A világban a hála szó hallatán úgy gondoljuk, hogy valami nagy dologra kell gondolni. Pedig nem! A hála jelen van a mindennapjainkban, mégha nem is gondolunk rá hirtelen. Egy pozitív érzelem, amit társas kapcsolatainkban nyilvánítunk meg. Elég hozzá egy kedves szó, egy „köszönöm”, egy jó érzés, és mindjárt hálával töltődik meg a szívünk, mert jó dolog történt velünk.
A boldogságóra keretében a tölgyfa meséjén keresztül próbáltam megismertetni a gyerekekkel a hála fogalmát. Ezután megvitattuk, hogy a mesében ki kinek volt hálás. A mesén keresztül könnyebben tudják elsajátítani, megérteni bizonyos fogalmakat.
Egy másik nap elkészítettük a hálafánkat is. Mindenki a saját kis körberajzolt kezét kivágta, az ujjacskákat kiszínezte a neki tetszőleges színnel, és felsoroltuk azt az 5 dolgot, hogy ki kinek és miért hálás az életben. A következő válaszok születtek: édesanyám minden reggel hoz péksütit, a testvérem is elkísér az óvodába, kaptam biciklit, elmentünk az állatkertbe, mindig édesanyám jön értem az oviba……és még sorolhatnám. Ezen kicsiny gyermekek is érzik a hála érzését, azt, hogy jó dolog, jó érzéssel tölti el őket, csak éppen nem tudták, hogy ez a HÁLA.
A következő alkalommal elmentünk kavicsokat gyűjteni, hogy elkészíthessük a hálaköveinket, amit hálánk jeléül odaadunk a szüleinknek. Szép színes kavicsok készültek. A szülői visszajelzésből tudom, hogy alig várták, hogy vihessék haza a kavicsokat ajándékba.
Ebből is látszik, hogy bár a gyermek még nem igazán fogja fel, hogy most ő éppen hálás valamiért, de érzi.
Ez a hónap boldogan, vidáman telt.
A hála gyakorlása
Az idei tanévben célom az alsó-felső tagozat átmenetet segíteni a pozitív pedagógia és pszichológia eszközeivel. A terem átrendezését követően az első Boldogságóránkat egy rövid ppt-s tájékoztatóval kezdtem – mi fog történni, milyen keretek között fogunk dolgozni.
A hála témáját feldolgoztuk, aktív hozzászólásával segítették a folyamatot. Ezt követően mindenki kiválasztotta a kedvenc színét, körberajzolta a kezét, kivágta és ráírta azokat a dolgokat, amiért hálás. Elmélyülten dolgoztak, vágtak, ragasztottak – kiválasztották a kedvenc hálaidézetüket, mely szintén a plakátra került. A végén mindenki körbeállt és meghallgattuk közösen a hónap dalát, mely rögzítette a felszínre került jó érzéseket. A közös hálafotót követően a plakát elhelyezésre került a terem hirdetőfalán.
Köszönöm a gyermekek együttműködését, az osztályfőnök támogatását és program adta lehetőségeket! Hála, hála, hála!
Csillogó szemű kisgyermekek közé érkeztem, akik tágra nyílt szemekkel figyelték – átrendezzük az osztályukat. Relaxáló hatású gyakorlatokkal kezdtük az órát, majd beszélgettünk a háláról. Többen nagyon pontosan leírták tapasztalataikat, mikor és kinek voltak hálásak, valamint nekik ki volt hálás. Meghallgatták a Nasu mackó szerencséje című mesét, közben Nasu mackó plüss mása körbejárt és mindenki találkozhatott vele személyesen. A mese tapasztalatait összegyűjtöttük és mint kis útravalócsomagot magukkal vihették. Az óra másik felében az osztályban átélt pozitív élményeket elevenítettük fel, majd lehetőségük nyílt beülni a „Boldogságvonatba” és felvenni kis társukat utasként – természetesen aki már okozott számukra örömet. Ezzel a pozitív élményekre sikerült fókuszálnunk. Az óra végén egymás kezét megfogva erősítettük a közösség erejét és teljes átéléssel hallgattuk, daloltuk a hónap dalát.
Köszönjük!
Az osztályban célom segíteni az alsó-felső tagozat átmenetét a pozitív pedagógia és pszichológia eszközeivel.
Az első órát egy általam összeállított ppt bemutatásával kezdtem, melyben bemutattam magát a programot, felépítését, kereteit. Ezt követően közösen átrendeztük a termet. Mielőtt belevágtunk volna a témánkba megnéztük a Boldogságóra munkafüzet alapján, ki hol áll a boldogsághoz vezető úton, valamint összegyűjtöttem a kérdőíveket a júniusi összehasonlítást előkészítve. Mély és tartalmas beszélgetésünk a háláról mindkét oldalt kidomborította. Mindenki kiválaszthatta kedvenc színét, kezét körberajzolva, háláikat beleírva alakította ki a hálaplakátot – közben a hónap dalát hallgattuk meg. A kedvenc hála idézetük került a plakát közepére. Az órát a közös hálafotóval zártuk.
Hálás vagyok a gyermekeknek a kellemes közös munkáért, az osztályfőnöknek a lelkesedéséért, a programnak a lehetőségért.
Köszönjük!
Az órát úgy kezdtük, hogy körbe leültünk a földre és előkerült egy kis csengettyű. Kétszer is körbeadtuk a gyerekekkel és majdnem mindenkinél mindkétszer meg is szólalt. Akinél megszólalt, elmesélte, hogy miért hálás. Az egyik kisfiú csillogó szemekkel mondta, hogy hálás apukájának, amiért megmentette az életét. Ledöbbentünk és Ő ekkor elmesélte, hogy egyszer nagyon beteg volt , magas lázzal és az apukája vigyázott rá és Ő takarta be borogatással. Egyébként a gyerekek kérték a második kört.
Azután elolvastam nekik a Linka és a csengettyű mesét. Volt, aki rajzot is készített a meséről.
Beszélgettünk a mese kapcsán és megkértem őket, hogy csukják be a szemüket és képzeljék el, hogyan nézhetne ki az esti égbolton a Hála csillagkép. Ezt utána lerajzolták.
Lezárásként meghallgattuk a hónap dalát.
Az idei nevelési évben is mind a két csoportunkban foglalkozunk a Boldogságórával. A Katica csoportos gyermekek nagyobb részének még újdonság ez. Ezért egy boldogság vár megrajzolásával kezdtünk el foglalkozni, több napon keresztül. Előzményként beszélgettünk arról, hogy milyennek képzeljük el a várat, amit elfogunk készíteni. Ezt a csoportban lévő építőkockákból építettük meg közösen. Ezt követően az adott hónap témáját a hálát dolgoztuk fel. Egész szeptemberben foglalkoztunk ezzel a témával. Motivációként elkészítettük „Boldog Dórát”, akit egy fakanál bábként készítettünk el, így mindig jelen van a témák bevezetésénél. Egy-egy relaxációs gyakorlatot végeztünk el, többször hallgattuk meg a hálafa történetét, a témához kapcsolódó dalokat.A hálafa történet megismerését követően megválaszoltuk a történethez kapcsolódó kérdéseket. Pl: Ki járt már erdőben? Miért volt szomorú a fa? stb. Megtanultuk közösen a kapcsolódó mondókát és megbeszéltük, hogy ezért mindannyian hálásak vagyunk. A gyerekek nagy örömmel színezték ki a munkafüzetben található hála jelét, a kis virágot. Mindeközben minden gyermek megfogalmazta, hogy ő miért hálás, mindezt mikrocsoportban terveztük és valósítottuk meg, így megtudták hallgatni társaikat is. A csiga-biga csoportos gyermekek közösen készítették el a csoport hálafáját, amelyet saját tenyérnyomatuk díszített. Mozgásos játékként szív alakú gumilapokat rejtettünk el az udvar egy részére. A gyermekek kosarakat kaptak, amelybe közösen gyűjtötték a hálaszíveket. Minden hálaszívet sikerült megtalálniuk, sikerült együtt, csapatban dolgozniuk. Mindezeket ismételtük az adott hónapban, amely segítette a gyerekeket a hála téma feldolgozásában. A gyermekek többször elmondták, hogy hálásak a boldogságórákért és ezekért a nagyszerű játékokért.
Szeptember hónap
A HÁLA GYAKORLÁSA
Nagycsoportosok lettünk. Második éve foglalkozunk a boldog óvoda program témáival. A program előkészítéseként megalkottuk, majd felhelyeztük BOLDOG VÁRAT a csoportszoba szekrényének ajtajára. Kis csoportbábunk képét- Béka Bélát- elhelyeztük a vár alá. Megbeszéltük, hogy a tanév során minden hónapban teljesíteni kell a csoportnak egy feladatot, hogy a lépcsőkön föl tudjon ugrálni Béka Béla BOLDOG VÁRBA. Mert mikor elmegyünk hosszú nyári szünetre, Béka Béla bent lehet BOLDOG VÁRBAN és nem lesz szomorú.
Ezért az első feladat, hogy beszélgessünk arról, hogy miért lehetünk hálásak.
A foglalkozást egy ráhangolódással, relaxációval kezdtük. A feszültség oldása volt a cél.
Majd elmondtam, Bezzeg Andrea: A Hálafa történetét.
Azután a gyerekek beszélgetőkörben elmondhatták miért hálásak.
A legtöbben tárgyakért, ajándékokért voltak hálásak, de volt aki a családjáért, szüleiért, azért, hogy a mi csoportunkba járhat. Nagyon érdekes volt hallgatni a gondolataikat.
Majd elkészítettük a csoport HÁLAKEZÉT.
Kivágtunk egy nagy szívet kartonból és mindenkinek körbe rajzoltam a kezét, azt pedig kiszínezték a gyerekek. A végén beleírtam a gondolatot, amiért hálát érez az adott kisgyermek.
Egy közös dallal ért véget a foglalkozás amit egy „fa” körül járva énekeltünk a csoportunkban.
Első alkalommal vehettünk részt boldogságórán.Csoportunkban 9 fő 4-5 éves, 16 fő 3-4 éves korosztály, jelenlegi létszámunk 14 fő.
Bevezetés során hallgattuk meg az Önök által javasolt zenei anyagot, majd relaxációs gyakorlatot hajtottunk végre, ami után levezetéseként nyújtózkodtunk mint a kis fák, égig érő ágakkal, így kapcsoltuk össze a Hálafa kis történetével, ami különösen tetszett a gyermekeknek. A sok- sok állatkával, még a dramatizációs lehetőséget is kihasználtuk. Együtt közösen rajzoltuk meg a hálafánkat, majd kiválogattuk jeleinket, ki van jelen közöttünk a csoportban. A gyerekek egyesével kiválasztottak egy társuk jelét, amiért hálásak lehettek, majd felragasztották a hálafánkra, sok különlegeset is hallhattam, arra a kérdésre, hogy miért vagy hálás a választottadnak? ” azért mert megfogta a kezem ( sorban álláskor őt választotta), ” mert szeretek vele játszani”, ” „ideadta a piros autót” ( ezt egy 3 éves 6 hó mondta😍), ” betolta a székem”, ” átölelt”.
Ezt követően elindítottuk a kis hálaleveleket, a gyermekek körben álltak szívószállal egymásnak adták át, a megfestett ruhaleveleket, mondóka végére. Játékidőben pedig kialakítottuk a mi kis hálakertünket, zsírkrétával színezett virágokkal.
Örömmel töltött el, hogy valami különlegeset nyújtsak a gyermekek számára. Számomra is meglepő módon nagyon gyorsan ráéreztek a hála fogalmára, pedig elég sok a kisebb korosztályú gyermek. Voltak fenntartásaim e nehéz fogalmak megismertetésével, de a mai nap rádöbbentett arra, semmi sem lehetetlen. Köszönöm a lehetőséget, hogy levezthetem ezeket a különleges kezdeményezéseket!!! Boldogság ez igazán!!
Első alkalommal vehettünk részt boldogságórán.Csoportunkban 9 fő 4-5 éves, 16 fő 3-4 éves korosztály, jelenlegi létszámunk 14 fő.
Bevezetés során hallgattuk meg az Önök által javasolt zenei anyagot, majd relaxációs gyakorlatot hajtottunk végre, ami után levezetéseként nyújtózkodtunk mint a kis fák, égig érő ágakkal, így kapcsoltuk össze a Hálafa kis történetével, ami különösen tetszett a gyermekeknek. A sok- sok állatkával, még a dramatizációs lehetőséget is kihasználtuk. Együtt közösen rajzoltuk meg a hálafánkat, majd kiválogattuk jeleinket, ki van jelen közöttünk a csoportban. A gyerekek egyesével kiválasztottak egy társuk jelét, amiért hálásak lehettek, majd felragasztották a hálafánkra, sok különlegeset is hallhattam, arra a kérdésre, hogy miért vagy hálás a választottadnak? ” azért mert megfogta a kezem ( sorban álláskor őt választotta), ” mert szeretek vele játszani”, ” „ideadta a piros autót” ( ezt egy 3 éves 6 hó mondta😍), ” betolta a székem”, ” átölelt”.
Ezt követően elindítottuk a kis hálaleveleket, a gyermekek körben álltak szívószállal egymásnak adták át, a megfestett ruhaleveleket, mondóka végére. Játékidőben pedig kialakítottuk a mi kis hálakertünket, zsírkrétával színezett virágokkal.
Örömmel töltött el, hogy valami különlegeset nyújtsak a gyermekek számára. Számomra is meglepő módon nagyon gyorsan ráéreztek a hála fogalmára, pedig elég sok a kisebb korosztályú gyermek. Voltak fenntartásaim e nehéz fogalmak megismertetésével, de a mai nap rádöbbentett arra, semmi sem lehetetlen. Köszönöm a lehetőséget, hogy levezthetem ezeket a különleges kezdeményezéseket!!! Boldogság ez igazán!!
Első alkalommal vehettünk részt boldogságórán.Csoportunkban 9 fő 4-5 éves, 16 fő 3-4 éves korosztály, jelenlegi létszámunk 14 fő.
Bevezetés során hallgattuk meg az Önök által javasolt zenei anyagot, majd relaxációs gyakorlatot hajtottunk végre, ami után levezetéseként nyújtózkodtunk mint a kis fák, égig érő ágakkal, így kapcsoltuk össze a Hálafa kis történetével, ami különösen tetszett a gyermekeknek. A sok- sok állatkával, még a dramatizációs lehetőséget is kihasználtuk. Együtt közösen rajzoltuk meg a hálafánkat, majd kiválogattuk jeleinket, ki van jelen közöttünk a csoportban. A gyerekek egyesével kiválasztottak egy társuk jelét, amiért hálásak lehettek, majd felragasztották a hálafánkra, sok különlegeset is hallhattam, arra a kérdésre, hogy miért vagy hálás a választottadnak? ” azért mert megfogta a kezem ( sorban álláskor őt választotta), ” mert szeretek vele játszani”, ” „ideadta a piros autót” ( ezt egy 3 éves 6 hó mondta😍), ” betolta a székem”, ” átölelt”.
Ezt követően elindítottuk a kis hálaleveleket, a gyermekek körben álltak szívószállal egymásnak adták át, a megfestett ruhaleveleket, mondóka végére. Játékidőben pedig kialakítottuk a mi kis hálakertünket, zsírkrétával színezett virágokkal.
Örömmel töltött el, hogy valami különlegeset nyújtsak a gyermekek számára. Számomra is meglepő módon nagyon gyorsan ráéreztek a hála fogalmára, pedig elég sok a kisebb korosztályú gyermek. Voltak fenntartásaim e nehéz fogalmak megismertetésével, de a mai nap rádöbbentett arra, semmi sem lehetetlen. Köszönöm a lehetőséget, hogy levezthetem ezeket a különleges kezdeményezéseket!!! Boldogság ez igazán!!