Kinek és miért vagyunk hálásak ?
A hála gyakorlása
A tulipán csoportba járó gyerekek már 4 éve járnak együtt óvodába, teljesen összeszokott közösség. A gyerekek ragaszkodnak óvodájukhoz, társaikhoz, a felnőttekhez. Érzelmeiket ki tudják mutatni, nagyon melegszívű és érzelmes gyerekek. Segítenek egymásnak, együtt éreznek a kis közösségünk tagjaival. Tevékenységekben már képesek az együttműködésre, segítenek egymásnak a közös célok elérésében. Udvariasak, egymással segítő szándékúak a mássággal szemben elfogadóak. Óvják és védik környezetüket. Nagyon örülök, hogy bevezettük csoportunkban a boldog foglalkozásokat, mert a témák feldolgozása során ezeket a pozitív érzelmeket még inkább előtérbe tudjuk helyezni a gyerekek körében. Az első alkalommal megismerkedhettek olyan fogalommal, mint a hála. A tevékenységek során sikerült megérteni a gyerekeknek a szó jelentését és segített átélni a hála érzését a különböző feladatok által. A boldogságfokozó hála foglalkozást relaxációval indítottam. Az égig érő fa vagyok… relaxációt nyújtás lazítás váltakozásával mozgásos tevékenység által végeztük. A hónap dalával folytattuk Szép nap ölelj most át engem, amely nagyon tetszett a gyerekeknek. Többen még a szemüket is becsukták és úgy hallgatták. A levek körbeadása során figyelni kellett arra, hogy a levelek ne találkozzanak. Utána elmeséltem A hálafa történetét, amelyből beszélgetést indítottam a háláról. Sok gyermeknél megfigyeltem, hogy anyagi eszközök vagy külső környezet miatt hálásak. Igyekeztem úgy elmélyíteni a beszélgetést, hogy megértsék mennyire másodlagos az anyagi világ és nagyobb, mélyebb érzelmek irányába vezettem át a beszélgetést a Ő szintjüknek megfelelően. Óvodáskorban többnyire egocentrikus gondolkodásmód a jellemző, de a beszélgetés végén már a gyerekek egyre önzetlenebb és érettebb megjegyzéseket tettek. Végig kérdeztük, hogy ki miért hálás. Megkértem a pedagógiai asszisztenst, hogy jegyzetelje a gyerekek által elhangzottakat. Barkácsolás során „hálaerdőt” készítettünk nyírással, pasztellkrétával, amelybe bele írtuk a gyerekek által elhangzott közléseket, hogy ki miért hálás. Az összeállított erdőt a csoport öltözőjében raktuk ki, így a szülők is elolvashatták, gyermekük miért hálás. Ez visszajelzést is adhat nekik, hogy a csoportunkba járó gyermekek mennyire érettek érzelmileg. Mennyire fordul elő az elvont gondolkodás már a nagycsoportos gyerekeknél. Kiszínezték a munkafüzetből fénymásolt feladatlapot is. Meghallgattuk A boldog vagyok című dalt is. A zenei betétek változatossá tették foglalkozást. Barkácsolunk még a gyerekekkel hála követ. Tapétaragasztóval kentük be a követ és kasíroztuk levélmintás szalvétával. Az elkészült köveket száradás után kézbe vettük és újra megfogalmaztuk, hogy miért vagyunk hálásak. A bábozás örömmel töltötte el a gyerekeket, ezért miután előadtam a bábjátékot lehetőséget biztosítottam, hogy a mesét a gyerekek előadhassák. Többször és többen is ismételték, amely segített a pozitív cselekedetek újra élesében. A boldogság vára hála szimbólumát színezték ki és végül, és felraktuk az első lépcsőfokra. Összességében elmondható, hogy a boldogságra foglalkozás új szint vitt a csoportunkba. Boldog, tüneményes, érzelemben gazdag gyerekek jártak a tulipán csoportba, de a foglalkozás által még inkább sikerült elmélyíteni a pozitív érzelmeket. Már nagyon várják a következő alkalmat.
Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola
A téma feldolgozása során a hála világnapjára felhívó plakátot készítettek a gyerekek.
Az 1. b osztály hálabefőttjei. Hálásak a családért, a közös nyaralásokért, a fantasztikus élményekért…
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozást hálavonat indításával kezdtük. Nagyon jó volt meghallgatni a gyerekek gondolatait. Jóleső érzés fogott el, amikor azt hallottam, hogy az egyik kislány azért hálás, mert ebben a tanévben is van boldogságóra. A mozgásos gyakorlat után mesefeldolgozással folytattuk ( Linka és a csengettyűk). Tovább is gondoltuk a történetet. Eljátszottuk a koronázási ünnepséget. Minden vendég bemutatkozott ( mindenki kitalálta saját szerepét), majd ” ettünk, ittunk, mulattunk”. Testnevelés óra elején kiraktuk a hála szó betűit. Az pedig már a gyerekek ötlete volt, hogy akinek nem jutott betű, szívet formálva a kezével, mutatja, milyen jól érzi magát, s hogy a csapat tagja.
Szeptember 16. 4.óra, 5.óra 4.o.
Szeptember témaköre: Hála gyakorlása
Az órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni a Csodakantár c. mese főszereplőjével. Íráskészségük és szóbeli kifejezőkészségük nagy mértékben fejlődött. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Úgy gondolom, hogy érthetően elmagyaráztam a különböző fogalmakat. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. A tehetséges gyerekek inkább az önálló véleménynyilvánítás terén tudták megcsillantani képességeiket. De a gyengébb képességű gyerekek is kaptak testhezálló feladatot a különböző játékokban. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket. Az óra után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy fejezzék ki a hálájukat, ha kapnak segítséget valakitől. Maguktól is képesek voltak a köszönet kifejezésére. Nem változtatnék az órám felépítésén, mert úgy érzem, hogy pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén. Meditációval zártuk az órát.
Elkészítettük közösen a hála hálót az 5. órában , hogy mindenki a színes vonalak segítségével ki tudja fejezni a háláját.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
Alsós és felsős csoportjaim is vannak így több feladatot is felteszek. Alsósoknál a H Á L A és a Hálacsillagkép A két 6.osztálynál pedig a plakátokat.
Ebben a hónapban a háláról beszélgettünk. Készítettünk hálanapot, hálaleveleket és plakátokat. Ezeket az iskolánk aulájában levő faliújságra helyeztük fel, így minden látogató láthatja.
A csoportbeszélgetésen körbejárt a hálaharang és mindenki elmondta, hogy kinek hálás egy jó szóért, vagy tettért. Ezután meghallgattuk a hónap dalát és közben kialakították a gyerekek testükkel a hála szó betűit.
A csoportbeszélgetésen körbejárt a hálaharang és mindenki elmondta, hogy kinek hálás egy jó szóért, vagy tettért. Ezután meghallgattuk a hónap dalát és közben kialakították a gyerekek testükkel a hála szó betűit.