Megtöltöttük hálával a csészéinket!
A hála gyakorlása
Tanítványaim értelmileg akadályozott tanulók. Játékosítottam a hónap témáját Genial.ly-n. Máskor is, mások által is felhasználható. Összegyűjtöttem az elmúlt évek ötleteiből néhányat, amelyek többségét meg is valósítottuk. Koncentrikusan bővítettük a teret, amelyben mozgunk család-iskola-természet/haza, összeszedve azokat az apróságokat is amelyekért hálásak lehetünk. Készítettünk hálafát, plakátot, hálahálót, stb. Egész hónapban többször érintettük a témát.
A plakátot készítettük el legutoljára, ott már érződött, hogy megértették a hála fogalmát, mert sokféle szempont került fel rá.
Ebben a hónapban a Nasu mackó szerencséje cimű mesét mondtam el a gyerekeknek. Nagyon tetszett mindenkinek a kedves kis történet. A hónap során többször is kérték a gyerekek, hogy meséljem el. A benne lévő versikéket is szívesen hallgatták és mondták velem többször is el. Az ügyesebbek kivülről is megtanulták. A mese hatására macikat festettünk, ami az újonnan érkező gyerekeknek is nagyon jól sikerült. Erről sajnos fényképeket nem készítettem. A „Szép nap ölelj most át engem kezdetű dal is mindenki tetszését elnyerte. Az érzelmeink kifejezésére ebben a hónapban a gyurmázást vetettük be. Az egyik nagycsoportos kislányom készített egy nagyon szép szívecskét gyurmából, amihez élménybeszámolót is tartott. Kolléganőmmel örömmel hallgattuk, hogy mit jelent számára a „szív a szívben” alkotása. Munkája a kisebbeket is gyurmázásra sarkalta.
Ebben a hónapban a Nasu mackó szerencséje cimű mesét mondtam el a gyerekeknek. Nagyon tetszett mindenkinek a kedves kis történet. A hónap során többször is kérték a gyerekek, hogy meséljem el. A benne lévő versikéket is szívesen hallgatták és mondták velem többször is el. Az ügyesebbek kivülről is megtanulták. A mese hatására macikat festettünk, ami az újonnan érkező gyerekeknek is nagyon jól sikerült. Erről sajnos fényképeket nem készítettem. A „Szép nap ölelj most át engem kezdetű dal is mindenki tetszését elnyerte. Az érzelmeink kifejezésére ebben a hónapban a gyurmázást vetettük be. Az egyik nagycsoportos kislányom készített egy nagyon szép szívecskét gyurmából, amihez élménybeszámolót is tartott. Kolléganőmmel örömmel hallgattuk, hogy mit jelent számára a „szív a szívben” alkotása. Munkája a kisebbeket is gyurmázásra sarkalta.
Ebben a hónapban a Nasu mackó szerencséje cimű mesét mondtam el a gyerekeknek. Nagyon tetszett mindenkinek a kedves kis történet. A hónap során többször is kérték a gyerekek, hogy meséljem el. A benne lévő versikéket is szívesen hallgatták és mondták velem többször is el. Az ügyesebbek kivülről is megtanulták. A mese hatására macikat festettünk, ami az újonnan érkező gyerekeknek is nagyon jól sikerült. Erről sajnos fényképeket nem készítettem. A „Szép nap ölelj most át engem kezdetű dal is mindenki tetszését elnyerte. Az érzelmeink kifejezésére ebben a hónapban a gyurmázást vetettük be. Az egyik nagycsoportos kislányom készített egy nagyon szép szívecskét gyurmából, amihez élménybeszámolót is tartott. Kolléganőmmel örömmel hallgattuk, hogy mit jelent számára a „szív a szívben” alkotása. Munkája a kisebbeket is gyurmázásra sarkalta.
Gyerekekkel a Linka és a csengettyűk mese felolvasása után, 2 csoportban kialakítottuk a HÁLA szót.
Szeptember- Hála
Immáron már a harmadik tanévet kezdtük el a Boldogságóra Programban. Szeptember a hálagyakorlás hónapja. Nagy örömmel fogadtam az oktatási segédanyag kínálta lehetőségeket, amelyek segítik a téma feldolgozását. Mivel már „harmadjára” tanuljuk a hála fontosságát, gyermekeim előzetes ismeretekkel rendelkeznek. Úgy is mondanám, hogy ismétlünk más és más gyakorlatokkal, játékokkal, és a mindennapokban szükség esetén alkalmazzuk.
A relaxáció /Medve vagyok…/ után medvejárással mondóka következett, majd medvekomát játszottunk, így bevezetve Nasu mackó történetét. A mese nagy hatással volt a gyerekekre. Az ezt követő beszélgetés során a feltett kérdésekre ügyesen válaszoltak. A kis történet végén elhangzó mondat szállóigévé vált körünkben. „ Segíteni öröm, hálásnak lenni, adni jó, és a jót visszakapni még annál is jobb.” A mese többször is ismétlődött, akár a délelőtti játékidőben vagy csendes pihenő előtt.
A mese szereplőit elkészítettük , majd a síkbábokat játékba vitték, bábjátékhoz felhasználták. Többen is lerajzolták a mesével kapcsolatos élményüket. Pozitívum, hogy rajzolni kevésbé szerető gyermek is bekapcsolódott, örömmel vett részt a tevékenységben. A hónap dalát többször is meghallgattuk. Hála virágokat készítettünk a barátoknak, anyukáknak, melyeket haza vihettek otthonaikba.
Úgy gondolom nagyon tartalmasan sikerült feldolgoznunk a hónap témáját, mely örömmel tölt el. Csoportom aktívan vett részt a felkínált tevékenységekben.
A Linka és a csengettyűk c. mesét dolgoztuk fel a szeptemberi boldogságórán. Csoportmunkában elkészítették a csengettyű királynő koronáját, lerajzolták Linkát, Linka kertjét és a csengettyű királynő barlangját.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A foglalkozást, mint mindig relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. Ezután elmeséltem a gyerekeknek Nasu mackó szerencséje című mesét. A mese után beszélgettünk arról, hogy ki miért és kinek hálás. Nagycsoportosaink egyre jobban megtudják fogalmazni gondolataikat, értik, érzik a hála fogalmát. Nagyon sok mindent megtudhatunk az ilyen beszélgetések alkalmával a csoportunkba járó gyerekek életéről. A foglalkozás után elkészítettük a hálaerdőt. Mindenki szívesen vett részt a feladatban. A fák mellé az erdő lakói is elkészültek, melyeket a gyerekek elképzelésük szerint helyezhettek el a kijelölt helyre. Meghallgattuk a hónap dalát is, melyet a már ismertek, hiszen rendszeresen kérik ezeket a dalokat.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
„A hála az, ami boldoggá tesz minket.” Megbeszéltük, példákat gyűjtöttünk, kinek, miért lehetünk hálásak, és ezt hogyan tudjuk kifejezni.