Százlábút készítettünk szivecskéből. A szivecskék díszítése közben arról beszélgettünk, hogy kinek adnánk szivecskét? Mikor? Miért?
Innen kanyarodtunk rá arra a kérdésre, hogy kinek mit tudunk megköszönni, mit tett, amivel könnyebbé vagy szebbé tette az életünket. (Az élet olyan területére koncentráltunk most, ami minden ovisunknak közös élménye: az óvodai élet.)
Hamarosan jöttek is a válaszok okos indoklással. PL:
Laci bácsinak megköszönhetjük, hogy rendben tartja a kertet, levágja a nagy bokrokat, hogy tudjunk játszani.
Ildikó néninek a konyhán megköszönhetjük, hogy elmossa a tányérokat, hogy tudjunk ebédelni.
Timi néninek megköszönhetjük, hogy amikor kicsik voltunk, sokszor megvigasztalt amikor anyukánk után sírtunk.
Aztán kicsit kibővült a kör: A mozdonyvezetőnek, hogy vezeti a vonatot, hogy el tudjunk utazni a mamánkhoz. A buszvezetőnk, hogy vezeti a buszt. Különben nem tudnánk oviba jönni….
Játékidőben készült néhány szivecske, amit nem ragasztottunk fel a közös százlábúra, hanem az udvarra menet Laci bácsinak valóban megköszöntük, hogy rendben tartja a kertet, a szivecskét pedig ajándékba megkapta.
Másnap reggel az egyik kislány rózsaszín flitteres, cipzáras kis táskával jött benne néhány müzli szelettel, és megkínálta a felnőtteket, akiknek meg akart köszönni valamit. Laci bácsinak a kertet, Ildikó néninek a tiszta edényeket, Timi néninek a vigasztaló öleléseket.
A hála gyakorlása
Széchenyi István Általános Iskola Jászkarajenő
Az alsós boldogságórákon jókedvvel, lelkesen vesznek részt a gyerekek. A szeptemberi téma a hála gyakorlása volt. A sok-sok örömteli játék, gyakorlat mellett több kreatív alkotás is elkészült.
Kiálltuk a próbát, feldolgoztuk a “Hála” témát. Megkezdődött a “Boldogság várának” meghódítása. Az egyes témakörök feldolgozása után a gyerekek bábui mindig egy-egy lépcsőfokkal feljebb léphetnek. A bábuk színével megegyező plakátra gyűjtik a témakörök jelét tartalmazó jelvényeket. Ezt a plakátot használjuk még a saját adatok: név, születésnap megtanulásához, a reggeli beszélgetőkör és hangulat jelentéshez, az EKOP erősségvirágainak megismeréséhez, a szuper képességek fejlesztéséhez is. Így igazán “látványos” a fejlődés.
„Süss fel, nap, süss fel, nap, szárogasd meg szárnyamat, nyisd ki a virágokat!”
Ahogy a kis pillangóknak, úgy nekünk is melegséggel és boldogsággal tölti fel szívünket, lelkünket ez a Napocska.
Készítés közben a gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy számukra mi okoz örömet, boldogságot. Mi az, amiért hálásak.
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
Definiáltuk a hála szó jelentését.
Megbeszéltük hogy a hálát hogyan fejezhetjük ki.
Meghallgattuk a hónap dalát.
Ezt követően elmondták a gyerekek hogy miről szólt a dal.
Megbeszéltük hogy miért lehet hálás az ember.
Megkapták a szőlőfürtöt és kiszínezték az utasításnak megfelelően.
Nagyon tetszett nekik amikor felfűztük, és megnéztük hogy ki mennyi szőlőszemet színezett ki.
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
Definiáltuk a hála szó jelentését.
Megbeszéltük hogy a hálát hogyan fejezhetjük ki.
Meghallgattuk a hónap dalát.
Ezt követően elmondták a gyerekek hogy miről szólt a dal.
Megbeszéltük hogy miért lehet hálás az ember.
Megkapták a szőlőfürtöt és kiszínezték az utasításnak megfelelően.
Nagyon tetszett nekik amikor felfűztük, és megnéztük hogy ki mennyi szőlőszemet színezett ki.
Gyulai Implom József Általános Iskola
A tanóra mottója: a BOLDOGSÁG-naptárunk szeptemvberi üzenete volt: „Nem a kő súlya az, ami számít, hanem az ok, a miért felemeled.”
Az óra elején elemlámpa gyakorlattal készültünk fel a befogadásra.
Mindenki kapott egy kavicsot,amit az óra végéig őrzőtt és használt.
Gondolattérképet készítetünk: sz én kövem/kavicsom címmel, kinek mit üzen a mottó tükrében,
mi jut róla eszébe.
A gondolatokat két nagy csoportra osztottuk: + és -, HARAG és HÁLA témakörre.
Arról beszélgettünk, melyik mit okozhat az ember életében. Példákat hoztunk saját életből és irodalmi művekből.
Dramatizáltuk a Toldi ” kő- jelenetét” , többféle értelmezésben és meg/feloldással.
Hálamatricát készítettünk a HARAG-HÁLA feloldás megsegítsére. Kinek adnád játékkal? fel is használtuk.
Az óra végén boldogságfokozó hála sütit fogyasztottunk el együtt.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
A tanévet újra azzal kezdtük, hogy több alkalommal, -amikor véletlenül szóba került- megragadtam a pillanatot, hogy a HÁLÁhoz kapcsoljam a témát. Például a reggeli beszélgetések során, egy tananyag feldolgozásakor (olvasás órán).. Persze a Boldogságórán is, amikor páros munkában készítettek plakátot arról, mi mindenért lehetünk hálásak. Egy másik alkalommal HÁLASZŐLŐT készítettünk. Minden szem szőlő, 1-1 gyermek hálája. 🙏
Esztergomi Montágh Imre EGYMI, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola
1. Relaxáció halk zenére.
2. Bevezető beszélgetés a hála érzéséről.
3. Hányféleképpen lehet befejezni ezt a mondatot, hogy “Köszönöm, hogy…”?
4. Hálajáték. (A gyerekek választanak egy-egy színes korongot, melyekhez egy-egy rövid feladat tartozik: piros – Nevezz meg valakit, akinek hálás vagy! zöld – Nevezz meg egy helyet, aminek hálás vagy! kék – Nevezz meg egy ételt, aminek hálás vagy! sárga – Nevezz meg egy családi eseményt, amiért hálás vagy! narancs – Most ebben a pillanatban miért érzel hálát?)
5. Hálaszív készítése.
6. Zenés táncos torna a testünk iránti hála kifejezéseként.
7. Befejező meditáció a „Szép nap…” c. dalra