A 4.b osztályban a boldogságóra programmal történő ismerekedést kezdtük meg szeptemberben.
A hála gyakorlása
A 4.b osztályban a boldogságóra programmal történő ismerekedést kezdtük meg szeptemberben.
1. Hála gyakorlása- szeptember
– Téma bevezetése, relaxáció: „Domborítok, mint a cica…”, Add tovább játék
– Gyerekdal: „Szép nap ölelj át”
– Téma feldolgozása: beszélgetőkör, Maci bajban van c. bábjáték, hálakéz készítése, mf. 5. oldal: Miért lehetsz hálás – feladatlap közös oldása.
– Téma lezárása: „Boldog vagyok” dal
– Téma továbbadása: hálavirágok és hálakert készítése a családok bevonásával.
Reflexió: A gyermekcsoport 3 éves gyermekekből tevődik össze, akik még az óvodai életbe való beszoktatás idejét töltik, ezért a Boldogságóra foglalkozásokat több, rövidebb részletben tartottam meg, így feldolgozva az adott témát. A gyermekek életkoruknak megfelelően érdeklődve, aktívan vettek részt a közös játékban. Élményeiket átadva kapcsolódtak be a beszélgetőkörbe. A mesét többször is meghallgatták. Örömmel készítettek hálakezeket, melyek csodaszép díszei lettek az óvodának. Több család csatlakozott a közös hálakert kialakításához.
A témakör feldolgozását idén hálával kapcsolatos idézetek keresésével, értelmezésével végeztük. Digitális kompetenciákat is fejlesztve álltak neki a feladatnak a Borzok.
Az alábbi idézeteket taglaltuk:
„Ha hálásak vagyunk valakinek, de azt nem adjuk tudtára, az olyan, mintha szépen becsomagolnánk egy ajándékot, de nem adnánk oda.” Tonk Emil
„A hála: talajigényes virág, csak nemes szívben tud gyökeret verni.” Szent-Gály Kata
„Cseppnyi jóság forrásnyi hálát fakaszt.” Jü Hua
„Aki hálás, az gondolkodik – és aki gondolkodik, annak tulajdonképp soha nem szabad hálátlannak lenni.” Adalbert Ludwig Balling
Az új kiscsoportosok érkezése egy különleges időszak a boldogságóra
program megismerése során. Beszoktatás idején Andika Hálafa meséje, fantasztikus megvalósításokra adott lehetőséget. Több alkalommal hallhatták a csöpségek a mesét, a benne szereplő állatok bőrébe bújhattak. Közösen és egyénileg is elkészítettük a hálafánkat, sünit is festettünk.
Az idei tanévben is az osztályszörnyikével kezdtük. Funkciója még mindig ugyanaz maradt, mint elsőben: ha valaki nem tudott valamilyen iskolai problémával megbirkózni, kérhetett tanácsot a szörnyikétől, úgy, hogy leírta egy lapra név nélkül a nehézségét, és bedobta a szörnyike szájába. Ő „megeszi”, ezzel jelképesen eltüntetve az ügy probléma jellegét, és a legközelebbi beszégetőkör keretében arra buzdítja az osztálytársakat, hogy keressenek együtt megoldást, jó tanácsot adva az üzenet írójának. tavaly még a szörnyike adott tanácsot, idén már csak segítséget nyújtott az ötleteléshez.
A napindító pálcikák is előkerültek, hogy mindig egy pozitív szemüvegen (üzeneten) keresztül teljen el az adott nap. Ezeken a pálcikákon pozitív üzenetek vannak, tetszés szerint húznak egyet, és idén ők is bővítették saját ötletekkel a húzható repertoárt.
Elindítottuk a hálafüzetünket is, és bővítettük egy „hála-lánccal”, amire mindig felfűzött egy gyöngyöt az a kisgyerek, aki egy újabb hála-üzenetet írt a füzetünkbe. Időként elővesszük, megszámoljuk, mennyi gyöngy van rajta, és emlékeztetjük magunkat arra, mennyi mindenért lehetünk hálásak.
Az idei tanévben is az osztályszörnyikével kezdtük. Funkciója még mindig ugyanaz maradt, mint elsőben: ha valaki nem tudott valamilyen iskolai problémával megbirkózni, kérhetett tanácsot a szörnyikétől, úgy, hogy leírta egy lapra név nélkül a nehézségét, és bedobta a szörnyike szájába. Ő „megeszi”, ezzel jelképesen eltüntetve az ügy probléma jellegét, és a legközelebbi beszégetőkör keretében arra buzdítja az osztálytársakat, hogy keressenek együtt megoldást, jó tanácsot adva az üzenet írójának. tavaly még a szörnyike adott tanácsot, idén már csak segítséget nyújtott az ötleteléshez.
A napindító pálcikák is előkerültek, hogy mindig egy pozitív szemüvegen (üzeneten) keresztül teljen el az adott nap. Ezeken a pálcikákon pozitív üzenetek vannak, tetszés szerint húznak egyet, és idén ők is bővítették saját ötletekkel a húzható repertoárt.
Elindítottuk a hálafüzetünket is, és bővítettük egy „hála-lánccal”, amire mindig felfűzött egy gyöngyöt az a kisgyerek, aki egy újabb hála-üzenetet írt a füzetünkbe. Időként elővesszük, megszámoljuk, mennyi gyöngy van rajta, és emlékeztetjük magunkat arra, mennyi mindenért lehetünk hálásak.
A sziv alak jelképezi a szeretetet és benne a kezeink az EGYséget. Boldogok vagyunk és hálásak, hogy együtt lehetünk.
A foglalkozást Bagdi Bella dalával kezdtük. Körbeültünk, fogtuk egymás kezét és hallgattuk a dalt. A dal után megkérdeztem a gyerekektől, vajon miért lehetünk hálásak? Ezeket átbeszéltük, és megerősítettem bennük azt a sok jó ötletet, amit mondtak, s elmondtam én miért vagyok hálás nekik. Körbeadtunk egy színes levelet, amit utána mindenki, aki valakinek hálás valamiért továbbadta. Felhívtam figyelmüket az apró gesztusokra. Ezután elénekeltünk egy dalt, s mindenki egy párt választott, akivel „öröm táncot” járt. Ezután elmeséltem nekik a Hálafa történetét, amit át is beszéltünk.
Az órát a „Szép nap ölelj most át engem” kezdetű dal meghallgatásával kezdtük. Megfigyelési szempont az volt, hogy figyeljék meg a szöveget és a dallamvilágot milyen érzéseket nyújt!
A zene meghallgatása utána megkérdeztem meg tudják-e mondani saját szavaikkal, mit jelent az a szó HÁLA. Ezután megbeszéltük miért lehetünk hálásak. A hálánk kimutatásáról is beszéltünk, hogy milyen módjai lehetnek. És végül eljutottunk oda, hogy mindannyiunknak van egy fontos személy az életében, akinek életünkért hálával tartozunk. Szerencsém van, mert ebben az osztályban minden gyermeknek él az édesanyja. A gyerekeknek felajánlottam, hogy készíthetünk Szeretetkupont vagy Hálabefőttet. Ők a Szeretet kupon mellett döntöttek. A kuponkészítése után megkértem őket, hogy válasszanak maguknak egy párt, akivel megosztják hogy miért hálásak neki. Tetszett nekik az óra eleji dal, így még egyszer lejátszottam nekik zárásként.