Elkezdődött egy újabb tanév, amelybe legalább akkora lelkesedéssel kezdtünk, mint az előzőbe. Örölök, hogy négy új tanulóval bővült a csapatunk. Közülük egy lány már találkozott ezzel a programmal az előző iskolájában. Így már 14 lelkes kiskamasszal indulhatunk el a közös úton.
A Boldogságfokozó hála témát körben ülve, egy kis lazító, relaxáló gyakorlattal kezdtük. Figyeltünk a légzésünkre, megfogtuk egymás kezét, EGYÜTT voltunk. Elsőként szétvágott nyomtatott képeket osztottam, amelyet a segédletben kaptam. Így négy csoporttá rendeződtek. Felragasztották a képeket egy lapra. Először koscsoportos formában, majd közösen beszélgettünk a képekről. Megkérdeztem, hogy hogyan köthetőek a hálához. Nagyon aktívak voltak, mindenki szívesen bekapcsolódott a beszélgetésbe. Ezt követően közös gyűjtésbe kezdtünk. Lejegyeztünk 50 dolgot, amiért hálásak lehetünk. Fantasztikus ,hogy milyen szívet melengetően beszéltek a családjukról, nevelőikről vagy a barátaikról.
Kreatív feladatként megbeszéltük, hogy Hála-fát készítünk, amit a tagozatunk folyosóján helyezünk el. Levelekre írtuk fel, hogy miért vagyunk hálásak. Másokat is biztattunk, hogy helyezzenek fel leveleket a fára, egy-egy szóval amiért hálát éreznek. 🙂
Az órát közös énekléssel és nagy öleléssel zártuk. 🙂
Hálás vagyok értük:)
A hála gyakorlása
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A családi napunkhoz kapcsolódóan indítottuk a beszélgetést a relaxáció és Bella dalának eléneklése után. Nagy örömmel hallgattam a gyerekeket, akik felsorolták, hogy mi mindenért hálásak. Egy kislány megfogalmazta, hogy hálás nekem a szervezésért. S ennek különösen örültem, mert nem számítottam tőle ilyen érett megfogalmazásra.
A munkafüzet hála leltárát csapatmunkában dolgoztuk fel, míg Bella dala szólt. Majd megalkottuk magunkból a HÁLA szót. A terem mérete miatt betűnként tudtam lefotózni.
Örömteli másfél órát töltöttünk együtt.
A hála gyakorlását ebben a hónapban, a hónap dalával kezdtem el bevezetni csoportunkban. Hallgattuk a dalt játék tevékenység közben, relaxáció során, valamint a gyerekek kérésére is. A mindennapos mese- Az alma meg a kerti manó, és Nasu mackó szerencséje, jó példaként szolgált a hála fogalmának megértésében a gyerekek számára. A meséből kiindulva alkottuk meg a hálaerdőnket tenyérnyomatokból. A nyomhagyás közben minden gyermek hálát mondott valamiért (cselekedetért, élményért, társának, szüleinek stb.) A hálaerdőnket jól látható helyre helyeztük el a csoportszobában, és a hét folyamán folyamatosan kerültek fel rá a gyerekek alkotásai, amikor valaki ismét hálát tudott mondani, adni valamiért. Kommunikációnkba is igyekeztünk beépíteni a „hála”, és a „hálás vagyok” kifejezést.
A hála gyakorlását ebben a hónapban, a hónap dalával kezdtem el bevezetni csoportunkban. Hallgattuk a dalt játék tevékenység közben, relaxáció során, valamint a gyerekek kérésére is. A mindennapos mese- Az alma meg a kerti manó, és Nasu mackó szerencséje, jó példaként szolgált a hála fogalmának megértésében a gyerekek számára. A meséből kiindulva alkottuk meg a hálaerdőnket tenyérnyomatokból. A nyomhagyás közben minden gyermek hálát mondott valamiért (cselekedetért, élményért, társának, szüleinek stb.) A hálaerdőnket jól látható helyre helyeztük el a csoportszobában, és a hét folyamán folyamatosan kerültek fel rá a gyerekek alkotásai, amikor valaki ismét hálát tudott mondani, adni valamiért. Kommunikációnkba is igyekeztünk beépíteni a „hála”, és a „hálás vagyok” kifejezést.
Óvodánk az épület teljes körű felújítása miatt 1 évre átmenetileg egy üresen álló ugyancsak 8 csoportos óvodába költözött. Városunk egyik lakótelepi óvodájából költöztünk Debrecen szívébe, a Nagyerdőre! Nagy izgalom, és feladat volt ez mindenki számára. Az óvoda dolgozóinak azért, mert meg kellett szervezni óvodánk teljes körű átköltöztetését, és megszervezni óvoda szinten 1 évig 90 gyermek napi utaztatását reggel, délután 2-2 külön busszal, ami a mai napig nagyon komoly szervezést, odafigyelést, és együttműködést igényel. Ennyi szülő igényelte részünkről az utaztatást, a többi szülő egyénileg oldja meg. A szülőknek, és gyermekeknek azért nehéz, mert egy teljesen új élethelyzettel találták magukat szemben. Ehhez részükről feltétel nélküli szeretet, bizalom, és kötődés szükséges. Nagyon fontos, hogy jó élményeket hozott magával minden gyermek. Mivel csoportunk nagyobb létszámban együtt maradt, jól indult a váltás, mert hasonló elvárásai voltak az új ovival. A gyermekek meglepően rugalmasan, és gördülékenyen kezelik a változásokat, szinte kihívásként élik meg, megfelelő önbizalommal rendelkezve az új környezet felé.
Voltak, és vannak nehéz pillanatok, de mi mindent megteszünk, hogy megtartsuk a felénk való elkötelezettséget. A költözés után napi szinten szervezünk változatos, élménydús programokat, hálát adva annak, hogy kaptunk egy ilyen évet, ahol minden szépség, lehetőség (Nagyerdő, Botanikus kert, Állatkert, új játszóterek, Egyetem, Zeneművészeti Egyetem, DEAC sportpálya, villamossal való közlekedés lehetősége stb) adott. Folytatjuk a Boldogságórákat. A hála az egyik legnagyszerűbb módja annak, hogy elkezdjünk figyelni arra, ami jó az életünkben, hogy egyre több szerethető dolgot fedezzünk fel az életünkben, a környezetünkben, a mindennapokban. A hála gyakorlása segít, hogy előtérbe helyezzük a pozitív élményeinket a negatív élményekkel szemben. Tudatosítjuk magunkban, hogy valami értékes dolgot kapunk. A sok közös pozitív élmény erősíti kapcsolatainkat a gyerekekkel, és a szülőkkel, és ezzel a szülők is elkezdtek jobban értékelni bennünket. Ezzel pedig kifejezetten emeltük a boldogság szintünket. Mivel így sokkal kevesebb a szülőkkel való közvetlen kapcsolattartás, nagyon sok fotót, beszámolót töltünk fel facebook csoportunkba, aminek nagyon örülnek, és hálásak a szülők. Ugyanakkor azt a vissza jelzést is kaptuk a szülőktől, hogy a sok élmény miatt, a gyerekek sokkal nyitottabbak, és közlékenyebbek lettek a szülők felé az óvoda életével kapcsolatban. A hála segít a nehéz helyzetekben, a megpróbáltatásokat túlélni. Ezen vagyunk. Még egy számomra kedves idézet: „ A hűség tulajdonság, a hála tanítható.” (Szabó Magda)
A boldogságfokozó hála hónapjában arra gondoltunk, hogy a szívünkhöz közel álló, videó tartalom formájában mutatjuk meg, hogy milyen apró vagy éppen nagyobb dologért vagyunk hálásak egymásnak.
Szeretettel ajánljuk megtekintésre kicsinyeink munkáját!
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A gyerekek nagyon élvezték testükkel való betűk megformálást, kihívás volt , hogy az egyik gyereknek el volt törve a lába és a lábán lévő sínbe képes volt odakúszni a padlón, hogy egy betű része lehessen, semmiképpen nem akar kimaradni ebből az élményből.
A Hála szót nagy nyomtatott betűvel próbáltuk megformázni, mert így jött ki az osztály létszáma. A nagy nyomtatott H betű 5 fő, az Á betű 4 fő, L betű 2 fő és az A betű 3 fő, összesen 14-en voltak aznap jelen az iskolában.
Amikor lefotóztam őket felülről és kértem sorakozzanak, mikor leértem a tornaterembe, még mindig feküdtek a földön. Olyan jól érezték magukat ebben a pozícióban, nem akartak felkelni, mekkora boldogság volt ez nekik! 🙂
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A gyerekek nagyon élvezték testükkel való betűk megformálást, kihívás volt , hogy az egyik gyereknek el volt törve a lába és a lábán lévő sínbe képes volt odakúszni a padlón, hogy egy betű része lehessen, semmiképpen nem akar kimaradni ebből az élményből.
A Hála szót nagy nyomtatott betűvel próbáltuk megformázni, mert így jött ki az osztály létszáma. A nagy nyomtatott H betű 5 fő, az Á betű 4 fő, L betű 2 fő és az A betű 3 fő, összesen 14-en voltak aznap jelen az iskolában.
Amikor lefotóztam őket felülről és kértem sorakozzanak, mikor leértem a tornaterembe, még mindig feküdtek a földön. Olyan jól érezték magukat ebben a pozícióban, nem akartak felkelni, mekkora boldogság volt ez nekik! 🙂