Új év, új kihívás. A 12. osztályom után 1-ső osztályt kaptam. A szeptemberi Boldogságórát az 1. osztályomban tartottam, kommunikáció óra keretében, értelmileg akadályozott gyermekek részére. A foglalkozásokat általában Bagdi Bella dalával kezdtük, ezzel hangolódtunk rá a témára. Majd elkezdtük játszani a Hálajátékot, ahol a legkedveltebb mondatunk a ,,De jó meleg ez a pulcsi,, volt. Itt hálát adtunk hogy van meleg ruhánk. Majd folytatásként megnéztük közösen Bartos Erikától A megsértődött a Gellért hegy című mesét ami után megbeszéltük a hozzá tartozó kérdéseket, de talán jobban várták a kicsik a meséhez tartozó színezőt amit tudásukhoz mérten ki is színeztek.
A hála gyakorlása
Beszélgetőkör- miért lehetünk hálásak?
Mesére hívó mondóka, mesegyertya gyújtása.
Mese:Az aranyvessző- magyar népmese megnézése – youtube csatornán.
Mese megbeszélése kérdések alapján.
Szabad mozgás a Boldog vagyok című dalra.
Miért vagyunk hálásak szüleinknek- beszélgetőkör.
Zárás: Mi tetszett ma a legjobban?
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
Az óra folyamán egy kis önvizsgálatot tartottunk, hogy miért tudunk hálásak lenni reggel, napközben és este. Felrajzoltuk egy hálafára. Átgondoltuk, hogy mi hogyan fejezhetjük ki a hálánkat. Készítettünk hálakuponokat, melyeket édesanya, édesapa beválthat különböző segítségnyújtásra. Pár napig elől hagytuk a hála hálót is, melyben húzkodták egymáshoz a vonalakat, ha hálával telt szívük társuk iránt.
A 2025-2026. nevelési évben óvodánk 3 gyermekcsoportjában vagyok megvalósító pedagógus. A Margaréta csoport 3-4 éves korú gyermekek csoportja, a Tulipán csoport 3 és 6/7 éves korú gyermekek csoportja és a Gyöngyvirág csoport 5-6 évesek csoportja.
A tevékenyéségek során hatékonyan alkalmazom a differenciálás elvét. Boldogságóráim állandó elemei a ráhangoló, relaxciós gyakorlatok, a gyermekek ismereteire, gondolataira épülő élményalapú beszélgetések, a mese, a mozgás, a zene, a játék és a vizuális tevékenység.
A Hála témájának feldolgozása során az alábbi elemeket alkalmaztam:
Napimádás-relaxációs gyakorlat
Meglengetem a karom…
Pillangó-ölelés
Falevéladogató
Hála-doboz
Hála-vonat
Hála-játék
Beszélgető-kör Boldog Blankával
Mesék: A falánk tyúkocska, A hálás kisfecske
Élményrajz
Zenei anyag: Bagdi Bella: Szép nap… Bagdi Bella: Boldogságóra Erősség Dalok – HÁLA
Szeptemberben a hála hónapját minden napot „hálakörrel” kezdtünk, elmondta mindenki, hogy miért hálás az előző nap történései alapján. Készítettünk hálafát, melyre mindenki akasztott egy rajzot.
Hálát adtunk az iskolakertben termett zöldségekért, és gyümölcsökért is. Magaságyásunk termését: a koktélparadicsomot tízóraihoz fogyasztjuk rendszeresen. Az almafa terméséért egy almás sütemény sütésével adtunk hálát, melyet irányítás mellett, önállóan készítettek el a gyerekek. Közben meghallgattuk Bagdi Bella dalát a háláról.
Kicsinyke osztályunk tanulói rendkívül hálásak mindenért amit kapnak, az apró mosolyoktól kezdve, egy dícséreten keresztül egy ölelésért, egy kedves szóért, és azért is, hogy ebbe a különleges osztályba járhatnak.
Hálásak vagyunk!!!!!
Ebben az évben már azért várták izgatottan tanítványaim a Boldogságórát, mert tudták, hogy milyen csodában lesz részük!
Szeptemberben gyakran voltunk hálásak.
Nyert a pályázatunk az őszi Zánkai Erzsébet-táborba, amiért nagyon hálásak voltunk!
Az árokszállási Kertbarát Körrel szoros kapcsolatot ápolunk. Szeptemberben ünnepelték megalakulásuk 50. évfordulóját! Ezen a jeles ünnepen mi is köszöntöttük az ünnepeltet kedves kis műsorral. Hálásak voltunk, hogy részesei lehettünk ennek a különleges rendezvénynek.
Napjainkat Bagdi Bella Szép nap című dalával indítottuk. A szöveg ismerős volt, a koreográfia maradt, mert szerették volna, ha összekarolva énekelhetnek.
A Hálának írtak levelet, melyben 1, 2, és 3 hálát is felsoroltak. Majd egymást segítve a feltekert leveleket átkötötték fonallal, és egy nagy borítékra ragasztották!
Azt mondták, HÁLÁSAK, amiért újra van Boldogságóra!
A Hála Világnapja alkalmából az óvodánk csoportjainak plakátjai.
Budaörsi Csillagfürt Óvoda
A hála
A Boldogságóra foglalkozásokat az Alsópáhoki Szivárvány Óvodában kezdtem el oktatni. A saját csoportomban a Nyuszi csoportban tartom a középsős ovisaimnak. 16 középsősöm van, 8 kisfiú és 8 kislány. A 2025/2026-os tanévet kezdhettem Velük miután óvodát váltottam. Úgy érzem, hogy egyre szorosabb a kapcsolatom a gyermekekkel, illetve a kollégákkal egyaránt.
A hála foglalkozást megelőzte egy alkalom amikor a gyermekekkel elkészítettük a Boldogság várát, hogy láthassák azt a helyet minden nap maguk előtt, ami előttünk van minden nap. Attól a naptól fogva, hogy elkészítettük az álom várunkat a gyerekek minden áldott nap emlékeztették a szülőket, hogy milyen szép helyen leszünk Mi majd.
Illetve, azt is elmesélték, hogy milyen jól érezték magukat miközben elkészítettük a várat.
A hálával kapcsolatban a gyermekeknek elmondtam, hogy mi is a hála miután a relaxációval felkeltettem a gyermekek érdeklődését és segítettem nekik kicsit megpihenni, megnyugodni és a testüket felkészíteni erre a csodálatos kalandra. Ezt követően pedig elénekeltük Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem című dalát. Közben táncoltunk és rengeteget nevettünk. Így készen álltunk mindnyájan, hogy átbeszéljük mi is a hála. Megbeszéltük, hogy a hálát nagyon sok mindenért érezhetünk. Elmeséltem Nekik, hogy én hálás vagyok azért, hogy az Ő óvó néniük lehetek, azért, hogy ma felébredtem azért, amiért ők ide járnak az oviba. Illetve több példát is mondtam számukra, hogy magukénak érezhessék a példák alapján ez a téma mit is jelent. Ezt követően pecséteket adtunk egymásnak a Gyűjtögetős játék keretein belül, majd elmeséltem a Hálafa történetét. A mese segítségével átbeszéltük a történetet és annak a mondanivalóját, így még jobban megértették, hogy mit is jelentett ez az érzés. Majd elkészítettük a tenyereinkkel a saját Hálafánkat. Ezt követően kiszíneztük a hála jelét és Bagdi Bella Boldog vagyok című dalára táncoltunk. Majd a gyerekek a foglalkozás végén elmondták, hogy mi volt a kedvenc részük a mai foglalkozáson és elmesélte mindenki, hogy ők kiért vagy miért hálásak. Mindnyájan a szüleiket mondták, szednek majd Nekik virágokat és leveleket, hogy ezzel kimutathassák hálájukat.
A gyerekek nagyon sok dolgot említettek amiért hálásak lehetünk, a rengeteg gondolat és kedves szó rá is nyomta a bélyegét a napjukra. Érezhetően türelmesebbek, kedvesebbek, figyelmesebbek voltak egymással, olyan gyerekek is játszottak együtt, akik előtte csak akkor játszottak egymással, ha épen úgy hozta ki a sors. A gyerekek többször is kiemelték a napban a jó dolgokat. Mindenki, amikor megkapta a labdát elmondhatta esetleges gondolataikat a hálával kapcsolatban miközben egy körben ültünk a szőnyegünkön.
Véleményem szerint a magyarázat és a mese is sokat segített a világos fogalmak kialakulásában. A gyerekek nagyon érdeklődőek voltak, így könnyű volt számomra az együttműködés. Differenciálni a mindfulness alatt a kisfiúkkal mást képzeltettem el, mint a kislányokkal, illetve a közös alkotás alatt volt, akinek többet volt, akinek kevesebbet segítettem képességeiket figyelembe véve. A gyerekek együttműködőek voltak, ugyanakkor gyakran utánozták is egymást. Én egy facilitátorként voltam jelen, illetve amikor én is bekapcsolódtam a játékba, hogy a gyermekekkel jobban átérezhessem a feladat nehézségeit. A gyermekek nagyon pozitívan számoltak be róla. Tetszett nekik, hogy ennyire érdekes volt, illetve örültem neki, hogy ők maguk is pozitívan számoltak be mindenről. Véleményem szerint, amit elterveztem mindent megtudtam valósítani, első próbálkozásként véleményem szerint megfelelő volt minden, természetesen a jövőben más elemek beillesztésével próbálom majd ki.
Én nem változtatnék a foglalkozáson a gyerekeknek így tetszett és így bevált, nagyon ügyesek voltak a gyerekek. Megtanultam, hogy a gyermekeket nyugodtan, sok szeretettel és türelemmel nehéz érzelmekkel teli témákon át is el tudom kísérni. Boldog vagyok, hogy tudtam segíteni a saját eddigi módszereimmel és nagyon büszke vagyok arra, hogy ilyen ügyesen átugrották a gyerekek az egyes akadályokat, amik elöttük álltak már az első foglalkozás alatt. Számomra a legnagyobb élményt a közös alkotás adta. A Boldogságóra pozitívuma volt, hogy a könyv segítségével feltudtam úgy építeni a témát, ahogy a gyermekek számára érthető és elég biztonságot adtam nekik abban, hogy igenis jól végzik a feladatukat. Kihívást nekem az okozott, hogy a sok-sok kedves szót mind eltudjam vinni magammal, amit ezen a napon hallottam.
A mi osztályunk Bartos Erika meséjéhez készített illusztrációt, illetve épített LEGO-ból a Gellért-hegyre lakóházakat, építményeket, ahol a családok élnek. Közben a család jelentőségéről beszélgettünk, arról, hogy ki hogyan éli meg személyesen azt, hogy családban él. Volt aki azt emelte ki, hogy számára érzelmi biztonságot nyújt a család, a nyugalom, a védettség az érzelmi támogatás forrása számára ez a közeg. Volt aki a szeretetet, az elfogadást hangsúlyozta, ahol az embert elfogadják olyannak amilyen. Volt, aki a támogatást, az összetartozást tartotta a legfontosabbnak. Mindenki hálás lehet , hogy biztonságot nyújtó családi szeretet , támogatás veszi körül. Ahol legfontosabb értékek az egymás iránti tisztelet, megértés, megbecsülés, támasz nyújtás, mely igen nagy szerepet játszik a gyerekek fejlődésében, boldogságában.
A hála téma tovább gondolása céljából hála befőttet készítettünk, amire a gyerekek csillagokat ragasztottak és arra azt írták fel, amiért maguknak hálásak lehetnek. A hálabefőttet mindenki tetszés szerint díszítette.