Színes, szív formájú hála falevelek
A hála gyakorlása
A Boldogság Óvoda programhoz ebben a tanévben csatlakozott A Zümi csoport. Nagyon örültünk ennek a lehetőségnek, mivel így még közelebb tud egymáshoz kerülni kis közösségünk. A hála gyakorlása volt az első témakörünk, így a hét folyamán a gyerekekkel, a hála fogalmával, és annak érzésével ismerkedtünk meg játékos tevékenységeken keresztül!
– Motivációként hálavonatoztunk Bagdi Bella dalára, amely elősegítette a témára való ráhangolódást.
– Megérkeztünk a célállomásra, ahol Bezzeg Andrea: A hálafa c. mese történetét ismerhették meg a gyerekek.
– A hálafa története után segítő kérdésekkel beszélgetőkört kezdeményeztem.
– Mit jelent hálásnak lenni? Erre a kérdésre kerestük a választ.
– A gyerekek megismerték Boldogság Dórát. Megbeszéltük kicsoda Boldog Dóra és hogyan került ma ide hozzánk, mit keres itt.
– Boldog Dóra versével készültünk elő a rajzasztalon a hálafa készítésének.
– A gyerekek kiszínezték azokat a színezőket amiért hálásak.
– Színes őszi falevelekre ragasztották az alkotásokat, majd helyezték fel a boldogság fára.
– Relaxációs zenével zártam le a tevékenységet.
Összeségében elmondhatom, hogy a beszoktatási időszakban jótékony hatást gyakorolt a közös boldogságnap az óvodai csoportban, a Zümisek jól érezték magukat.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Miért lehetünk hálásak? Kiknek lehetünk hálásak?
A szeptember hónap boldogság témája a hála volt. Csoportommal ezt a témakört jártuk körbe és dolgoztuk fel a program segítségével. A szeptemberi heti témának a tevékenységeihez kapcsolódóan mindig igyekeztünk arra törekedni, hogy a hála fogalma elmélyüljön, tudatosodjon a gyerekekben és megérezzék azt, hogy milyen jó és boldog érzés.
Magát a foglalkozást a „Napra forgó a napraforgó” és a „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar” relaxációs gyakorlatokkal indítottuk. A témára való ráhangolódást segítette a pozitív érzelmeket kifejező arcok mimikációja a gyerekeknél, illetve a közös éneklés. Először meghallgattuk a „Szép nap ölelj át engem” c. dalt, majd mozdulatsorral kiegészítve meg is tanultuk az éneket.
Ezek után, már beszélgetést kezdeményeztem, melyben megéreztettem a csoporttal, hogy mi maga a hála érzése. Több gyerek meg is tudta fogalmazni és így már el is kezdődött a téma feldolgozása. Nagyon szeretik a meseelőadást a gyerekek, így a Hálafa története nagyon tetszett nekik, ebből ki is alakítottuk közösen a hálaerdőnket, majd a kopasz fákra elhelyezhették a saját kivágott leveleiket, miközben elmondták kinek miért hálásak.
A csoport kedves „barátja” Dörmi maci, így a Maci bajban van c. történet elbábozása nagyon közeli élményt nyújtott a csoport számára. A gyerekekkel ezek után egymás megölelésével érzékeltettük, mutattuk ki szeretetünket, hálánkat. Magát a fogalalkozást közös énekléssel, zenehallgatással zártuk és a boldogságóra kézikönyben található foglalkoztató tevékenységekkel zártuk.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A háló témakörben mi a hálakövet választottuk az érzéseink kifejezésére. Megbeszéltük, hogy kinek és miért lehetük hálásak, azt is hogy pozitív érzelemként élhetjük meg ezt. Nagy örömmel keresték az erre alkalmas köveket. Majd saját kezükkel festették, díszítették a számukra kedves osztálytársuknak készülő ajándékot. A kövek átadásakor igazi érzelmek szabadultak fel a gyerekekben, felnőttekben.
A tanulókkal a hála fontosságáról beszéltünk, szépirodalomból kiindulva. A hálavers témakörén keresztül végiggondolták, miért olvasunk kevés verset, melynek fő témája a hála. Ehhez kapcsolódóan ők is megfogalmazták, miért hálásak, miért mondhatnak köszönetet. Az elhangzottakat a saját kézlenyomatukba „rögzítették”.
(Tóth Krisztina: Hála-változat c. alkotása hangzott el az órámon.)
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
Lelkesen, szinte egymással versengve idézték fel a témával kapcsolatos élményeiket a gyerekek. A jókedvű hangulat mellett új ismeretekkel (csillagkép) is gyarapodtak a foglalkozás során.
Szeptemberi hónappal nemcsak a negyedik évfolyamot kezdték meg tanulóink, hanem a boldogságórák útján is elindultunk közösen. Újoncok vagyunk ezen a téren, de annál nagyobb kíváncsisággal, lelkesedéssel vágtunk neki ennek a sok pozitív hozadékot ígérő útnak. Osztályfőnökként nagyon sok segítséget kaptam az e hónapban elvégzett akkreditált képzés során, a módszertani könyvből, munkafüzetből, videókból. Heti rendszerességgel tudjuk tartani foglalkozásainkat sokkal kötetlenebbül, mint a tanítási órákon. Az osztályban szigetet alakítunk ki, vagy a könyvtár babzsákjain , nyitott terében dolgozunk. Kedvenceink az órakezdő és óra végi meditációs feladatok, a dalocskák, kreatív feladatok. Mesefeldolgozásként a Macskacicó című népmesén keresztül közelítettük meg a hála fogalmát, kifejezését. Eljátszottuk, hogy a mesében ki és miért lehet hálás, ezt kivetítettük saját életünkre.Hálalevelet írtunk egy-egy szerettünknek.
Októbertől azt várom, hogy kialakuljanak a boldogságórához fűződő szokásaink, rituáléink, amik még jobban összekötik majd osztályközösségünket.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 4. b osztályában a hála hónapban két feladatot is teljesített a csapat. Lelkes csoport alakult ki egy igazi vezető egyéniséggel az élen. Többször gyakoroltak és igazán jól sikerült megvalósítani az élő hálaszót és a 4. b feliratot. Büszke vagyok Tanítványaimra!