, mely hozzájárult érzelmi intelligenciájuk fejlesztéséhez.
Meglepően tapasztaltam, hogy elsősorban nem tárgyi eszközök jutottak a gyerekek eszébe a hála érzése kapcsán: ” Azért vagyok hálás, mert anyukám mindig felvidít mikor szomorú vagyok.”
A csoporttal hálafát készítettünk, valamint a munkafüzet feladatait is felhasználtuk a téma feldolgozása során.
A hálafára virágokat tettünk, melyet a gyerekek kiszíneztek, és a virágok közepébe belekerültek a jelek, melyek jelképezik, hogy a csoportban kinek hálásak a gyerekek. Boldogság volt hallgatni, ahogyan meg tudták fogalmazni a hála lényegét, az ők saját kis nyelvükön!
Hálásan köszönjük a lehetőséget, és izgatottan várjuk a következő témában rejlő lehetőségeket!
Hálával kapcsolatos témánkat a Nagy szél fúj játékkal kezdtük. Megszőttük hála hálónk, majd a javasolt feladatok közül az 1 perc alatt kirakott hála szavakkal kezdtük, melyek egyike sem sikerült ugyan 1 percen belül, de a csoportok szívesen munkálkodtak rajta. A kirakást a folyosón saját testünkkel, majd az udvaron is megcsináltuk. Ezt követte a hála szó pontos jelentésének megbeszélése és mindenki elmondhatta, hogy kinek tartozik hálával nemcsak az osztályban, hanem családja körében. Legnehezebben a H.Á.L.A. elnevezésű feladattal birkóztunk meg, de itt is látszott az igyekezet. Az így elkészített lapokból és a hála mondatokból az „elmetérképeket” összerendeztük egy szívkép köré.
Új tanév! Új lehetőségek!
Ettől a tanévtől a mi iskolánk is elnyerte az Örökös Boldog Iskola címet. Ebből az alkalomból két olyan kezdeményezést is útjára indítottunk a boldogságórás kolléganőkkel, melyeknek segítségével az egész alsó tagozatot sikerült bevonni.
Az év elejét a Patronálással indítottuk. Az kis elsősök beilleszkedését szerettük volna megsegíteni, így megkértük a 3. és 4 osztályban tanulókat, hogy készítsenek két egyforma szimbólummal ellátott ajándékot, (ez lehetett karkötő, nyaklánc, kitűző, stb.), majd az egyikkel ajándékozzák meg az általuk választott első osztályos gyermeket. Egy héten keresztül a nagyok segítettek a kicsiket az iskolai életbe való lelkészkedésbe.
A másik, leginkább szívem csücske program, a Jobb Veled a Világ Projekt az iskolánk keretein belül. Minden hónapban (Pl. a HÁLA hónapjában azoktól a gyerkőcöktől lehetett jobb a világ, aki elmondhatta magáról az osztályban: “Szívvel adom, amit adok, társaimhoz jó is vagyok, örülök, ha jót tehetek, jól vagyok együtt veletek”.) minden osztályban kiválasztásra kerül a tanulók szavazata alapján, az a gyermek, akitől abban a hónapban jobb a világ. Az elismerésen túl a lurkók egy kitűzőt is kapnak, melyet büszkén viselhetnek. A gyermekek és a kollégák körében nagy sikernek örvend ez a kezdeményezés. Októberben a legoptimistább tanulókat keressük! 🙂
Osztály szinten sem tétlenkedtünk! Mivel már a Mucikák nagyok , így hála napló írására biztattam őket. Valljuk meg, nem volt könnyű feladat, de, akinek sikerült végig csinálni, az valóban HÁLÁS lett! 🙂