Hála-tábla.
A hála gyakorlása
Katica csoportunkhoz még hét kisgyerek kapcsolódott szeptemberben. Folytatjuk a Boldog ovi programot ebben a nevelési évben is. Néhány napja lovas kocsiztunk a helyi Kása erdőbe. A hála gyakorlásának témáját ehhez a kiránduláshoz kapcsoltuk. Elénekeltük a ,,Hosszú az erdő” kezdetű dalt. Eljátszottuk, hogyan érkeztünk meg, mit láttunk, hallottunk, mi mindent fedeztünk fel. Beszélgettünk arról, hogy máskor ki járt már erdőben, félt- e valaki valamitől. Meghallgatták a ,,Hálafa történetét” majd elmondták mit gondolnak arról, milyen érzései lehettek a fának amikor az állatok kifejezték hálájukat. Kinek és mit tudunk megköszönni, folytatódott a beszélgetés. Többen ki tudták fejezni gondolataikat a családjukkal kapcsolatban. Egy kislány a csoportból nagyon szépen kifejezte, hogy a családjának hálás, főként az Apukájának, mert nagyon sokat dolgozik, de amikor hazaér ,,csak velem beszélget és együtt játszunk estig.” A beszélgetés után mindenki színesre varázsolta a Hálafáját.
A hét folyamán még hála virágok is készültek, ezeket egymásnak adták köszönetképpen. Sok pozitív megnyilvánulás hangzott el, ami példát nyújtott a gyerekek számára. Otthonról hoztak kavicsokat, gesztenyét. Az egyik kislány kagylókat gyűjtögetett, ezeket körbe adtuk és hála kagylónak neveztük el. Segítettünk a gyerekeknek, hogy a felszínre törő érzéseiket érthetően ki tudják fejezni.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda Bölcsőde és Konyha
A megtartott foglalkozás igazán sikeres volt.A téma iránti elmélyűlést a relaxációs gyakorlatok, a dalok és a mese meghallgatása segítette elő.Zárásként elkészítettük a csoport hálafáját és énekeltünk.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Csodás virágokat hoztam a gyerekeknek és arról beszélgettünk, hogy milyen jó érzés tölti el szívünket a látványtól. Kinek mi az, ami a legkevesebb emléke, amitől jó kedve lesz?
Énekes játékaink :
Beültettem kiskertemet,
Bújj, bújj zöld ág.
A gyerekek biciklizve és vidáman tértek vissza és egy hálavirágot kaptak ajándékba.
A gyerekek nagyon motiváltak és fogékonyak voltak a téma iránt. Könnyen történt a hála szó megismertetése és befogadtatása a gyerekek körében. A hála, mint kifejezés egy gyereknek volt ismert, Isten személyében. A gyerekek könnyen tudták az ő életükbe belefoglalni, helyettesíteni a kifejezést.
A téma feldolgozását relaxációval kezdtük. Irányított beszélgetéssel megbeszéltük, hogy ki mért lehet hálás.
Elmondtam a gyermekeknek a témához kapcsolódó mesét, majd közös, és egyéni hálafát is készítettünk. A témához kapcsolódó dalt többször meghallgattuk a tevékenység során.
A téma feldolgozását relaxációval kezdtük. Irányított beszélgetéssel megbeszéltük, hogy ki mért lehet hálás.
Elmondtam a gyermekeknek a témához kapcsolódó mesét, majd közös, és egyéni hálafát is készítettünk. A témához kapcsolódó dalt többször meghallgattuk a tevékenység során.
A téma feldolgozását relaxációval kezdtük. Irányított beszélgetéssel megbeszéltük, hogy ki mért lehet hálás.
Elmondtam a gyermekeknek a témához kapcsolódó mesét, majd közös, és egyéni hálafát is készítettünk. A témához kapcsolódó dalt többször meghallgattuk a tevékenység során.
A boldogságórák már harmadik éve tarkítják a pszichológia, pedagógia és hivatásos kommunikáció tantárgyat. A szeptemberi boldogságóránk a hála jelentőségének, formáinak és kifejezéseinek van szentelve. Mint minden évben, az új csoportok is érdeklődve várták az órát.
Hogy hangoljunk a témánkra, rövid meditációval kezdjük az órát, kiváltkép a légzésre és az izomrelaxációra figyelünk oda. A meditáció során vizualizáljuk azokat az embereket, tárgyakat és tevékenységeket, amikért hálát érezhetünk.
Kialakítottam egy munkalapot, ahol képekkel ábrázolom az életünk egyes területeit, és a diákok feladata, hogy minden csoportban soroljanak legalább öt olyan dolgot, ami hálával tölti el őket. Itt szembesülünk azzal, hogy néha nehéz sorolni a hála tényezőket.
A hálafa elkészítése a kedvenc feladatok közé tartozik. Minden csoport megfesti a hálafáját, majd a levelekbe, gyümölcsökbe feltünteti, miért hálás a legjobban a világon és ezt meg is ossza a csoporttal.
Idén sor került a beszélgetős befőttre is. A kérdések arra irányulnak, hogy fogalmazzunk meg minél több boldogságfokozó elemet az életünkben. Sokat megtudhatunk így egymásról és nagyon jól oldja az esetleges feszültségeket az osztályban.
Szintén közkedvelt feladat a hálamondatok megfogalmazása egy osztálytárs részére és annak titkos átadása, esetleges toltartóba csempészése.
A hála az egyik kedvenc témám, és nagyon boldog vagyok, hogy személyesen tapasztalhattuk meg minden csoporttal a boldogságóra valódi hangulatát, és hogy nem kellet az online térben rögtönöznünk.