A tavalyi évben megismerkedtünk a hála fogalmával, amit az idei évben a meséken, játékokon keresztül próbálunk tovább erősíteni. Szeretnénk, ha csoportunkban szokássá válna, hogy a jó dolgokért hálásak legyünk, és köszönetet mondjunk. Úgy gondoljuk, ha ezt rendszeresen gyakoroljuk, a negatív érzések: feszültség, szomorúság, harag, félelem, gátlás…megszűnnek a gyerekekben, viszont a pozitív érzelmek felerősödnek: szeretet, boldogság, öröm, oldottság…A hónap folyamán hálakavicsokat festettünk, hálaöleléssel köszöntjük reggelente egymást, hálajátékot játszottunk testrészeinkkel, Bagdi Bella pozitív megerősítő dalaira énekeltünk, táncoltunk és Boldogság Dóra meséivel domborítottuk ki a hála témáját. A nagyszülők iránti hálánkat a Nagyi délelőtt során mondókákkal, dalokkal, versekkel igyekeztünk kifejezni, ami a szépkorúaknak nagy örömet okozott. A délelőtt során szívesen vettek részt az unokákkal közös játékokban, tevékenységekben, őszi kép készítésében.
A hála gyakorlása
„A hála emeli, felemeli duzzadó szívemet. Ha pattan ez az egyetlen kicsi rügy az ágon: Talán elárad az egész világon.” –írja Reményik Sándor.
A következő kérdéseket tettem fel, amelyekre közösen kerestük a választ. El lehet határozni hogy luxus nyaralásra megyek? Igen. De el lehet azt határozni, hogy ott boldog leszek? Nem. Jó lenne, ha anyagilag gondtalanul élnék? Igen. Ha sok pénzem lenne, már nem lenne semmi gondom? Nem. Sok ember nem nélkülözik a szó valódi értelmében, mégis boldogtalan. Azonban valószínűleg nem is létezik olyan ember, aki nem küzdött valamilyen problémával élete során. Bizonyára sokan vannak, akik csak egy napra is cserélnének velem! A feladat az volt, hogy gyűjtsünk olyan dolgokat, amelyek számunkra természetesek tűnhetnek, a világon sokaknak nem. PPT bemutató képei segítettek a gyerekeknek átgondolni ezeket: nem kell menekülnünk, nem éhezünk napokig, nem kell tiszta vízért sorban állni, a szűkebb közösségünkben nincs tartós beteg, vagy reménytelen helyzetben lévő, otthonunkban családtagjaink várnak minket. Innen vezettem rá a gyerekeket arra a gondolatra, hogy szubjektív jóllétünk nem azonos anyagi helyzetünkkel vagy társadalmi helyünkkel. Szerényebb körülmények között is létezik derűs élet.
Az elmúlt időszak számos kihívást hozott életünkben. A tanulóknak össze kellett állítani egy listát azon dolgokról, amelyek korábbi években fel sem tűntek. A következő lista született: meleg szoba, ételek bősége, egészség, iskolába járás, idő töltése szórakozóhelyeken, üzemanyag tankolása és a béke is. A veszteség, a hiány ráébreszt értékeink megbecsülésére!
A következőkben az egyén és a közösség viszonyát vizsgáltuk meg. Vajon miért derűsebbek sokszor a természeti népek vagy kisebb közösségben élők, mint egy nagyvárosban minden kényelemmel és lehetőséggel ellátott mégis folyton követelőző, elégedetlen (=hálátlan) emberek?
Az örök kérdés: melyik a fontosabb az egyén szabadsága, vagy a közösség érdeke? Üdvözítő saját érdekeink szerint élni? Vajon éppen ezért vagyunk sokszor magányosak és kimerültek is, hiszen akik az egyéni érdekeket helyezik mindig előtérbe, folyton versengenek, de sohasem elégedettek. Akik a csoportos értékek szerint élnek, igyekeznek megtalálni helyüket és szerepüket a közösségben és mindig ott van számukra a közösség támogató ereje. Hogy jobban megértessem ezt a gondolatot, egy osztálytalálkozó emlékét idéztem fel: Egykori osztálytársam nehéz családi körülményekből küzdötte fel magát jómódúvá, de a boldogságát mégsem ez, hanem a néptánccsoporthoz való tartozása jelenti számára. Rendszeresek a próbák és az utazások a különböző fellépésekre. Az együttes élmények nagyon fontosak számára és hálával gondol minden tartalmas időtöltésre.
A szerelemről a vonzalom és a másik ember iránti csodálat jut először az eszünkbe. Kaffka Margit író, költő egyik versében a háláról ír, hogyan emelte fel és tette hálássá a tudat, hogy szeretik. Hálát érezhetünk az iránt a személy iránt, mindegy a kapcsolat minősége, barátság vagy szerelem, aki jobb énünket megbecsüli és ezáltal segít saját értékeink felismerésében, amellyel talán valóban jobb emberekké is válhatunk.
„Nemes, szent csordultig-hited
Aranykelyhét felém kináltad,
Szerelmed grál-borát ajánltad:
Most már, míg élek, szent leszek;
Felmagasztaltál; fennt leszek;
Végig „te színed előtt” járva…
Ó hála, hála, hála, hála!”
Legtöbben folyamatosan azon törjük a fejünket hogy mi nincs és mi lehetne. Jó lenne hálát érezni mindazért, ami működik az életében vagy aminek a létezését természetesnek vesszük és fel sem tűnik, hogy másképp is lehetne. Amikor elveszítjük és nélkülöznünk kell, akkor jövünk rá, mit vesztettünk. Mintha a világ csak értünk és az egyre növő igényeinkért lenne, közben észre sem vesszük, úgy múlik el az életünk és még arra sem gondolunk milyen érték maga az élet. Az élet attól értékes, hogy véges. Ha ezt tudjuk, minden pillanatot ajándéknak tekintünk.
Egy rövid gyógyulástörténetet osztottam meg a gyerekekkel: Sokak csak egy súlyos betegség, vagy veszteség után kezdik értékelni az élet adományait, a gyógyulás vezeti el őket önmaguk felfedezéséhez és megváltoztatja viszonyulásukat az élethez.
Megnéztük a képeket, videókat amelyet néhány tanuló gyűjtött az állatok hálájáról. A hattyú megmentőjét nyakával öleli, a mókus visszatér a jótevő családhoz, az eladandó kecske sírva bújik gazdájához. A közelmúltban a média érdeklődését is felkeltette az Attila sírját őrző kutya Vámospércsen. Az állatok hálásak. Mi miért nem vagyunk azok?
Kevesen vannak, akiknek eszükbe jut, hogy az maga élet menyire egyedi és értékes. Sok pénzt ölünk a Marsra való eljutásra, vagy a mennyről szövünk ábrándokat, közben nem tűnik föl, hogy paradicsomi életünk volt a végtelennek tűnő univerzumban és ezt felelőtlenül tönkretettük. Eddigi ismereteink szerint a Föld a világegyetem egyetlen olyan bolygója, amelyről tudjuk, hogy életet hordoz.
Elkészítettük a hála leveleinket is: mindenki leírta személyes gondolatait, miért lehet hálás.
Ha kevesebbel is beérjük és megbecsüljük kincseinket, cseppnyi hálát érzünk, ha nem csak mindig magunk önző érdekeire és saját bajainkra gondolunk, ha tudunk segíteni és adni másoknak, ha tudjuk gazdagítani a közösségeket, ahová tartozunk, felelősséggel gondolunk környezetünkre és nem kiszipolyozzuk azt, már jobban érezzük magunkat és mások is jobban fogják érezni magukat.
Páskándi Géza gondolataival zártuk a foglalkozást:
„Oly könnyen tudok már szeretni
és talán tudom is miért:
úgy vagyok, mint az évszakokkal,
meglátom mindben, ami szép.
Télben a metsző frissességet,
nyaraknak tűnő illatát,
az új tavaszban a szerelmet
s az őszben azt, hogy megadja magát:
a bölcs erőt, hogy duruzsolva
viseli el a szép halált.
Oly könnyen tudok már szeretni,
a szívem tágas, olyan ép:
én mindenkiben megkeresem,
és meg is lelem, ami szép.”
Az 1. Boldogságóra: A hála gyakorlása. Ennek a tevékenységnek a tervezésekor a magyar népmese állt a középpontban. A mese kiválasztásánál figyelembe vettem a 4-5 és az 5-6 éves korosztályt és ehhez a korcsoporthoz kerestem megfelelőt. A választásom: A macskacicó volt. A játékok kiválasztásánál figyelembe vettem a gyerekcsoport összetételét, egyéni sajátosságait és személyes kapcsolódásukat az állatokkal, pl. a cicával. Ki az, aki otthon is tart macskát? Milyenek ezek az állatok? Hogyan viszonyulnak az emberekhez? A tevékenységem során ezekre a kérdésekre keresem a választ. A válaszok pedig a gyermekekben fognak megszületni, amelyek segíteni fogják a hála fogalom megértését.
A tevékenységet egy relaxációs gyakorlattal, a „Napimádás” -sal kezdtem, hogy a gyermekekben megéreztessem a NAP fontosságát, hogy miért adhatunk neki hálát. Aztán ezt követte a hála modellezése, miszerint én minden gyermeknek elmondtam, hogy jelen óvodai helyzetben miért vagyok én neki hálás. A csoportom tagjai csendben hallgatták végig a nekik szóló üzeneteket.
A kiválasztott cicás játékok során a gyermekek nagyon aktívak voltak, mindenki szeretett volna főszereplő lenni. Ezt próbáltam maximálisan teljesíteni. Az erkölcsi nevelés során a gyermekek megtapasztalhatták az egymás elfogadását, az egymásra hangolódást, a kedvesség, a hovatartozás és a szeretet érzését.
A gyerekcsoport viselkedése, oldottsága a helyzetnek megfelelő volt, minden gyermek a szerepnek megfelelően játszott. Némi konfliktus abból adódott, hogy mindenki azonnal szeretett volna főszereplő lenni.
A tevékenység során alkalmazott értékeléseim reálisak és az egészséges énképet támogató jellegűek voltak.
Munkámat nagyon eredményesnek éltem meg, ugyanis a tevékenység végén minden gyermek kiválasztotta a mosolygós smiley figuráját, amely azt jelezte számomra, hogy tetszett nekik a foglalkozás.
A boldogságfokozó hála
Szeptember hónapban megkezdtük a boldogság programot a Maci csoportban. Kiscsoportosok lévén a fő szempont a beilleszkedés, befogadás. A hónap témája „A hála gyakorlása”. Különböző technikákat alkalmaztam a téma bemutatására figyelembe véve a gyermekek életkorát, érdeklődését. Sokat tartózkodtunk a friss levegőn ezáltal lehetőség nyílt a természet megfigyelésére. Beszélgettünk milyen változások történnek az ősz beköszöntével, miket ad számunkra (gyümölcsök, zöldségek). Relaxációs gyakorlatot kezdeményeztem, melyet szívesen utánoztak és örömüket lelték benne. Ezután beöltöztem őszanyónak, a kosaramból válogattuk szét az őszi gyümölcsöket. Ezáltal lehetőség nyílt arra, hogy a hála fogalmával megismerkedjenek. Hálásak lehetünk a természetnek mi minden finomsággal lát el minket. Beszéltünk a háláról példákon keresztül próbáltam nekik elmagyarázni a fogalom lényegét. Sokan tudtak asszociálni, hogy például az anyukájának hálás, hogy mit csinál neki. Ezután „hálabefőttet” csináltunk festéknyomdából. Itt a színekről is tudtunk beszélgetni. Ábrázolás után meghallgattuk a hónap dalát: Bagdi Bella: Boldog vagyok.
Egész idő alatt figyelmesek, aktívak, érdeklődőek voltak ami a beszoktatás időszakában még közelebb hozta őket egymáshoz, közösség fejlesztő hatása volt.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
A mai világban minden kis apróságért érdemes hálát adni!
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
A mai világban minden kis apróságért érdemes hálát adni!
A mi kis osztályunk nagyon örült a szeptemberi találkozásnak. A téma bevezetése után, megbeszéltük, hogy ki, miért érez hálát. Feladatként megépítettek legoból egy közös kis kirándulás emlékét, amiért hálával tartoznak, hogy vidáman, boldogságban együtt tölthettek egy napot! Majd építettek egy Hála várat is!
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Fantasztikusan érezték magukat a gyerekek azon a boldogság órán, amikor csillagképeket készíthettek a HÁLA jegyében! Egyedi ötletekkel oldották meg a feladatot.
Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A boldogság fokozó hála hónapja
Mióta megismertem a boldogságórát nemcsak elköteleztem magam a program mellett, hanem szeretettel alkalmazom, amikor csak tehetem. Nagy szükségét érzem a mai világban, hiszen a gyermekeket nemcsak oktatni kell, hanem egyre jobban nevelni is a tanítási órákon.
Tapasztalatom szerint sokkal hatékonyabbak azok a boldogságórás tevékenységek, amikor nem külön 1-1 órában foglalkozunk a témával, hanem a gyermekek egész napjában megjelenik a téma és a feladat.
A napköziotthonos iskolarendszer elég időt ad erre a lehetőségre.
Kis tanítványaim harmadik éve találkoznak minden évben a program 10 tematikájával. Egyre jobban értik és érzik, hogy mi az,amit szeretnék átadni nekik.
Az én mostani kis csoportom nagyon vegyes magatartású, és szociális helyzetű gyerekekből áll.
A boldogságóra program nagyon sokat segített abban, hogy számtalan konfliktust jól kezeljenek.
Az egyik legboldogabb dolog számomra, amikor a legproblémásabb gyermek azt mondja, hogy:
“Jaj de jó már megint boldogságórás feladatot csinálunk. Ezeket szeretem a legjobban!”
A hónap témáját egy közös kutakodással kezdtük, amellyel nagyban eltértem a program által ajánlott tevékenységektől. Próbálom ötvözni az általuk érdekel dolgokat azzal a tapasztalattal és tudással, amit a program közvetíteni szeretne. Mivel a mai gyerekeket nagyon sok időt töltenek a számítógép előtt az internet társaságában, megbíztam őket,hogy olyan kis videókat vagy idézeteket keressenek és hozzanak, amelyek a hálával kapcsolatosak.
ezeket megnéztük, megtekintettük, beszélgettünk róluk.
Közülük kiválasztottunk egyet, amelyet az egyik gyermek képen megjelenített, leírtunk hozzá egy idézetet, és a többiek kiszínezték.
Nemcsak a hónap dalát, hanem más Bella dalokat is hallgatunk,reggel, óra közben, szabad játékok eltöltésekor.
Már képesek önállóan magasabb szintű hála kifejezésére. Nem csupán az egyéni szükségleteket kielégítő dolgokért hálásak, hanem olyan dolgokat is képesek megfogalmazni, amelyek a boldog egyénné válásukat erősíti.
Egyszerű lisztből hálalisztet varázsolunk, amiből együtt fogunk süteményt készíteni és együtt is fogyasztjuk majd el. Természetesen minden egyes kanál liszt egy hálával telítődik meg.
Olyan mozgásokat végzünk, amelyekkel kitárjuk a lelkünket, a karunkat, kézfejünket hálára emeljük és megosztjuk egymással a jó érzéseinket.
Az osztály számára megrendeltem a Fókusz öt tábla játékot, de mivel ez nemrégen érkezett meg csak ismerkednek vele a gyerekek .
Hálásak vagyunk, amiért a program követői lehetünk és általa sok jó dolog történik velünk!
Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A boldogság fokozó hála hónapja
Mióta megismertem a boldogságórát nemcsak elköteleztem magam a program mellett, hanem szeretettel alkalmazom, amikor csak tehetem. Nagy szükségét érzem a mai világban, hiszen a gyermekeket nemcsak oktatni kell, hanem egyre jobban nevelni is a tanítási órákon.
Tapasztalatom szerint sokkal hatékonyabbak azok a boldogságórás tevékenységek, amikor nem külön 1-1 órában foglalkozunk a témával, hanem a gyermekek egész napjában megjelenik a téma és a feladat.
A napköziotthonos iskolarendszer elég időt ad erre a lehetőségre.
Kis tanítványaim harmadik éve találkoznak minden évben a program 10 tematikájával. Egyre jobban értik és érzik, hogy mi az,amit szeretnék átadni nekik.
Az én mostani kis csoportom nagyon vegyes magatartású, és szociális helyzetű gyerekekből áll.
A boldogságóra program nagyon sokat segített abban, hogy számtalan konfliktust jól kezeljenek.
Az egyik legboldogabb dolog számomra, amikor a legproblémásabb gyermek azt mondja, hogy:
“Jaj de jó már megint boldogságórás feladatot csinálunk. Ezeket szeretem a legjobban!”
A hónap témáját egy közös kutakodással kezdtük, amellyel nagyban eltértem a program által ajánlott tevékenységektől. Próbálom ötvözni az általuk érdekel dolgokat azzal a tapasztalattal és tudással, amit a program közvetíteni szeretne. Mivel a mai gyerekeket nagyon sok időt töltenek a számítógép előtt az internet társaságában, megbíztam őket,hogy olyan kis videókat vagy idézeteket keressenek és hozzanak, amelyek a hálával kapcsolatosak.
ezeket megnéztük, megtekintettük, beszélgettünk róluk.
Közülük kiválasztottunk egyet, amelyet az egyik gyermek képen megjelenített, leírtunk hozzá egy idézetet, és a többiek kiszínezték.
Nemcsak a hónap dalát, hanem más Bella dalokat is hallgatunk,reggel, óra közben, szabad játékok eltöltésekor.
Már képesek önállóan magasabb szintű hála kifejezésére. Nem csupán az egyéni szükségleteket kielégítő dolgokért hálásak, hanem olyan dolgokat is képesek megfogalmazni, amelyek a boldog egyénné válásukat erősíti.
Egyszerű lisztből hálalisztet varázsolunk, amiből együtt fogunk süteményt készíteni és együtt is fogyasztjuk majd el. Természetesen minden egyes kanál liszt egy hálával telítődik meg.
Olyan mozgásokat végzünk, amelyekkel kitárjuk a lelkünket, a karunkat, kézfejünket hálára emeljük és megosztjuk egymással a jó érzéseinket.
Az osztály számára megrendeltem a Fókusz öt tábla játékot, de mivel ez nemrégen érkezett meg csak ismerkednek vele a gyerekek .
Hálásak vagyunk, amiért a program követői lehetünk és általa sok jó dolog történik velünk!