Megkezdtük az új tanévet, a boldogságórák megtartása is megkezdődött a gyermekek nagy örömére. Minden csoportban meg lettek tartva a boldogságórák. A hónap témája „A hála gyakorlása”, a kolléganőimmel különböző technikákat alkalmaztunk a téma bemutatására, figyelembe vettük a gyerekek korosztályát, érdeklődését. Minden csoportban a gyerekek meghallgatták a hónap meséjét, Bezzeg Andrea: A Hálafa története. A mese után átbeszéltük a gyerekekkel a mese történetét, mondanivalóját, majd feltettük a megadott kérdéseket, a gyerekek saját szavaikkal tudták megfogalmazni, hogy ők miért is hálásak. A mese után elkészítettük a saját hálafánkat, hálakezünket. Az ábrázolás alatt hallgattuk meg a hónap dalát Bagdi Bella: Boldog vagyok. A téma továbbadása úgy történ, hogy kint az udvaron közösen gyűjtöttünk különböző faleveket, majd egymásnak illetve szüleiknek átadhatták, közben elmondhatták, köszönetüket, hálájukat annak a személynek akiknek átadták a hálalevelet.
A hála gyakorlása
Hálaerdő
A mi erdőnk fái tele vannak hála levelekkel. Azért ilyen szép színesek, mert hálásak vagyunk a természetünk csodás őszi színeiért.
Hálavonatunkon pedig minden kisgyerek utas akart lenni. Kanyarogtak jobbra-balra, szétszakadtak, újra összekapcsolódtak. Jó móka volt!
Újonnan bekapcsolódó csoport dolgozta fel a boldogságfokozó hála témakörét. A bevezető beszélgetésben meghatároztuk, hogy kinek mit jelent a hála szó.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Elkezdődött egy új nevelési év több változással. A kolléganőm nyugdíjba ment, új óvodapedagógus érkezett a csoportba, akiért nagyon hálásak vagyunk. Újra üdvözöltük egymást szeptemberben, szeretettel fogadtuk az csoportba érkező gyermekeket. A nagyobbak már nagyon várták a boldogságórát, aminek különösen örültem. A foglalkozást relaxációval, és beszélgetőkörrel kezdtük, ezt követte Nasu mackó meséje. A foglalkozás végén „Hálafát” készítettünk és megbeszéltük, ki kinek hálás a csoportban. A jelek felkerültek az őszi levelekre, melyeket a gyermekek a faágakra ragasztottak. A tevékenykedés közben Bagdy Bella: Szép nap című dalát hallgattuk.
Megtartottuk az idei első boldogságóránkat, melynek a hála volt a témája. Igyekeztem a csoportunkba újonnan érkező gyermekeket is bevonni, hiszen nekik még nem volt e téren tapasztalatuk.
Relaxációval kezdtük a foglalkozást, majd megismerkedtek Boldog Dórával a kis katicánkkal, felszálltunk a Hálavonatra is. Már ismerték a mondókát, ügyesen választottak új utast a vonatba, szépen megfogalmazták kinek-miért hálásak.
A heti tematikánkba illesztve az „add tovább a levelet” helyett „add tovább a napraforgót” játszottunk. Nagyon ügyesen vették el és adták tovább a napraforgókat. Összesen napraforgót tudtunk indítani anélkül, hogy utolérték volna egymást.
A gyerekekkel mackós játékot is játszottunk, ezt már ismerték korábbról , nagyon igyekeztek olyan társak kezének nekifutni, akiket el is tudnak „szakítani”. Előfordult, hogy rosszul mérték fel az erőiszonyokat, azonban az esetek többségében sikerült átszakítani a kézfogásokat.
A kis Nasu szerencséjét, szívesen hallgatták, 2-3 hallás után már a mondókák is rögzültek. A feltehető kérdésekből tükröződött, hogy tisztában vannak a hála fogalmával, érzésével.
Nagyon örültem, hogy a gyermekek a kinek és miért agy hálás kérdésre nem tárgyi példákat említettek, a 23-ból 1 kisgyermek nevezett meg tárgyat, ajándékot hálája forrásának.
Végül kiszíneztük a hála virágot és felragasztottuk a Boldogság várába vezető első lépcsőfokra.
A mai foglalkozáson Bagdi Bella Hálás vagyok című dalának meghallgatása után megbeszéltük, mi is az a hála. Mikor érezzük?
Felolvastam a Linka és a csengettyűk című mesét. Nagyon figyelmesen hallgatták a gyerekek. A mese után megbeszéltük melyik rész tetszett a legjobban és miért. Közösen összegyűjtöttük, milyen tulajdonságai vannak Linkának. Ki gondolja, hogy valamelyik tulajdonság rá is illik?
Visszatértünk az öreg királynő hálájához Linka felé, amiért megmentette három fiát. Hogyan fejezte ki Linka irányába a háláját? Színezőt kaptak, hogy az osztálytermet díszíthessük csengettyűkkel, ezzel is megtartani emlékezetükben a mese mondanivalóját.
Saját életükhöz tértünk vissza. Mindenki elmondta, mi az amiért hálás? Kinek hálás?
Végül hálakavicsot készítettünk – mindenki 1 darabot. Ezeket a kavicsokat annak fogják odaadni, akinek valamiért hálásak.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Hálásak voltunk azokért a dolgokért, élményekért amit megéltünk a nyári szünet alatt. Elővettük az öt érzékszervünket és felidéztük a formáját, az ízét, az illatát, és a színét annak az élménynek amivel találkoztunk és emléke nyomott hagyott bennünk.
Taszári Körzeti Általános Iskola
Immár negyedik alkalommal érkeztünk el a boldogságfokozó hála gyakorlásához, mégis új és új dolgok, események, emlékek kerültek elő, amiért hálásak lehetünk. Megfogalmaztuk, le is írtuk, hogy miért és kinek lehetünk hálásak, most azonban azt kértem a gyerekektől, hogy tegyék a listát a tolltartójukba, és ha szomorúak, mérgesek, rosszul érzik magukat, nézzék meg ezeket a listákat. A „Hála égbolt” készítésénél érdekes volt látni, ahogyan rájöttek, hogy minél több embernek hálásak, annál több csillagból álló csillagképet kell választaniuk.